Zajímavá výstava v Litomyšli
Přijměte srdečné pozvání na vernisáž výstavy Václav Macháň
Kousek světa, která se uskuteční v pátek 2. prosince v 17.00
v domě U Rytířů. Nová výstava připomene tvorbu
malíře Václava Macháně (* 1921 Malá Čermná nad Orlicí – † 2020
Choceň), inspirovanou jeho rodnou krajinou Podorlicka a reflektující
prostou krásu každodennosti. Prezentovány budou nejen krajinomalby,
které jsou výsledkem malířových rozhovorů s přírodou, ale také zátiší
a figurální malby.
Doprovodný program Čtvrtek 26. 1. / 17.30 / dům U Rytířů Komentovaná
prohlídka výstavou Václav Macháň Kousek světa
CONTIPRO
ZÍSKALA CENU PODNIKATELSKÝ PROJEKT ROKU
Biochemická společnost z
východních Čech získala prestižní ocenění Podnikatelský projekt roku
od Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Zástupci firmy ho převzali při
slavnostním večeru, který se uskutečnil 16. listopadu.
Projekt Výzkumně-vývojového centra
pro GLP* testování přinese rozšíření laboratorních testovacích kapacit
jedné z nejinovativnějších firem v ČR, společnosti Contipro.
Nasazení nejnovějších a špičkových přístrojů urychlí procesy ve vývoji a
testování prototypů v biochemických produktech s velkým trhovým a
exportním potenciálem. V souvislosti s projektem zvětší společnost
laboratorní prostory ve svém areálu v Dolní Dobrouči o 500 m2
a přijme nové kvalifikované zaměstnance.
Více ZDE
Zbytečný kruhák u Rychnova nad Kněžnou otevřen
To u nás se
kruháče u Korada snad nedočkáme
Královéhradecký kraj jako investor dokončil výstavbu okružní
křižovatky na okraji průmyslové zóny Solnice-Kvasiny. Kruhák vznikl
v místě, kde se zatím kříží silnice první třídy I/14 s polními
cestami. Někdy v budoucnu zde by ale měla být napojena plánovaná komunikace do
průmyslové zóny Solnice – jih.
Prozatím je však tato okružní křižovatka
bude pro řidiče trnem v oku. Na rovném úseku silnice v místě křížení
dosud odbočovalo minimum vozidel. Řidiči tak v tomto úseku musí
jezdit se zvýšenou opatrností, aby je obrovská okružní křižovatka
nepřekvapila. Jediným pozitivem je její velikost a fakt, že během
stavby křižovatky vytvořili stavbaři bypass a řidiči nemuseli jezdit
po objízdných trasách. "Stavba byla realizována za plného provozu na
silnici I. třídy se zřetelem na požadavky majitelů přilehlých
pozemků, zejména nově vznikající průmyslové zóny a již provozované fotovoltaické elektrárny. V průběhu stavebních prací jsme dbali na
zachování bezpečnosti silničního provozu a neohrozili jsem ani
dodávky elektřiny do distribuční soustavy," řekl první náměstek
hejtmana Pavel Bulíček za oblast investic. Okružní křižovatku na silnici I/14
tvoří pět paprsků s jedním jízdním pruhem o průměru 48 metrů.
Hlavními rameny jsou silnice směrem na Solnici a Rychnov nad
Kněžnou, napojení plánované komunikace do průmyslové zóny Solnice –
jih, účelová komunikace směrem na Litohrady a příjezdová cesta k
budoucí výrobní hale.
Okružní křižovatka je nově
osvětlena, stavbaři vybudovali propustky a dopojení dešťové
kanalizace. Součástí projektu je přeložka cyklostezky mezi Solnicí a
Rychnovem nad Kněžnou včetně zábradlí, přeložka vodovodního řadu,
optického kabelu, napojení účelové komunikace k fotovoltaické
elektrárně, rekultivace a vegetační úpravy. (Orlicky.net)
CO K TOMU
DODAT?
Nejdříve musíme
obdivovat důkladnost projektu u Rychnova, který vyplývá z vládou
získané podpory pro region. Proto také v Rychnově staví velké
investice v tamní nemocnice. Naše lokalita leží sice na stejné
státní silnici I/14, ale ve špatném místě. Kruhová křižovatka u
Korada
se projektuje léta, město se snažilo už za starosty Zedníka stavbu
urychlit tím, že vykupovalo za stát okolní pozemky. Stavbu se
nám ovšem tímto urychlit nepodařilo, pořád se nic neděje a podle
tiskové zprávy na webu města ještě dlouho nic dít nebude. Právě tento
týden se na naší radnici uskutečnilo jednání mimo jiné také o "naší"
kruhové křižovatce.
Přijde prý na řadu až v roce 2024 a to jen když na
ni budou finanční prostředky. Tak se mi zdá, že zveřejněná tisková
zpráva byla při porovnání s novým
kruháčem
v polích na Rychnovsku poněkud nadneseně (a tedy nemístně) optimistická. Do té
doby, než přijde na řadu Česká Třebová, budou mít v Litomyšli tři nové
kruháky.
A po jejich dokončení zjistí, že je vlastně nepotřebují, protože
dopravu z města odvede nově budovaná dálnice D35. Chtějí přece dělat
na zbytečně kapacitním průtahu města velké parkoviště, že..... (mm)
Na
Rychnovsku se bude budovat dál...
Kraj připravuje další část průmyslové zóny.
Haly zaberou 20 hektarů půdy
Hradecký kraj
plánuje postavit novou příjezdovou komunikaci do průmyslové zóny v
okolí automobilky Škoda. Ta by měla vycházet z právě otevřené okružní
křižovatky. Na rozvoj centrální průmyslové zóny a dopravní
infrastruktury – Solnice Jih v katastrálním území Litohrady, Kvasiny a
Solnice získal kraj v srpnu tohoto roku stavební povolení. V
průmyslové zóně by měly v budoucnu vzniknout další výrobní haly
přibližně na 20 hektarech půdy. Plocha nové části průmyslové zóny je
však přibližně 35 hektarů.
"Chceme naše úsilí směřovat k
vytváření takových podmínek, které povedou ke zlepšení života v celém
okolí kvasinského závodu, a to nejen v dopravě, ale také například ve
zdravotnictví a kulturním životě," upřesnil hradecký hejtman. "Pro
vybudování technické a dopravní infrastruktury pro budoucí průmyslovou
zónu Solnice – jih je již vydáno všech sedm stavebních povolení a
realizace se předpokládá v období 2023 až 2025. Odhad celkových
nákladů na stavební práce je ve výši 650 milionů korun," doplnila
Martina Svatoňová z tiskového odboru krajského úřadu.
Součástí průmyslové zóny bude také
stavba velkokapacitního vlakového nádraží Lipovka, které by mělo
sloužit jako seřadiště vlakových souprav. Tu plánuje realizovat Správa
železnic. Podél vlakového nádraží Lipovka kraj dále naplánoval
výstavbu další silnice, která bude mít za úkol svedení kamionové
dopravy ve směru od Rychnova nad Kněžnou. Předpoklad realizace dalších
dopravních akcí projektu souvisejících s průmyslovou zónou je
plánován na období 2023 až 2027.
Taiwan má
zájem o spolupráci s krajem i krajským městem
o možném prohloubení spolupráce na poli
vědy, výzkumu, smart-city či spolupráce s firmou Foxconn jednali ve
středu zástupci Pardubického kraje a města Pardubic s vedením
Tchajpejské hospodářské a kulturní kanceláře v České republice. Ti oběma
samosprávám prezentovali své stávající aktivity na území České
republiky. V dubnu 2020 darovala taiwanská strana kraji 16 plicních
ventilátorů a 100 celoobličejových masek pro Nemocnici Pardubického
kraje v rámci boje s koronavirem.
Se zástupci Tchajpejské hospodářské a
kulturní kanceláře v České republice navazujeme na naše setkání z jara
roku 2020, tedy z doby počínající koronavirové pandemie, kdy taiwanská
strana velmi rychle zareagovala a darovala našemu kraji 16 plicních
ventilátorů a 100 celoobličejových masek,“ připomněl hejtman Martin
Netolický více jak dva roky staré setkání v Praze. To středeční bylo
především o rozvoji spolupráce na úrovni kraje a města v rámci oblasti
smart-city, kyberbezpečnosti, vědy, výzkumu, ale také o spolupráci
s firmou Foxconn. „V oblasti zavádění moderních technologií může být
jistě Taiwan naším partnerem a určitě se nebráníme spolupráci na
konkrétních prvcích smart-city, což jsou podle mého všechna řešení,
která usnadní občanům, ale i například našim organizacím jejich
fungování,“ sdělil hejtman, který se zúčastnil jednání společně
s náměstkem Romanem Línkem.
Výrazná část setkání pak byla zaměřena na
spolupráci s taiwanskou společností Foxconn, která patří mezi největší
zaměstnavatele v regionu a do budoucna plánuje svůj další rozvoj. „S
vedením společnost Foxconn jsme dlouhodobě v kontaktu a hovoříme o
vzájemné symbióze s městem, pro které se samozřejmě jedná o významného
zaměstnavatele. Vzhledem k plánovanému rozvoji je pro nás důležité
vědět, o jakou strukturu nových zaměstnanců by se mělo jednat, jak bude
zajištěno jejich ubytování a další občanská vybavenost, pokud by se
nemělo jednat o zaměstnance z Pardubic a blízkého okolí,“ uvedl primátor
Jan Nadrchal. Kraj a město jsou vlastníky civilní části pardubického
letiště, a proto se nabízí pro potřeby logistiky společnosti právě tato
cesta. „V rámci omezování kamionové dopravy se samozřejmě nabízí pro
dopravu nákladu pardubické letiště. Ostatně vzdálenost podniku od
letiště je v řádu deseti kilometrů, a tak budeme chtít společně s městem
otevřít debatu i na toto téma,“ řekl hejtman.
Osadní
výbory budou pracovat v obnoveném složení
Platí to pro většinu měst a obcí, kde jsou osadní výbory zřízeny. V České
Třebové se jedná o městské části (připojené obce) stará Lhotka, Kozlov, Svinná a Skuhrov. Činnost těch dosavadních byla ukončena se starým
volebním obdobím, proto se budou nyní volit pro další období
znovu.
Výběr kandidátů v připojených obcích je
do určité míry omezený a záleží zejména na ochotě věnovat se veřejným
věcem. K čemu osadní výbory slouží? Spolupracují s městem a usilují o
zlepšení života v dané městské části. Například jsou oprávněny
předkládat návrhy týkající se jejich rozvoje, vyjadřovat se k návrhům
předkládaným zastupitelstvu a radě města nebo k připomínkám a podnětům
občanů.Osadní výbor nemá právní subjektivitu a je poradním
orgánem zastupitelstva města. Jeho předseda má právo na jednání ZM vystupovat a předkládat také samostatné návrhy.
Osoba předsedy osadního výboru je tedy pro připojenou obec rozhodně
důležitá.
Také v Ústí nad Orlicí budou opět pracovat čtyři
osadní výbory. V Ústí se uskuteční v následujících dnech veřejné
schůze, na kterých bude zhodnocena dosavadní činnost osadních výborů a
dojde k volbě nových členů. Navržené složení bude následně předloženo
zastupitelstvu města ke schválení. V Ústí budou zřízeny osadní výbory pro část města
Černovír, Oldřichovice, Tichá Orlice a Václavov, dále osadní výbor pro Hylváty a Duklu, osadní výbor pro část města Kerhartice a osadní výbor pro
část města Knapovec, Dolní a Horní Houžovec.
Stomatologická pohotovost v regionu do konce roku 2022
|