Českotřebovský deník 262/2021 (18/9)
Historický parní vlak na Den otevřených dveří v muzeum starých strojů v Žamberku odstartoval na českotřebovském nádraží

Sobotní počasí víkendovým akcím v regionu moc nepřálo. Zamračené chladné už podzimní počasí určitě snížilo návštěvnost jak např. na Dnu otevřených dveří v Muzeu starých strojů v Žamberku, tak na oslavách 150 let sboru dobrovolných hasičů v Ústí nad Orlicí a ovlivnilo i další sportovní akce, např. fotbalový zápas Pod Jelenicí. Sem však přišlo 110 diváků a to je na Českou Třebovou poměrně úctyhodné číslo. Zítra by mělo být o poznání lépe, což je významné zejména pro atlety, kteří na Pekláku budou bojovat o nominaci na MS v horském běhu systémem "nahoru a dolů.  
Historický parní vlak lokomotiva Němka řady 555.0153, plně funkční, byť podle znalců doplněna některými prvky, které na původní lokomotivě nebyly. Byla předmětem obdivu nejen Českotřebováků, ale i pasažérů několika prsjíždějících rychlíků, kteří vystoupili, aby si mohli historickou vlakovou soupravu vyfotografovat.
Na třetím nástupišti českotřebovského nádraží  se však sešli fandové parních lokomotiv aby vypravili na cestu zajímavý stoj jezdící pod přezdívkou "Němka" a který zavezl pasažéry  do Žamberka, kde tamní Muzeum starých strojů uspořádalo Den otevřených dveří. Sem ještě mířil druhý historický motorový vlak z Litomyšle. Zájemců o jízdu párou je ve Třebové stále dost, nyní byla tato možnost na Dbi železnice a nyní při jízdě do Žamberka, nebo vlastně až do Doudlem nad orlicí.  Další možnost nabídne Mikulášká jízda.

Za Mílou Keprtovou, skromnou, úspěšnou a vytrvalou atletkou Iscarexu

Září  2021. Přichází smutná zpráva o úmrtí paní Miloslavy Keprtové, která navazuje na  předchozí smutné zprávy o její dlouhodobé hospitalizaci. Celý svůj život věnovala sportu a nakonec to nevedlo ke zdraví, přesto že to znamenalo mnoho obětí a odříkání, překonávání vlastní vůle. To lze vyčíst ze statistik běžeckých závodů v širokém regionu.
Sportování jí znamenalo také velké úspěchy na velkých závodech s velkou konkurencí, mistrovstvích republiky, ale také v cizině. Míla Keprtová se nebála přihlásit ani do tak velkých sportovních podniků, jako byly  Světové sportovní hry veteránů (Sydney), Mistrovství světa veteránů (Dolní Morava), běžeckých závodech veteránů v Chicagu,   Mezinárodního běžeckého desetiboje (Německo), běžela maratónský běh a půlmaratony. Pro svoji přípravu měla mimořádně skromné podmínky, byla velmi skromná a na sebe velmi přísná.... Nesportovala pro obdiv  sportovních areálů, ale snažila se využít  všechno co mohla a měla pro překonání  dalších a dalších bariér.
Míla Keprtová (*1948) věnovala běhům celý život, jako členka ČTBK Iscarex vytrvale trénovala  za všech podmínek a účastnila se téměř všech závodů českého poháru i Iscarex poháru.  Podle historické statistiky Iscarex poháru se Miloslava Keprtová zúčastnila celkem 409 bodovaných závodů při kterých  absolvovala celkovou trať v délce 2408 km. Po Martinu Vackovi (Isacarex) a Evě Jiráskové (Maratonstav Úpice) je třetí nejaktivnější závodnicí Iscarex poháru. Ještě v roce 2018 absolvovala 15 závodů a obsadila a v celkovém hodnocení Iscarex poháru ve své kategorii 55+ obsadila 5. místo. Celý nekrolog najdete ZDE

Horský běh na MS Masters: úspěch pro Janu Matyášovou

20. mistrovství světa v horském běhu Masters, které se po roce 2014 podruhé konalo na trati Schlickeralmlauf v Telfesu ve Stubaitalu, (Rakousko) proběhlo úspěšně 4. září 2021 za slunečného podzimního počasí. Byl to mega běžecký víkend s opravdu monstrózním programem: ve dvou dnech se běželo ve 42 věkových skupinách s téměř 800 účastníky a rozhodovalo se o 18 mistrech světa.
Nejrychlejším mužem v cíli a mistrem světa ve třídě M40 byl v sobotu Brit žijící v Tyrolsku Thomas Roach. V ženské kategorii zaběhla nejrychlejší čas dne Simone Raatzová z Německa a zajistila si tak i titul mistryně světa v kategorii W45. Německo bylo také nejsilnější zemí s největším počtem zlatých medailí v individuálním i týmovém hodnocení. (zdroj: překlad z oficiálních stránek závodu)
Závodu se zúčastnilo i mnoho českých běžců. Níže pak najdete výsledky jedné z kategorií, v které na druhém místě doběhla Jana Matyášová z Dolní Dobrouče (běhá za Silvita s.r.o. Ústí nad Orlicí). Gratulujeme k obrovskému úspěchu! Kompletní výsledky všech kategorií najdete zde Petr Borek 

Fotbalisté doma prohráli s Litomyšlí 1:0

Porážku domácího FK shlédlo Pod Jelenicí 110 diváků. Z dalších utkání  nešťastník krajského přeboru Rohovládová Bělá prohrála doma s Chrudimí B 3 : 4 a stále nemá žádný bod,  Choceň porazila doma Heřmanův Městec 4 : 1.  Ostatní zápasy se hrají v neděli. Z výsledků dosud dosažených je zřejmé, že si Česká Třebové dosavadní desáté místo v tabulce rozhodně nevylepší.

Mladí basketbalisté vstoupili do oblastní soutěže U13.

V sobotu 18.9. se hrály v nové hale na Skalce dva zápasy  týmu U13 českotřebovského SKB v nově koncipované oblastní soutěži zahrnující Pardubický , Královéhradecký kraj a také část Vysočiny.  Zatím se zvítězit nepodařilo, týmpotřebuje sehrát a doplnit soupisku. trápí také marodka. Po loňském covidovém roce, kdy se soutěž nehrála, se věkem mladí hráči už nevejdou do kategorie U11 a tak postoupili do vyšší kategorie, kde však patří mezi nejmladší.  Uvidíme, jak dopadnou další zápasy na př. v Ústí n. O, Trutnově, nebo zápasy s týmem Pardubic či Havlíčkova Brodu...

Volná místa v Taneční škole 

Rodiče s dětmi: děti od 2 let věku, středa 16:00 - 17:00h
Hobby moderna děti: 6-8let, čtvrtek 16:00 - 17:15h
Studio Taneční školy Podbranská 971 Č.T.
Do konce září můžete ZDARMA přijít vyzkoušet.
Šárka Prossová, Taneční škola Česká Třebová  M: 604 972 458

Očkovací centrum v litomyšlské nemocnici je od 16. září přemístěno

Od čtvrtka 16. září 2021 je očkovací místo v Litomyšlské nemocnici přemístěno do jiné budovy. Registrovaní i neregistrovaní zájemci o očkování nyní najdou očkovací místo v 1. patře budovy P. Pro bezbariérový přístup je možnost využití výtahu. Pro vjezd do areálu využijte hlavní vrátnice. Parkování v areálu nemocnice je po dobu provozu očkovacího centra na hodinu zdarma.

Spokojení účastníci konference Současné problémy v kolejových vozidlech

Konferenci pořádá Asociace strojních inženýrů, Klub Česká Třebová a Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice ve spolupráci s Žilinskou univerzitou v Žilině tradičně střídavě na dvou místech v České Třebové av Žilině. . Konference se koná jednou za dva roky, střídavě v České Třebové a v Žilině. Přednáškové bloky se uskutečnily ve dvou dnech 15. a 16. září a v pátek 17. září byla pro účastníky konference jako doprovodný program připravena exkurze do Muzea starých strojů a technologií v Žamberku. Cílem 25. ročníku  předat přihlášeným účastníkům nové poznatky ve výzkumu, vývoji, zkušebnictví, konstrukci, výrobě, provozu, údržbě a opravárenství kolejových vozidel byl splněn. Současně  byla také navázány nové kontakty mezi  účastníky konference, mezi akademickou sférou a průmyslovou a provozní praxí.


Spojení mezi Pardubickým a Královéhradeckým krajem bude už možná brzy pro cyklisty bezpečnější

Pardubický kraj se společně s Královéhradeckým krajem zapojil do jednání obcí dotčených zamýšleným vedením dálkové cyklotrasy č. 14. Cílem spolupráce je najít efektivní řešení propojení Pardubického a Královéhradeckého kraje, zajistit tak cyklistům komfortnější a bezpečnější jízdu, a pokud to bude možné, vyhnout se silně frekventovaných úsekům komunikací pro motorová vozidla.
Projednána byla stávající varianta napojení krajů, ale zároveň vznikla i nová řešení, která budou předmětem dalších jednání. „Pardubický kraj má zájem rozšířit a zkvalitnit síť dálkových cyklotras a současně využít možnosti financování prostřednictvím programu Interreg ČR/PL 21+. Velmi mě těší, že v této oblasti máme stejný zájem i s Královéhradeckým krajem a společně se všemi dotčenými budeme hledat to nejefektivnější řešení,“ uvedl radní Pardubického kraje Alexandr Krejčíř zodpovědný za cestovní ruch, sport a informatiku.
Cyklotrasa č. 14 by vedla z Hrádku nad Nisou přes Liberec, Turnov, Jičín, Hradec Králové, Třebechovice pod Orebem, Týniště nad Orlicí, Kostelec nad Orlicí, Potštejn, Ústí nad Orlicí, Českou Třebovou, Lanškroun až do Zábřehu na Moravě/Lesnice.
Na území Pardubického kraje je plánovaná cyklotrasa dlouhá přibližně 70 kilometrů, záměrem je část trasy vést po již stávající cyklotrase č. 18 (Orlické cyklo & in-line království). Ve hře je i výstavba trasy na opuštěném drážním tělese mezi Českou Třebovou a Lanškrounem.

Nový obchodní ředitel ELDIS  Pardubice
má za cíl pomoci radarům na západní trhy

Výrobce aktivních radarů, společnost ELDIS Pardubice, má nového obchodního ředitele. Stal se jím Filip Vogel, který ve firmě na pozici obchodníka a později zástupce obchodního ředitele již dva roky působil. Mezi jeho hlavní úkoly patří proniknout s radary ELDIS na náročné trhy v západní Evropě. Další cílové teritorium představuje Latinská Amerika. Ještě v letošním roce bude instalován sekundární radar v Kolumbii. Kromě toho hodlá Filip Vogel upevňovat pozice pardubického výrobce na trzích, kde se mu tradičně daří.
„V týmu jsme aktuálně tři obchodníci včetně obchodního ředitele, v říjnu nastoupí čtvrtý, který bude mít na starosti primárně západní Evropu. Jako velkou výhodu vnímám to, že všichni kolegové jsou zkušení a mají přehled o radarové technice. Opřít se můžeme též o kvalitní back office, který nám pomáhá řešit specifika výběrových řízení v jednotlivých zemích,“ uvádí Filip Vogel.
ELDIS Pardubice, který letos slaví třicet let na trhu, dodal své radary již do téměř třiceti zemí. Nejúspěšnější je v Indii, kde jeho radary pokrývají 99 % vzdušného prostoru země. V letošním roce navíc firma uspěla v dalším výběrovém řízení a bude ve spolupráci s lokální firmou Mahindra dodávat jedenáct radarů pro indické námořnictvo.
„V Indii se již několik let uplatňuje vládní nařízení, že státní sektor má nakupovat indické výrobky, proto je lokální výrobce hlavním kontraktorem a část výroby se uskuteční v Indii. To je v současnosti běžný postup v řadě zemí. Například v Číně, kde aktuálně rovněž řešíme významnou zakázku, jsme obhájili certifikaci a plánujeme účast v dalších tendrech, proto tam připravujeme založení joint venture společnosti,“ říká Filip Vogel.
Po vynucené přestávce způsobené koronavirovou pandemií se ELDIS Pardubice aktivně vrací na veletrhy a výstavy. V srpnu se spolu s pardubickou společností RETIA představil na veletrhu IDEF v Turecku, v září bude spolu s dalšími společnosti divize CSG Aerospace prezentovat své produkty na veletrhu FAMEX 2021 v Mexiku. Mezitím nebude chybět  na domácím veletrhu IDET.
„Latinskou Ameriku vnímáme jako potenciálně zajímavý trh. Díky letošní instalaci radaru v Kolumbii získáme důležitou referenci. Především si ceníme toho, že v tendru na tuto zakázku jsme uspěli v konkurenci se španělskou Indrou, která je v tomto regionu velice silná. Kolega, který má tento region na starosti, tam v minulých týdnech absolvoval delší cestu a řadu obchodních jednání,“ upřesňuje Filip Vogel.
Nový obchodní ředitel také v současnosti dokončuje jednání s německým zákazníkem o uzavření smlouvy na dodávku radaru. Půjde o průlomovou zakázku v zemi západní Evropy. Na toto teritorium se hodlá ELDIS Pardubice výrazněji zaměřit. „Od října nastoupí obchodník, který bude mít západní Evropu primárně na starosti. Věříme, že první realizovaná  referenční zakázka nám pomůže také v dalších tendrech,“ dodává nový obchodní ředitel.
Filip Vogel (33 let) je absolventem Stavebního fakulty ČVUT, kde absolvoval též doktorské studium. Před nástupem do společnosti ELDIS Pardubice pracoval jako obchodní manažer ve společnosti Argun. Obchodní tým pardubického výrobce aktivních radarů rozšířil v červnu roku 2019, o rok později se stal zástupcem obchodního ředitele. Mezi velké záliby nového obchodního ředitele patří cestování. V letech 2017-2018 absolvoval s kamarádem cestu kolem světa vozem Lada 2101. Vůz je dnes v Rusku vystavený v muzeu, jde o jediný „žigulík“, který cestu kolem světa absolvoval.
 
O společnosti ELDIS Pardubice
Společnost ELDIS Pardubice, s.r.o. je ryze česká firma, která byla založena v Pardubicích v roce 1991, a v letošním roce tak slaví 30 let své existence. Od svého vzniku se specializuje především na oblast vývoje a výroby radarové techniky a systémů pro řízení letového provozu, v současnosti je předním českým výrobcem aktivních radarových systémů. Produkty společnosti používají zákazníci ve více než pětadvaceti zemích po celém světě, včetně České republiky, přičemž tyto radarové systémy slouží civilním organizacím zajišťujícím řízení letového provozu i vojenským subjektům. Nejdůležitější aktuální produkty společnosti jsou primární přehledový radar RL-2000, sekundární přehledový radar MSSR-1 a přesný přibližovací radar PAR-E. Všechny tyto systémy jsou tvořeny moderní, výhradně polovodičovou technologií, jsou modulárně rozšiřitelné a plně v souladu s normami EUROCONTROL a ICAO. Od roku 2017 je společnost ELDIS Pardubice součástí průmyslového holdingu Czechoslovak Group a její divize CSG Aerospace.
 
O holdingu Czechoslovak Group
Czechoslovak Group (CSG) je holding navazující na tradici československého průmyslu. Podporuje rozvoj tradičních českých a slovenských společností, jež se věnují obranné i civilní průmyslové výrobě a obchodu. V podnicích začleněných do holdingu CSG, které vygenerovaly v roce 2020 tržby v hodnotě více jak 25,7 mld. Kč, pracuje více než 8100 zaměstnanců. Hlavními obory CSG jsou strojírenství, automobilový, železniční, letecký průmysl a obranný průmysl. S produkty společností CSG se lze díky silné proexportní orientaci holdingu setkat na všech kontinentech a počet jeho zákazníků se stále rozrůstá.