Českotřebovský deník 298/2022 (27/10)
Polský dopravce PKP Intercity převzal šest EffiShunterů 300 

Prvních šest lokomotiv EffiShunter 300 z desetikusové série dnes převzal státní polský dopravce PKP Intercity. Zbylé čtyři jejich výrobce společnost CZ LOKO dodá do konce prvního čtvrtletí příštího roku.
„V minulosti jsme měli v Polsku několik projektů, nicméně tato dodávka malých EffiShunterů je po dlouhé době velký a důležitý projekt pro polského zákazníka. Věříme, že se lokomotivy v provozu osvědčí a naše spolupráce s PKP Intercity neskončí touto desetikusovou sérií a bude pokračovat i nadále,“ říká Jan Kutálek, obchodní ředitel CZ LOKO.
EffiShunter 300 je vybaven spalovacím motorem CAT C13B o výkonu 328 kW, splňujícím nejpřísnější emisní normy EU Stage V. Na speciální přání zákazníka je navíc dosazen hlasitý odposlech prostoru kabiny strojvedoucího, poloautomatická spřáhla a kamerový systém. Pro provoz v Polsku je také nutností národní zabezpečovač SHP a zařízení pro kontrolu bdělosti CA. Samozřejmostí je digitální řídicí systém, online diagnostika, možnost vícenásobného řízení a protiskluzová ochrana.   Celý článek a fota ZDE

Sportoviště na Horách nově upravené

Cvičící a posilovací stroje v areálu na Horách se vžily a jsou hojně využívány. Dosud byly instalovány  přímo v přírodním travnatém povrchu, který se nedařilo upravovat tak často jak bylo zapotřebí a  to poněkud snižovalo hodnotu zdejší sportovní investice, jinak veřejností velmi chválené. Proto bylo v letošním roce rozhodnuto o úpravě sportoviště tak, aby vyhovovalo požadavkům veřejnosti.  Tzv. "dopadové plochy" byly po odtěžení zeminy zaštěrkovány, což zajistí odtok srážkových vod a finální bezpečná povrchová úprava zabrání úrazům. Českotřebovský deník úpravy sledoval a tak mimo současných snímků dokončeného díla můžeme také ukázat zakázku i v rozpracované fázi. Úpravy byly i na okraji lesa a na startovním prostoru běžeckého okruhu (tzv. pilinové dráhy), kde ovšem piliny už těžko najdete.... (Horní foto z 26.10. dolní fotografie je z 5. října)

Před 4 lety se v Padevětu rozjížděl projekt CASINO

¨ Před 4 roky vrcholily přípravy na vznik kasina v Padevětu. Majitelem  objektu je 3E PROJEKT, a.s. Ostrava - Hrabůvka. Společnost  měla jistě zájem na plném využití svého objektu ať již přímo, nebo pomocí nájemců. Navíc dostatek zkušeností v oblastech,  jako je provozování loterií a jiných podobných her, provozování sázkových her v kasinu, zabývá se hostinskou činností, pivovarnictvím a sladovnictvím a řadou dalších  činností.
V České Třebové měla v roce 2018 pro rozšiřování hazardu mimořádně příznivé podmínky. Jako v jediném městě v poměrně širokém regionu není v platnosti jakákoliv městská vyhláška omezující hazard. Město je dobře komunikačně přístupné. A tak společnost složila určenou kauci), obdržela licenci, na jejímž základě mohla po úpravě prostor podle (poměrně přísných) stanovených podmínek požádat město Česká Třebová o povolení hracího prostoru, které v rámci přenesené pravomoci udělit muselo.
Nové kasino bylo daleko široko jediné. Nakonec byly komplikace. Již v roce 2019 město přijalo vyhlášku o zákazu hazardu a tak bylo umožněno jen dokončit provoz v rámci získaného povolení. Navíc pak brzo přišel covid  a tak provozovny hazardu byly uzavřeny i z tohoto důvodu, i když s kompenzacemi. Po třech letech pak z budovy nápis CASINO zmizel.... a s ním i všechny další herny ve městě. Padevět čeká na jiné smysluplné využití...Majitelem nemovitosti je stále stejná společnost, u omezení v katastru nemovitostí se dočtete "zákaz zcizení a zatížení" a "zástavní právo smluvní"..
První  fotografie ze 4.10. 2018, druhá byla pořízena o měsíc později. Nyní je Padevět už druhým rokem bez nápisu   
Revoluce v mapování má od roku 2024 ulehčit práci lidem i úřadům

Pod nenápadnou zkratkou DTM – digitálně technická mapa – se skrývá největší revoluce, kterou obory zeměměřičství a územního plánování zažijí od doby Marie Terezie a jejích katastrálních map. Díky komplexnímu datovému mixu budou moci stavebníci, občané i úřady snadno pracovat s detailními, aktuálními mapovými podklady ve vysokém rozlišení, které vznikají díky přesnému leteckému snímkování, prostorovému sběru dat a dalším moderním technologiím. Digitální technická mapa by měla fungovat nejpozději od roku 2024. Pardubický kraj je průkopníkem v samotné tvorbě a také lídrem v kvantitě i kvalitě dat.
S postupem sběru, vyhodnocování a finalizací dat se zástupci Pardubického kraje seznámili společně s kolegy z dalších samospráv v říjnu na odborném semináři, na který navázala i prezentace používaných technologií. „Je to skutečná věda, ať se jedná o kalibraci měřicích zařízení, samotný sběr dat z letadel či speciálních vozidel a hlavně vyhodnocování snímků. Mixováním všech dat dohromady získáme veřejně přístupnou mapu ve vysokém rozlišení, v níž budou zakreslené všechny silnice, budovy, inženýrské sítě a další důležité informace pro rozvoj obcí, stavební řízení a další procesy. Oproti stávajícím mapám to bude velký posun vpřed v digitalizaci a elektronizaci státní správy. Pardubický kraj je prvním v republice, který má 100 % území pokryté daty základní prostorové situace a na sběru dalších pracujeme. Termín dodání všech podkladů je červen příštího roku,“ vysvětluje krajský radní pro regionální rozvoj Ladislav Valtr.
Základní rozlišení veřejně přístupných map bude zhruba třikrát detailnější, ze stávajících 12,5 centimetrů na pixel budou nové datové sady v rozlišení 5 centimetrů na pixel. Pardubický kraj tak bude mít přes 150 terabytů (TB) prostorových dat s detailním popisem území. „V této chvíli je předáno zhruba 100 TB prostorových dat, v kresbě základní povrchové situace je již předáno území 8 obcí s rozšířenou působností z celkových 15 v našem regionu,“ dodává Martin Šára, vedoucí Úseku digitální technické mapy Krajského úřadu Pardubického kraje.
Digitální technické mapy jsou jedním ze základních kamenů digitalizace stavebního řízení, jejich zavedením dojde k významnému zlepšení v oblasti využívání podrobných informací o dopravní a technické infrastruktuře a dalších stavebních a technických objektech a zařízeních. Tvorba mapových podkladů byla krajům uložena novelou zákona o zeměměřictví. Projekt je náročný nejenom časově, ale i technicky. Za kompletní dodání podkladů Pardubický kraj smluvním partnerům zaplatí přes 237 milionů korun, 196 milionů si však zajistí z dotace Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost vyhlášeného ministerstvem průmyslu a obchodu.
Po spuštění DTM budou některá geodetická data dále aktualizovat jednotlivé obce i správci sítí. „Dotkne se to i dalších subjektů, zejména obcí a dalších vlastníků technické infrastruktury. Proto pro jejich zástupce již rok připravujeme semináře a budeme v tom pokračovat i nadále, protože po komunálních volbách došlo na některých radnicích k personálním změnám, tak aby i nové vedení mělo dostatek času na přípravu. Stejně tak kolegové z krajského oddělení digitálně technické mapy rádi pomohou všem, kteří mají k této problematice dotazy. DTM jsou velkou výzvou, ale až budou fungovat, tak významně ulehčí práci lidem, firmám i samosprávám. Je to jednoznačně krok vpřed,“ uvedl Ladislav Valtr.
Více o digitální mapě se dozvíte na https://www.youtube.com/watch?v=41s4NRCFsMs