Českotřebovský deník 28/2022 (28/1)  
Drahá energie je všude: doma, ve školách, provozech, na veřejném osvětlení

Zvýšené ceny elektrické energie a plynu se projeví na účtech domácností ať již v rodinných domcích, tak v nájemních  či družstevních bytech. Stejně stoupnou i náklady na energie ve školách a dalších příspěvkových organizacích města - v městské knihovně, Kulturním centru, v Městském muzeu, v Sociálních službách. je třeba nastavit  takové provozní podmínky, aby vznikly úspory. Každý uspořená energie bude mít cenu zlata.  To platí také o veřejném osvětlení, jeho provoz se prodraží tak, jak jsme rozhodně nečekali.
Právě v letošním roce by se zde mohla projevit úspora daná "chytrými" výbojkami s řízením provozu. Jednotlivé světelné body na hlavním průtahu města (a není jich málo) snižují po 23. hodině svou svítivost i spotřebu na 60% původní hodnoty. Zakoupení dražších typů osvětlovacích těles (jedno stálo 22 tisíc korun) se zde tedy nyní začíná vyplácet. Nové výbojky veřejného osvětlení jsou nyní instalovány také na dalších ulicích. Loni např. na Vinohradech, na Grégrově ulici, na cyklostezce i jinde. Zde byla instalována levnější svítidla (jedno stálo cca 6000 Kč), která ovšem nemají možnost regulace nainstalovanou. Bylo by dobré spočítat, za jak dlouho by se nyní v podmínkách drahé energie vrátily náklady na dodatečné instalování zařízení pro regulaci svítivosti a spotřeby. Bude to jistě za kratší dobu než v loňském roce.... Není divu, že na vesnicích se veřejné osvětlení v noci i vypíná. I tak je ovšem spotřeba LED svítidel nižší než klasických sodíkových výbojek. 
Tak trochu jsem na rozpacích při hodnocení LED osvětlení , instalovaného na náměstí Jana Pernera  v souvislosti s výstavbou terminálu. Celý tento prostor, ač velmi frekventovaný, se mí zdá totiž nedostatečně osvětlený a tudíž i ne tolik bezpečný. Snad by stálo za to přeměřit svítivost a spotřebu zde instalovaného diodového osvětlení. Nevím, zda to je jen můj názor, ale myslím si, že se právě osvětlení dopravního terminálu před nádražím nějak nepovedlo. Také dodatečně instalovaná svítidla na nízkých sloupcích jsou často poškozována vandaly.....

KOHOUTI HLÁSÍ ZMĚNU: v neděli hrajeme s Chocní!!

Všechno je jinak, aneb pravdu mají ti, kteří říkají, že jistá je pouze smrt. Náš nedělní soupeř z Nového Města nad Metují „padl na covid“, utkání bylo zrušeno, a tak Kohouti nečekaně změří síly s
Chocní. Derby bude zahájeno netradičně v 17.30 hodin, partnerem utkání je město Česká Třebová
„Nové Město nad Metují nám v pátek ráno oznámilo, že má osm hráčů pozitivně testovaných na covid, proto nemůže k plánovanému utkání nastoupit. Situaci chápeme, podobná věc může potkat každý tým. Nakonec jsme se domluvili s Chocní, které pro změnu odpadlo ze stejných důvodů utkání s Náchodem. Doufám, že se do neděle nic nezmění a derby se podaří odehrát,“ říká manažer Kohoutů Vladimír Vaněk.
Nadstavbová část krajské ligy musí být ukončena do 2. února, vzápětí bude čtrnáct týmů hrát osmifinále. Kohouti, jako vítěz této části soutěže, postoupí přímo do čtvrtfinále, které odstartuje 13. února.

Kácení v Sadové ulici 
V České Třebové proběhne v příštím týdnu kácení stromů v ulici Sadová naproti zastávce u ZUŠ. Největší borovice vejmutovka má vysoko vyvětvený kmen z důvodu elektrického vedení, větve zasahují na střechu blízkého domu, kterou poškozují, další řez již není možný. Ostatní jehličnany jsou navzájem stíněné, vykloněné do stran. Dále bude realizováno kácení dvou jasanů v blízkosti Domova seniorů v Bezděkově. Stromy jsou ve špatném zdravotním stavu s poškozeným kmenem a výskytem dřevokazné houby. Informujeme také, že smrk v ulici Tykačova byl skácen z důvodu růstu na poškozené kanalizaci, kterou je nutné rekonstruovat.
V únoru bude zahájena distribuce nádob na tříděný odpad 

Jak už bylo avizováno, samotná distribuce nádob bude probíhat v měsíci únoru, vzhledem k množství objednávek ale nebude realizována celá a rozvozové dny pro další lokality budou v měsíci březnu.
Co vás čeká a jak bude rozvoz probíhat? Na základě vaší objednávky byla připravena smlouva o výpůjčce, kterou je třeba uzavřít při převzetí nádob. Je tedy nutné, aby při převzetí byla přítomna osoba, která je uvedena na objednávce, pro tu byla připravena smlouva a ta ji také bude podepisovat. V stanovené rozvozové dny budou obslouženy konkrétní lokality uvedené níže, rozvoz bude začínat v 10:00 a bude pokračovat, dokud se dané lokality neobjedou. V případě, že nebudete zastiženi doma, budete si moci nádoby vyzvednout od 1.3.2022 ve sběrném dvoře, zároveň vám bude do schránky vhozena informace o marném pokusu nádoby doručit.
Pokud by z důvodu nepříznivých klimatických podmínek nebylo možné rozvoz v daném termínu realizovat, budete o této situaci včas informováni SMS zprávou tak, abyste marně nečekali. Při distribuci nádob budou tyto přímo u domu načítány do evidenčního systému a v případě nízkých teplot či hustého sněžení je toto nereálné provést. Proto se předem omlouváme, pokud tato situace nastane a bude nutné rozvoz odložit na jiný termín. Zimní měsíce jsou v tomto směru rizikové.,Aby bylo možné od jarních měsíců využívat nádoby na bioodpad, a proto nechceme rozvoz odkládat na teplejší roční období.  VÍCE ZDE
 
Druholigový mač Sokol ČT vers. OP Prostějov odložen na neděli 12. února

Covid dlá problémy i v herním systému II. ligy volejbalu skupina C. Sokolky České Třebové nyní nehrály, utkání je přeloženo na neděli 13. února. Do té doby ovšem nejdříve pojedou 5. 2. do Brna na zápas s VK Brno.  Pokud všechno ovšem nebude ještě jinak....


Stavba další části dálnice by mohla být zahájena už za rok, archeologický výzkum proběhne už letos

Ředitelství silnic a dálnic ČR zveřejnilo první potěšující informace, které se týkají pokračování výstavby dálnice D35 směrem dál na Moravu. Podle zveřejněného postu na sociálních sítích je nejblíž realizaci úsek od Janova do Svitav.
"Na 11,8 kilometru dlouhou stavbu D35 Janov - Opatovec bylo ministerstvem dopravy zahájeno stavební řízení. Zároveň se zpracovává zadávací dokumentace stavby a probíhá majetkoprávní příprava. Letos na stavbě proběhne archeologický výzkum. Ve druhém kvartálu roku 2022 bude zahájeno výběrové řízení na zhotovitele stavby a nejpozději v prvním kvartálu roku 2023 zahájení stavby," uvádí ŘSD.
Stavba D35 Janov–Opatovec je součástí úseku budoucí dálnice D35 mezi MÚK Opatovice a MÚK Staré Město. Výstavba dálnice D35 bude mít vliv nejen na dopravu na stávající silnici I/35, ale i na ostatních komunikacích v silniční síti. Po dokončení by se měla dálnice D35 spolu s dálnicí D11 stát alternativní trasou k přetížené dálnici D1, čímž bude možné rozdělit dopravní zátěž z dálnice D1 mezi dvě komunikace stejného dopravního významu.

Nová výstava v Hernychově vile: O včelařství

Poslední lednový čtvrtek byla v městském muzeu v Ústí nad Orlicí zahájena nová výstava věnovaná včelařství, nazvaná „Od žihadla k medu“. Muzeum návštěvníkům představuje včelařův rok, který má svá vlastní roční období. Vedle nynějších úlů nechybí také úly historické a prohlédnout si můžete řadu dalších včelařských pomůcek, nástrojů, ale i strojů. Výstava nabídne také možnost přivonět k vosku, zvážit si nástavek s rámečky plnými medu, prohlédnout mikroskopem včelu, anebo si vyzkoušet malý kvíz.
Své vybavení a činnost na výstavě prezentuje také včelařský kroužek, který na ústeckém gymnáziu působí od roku 2018, jeho činnost podporuje mimo jiné také město Ústí nad Orlicí a řada dalších sponzorů. Nyní má kroužek 12 členů a jeho cílem je seznámit mladé zájemce o včelaření s jeho základy.
Nevšední včelařskou výstavu můžete v Hernychově vile zhlédnout až do neděle 30. března 2022.


Národní technické muzeum by mohlo vystavovat také v Dolní Lipce

Možná spolupráce Pardubického kraje, Muzea starých strojů a technologií v Žamberku a Národního technického muzea byla předmětem čtvrtečního jednání mezi hejtmanem Martinem Netolickým, ředitelem muzea v Žamberku Michalem Bednářem a generálním ředitelem Národního technického muzea Karlem Ksandrem. Jedním z cílů Národního technického muzea je spolupráce s regionálními subjekty a zapojení do projektů kraje. Tím hlavním je vybudování železničního muzea v Dolní Lipce.
Hejtman zástupce Národního technického muzea informoval o pravidelných jízdách parních vlaků v Pardubickém kraji a plánech na vytvoření železničního muzea v Dolní Lipce.
„Nejprve jsme si společně s Muzeem starých strojů a technologií v Žamberku odsouhlasili ideový záměr projektu, na jehož základě byla ke konci roku zadána studie. Její výsledky bychom měli znát na jaře letošního roku. Celý projekt je připravován pro čerpání evropských fondů z programu přeshraniční spolupráce Česká republika – Polsko. Paralelně s vypracováváním studie řešíme majetkově celé území s Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových, Správou železnic, Českými drahami a soukromými subjekty,“ řekl ke krajskému záměru hejtman Martin Netolický.
Právě vybudování železničního muzea v Dolní Lipce se může stát společným jmenovatelem pro všechny strany. „Národní technické muzeum dlouhodobě hledá partnery v regionech a s Muzeem starých strojů a technologií v Žamberku již nějakou dobu spolupracuje. Pro nás může být zajímavou možností v Dolní Lipce do budoucna vystavovat některé exponáty, které jsou nyní nevystavené v depozitáři, a zapojit případně Národní technické muzeum také do provozu historických parních vlaků, ve kterém chceme pokračovat i v letošním roce a případně jej i rozšířit na jiné tratě či do Polska, jelikož partnerské muzeum ve Slezské Javořině má o tento model velký zájem,“ uvedl hejtman Martin Netolický s tím, že jako první krok by mohlo vzniknout memorandum o další spolupráci.
Při čtení těchto řádků si českotřebovský čtenář - pamětník připomene  snahu Českotřebováků a zejména Ing. Jindřicha Chudého o vybudování "železničního skanzenu" v České Třebové, do kterého si mohli Třebováci již v na konci sedmdesátých let dokonce zakoupit vstupenku a pomoci jej tak financovat a "postavit na nohy". V době, kdy všechno řídil OV KSČ to mohl být jen sen, i když bylo historický parních lokomotiv a vozů dostatek.  Nedaří se také vytvořit historickou železniční expozici z bývalého depa v Chocni. i když jde o dobré lokality s dlouhou železniční historií. Všechno je v lidech a tak vzniklo Muzeum starých strojů a technologií v neželezničním městě Žamberku a nově vzniká železniční muzeum v Dolní Lipce, kde bychom také železniční historii alespoň regionálního rozměru těžko hledali. Česko-polský projekt to však pomůže oživit a Národní technické muzeum pomůže.  Budeme rádi, když zde vznikne poměrně blízko další turistický cíl i pro nás Českotřebováky.  Lepší návštěvnost by však mohlo mít železniční muzeum jinde.
Připomeňme také, že zapůjčené exponáty (modely)  z národního technického muzea už mělo i českotřebovské městské muzeum při budování jeho železničního oddělení v šedesátých letech minulého století, tehdy v budově staré radnice. Správcem muzea (tehdy se neříkalo ředitel) byl můj otec Emil  Mikolecký. Za svou práci měl odměnu 200 Kčs měsíčně.
Vynikající železniční modely vznikaly také dokonce u nás v železničních dílnách. Díky místním nadšencům, Josefu Šplíchalovi a Ladislavu Benátskému, kteří věnovali přípravě modelu desetitisíce pracovních hodin vznikl unikátní funkční model lokomotivy Mikado 387.0  (viz fotografie). Model v již tehdy téměř dohotoveném stavu sklidil velký úspěch roku 1942 na dopravní výstavě v Praze. Model, byl určen k vystavování v Národním technickém muzeu v Praze. Nakonec však "proslavil" Českou Třebovou až v moskevském Kremlu, neboť  práce modelářů byla zneužita jako dar pro Josifa Vissarionoviče Stalina k jeho narozeninám.  Tento dar skončil nakonec podle všech informací v Muzeu J. V. Stalina v gruzínském městě Gori, odkud jej chtěl prostřednictvím gruzínského velvyslanectví ve Vídni získat zpět do České Třebové náš rodák žijící v Bratislavě Ing. Jozef Poštulka. Korespondenci o této akci z rolku 2003 mám k dispozici. Nakonec naletěl zprostředkovatelům, utratil za návrat modelu do našeho město spoustu vlastních peněz, aby se žádný model nakonec nezískal. Nyní má Pardubický kraj v Gruzii nově zřízený partnerský region a to by mohla být i oficiální cesta, jak získat model Mikáda zpátky pro Českou Třebovou.
Pro Českotřebováky má také velký význam parní lokomotiva 310.922, která stála dříve dlouhá léta "na pomníku" v českotřebovském lokomotivním depu. Nyní vznikl zájem o opravu do pojízdného stavu. Také tato mašinka, vhodná pro kratší regionální tratě by pak mohla být zapůjčená do Dolní Lipky. Nebude to však vůbec jednoduchá záležitost. Tato mašinka je v majetku  muzea ČD v Lužné u Rakovníka a investice do cizího majetku nejsou jednoduché  (mm)


Krajské průmyslové školy se přizpůsobují nejnovějším trendům v Průmyslu 4.0

Držet krok s dobou je důležité ve všech odvětvích, v průmyslu to však platí dvojnásob. Aby byli žáci připraveni na praxi v této oblasti, ideální je, když se s nejnovější technikou a vybavením poprvé setkají už při studiu na střední škole. Díky projektu s jihlavskou vysokou školou a průmyslovými školami v Kraji Vysočina by se mohla výuka robotizace a automatizace v regionu posunout o laťku výš.
„Jakékoliv odborné vzdělávání potřebuje především udržet technologický krok s dobou. V profesním životě vše letí velmi rychle a střední školství potřebuje co nejrychleji reagovat, což je náročné nejen organizačně, ale samozřejmě i finančně. Nepochybně vhodnou cestou je spolupráce s firemním sektorem. Vysoké školství je další meta pro možnou spolupráci – a to nejen ve smyslu sdílení technologií a dalšího vybavení, ale i v samotné činnosti odborných pedagogů,“ říká radní Pardubického kraje pro oblast školství Josef Kozel.
A jak projekt mezi průmyslově zaměřenými středními školami a vysokou školou na Vysočině funguje? „Cílem projektu je vybavit střední školy špičkovým laboratorním vybavením pro výuku předmětů průmyslové automatizace a robotiky s využitím standardů Průmyslu 4.0. Tato zařízení umožňují virtualizaci a propojení na dálku ve virtuálním prostoru s CP Factory Didactic, kterou v rámci tohoto projektu poskytuje Vysoká škola polytechnická Jihlava (VŠPJ) pro potřeby výuky na středních školách. Výhodou tohoto propojení je možnost sdílení těchto pracovišť, ale i zkušeností s výukou, laboratorních úloh a sdílení know-how. Ze strany průmyslových podniků je významná poptávka po spolupráci v oblasti Průmyslu 4.0, a takto vybavené školy pro ně mohou být dobrým partnerem,“ vysvětluje Zdeněk Horák, prorektor pro tvůrčí a projektovou činnost VŠPJ.
Zapojení se do projektu je z pohledu škol přínosné, což potvrzuje ředitel Střední průmyslové školy Chrudim František Mihulka. „Naše škola postupně pořizuje do výuky zařízení, vybavení, technologie, software a metodiky, kterými na trendy reaguje. Při návštěvě průmyslové školy ve Žďáru nad Sázavou a jihlavské vysoké školy jsme se s projektem seznámili a zjistili jsme, že se velmi blíží našim představám o přípravě žáků naší školy v oblasti robotizace a automatizace. Umožnil by žákům řešit úlohy reálné praxe a tyto úlohy také na reálném vybavení skutečně provádět, následně dílčí řešení úloh včlenit modulově do komplexnějších výrobně-technologických celků, které lze využít na vysoké škole v Jihlavě. V konečném důsledku by znamenal žádoucí směr přípravy žáků naší školy pro aktuální a budoucí etapy vývoje průmyslu a také rozšíření oblasti spolupráce s firmami v regionu.“
„Chrudimská průmyslová škola není od Jihlavy daleko, je zvyklá na spolupráci s průmyslovkou ve Žďáru nad Sázavou, a tak je pro ni velkou příležitostí rozšířit spolupráci i směrem k dalším školám. Vidím v tom velkou možnost do budoucna i pro další odborné školy v našem kraji,“ dodává radní Josef Kozel.


  • Fotografie pro pamětníky: letecký pohled na střed města v roce 1927