-
Drahá
energie je všude: doma, ve školách, provozech, na veřejném
osvětlení
-
Zvýšené ceny elektrické
energie a plynu se projeví na účtech domácností ať již v rodinných
domcích, tak v nájemních či družstevních bytech. Stejně
stoupnou i náklady na energie ve školách a dalších příspěvkových
organizacích města - v městské knihovně, Kulturním centru, v
Městském muzeu, v Sociálních službách. je třeba nastavit
takové provozní podmínky, aby vznikly úspory. Každý uspořená
energie bude mít cenu zlata. To platí také o veřejném
osvětlení, jeho provoz se prodraží tak, jak jsme rozhodně
nečekali.
-
Právě
v letošním roce by se zde mohla projevit úspora daná "chytrými"
výbojkami s řízením provozu. Jednotlivé světelné body na hlavním
průtahu města (a není jich málo) snižují po 23. hodině svou
svítivost i spotřebu na 60% původní hodnoty. Zakoupení dražších
typů osvětlovacích těles (jedno stálo 22 tisíc korun) se zde tedy
nyní začíná vyplácet. Nové výbojky veřejného osvětlení jsou nyní
instalovány také na dalších ulicích. Loni např. na Vinohradech, na
Grégrově ulici, na cyklostezce i jinde. Zde byla instalována
levnější svítidla (jedno stálo cca 6000 Kč), která ovšem nemají
možnost regulace nainstalovanou. Bylo by dobré spočítat, za jak
dlouho by se nyní v podmínkách drahé energie vrátily náklady na
dodatečné instalování zařízení pro regulaci svítivosti a spotřeby.
Bude to jistě za kratší dobu než v loňském roce.... Není divu, že
na vesnicích se veřejné osvětlení v noci i vypíná. I tak je ovšem
spotřeba LED svítidel nižší než klasických sodíkových výbojek.
- Tak trochu jsem na rozpacích při
hodnocení LED osvětlení , instalovaného na náměstí Jana Pernera
v souvislosti s výstavbou terminálu. Celý tento prostor, ač velmi
frekventovaný, se mí zdá totiž nedostatečně osvětlený a tudíž i ne
tolik bezpečný. Snad by stálo za to přeměřit svítivost a spotřebu
zde instalovaného diodového osvětlení. Nevím, zda to je jen můj
názor, ale myslím si, že se právě osvětlení dopravního terminálu
před nádražím nějak nepovedlo. Také dodatečně instalovaná svítidla
na nízkých sloupcích jsou často poškozována vandaly.....
-
KOHOUTI
HLÁSÍ ZMĚNU: v neděli hrajeme s Chocní!!
-
Všechno je
jinak, aneb pravdu mají ti, kteří říkají, že jistá je pouze smrt.
Náš nedělní soupeř z Nového Města nad Metují „padl na covid“,
utkání bylo zrušeno, a tak Kohouti nečekaně změří síly s
- Chocní.
Derby bude zahájeno netradičně v 17.30 hodin, partnerem utkání je
město Česká Třebová
- „Nové
Město nad Metují nám v pátek ráno oznámilo, že má osm hráčů
pozitivně testovaných na covid, proto nemůže k plánovanému utkání
nastoupit. Situaci chápeme, podobná věc může potkat každý tým.
Nakonec jsme se domluvili s Chocní, které pro změnu odpadlo ze
stejných důvodů utkání s Náchodem. Doufám, že se do neděle nic
nezmění a derby se podaří odehrát,“
říká manažer
Kohoutů Vladimír Vaněk.
-
Nadstavbová část krajské ligy musí být ukončena do 2. února,
vzápětí bude čtrnáct týmů hrát osmifinále. Kohouti, jako vítěz
této části soutěže, postoupí přímo do čtvrtfinále, které
odstartuje 13. února.
-
Kácení v Sadové ulici
- V České Třebové proběhne v příštím týdnu kácení stromů v ulici
Sadová naproti zastávce u ZUŠ. Největší borovice vejmutovka má
vysoko vyvětvený kmen z důvodu elektrického vedení, větve zasahují
na střechu blízkého domu, kterou poškozují, další řez již není
možný. Ostatní jehličnany jsou navzájem stíněné, vykloněné do
stran. Dále bude realizováno kácení dvou jasanů v blízkosti Domova
seniorů v Bezděkově. Stromy jsou ve špatném zdravotním stavu s
poškozeným kmenem a výskytem dřevokazné houby. Informujeme také, že smrk v ulici Tykačova byl skácen z důvodu
růstu na poškozené kanalizaci, kterou je nutné rekonstruovat.
-
V
únoru bude zahájena distribuce nádob na tříděný odpad
- Jak už bylo avizováno, samotná distribuce nádob
bude probíhat v měsíci únoru, vzhledem k množství objednávek ale nebude
realizována celá a rozvozové dny pro další lokality budou v měsíci březnu.
- Co vás čeká a jak bude rozvoz probíhat? Na základě
vaší objednávky byla připravena smlouva o výpůjčce, kterou je třeba
uzavřít při převzetí nádob. Je tedy nutné, aby při převzetí byla přítomna
osoba, která je uvedena na objednávce, pro tu byla připravena smlouva a ta
ji také bude podepisovat. V stanovené rozvozové dny budou obslouženy
konkrétní lokality uvedené níže, rozvoz bude začínat v 10:00 a bude
pokračovat, dokud se dané lokality neobjedou. V případě, že nebudete zastiženi doma, budete si
moci nádoby vyzvednout od 1.3.2022 ve sběrném dvoře, zároveň vám bude do
schránky vhozena informace o marném pokusu nádoby doručit.
- Pokud by z důvodu nepříznivých klimatických
podmínek nebylo možné rozvoz v daném termínu realizovat, budete o této
situaci včas informováni SMS zprávou tak, abyste marně nečekali. Při
distribuci nádob budou tyto přímo u domu načítány do evidenčního systému a
v případě nízkých teplot či hustého sněžení je toto nereálné provést.
Proto se předem omlouváme, pokud tato situace nastane a bude nutné rozvoz
odložit na jiný termín. Zimní měsíce jsou v tomto směru rizikové.,Aby
bylo možné od jarních měsíců využívat nádoby na bioodpad, a proto nechceme rozvoz odkládat na teplejší
roční období.
VÍCE ZDE
-
-
Druholigový
mač Sokol ČT vers. OP Prostějov odložen na neděli 12. února
- Covid dlá problémy i v herním systému II. ligy volejbalu skupina C.
Sokolky České Třebové nyní nehrály, utkání je přeloženo na neděli 13.
února. Do té doby ovšem nejdříve pojedou 5. 2. do Brna na zápas s VK
Brno. Pokud všechno ovšem nebude ještě jinak....
-
-
Stavba další části dálnice by
mohla být zahájena už za rok, archeologický výzkum proběhne už letos
-
-
Ředitelství silnic a dálnic ČR
zveřejnilo první potěšující informace, které se týkají pokračování
výstavby dálnice D35 směrem dál na Moravu. Podle zveřejněného postu na
sociálních sítích je nejblíž realizaci úsek od Janova do Svitav.
"Na 11,8 kilometru dlouhou stavbu D35
Janov - Opatovec bylo ministerstvem dopravy zahájeno stavební řízení.
Zároveň se zpracovává zadávací dokumentace stavby a probíhá
majetkoprávní příprava. Letos na stavbě proběhne archeologický výzkum.
Ve druhém kvartálu roku 2022 bude zahájeno výběrové řízení na
zhotovitele stavby a nejpozději v prvním kvartálu roku 2023 zahájení
stavby," uvádí ŘSD.
Stavba D35 Janov–Opatovec je součástí
úseku budoucí dálnice D35 mezi MÚK Opatovice a MÚK Staré Město.
Výstavba dálnice D35 bude mít vliv nejen na dopravu na stávající
silnici I/35, ale i na ostatních komunikacích v silniční síti. Po
dokončení by se měla dálnice D35 spolu s dálnicí D11 stát alternativní
trasou k přetížené dálnici D1, čímž bude možné rozdělit dopravní zátěž
z dálnice D1 mezi dvě komunikace stejného dopravního významu.
-
Nová
výstava v Hernychově vile: O včelařství
- Poslední lednový čtvrtek byla v městském muzeu v Ústí nad Orlicí
zahájena nová výstava věnovaná včelařství, nazvaná „Od žihadla
k medu“. Muzeum návštěvníkům představuje včelařův rok, který má svá
vlastní roční období. Vedle nynějších úlů nechybí také úly
historické a prohlédnout si můžete řadu dalších včelařských pomůcek,
nástrojů, ale i strojů. Výstava nabídne také možnost přivonět k
vosku, zvážit si nástavek s rámečky plnými medu, prohlédnout
mikroskopem včelu, anebo si vyzkoušet malý kvíz.
- Své vybavení a činnost na výstavě prezentuje také včelařský
kroužek, který na ústeckém gymnáziu působí od roku 2018, jeho
činnost podporuje mimo jiné také město Ústí nad Orlicí a řada
dalších sponzorů. Nyní má kroužek 12 členů a jeho cílem je seznámit
mladé zájemce o včelaření s jeho základy.
- Nevšední včelařskou výstavu můžete v Hernychově
vile zhlédnout až do neděle 30. března 2022.
-
-
Národní
technické muzeum by mohlo vystavovat také v Dolní Lipce
- Možná spolupráce
Pardubického kraje, Muzea starých strojů a technologií v Žamberku a
Národního technického muzea byla předmětem čtvrtečního jednání mezi
hejtmanem Martinem Netolickým, ředitelem muzea v Žamberku Michalem
Bednářem a generálním ředitelem Národního technického muzea Karlem
Ksandrem. Jedním z cílů Národního technického muzea je spolupráce s
regionálními subjekty a zapojení do projektů kraje. Tím hlavním je
vybudování železničního muzea v Dolní Lipce.
- Hejtman zástupce
Národního technického muzea informoval o pravidelných jízdách
parních vlaků v Pardubickém kraji a plánech na vytvoření
železničního muzea v Dolní Lipce.
-
„Nejprve
jsme si společně s Muzeem starých strojů a technologií v Žamberku
odsouhlasili ideový záměr projektu, na jehož základě byla ke konci
roku zadána studie. Její výsledky bychom měli znát na jaře letošního
roku. Celý projekt je připravován pro čerpání evropských fondů z
programu přeshraniční spolupráce Česká republika – Polsko. Paralelně
s vypracováváním studie řešíme majetkově celé území s Úřadem pro
zastupování státu ve věcech majetkových, Správou železnic, Českými
drahami a soukromými subjekty,“ řekl ke krajskému záměru hejtman
Martin Netolický.
- Právě vybudování
železničního muzea v Dolní Lipce se může stát společným jmenovatelem
pro všechny strany. „Národní technické muzeum dlouhodobě hledá
partnery v regionech a s Muzeem starých strojů a technologií v
Žamberku již nějakou dobu spolupracuje. Pro nás může být zajímavou
možností v Dolní Lipce do budoucna vystavovat některé exponáty,
které jsou nyní nevystavené v depozitáři, a zapojit případně Národní
technické muzeum také do provozu historických parních vlaků, ve
kterém chceme pokračovat i v letošním roce a případně jej i rozšířit
na jiné tratě či do Polska, jelikož partnerské muzeum ve Slezské
Javořině má o tento model velký zájem,“ uvedl hejtman Martin
Netolický s tím, že jako první krok by mohlo vzniknout memorandum o
další spolupráci.
- Při
čtení těchto řádků si českotřebovský čtenář - pamětník připomene
snahu Českotřebováků
a zejména Ing. Jindřicha Chudého o vybudování "železničního skanzenu" v
České Třebové, do kterého si mohli
Třebováci
již v na konci sedmdesátých let dokonce zakoupit vstupenku a pomoci jej
tak financovat a "postavit na nohy". V době, kdy všechno řídil
OV
KSČ to mohl být jen sen, i když bylo historický parních lokomotiv a vozů
dostatek. Nedaří se také vytvořit historickou železniční expozici
z bývalého depa v Chocni. i když jde o dobré lokality s dlouhou
železniční historií. Všechno je v lidech a tak vzniklo Muzeum starých
strojů a technologií v neželezničním městě
Žamberku
a nově vzniká železniční muzeum v Dolní Lipce, kde bychom také
železniční historii alespoň regionálního rozměru těžko hledali.
Česko-polský projekt to však pomůže oživit a Národní technické muzeum
pomůže. Budeme rádi, když zde vznikne poměrně blízko další
turistický cíl i pro nás
Českotřebováky.
Lepší návštěvnost by však mohlo mít železniční muzeum jinde.
-
Připomeňme také, že zapůjčené exponáty (modely) z národního
technického muzea už mělo i českotřebovské městské muzeum při budování
jeho železničního oddělení v šedesátých letech minulého století, tehdy v
budově staré radnice. Správcem muzea (tehdy se neříkalo ředitel) byl můj
otec Emil Mikolecký. Za svou práci měl odměnu 200 Kčs měsíčně.
-
Vynikající
železniční modely vznikaly také dokonce u nás v železničních dílnách.
Díky místním nadšencům,
Josefu Šplíchalovi a Ladislavu Benátskému, kteří věnovali přípravě
modelu desetitisíce pracovních hodin
vznikl unikátní funkční model
lokomotivy Mikado 387.0 (viz fotografie).
Model v již tehdy téměř dohotoveném stavu sklidil velký úspěch roku 1942
na dopravní výstavě v Praze. Model, byl určen k vystavování v Národním
technickém muzeu v Praze.
Nakonec však "proslavil" Českou
Třebovou až v moskevském Kremlu, neboť práce modelářů byla
zneužita jako dar pro Josifa Vissarionoviče Stalina k jeho narozeninám.
Tento dar skončil nakonec podle všech informací v Muzeu J. V. Stalina v
gruzínském městě Gori, odkud jej chtěl prostřednictvím gruzínského
velvyslanectví ve Vídni získat zpět do České Třebové náš rodák žijící v
Bratislavě Ing. Jozef Poštulka. Korespondenci o této akci z rolku 2003
mám k dispozici. Nakonec naletěl zprostředkovatelům, utratil za návrat
modelu do našeho město spoustu vlastních peněz, aby se žádný model
nakonec nezískal. Nyní má Pardubický kraj v Gruzii nově zřízený
partnerský region a to by mohla být i oficiální cesta, jak získat model
Mikáda zpátky pro Českou Třebovou.
- Pro
Českotřebováky má také velký význam parní lokomotiva 310.922, která
stála dříve dlouhá léta "na pomníku" v českotřebovském lokomotivním
depu. Nyní vznikl zájem o opravu do pojízdného stavu. Také tato mašinka,
vhodná pro kratší regionální tratě by pak mohla být zapůjčená do Dolní
Lipky. Nebude to však vůbec jednoduchá záležitost. Tato mašinka je v
majetku muzea ČD v Lužné u Rakovníka a investice do cizího majetku
nejsou jednoduché (mm)
-
-
Krajské
průmyslové školy se přizpůsobují nejnovějším trendům v Průmyslu 4.0
-
Držet krok s dobou je důležité ve všech odvětvích, v průmyslu to však
platí dvojnásob. Aby byli žáci připraveni na praxi v této oblasti,
ideální je, když se s nejnovější technikou a vybavením poprvé setkají
už při studiu na střední škole. Díky projektu s jihlavskou vysokou
školou a průmyslovými školami v Kraji Vysočina by se mohla výuka
robotizace a automatizace v regionu posunout o laťku výš.
-
„Jakékoliv
odborné vzdělávání potřebuje především udržet technologický krok s
dobou. V profesním životě vše letí velmi rychle a střední školství
potřebuje co nejrychleji reagovat, což je náročné nejen organizačně,
ale samozřejmě i finančně. Nepochybně vhodnou cestou je spolupráce s
firemním sektorem. Vysoké školství je další meta pro možnou spolupráci
– a to nejen ve smyslu sdílení technologií a dalšího vybavení, ale i
v samotné činnosti odborných pedagogů,“ říká radní Pardubického kraje
pro oblast školství Josef Kozel.
- A
jak projekt mezi průmyslově zaměřenými středními školami a vysokou
školou na Vysočině funguje? „Cílem projektu je vybavit střední školy
špičkovým laboratorním vybavením pro výuku předmětů průmyslové
automatizace a robotiky s využitím standardů Průmyslu 4.0. Tato
zařízení umožňují virtualizaci a propojení na dálku ve virtuálním
prostoru s CP Factory Didactic, kterou v rámci tohoto projektu
poskytuje Vysoká škola polytechnická Jihlava (VŠPJ) pro potřeby výuky
na středních školách. Výhodou tohoto propojení je možnost sdílení
těchto pracovišť, ale i zkušeností s výukou, laboratorních úloh a
sdílení know-how. Ze strany průmyslových podniků je významná poptávka
po spolupráci v oblasti Průmyslu 4.0, a takto vybavené školy pro ně
mohou být dobrým partnerem,“ vysvětluje Zdeněk Horák, prorektor pro
tvůrčí a projektovou činnost VŠPJ.
-
Zapojení se do projektu je z pohledu škol přínosné, což potvrzuje
ředitel Střední průmyslové školy Chrudim František Mihulka. „Naše
škola postupně pořizuje do výuky zařízení, vybavení, technologie,
software a metodiky, kterými na trendy reaguje. Při návštěvě
průmyslové školy ve Žďáru nad Sázavou a jihlavské vysoké školy jsme se
s projektem seznámili a zjistili jsme, že se velmi blíží našim
představám o přípravě žáků naší školy v oblasti robotizace a
automatizace. Umožnil by žákům řešit úlohy reálné praxe a tyto úlohy
také na reálném vybavení skutečně provádět, následně dílčí řešení úloh
včlenit modulově do komplexnějších výrobně-technologických celků,
které lze využít na vysoké škole v Jihlavě. V konečném důsledku by
znamenal žádoucí směr přípravy žáků naší školy pro aktuální a budoucí
etapy vývoje průmyslu a také rozšíření oblasti spolupráce s firmami
v regionu.“
-
„Chrudimská průmyslová škola není od Jihlavy daleko, je zvyklá na
spolupráci s průmyslovkou ve Žďáru nad Sázavou, a tak je pro ni velkou
příležitostí rozšířit spolupráci i směrem k dalším školám. Vidím v tom
velkou možnost do budoucna i pro další odborné školy v našem kraji,“
dodává radní Josef Kozel.
Fotografie pro
pamětníky: letecký pohled na střed města v roce 1927
|