Českotřebovský deník 319/2022 (18/11)

Zajímavá výstava v Litomyšli

Přijměte srdečné pozvání na vernisáž výstavy Václav Macháň Kousek světa, která se uskuteční v pátek 2. prosince v 17.00 v domě U Rytířů. Nová výstava připomene tvorbu malíře Václava Macháně (* 1921 Malá Čermná nad Orlicí  – † 2020 Choceň), inspirovanou jeho rodnou krajinou Podorlicka a reflektující prostou krásu každodennosti. Prezentovány budou nejen krajinomalby, které jsou výsledkem malířových rozhovorů s přírodou, ale také zátiší a figurální malby. 
Doprovodný program Čtvrtek 26. 1. / 17.30 / dům U Rytířů   Komentovaná prohlídka výstavou Václav Macháň Kousek světa


CONTIPRO ZÍSKALA CENU PODNIKATELSKÝ PROJEKT ROKU

Biochemická společnost z východních Čech získala prestižní ocenění Podnikatelský projekt roku od Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Zástupci firmy ho převzali při  slavnostním večeru, který se uskutečnil 16. listopadu.
Projekt Výzkumně-vývojového centra pro GLP* testování přinese rozšíření laboratorních testovacích kapacit jedné z nejinovativnějších firem v ČR, společnosti Contipro. Nasazení nejnovějších a špičkových přístrojů urychlí procesy ve vývoji a testování prototypů v biochemických produktech s velkým trhovým a exportním potenciálem. V souvislosti s projektem zvětší společnost laboratorní prostory ve svém areálu v Dolní Dobrouči o 500 m2 a přijme nové kvalifikované zaměstnance. Více ZDE

Zbytečný kruhák u Rychnova nad Kněžnou otevřen

To u nás se kruháče u Korada snad nedočkáme


Královéhradecký kraj jako investor dokončil výstavbu okružní křižovatky na okraji průmyslové zóny Solnice-Kvasiny. Kruhák vznikl v místě, kde se zatím kříží silnice první třídy I/14 s polními cestami. Někdy v  budoucnu zde by ale měla být napojena plánovaná komunikace do průmyslové zóny Solnice – jih.   Prozatím je však tato okružní křižovatka bude pro řidiče trnem v oku. Na rovném úseku silnice v místě křížení dosud odbočovalo minimum vozidel. Řidiči tak v tomto úseku musí jezdit se zvýšenou opatrností, aby je obrovská okružní křižovatka nepřekvapila. Jediným pozitivem je její velikost a fakt, že během stavby křižovatky vytvořili stavbaři bypass a řidiči nemuseli jezdit po objízdných trasách. "Stavba byla realizována za plného provozu na silnici I. třídy se zřetelem na požadavky majitelů přilehlých pozemků, zejména nově vznikající průmyslové zóny a již provozované fotovoltaické elektrárny. V průběhu stavebních prací jsme dbali na zachování bezpečnosti silničního provozu a neohrozili jsem ani dodávky elektřiny do distribuční soustavy," řekl první náměstek hejtmana Pavel Bulíček za oblast investic. Okružní křižovatku na silnici I/14 tvoří pět paprsků s jedním jízdním pruhem o průměru 48 metrů. Hlavními rameny jsou silnice směrem na Solnici a Rychnov nad Kněžnou, napojení plánované komunikace do průmyslové zóny Solnice – jih, účelová komunikace směrem na Litohrady a příjezdová cesta k budoucí výrobní hale.
Okružní křižovatka je nově osvětlena, stavbaři vybudovali propustky a dopojení dešťové kanalizace. Součástí projektu je přeložka cyklostezky mezi Solnicí a Rychnovem nad Kněžnou včetně zábradlí, přeložka vodovodního řadu, optického kabelu, napojení účelové komunikace k fotovoltaické elektrárně, rekultivace a vegetační úpravy.  (Orlicky.net)

CO K TOMU DODAT?  

Nejdříve  musíme obdivovat důkladnost projektu u Rychnova, který vyplývá z vládou získané podpory pro region. Proto také v Rychnově staví  velké investice v tamní nemocnice. Naše lokalita  leží sice na stejné státní silnici I/14, ale ve špatném místě. Kruhová křižovatka u Korada se projektuje léta, město se snažilo už za starosty Zedníka stavbu urychlit  tím, že vykupovalo za stát okolní pozemky. Stavbu se nám ovšem tímto urychlit nepodařilo, pořád se nic neděje a podle tiskové zprávy na webu města ještě dlouho nic dít nebude. Právě tento týden se na naší radnici uskutečnilo jednání mimo jiné také o "naší" kruhové křižovatce. Přijde prý na řadu až v roce 2024 a to jen když na ni budou finanční prostředky. Tak se mi zdá, že zveřejněná tisková zpráva byla při porovnání s novým kruháčem v polích na Rychnovsku poněkud nadneseně (a tedy nemístně)  optimistická. Do té doby, než přijde na řadu Česká Třebová, budou mít v Litomyšli tři nové kruháky. A po jejich dokončení zjistí, že je vlastně nepotřebují, protože dopravu z města odvede nově budovaná dálnice D35. Chtějí přece dělat na zbytečně kapacitním průtahu města velké parkoviště, že.....  (mm)

Na Rychnovsku se bude budovat dál...

Kraj připravuje další část průmyslové zóny. Haly zaberou 20 hektarů půdy
Hradecký kraj plánuje postavit novou příjezdovou komunikaci do průmyslové zóny v okolí automobilky Škoda. Ta by měla vycházet z právě otevřené okružní křižovatky. Na rozvoj centrální průmyslové zóny a dopravní infrastruktury – Solnice Jih v katastrálním území Litohrady, Kvasiny a Solnice získal kraj v srpnu tohoto roku stavební povolení. V průmyslové zóně by měly v budoucnu vzniknout další výrobní haly přibližně na 20 hektarech půdy. Plocha nové části průmyslové zóny je však přibližně 35 hektarů.
"Chceme naše úsilí směřovat k vytváření takových podmínek, které povedou ke zlepšení života v celém okolí kvasinského závodu, a to nejen v dopravě, ale také například ve zdravotnictví a kulturním životě," upřesnil hradecký hejtman. "Pro vybudování technické a dopravní infrastruktury pro budoucí průmyslovou zónu Solnice – jih je již vydáno všech sedm stavebních povolení a realizace se předpokládá v období 2023 až 2025. Odhad celkových nákladů na stavební práce je ve výši 650 milionů korun," doplnila Martina Svatoňová z tiskového odboru krajského úřadu.
Součástí průmyslové zóny bude také stavba velkokapacitního vlakového nádraží Lipovka, které by mělo sloužit jako seřadiště vlakových souprav. Tu plánuje realizovat Správa železnic. Podél vlakového nádraží Lipovka kraj dále naplánoval výstavbu další silnice, která bude mít za úkol svedení kamionové dopravy ve směru od Rychnova nad Kněžnou. Předpoklad realizace dalších dopravních akcí projektu souvisejících s průmyslovou zónou je plánován na období 2023 až 2027.

Taiwan má zájem o spolupráci s krajem i krajským městem

o možném prohloubení spolupráce na poli vědy, výzkumu, smart-city či spolupráce s firmou Foxconn jednali ve středu zástupci Pardubického kraje a města Pardubic s vedením Tchajpejské hospodářské a kulturní kanceláře v České republice. Ti oběma samosprávám prezentovali své stávající aktivity na území České republiky. V dubnu 2020 darovala taiwanská strana kraji 16 plicních ventilátorů a 100 celoobličejových masek pro Nemocnici Pardubického kraje v rámci boje s koronavirem.
Se zástupci Tchajpejské hospodářské a kulturní kanceláře v České republice navazujeme na naše setkání z jara roku 2020, tedy z doby počínající koronavirové pandemie, kdy taiwanská strana velmi rychle zareagovala a darovala našemu kraji 16 plicních ventilátorů a 100 celoobličejových masek,“ připomněl hejtman Martin Netolický více jak dva roky staré setkání v Praze. To středeční bylo především o rozvoji spolupráce na úrovni kraje a města v rámci oblasti smart-city, kyberbezpečnosti, vědy, výzkumu, ale také o spolupráci s firmou Foxconn. „V oblasti zavádění moderních technologií může být jistě Taiwan naším partnerem a určitě se nebráníme spolupráci na konkrétních prvcích smart-city, což jsou podle mého všechna řešení, která usnadní občanům, ale i například našim organizacím jejich fungování,“ sdělil hejtman, který se zúčastnil jednání společně s náměstkem Romanem Línkem.
Výrazná část setkání pak byla zaměřena na spolupráci s taiwanskou společností Foxconn, která patří mezi největší zaměstnavatele v regionu a do budoucna plánuje svůj další rozvoj. „S vedením společnost Foxconn jsme dlouhodobě v kontaktu a hovoříme o vzájemné symbióze s městem, pro které se samozřejmě jedná o významného zaměstnavatele. Vzhledem k plánovanému rozvoji je pro nás důležité vědět, o jakou strukturu nových zaměstnanců by se mělo jednat, jak bude zajištěno jejich ubytování a další občanská vybavenost, pokud by se nemělo jednat o zaměstnance z Pardubic a blízkého okolí,“ uvedl primátor Jan Nadrchal. Kraj a město jsou vlastníky civilní části pardubického letiště, a proto se nabízí pro potřeby logistiky společnosti právě tato cesta. „V rámci omezování kamionové dopravy se samozřejmě nabízí pro dopravu nákladu pardubické letiště. Ostatně vzdálenost podniku od letiště je v řádu deseti kilometrů, a tak budeme chtít společně s městem otevřít debatu i na toto téma,“ řekl hejtman.

Osadní výbory budou pracovat v obnoveném složení 

Platí to pro většinu měst a obcí, kde jsou osadní výbory zřízeny. V České Třebové se jedná o  městské části (připojené obce) stará Lhotka, Kozlov, Svinná a Skuhrov. Činnost těch dosavadních byla ukončena se starým volebním obdobím, proto se budou nyní volit pro další období znovu.
Výběr kandidátů v připojených obcích je do určité míry omezený a záleží zejména na ochotě věnovat se veřejným věcem. K čemu osadní výbory slouží? Spolupracují s městem a usilují o zlepšení života v dané městské části. Například jsou oprávněny předkládat návrhy týkající se jejich rozvoje, vyjadřovat se k návrhům předkládaným zastupitelstvu a radě města nebo k připomínkám a podnětům občanů.Osadní výbor nemá právní subjektivitu  a je poradním orgánem zastupitelstva města. Jeho předseda má právo na jednání ZM vystupovat  a předkládat také samostatné návrhy.  Osoba předsedy osadního výboru je tedy pro připojenou obec rozhodně důležitá.
Také v Ústí nad Orlicí budou opět pracovat čtyři osadní výbory. V Ústí se uskuteční  v následujících dnech veřejné schůze, na kterých bude zhodnocena dosavadní činnost osadních výborů a dojde k volbě nových členů. Navržené složení bude následně předloženo zastupitelstvu města ke schválení. V Ústí budou zřízeny osadní výbory pro část města Černovír, Oldřichovice, Tichá Orlice a Václavov, dále osadní výbor pro Hylváty a Duklu, osadní výbor pro část města Kerhartice a osadní výbor pro část města Knapovec, Dolní a Horní Houžovec.

Stomatologická pohotovost v regionu  do konce roku 2022