Den železnice
zaujal nejen Třebováky
V
sobotu 4. září se v železničním uzlu Česká Třebová )a vlastně také v
širokém okolí) konal Regionální den železnice. Byl rozhodně vydařený,
zájem veřejnosti byl opravdu velký, počasí přálo, přišli zejména
rodiny s dětmi a také železničáři, kteří na takovou akci prostě "musí".
Opět bylo živo jak ve stanici, tak na řídícím stanovišti - hlavním
stavědle, tak i v požární stanici Správy železnic za budovou 019, která
se má v dalších letech postavit úplně nová o nějakých 100 metrů dále na
nov zakoupeném pozemku na Semanínské ulici. Konaly se tradiční
okružní jízdy železničním uzlem. Celou akci již ráno zahájila jízda
parní lokomotivy 464.202 do Svitav a Borové u Poličky. Parní vlak
se včas vrátil a mohl se potom krátce po 14. hodině zúčastnit
např. souběžné jízdy s pantografovou jednotkou řady 475. Rosnička byla
vzhledem k úvrati ve Svitavách zařazena na konci soupravy a v čele
soupravu s šesti vagony dnes neobvyklé třetí třídy vedl "traktor"
T466.0007. Z celé akce máme natočené videozáběry, které budou příští
týden zkompletovány a publikovány.
Obdivována byla především parní
lokomotiva 464.202, zvaná Rosnička".
Tento unikátní
stroj byl vyroben jako druhý prototyp řady rychlíkových lokomotiv a
zároveň také byl posledním typem parních lokomotiv pro ČSD v roce 1956
v závodech V. I. Lenina (Škodovy závody Plzeň). To už ale Škodovka a
ČKD zahájily sériovou výrobu elektrických a motorových lokomotiv a
proto i přes zájem ČSD na dalších dodávkách nebyla sériová výroba
zahájena. Řada 464.2 však přesto patřila ke konstrukčně
nejdokonalejším parním lokomotivám u nás. Díky svému zelenému laku
dostala přezdívku Rosnička. Svoji službu započala v Jihlavě, koncem
60. let se přestěhovala do depa v Brně a v roce 1972 se přesunula do
Olomouce. Dnes je majetkem Národního technického muzea.
Je třeba ještě dodat, že to byl v tomto termínu jediný Den železnice
u nás, v našem kraji se dříve pořádal také v Pardubicích. Letos a jistě
i napřesrok je zde ovšem nádraží v totální přestavbě a jakékoliv další
akce, které by narušily zdejší provoz by způsobily kolaps pardubického
uzlu. V České Třebové máme s porovnání s okolím na nádraží
opravdu co ukázat a tak pořádání Dne železnice u nás nemá v regionu
konkurenci. Myslím, že to bylo letos skutečně dobře využito. Loni se
přece Den železnice nekonal, proto byla zvědavost veřejností o stupeň
vyšší.
Fotografií z akce mnoho
nemám, pokud můžete, pošlete, abychom udělali nějakou ucelenější
reportáž.
Šest
Českotřebováků na šesti kandidátkách voleb do Parlamentu
Tereza Hýblová (25 let), 1. místo na kandidátce Zelených v
Pardubickém kraji
Zdeněk Kocman, (49 let) 1. místo na kandidátce Aliance národní sil
v kraji Vysočina
Zdeňka Renčínová (68 let) 10. místo na kandidátce Levice v
Olomouckém kraji
Jaroslav Lainz (44 let) 14. místo na kandidátce Pirátské strany v
Pardubickém kraji
Václav Košnar (58let) 16. místo na kandidátce TSS (Trikolóra,
Svobodní, Soukromníci) v Pardubickém kraji
Pavel Hildebrand (75 let) 17. místo na kandidátce Volného bloku v
Pardubickém kraji
Josef Kopecký (41 let) 19. místo na kandidátce SPOLU v Pardubickém
kraji.
Volit ovšem můžeme jen ty, kteří jsou na
kandidátkách pro náš Pardubický volební kraj, ostatní budou na volebních
lístcích distribuovaných v jiných krajích. Z okolních měst je na
kandidátkách 5 Oušťáků, nejlepší pozici má Radim Jirout na kandidátce
Spolu. Zajímavostí je to, že na kandidátce volebního hnutí Přísaha jsou
v Ústí n. O. hned tři kandidáti. Ze Svitav je dobré upozornit na tamního
starostu Davida Šimka (44let), který je na 6. místě kandidátky koalice SPOLU.
Z Dopravní
konference v Pardubicích
|