Českotřebovský deník 267/2021 (23/9)
Nové video Českotřebovského deníku:
50+1 Martin Šebela - Vernisáž výstavy v městském muzeu

Ve čtvrtek 16. září se v Městském muzeu konala vernisáž výstavy Martin Šebela 50 + 1 a to za velké účasti veřejnosti. 
Výstava připomene základní činnost českotřebovského regionálního historika, patriota našeho města, sběratele  a spisovatele literatury faktu. Výstava je prezentací starých fotografií a pohlednic seřazených do dvaceti panelů - logicky vytvořených celků a kompozic. Je  doplněná o obrazy starých českotřebovských domů a motivů  od českotřebovských autorů nebo autorů, kteří měli k našemu městu blízký vztah. a je velmi inspirující pro všechny Třebováky. První ohlasy na výstavu jsou  velmi dobré, na výstavu také přijdou školní třídy, pro děti i jejich učitele to bude zajímavá lekce z místopisu. Autor Martin Šebela také připravuje komentovanou prohlídku výstavy.
Byla to narozeninová výstava odložená o jeden rok a  tak se vernisáž neobešla bez velkého dortu typu "kniha" a bez přípitku. Jenom svíčky se sfouknout nemusely.... Výstava potrvá do 7. listopadu.

Nové sportovní video Českotřebovského deníku:
Regionální liga hokejbalu Lokomotiva vers. Delta Pardubice

Zápas se hrál v aréně v Benátkách v sobotu 18. září

Informace z CHL: velký nedostatek rozhodčích

Městská hokejová liga trpí nedostatkem rozhodčích. Pořadatelům se nedaří  zatím dát dohromady rozhodčí na zápasy, proto pískají kluci pouze v jednom. Tato potřeba je velmi naléhavá a tak  pořadatelé vyzývají všechny, kteří by chtěli tuto funkci vyzkoušet, ať se ozvou. Není to lehká práce, ale nové zájemce i stávající rozhodčí  vedení soutěže  ujišťuje, že bude pří výkonu jejich funkce  vždy za rozhodčími stát. Bude určitě trestán (a to poměrně přísně) jakýkoliv i verbální atak vůči rozhodčím. Vedení soutěže také vyzývá všechny v týmech k toleranci, sportovní zápasy se dají odehrát  v klidu a v pohodě. Jde především o zábavu a sport.  Pro celou nastávající sezónu CHL vedení soutěže upozorňuje na potřebu nezdržovat hru. Rozhodčí budou v této věci nekompromisní. Jde především o zdržování při vhazování, kde se nepřipravenost týmů nebude tolerovat . Je třeba naplnit časový rozvrh, aby nebylo třeba např. přistupovat k úpravám v délce zápasů.

Spolupráce MŠ U Koupaliště s Komunitním centrem Petrklíč, z.s.

Naši spolupráci v loňském roce výrazně ovlivnilo omezení spojené s Covid 19. Rádi bychom navázali na započaté aktivity. Již jsme aktualizovali výlohu v komunitním centru a chystáme drobné dárečky, obrázky pro seniory.Velmi se těšíme na společné aktivity.
Irena Brůnová ředitelka MŠ
 

Univerzita Pardubice v pohybu                                           

Aula zdejšího gymnázia se změnila na mraveniště. Akademičtí pracovníci spolu se studenty univerzity seznamovali žáky gymnázia s náplní studia na různých oborech vědecko-populárními ukázkami. Akce se v průběhu dne zúčastnili žáci vyššího stupně osmiletého gymnázia a čtyřletého oboru, měli možnost se zeptat na náplň studia, na jeho náročnost i uplatnění v praxi.  Na našem gymnáziu se takováto  informativní akce  konala již podruhé. Podobné akce se organizují také na dalších školách v regionu.

Kontrolní den na rekonstrukci tělocvičny gymnázia           

Ve čtvrtek 23. září se na gymnázium konal kontrolní den  na probíhající stavební akci - rekonstrukci školní tělocvičny.  Opravu si zasluhovala především podlaha, ale nejen ta. Obrázky ukazují, že mimo nové palubovky dostane tělocvična také nové obložení stěn, kryty  na radiátory topení, bude nově řešeno ukotvení nářadí. Rozpočet na rekonstrukci činí přes 1,8 milionu korun. Jsou to další finanční prostředky, které na zlepšení vybavení gymnázia věnuje Pardubický kraj jako zřizovatel školy a majitel budovy. Dodavatelem stavby je firma z Vysočiny. Jak bylo na kontrolním dnu řečeno, tak pracuje podle stanoveného harmonogramu. Práce mají být kompletně dokončeny (včetně lajnování pro sportovní hry) a dílo předáno do konce měsíce října.

Nejlepší výsledky v třídění odpadu má město Seč, je absolutním vítězem  

Vyhlášení výsledků 14. ročníku soutěže v třídění odpadu O perníkovou popelnici 2020, které se tradičně koná v jarních měsících, bylo z důvodu covidových opatření přesunuto na začátek podzimu. Ceny si dnes všichni ocenění převzali v prostorách pardubického zámku. Absolutním vítězem soutěže se stalo město Seč.
„Jsem velmi rád, že jsou v Pardubickém kraji jak menší obce, tak i větší města v třídění odpadu aktivní, za to bych všem chtěl moc poděkovat. Především v době lockdownu, kdy byli lidé více doma, se jeho produkce výrazně zvýšila a bylo potřeba k třídění postupovat zvlášť zodpovědně,“ sdělil radní pro životní prostředí, zemědělství a venkov Miroslav Krčil.
Jasným důkazem, že patří Pardubický kraj mezi premianty v třídění odpadu, je vítězství města Chocně v celorepublikovém kole soutěže O křišťálovou popelnici.
Hlavním kritériem pro hodnocení bylo množství vytříděného odpadu (papír, plasty, sklo a kovy) na osobu a rok pro každou komoditu samostatně. Body navíc získaly obce a města, které splňovaly další kritéria (oddělený sběr čirého skla, sběr nápojových kartonů a podobně).
Tradiční součástí slavnostního vyhlášení je i ocenění obcí, které si dobře vedly v rámci zpětného odběru vysloužilého elektra kolektivních systémů Elektrowin a ASEKOL.
Výsledky soutěže O perníkovou popelnici 2020:

Obce do 300 obyvatel 1.obec Neratov 2. obec Holotín  3. obec Žlebské Chvalovice
Obce do 2 000 obyvatel 1. město Seč  2.obec Slepotice 3. obec Jankovice 
Obce nad 2 000 obyvatel 1. město Choceň  2. město Holice   3. město Moravská Třebová
Absolutní vítěz  město Seč
Skokan roku obec Rozhraní
Kolektivní systém Elektrowin
obce do 2 000 obyvatel obec Sobětuchy obce od 2 001 obyvatel  město Hlinsko skokan roku obec Prosetín   
Kolektivní systém ASEKOL
obce do 2 000 obyvatel Moravany, do 5 000 obyvatel  Jablonné nad Orlicí, nad 5 000 obyvatel Ústí nad Orlicí
speciální odměna obec Chvojenec
Východočeská vodárenská soustava je na sucho připravena

Ve Slatiňanech byla slavnostně ukončena modernizace téměř 11 kilometrů dlouhého úseku vodovodu z Podlažic do Slatiňan za částku přesahující 130 milionů korun. Vodovody a kanalizace Chrudim získaly dotaci 84 milionů korun z Ministerstva zemědělství a pět milionů korun z rozpočtu Pardubického kraje. Stavba je součástí Vodárenské soustavy východních Čech.
„Východočeská vodárenská soustava je jednoznačně nadčasovým projektem, který však dnes musí doznat dalšího rozvoje. Tato první etapa je základem pro další propojování celé západní části našeho kraje směrem na Pardubicko a Přeloučsko. Do budoucna je pak také možné propojení s Vysokomýtskou a Kyšperskou synklinálou, což není o odebírání vody z východu na západ, ale vypomáhání si v rámci celé soustavy. Oblast Přeloučska a Chlumecka nemá tak vysokou vydatnost jako Chrudimsko a Orlickoústecko, které naopak svoji vydatnost naplno nevyužívá," řekl hejtman Martin Netolický. „I přesto, že v tuto chvíli máme velký přetlak žádostí o dotace na vodovody a kanalizace od jednotlivých měst a obcí, podpořili jsme tento mimořádný projekt částkou pěti milionů korun. Naprosto stěžejní je však dotace 84 milionů korun z Ministerstva zemědělství, které doufám zachová přízeň i druhé etapě projektu, což mohu přislíbit i v případě krajského rozpočtu," doplnil hejtman Martin Netolický.
Podle krajského radního pro venkov, životní prostředí a zemědělství a starosty Hlinska Miroslava Krčila se jedná o mimořádný počin nejen na Chrudimsku, ale na území celého kraje. "Tento vodovodní přivaděč je v rámci celé východočeské soustavy velmi významný. Vždyť díky jeho bezpečnému fungování nemusí mít obavy o vodu až 300 tisíc lidí. Proto je podpora ze strany Pardubického kraje zcela logická. V rámci našeho dotačního titulu se snažíme efektivně pomáhat obcím jak s tvorbou projektových dokumentací, tak i s realizacemi samotných investic do vodohospodářské infrastruktury. V letošním roce jsme poskytli částku 82 milionů korun. A i díky těmto financím se podaří zrealizovat na území našeho kraje akce v celkové hodnotě zhruba 1,4 miliardy korun. Vzhledem k množství žádostí jsme se snažili pokrýt všechny způsobilé projekty v maximální možné míře. Zároveň tyto stavby vyvolávají další investice zejména do krajských silnic, a proto jsme rádi, když jsme ze strany obcí informováni s dostatečným předstihem. Všechny zástupce obcí i provozních a majetkových vodohospodářských společností bych chtěl o takový postup požádat," uvedl Miroslav Krčil.

Polské dálnice mohou končit v polích 

Zástupci Pardubického kraje v čele s hejtmanem Martinem Netolickým jednali s vedením Generálního ředitelství silnic a dálnic v polské Vratislavi. Hlavním tématem byl plán výstavby dálniční sítě v pohraničí České republiky a Polska, a to především námět na vybudování silnice S8 z Kladska směrem na hraniční přechod Boboszow.
„Požádali jsme kolegy z Dolnoslezského vojvodství o jednání s Generálním ředitelstvím silnic a dálnic, abychom získali detailní informace o přípravě stavby dálnic v pohraniční oblasti. Na polské straně probíhá velmi významná stavební činnost v oblasti silniční infrastruktury. Jednou z plánovaných rychlostních silnic je silnice S8, která by měla vést z Vratislavi směrem do Kladska, což je 80 kilometrů dlouhý úsek, u kterého nyní polská strana řeší potřebná povolení a v roce 2022 nebo 2023 by mohl být vybrán projektant stavby a samotná stavba by mohla být dokončena do roku 2027 či 2028,“ řekl hejtman Martin Netolický.
Pokračování S8 do Boboszowa je zatím jen návrhem
Hejtman se na setkání zajímal především o napojení dálnice směrem na hranice Pardubického kraje. „V rámci navrhovaného polského programu na budování silnic do roku 2030 je jedním z připravovaných projektů vybudování silnice S8 z Kladska na hraniční přechod Boboszow v délce 45 kilometrů. Jedná se o prvotní návrh, který musí být nejprve schválen a financování potvrzeno na polské straně. Tuto informaci jsme se dozvěděli z médií, a proto je pro nás důležité znát reálné plány a termíny, abychom mohli jednat s ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic, protože je nepřijatelné, aby polská strana budovala rychlostní silnici a na české straně se nic nedělo, protože by to pro celý region Králicka byl velký problém,“ uvedl hejtman s tím, že dalším prioritním projektem, je přebudování a zkapacitnění silnice z Kladska směrem na Kudowu Zdroj.
Polská dálnice bude na hranicích zřejmě dříve naše D11
Ředitelka Generálního ředitelství silnic a dálnic Lidia Markowska seznámila zástupce kraje s mezinárodním projektem propojení Švédska a Řecka na silnici E65. Na území Polska se jedná o 508 kilometrů dlouhý úsek, z čehož 135 kilometrů prochází územím Dolnoslezského vojvodství. „V tuto chvíli je připravován 32 kilometrů dlouhý úsek směrem na hraniční přechod Lubawka. Součástí je 2 300 metrů dlouhý tunel, který je v tuto chvíli nejdelším tunelem budovaným v Polsku. Celá stavba je technicky velmi náročná, ale měla by být dokončena v roce 2023. Problémem je však podle polské strany rychlost výstavby dálnice D11, a tak by se mohlo podle paní ředitelky stát, že polská dálnice bude končit v poli,“ řekl hejtman Martin Netolický.

Další informace z prezentace dálničního připojení s Polskem NAJDETE ZDE


Farmářské trhy na Starém náměstí s vůní Afriky

Iniciativuz kj obohacení českotřebovských farmářských trhů  je třeba ocenit. Dnes ve čtvrtek 23. září tak mohli návštěvníci trhů najít na stáncích něco, co zde nebývalo. Pozvánka na trhy byla předem oznámena městským rozhlasem.... Chválíme.

Pro Česko-polskou spolupráci je pro v příští roky nachystáno 179 milionů eur 

Jedním z cílů jednání delegace Pardubického kraje při návštěvě partnerského Dolnoslezského vojvodství byla debata o plánování projektů pro čerpání evropských fondů v rámci programu Interreg Česká republika – Polsko v období 21+. V rámci končícího období bylo k dispozici 226 milionů eur v rámci čtyř prioritních os.
„Velkou výhodou Dolnoslezského vojvodství je, že si přímo samo spravuje svůj regionální operační program. Mají tak přesně dané peníze na svoje priority pro celé období, o kterých si mohou rozhodovat. My jsme v České republice Regionální operační programy před sedmi lety zrušili a sloučili je do jednoho Integrovaného regionálního operačního programu. Byla to chyba, která se nyní jednoznačně potvrzuje, protože jednotlivé regiony mezi sebou soupeří s projekty, které si konkurencí nejsou a často rozhodují v nedůstojných klikacích soutěžích vteřiny. Česká republika tak může být bohužel příkladem toho, jak nemá čerpání evropských fondů fungovat. Možná tento způsob vyhovuje vládě, ale určitě ne regionům,“ řekl hejtman Martin Netolický.
V rámci stávajícího období 2014 – 2020 bylo k dispozici 226 milionů euro se spolufinancováním ve výší 85 procent. „V rámci čtyř prioritních os bylo schváleno již 176 projektů s hodnotou spolufinancování 179 milionů eur. Dalších 45 milionů euro je rozdělováno v rámci mikroprojektů pro euroregiony Glacensis a Nisa,“ uvedl hejtman Netolický.
Jedním z projektů v oblasti cestovního ruchu je Česko-polská Hřebenovka. „Jedná se o projekt, do kterého se zapojilo velké množství subjektů včetně našeho kraje. Podařilo se jednak vybudovat či obnovit řadu rozhleden, dobudovat informační centra a vyznačit a upravit turistické trasy v celém pohraničí. Součástí je samozřejmě také propagace jednotlivých atraktivity na české i polské straně,“ vysvětlil krajský radní pro oblast cestovního ruchu Alexandr Krejčíř.
Interreg Česko – Polsko 2021 - 2027
V rámci programu Interreg Česko – Polsko 2021 – 2027 dojde ke snížení celkové alokace a míry spolufinancování. „Celkový objem finančních prostředků se sníží o 30 procent na 179 milionů euro s tím, že spolufinancování ze strany Evropské unie bude sníženo z 85 na 80 procent. Pokud půjde vše podle plánu, tak je spuštění programu předpokládáno nejdříve v polovině příštího roku,“ řekl hejtman Martin Netolický. V rámci pěti prioritních os je nejvíce prostředků vyčleněno pro oblast cestovního ruchu, a to necelých 67 milionů eur. „Jedním z cílů pro oblast cestovního ruchu je udržitelná turistika a směřování turistů do méně navštěvovaných oblastí. Zároveň by se mělo jednat o propojování jednotlivých dílčích turistických produktů. Budou podporovány také propagační projekty jako například nyní společná prezentace hradů a zámků našeho kraje a Dolnoslezského vojvodství,“ vysvětlil radní Alexandr Krejčíř.
Částka dosahující téměř 37 milionů eur je alokována pro oblast dopravy, a to jak silniční, tak železniční. „Kromě zvýšení průchodnosti přeshraničních silnic, hraničních přechodů a revitalizace přeshraničních mostů je součástí také modernizace přeshraničních regionálních železničních tratí a přeshraniční homologace železničních souprav. Vzhledem k tomu, že těchto tratí není tolik, mohli bychom společně se Správou železnic a polskými partnery připravit projekt na elektrifikaci trati z Lichkova do Králíků v případě, že bude obdobný projekt připraven na polské straně,“ řekl hejtman Martin Netolický, který o tomto tématu jednal již v srpnu s generálním ředitelem Správy železnic Jiřím Svobodou.
Také v oblasti modernizace silničního hospodářství je Pardubický kraj se svými projekty připraven. „Máme v tuto chvíli vytipované čtyři projekty, mezi které patří úseky Mladkov – Jablonné nad Orlicí, Žamberk – Kunvald, Žamberk – Klášterec či Červený Potok – hranice kraje. V rámci tohoto projektu v tuto chvíli hledáme partnera s vhodným projektovým záměrem na polské straně,“ vysvětlil krajský záměr hejtman Netolický.