-
Česká Třebová – Choceň 8:4 (5:1, 1:3,
2:0)
-
Branky: 1.
Pavlovský (Sedlák, T. Prachař), 3. Schejbal (Augustin, Pavlovský), 5.
Augustin (Sedlák, Pavlovský), 13. Rozlílek (Daněk), 19. Korhoň (Polodna,
Plášek), 39. Korhoň (Plášek, Sedlák), 53. Fúzik (Rozlílek), 59. Korhoň
(T. Prachař, Augustin) – 7. M. Pilař (Lichtág, M. Půlpán), 28. L.
Pilař (P. Prahař, Hemský), 28. M. Půlpán (M. Pilař, Rudy), 34. Vlček
(Rudy).
-
Rozhodčí: Kolář
– J. Kopecký, P. Kopecký. Vyloučení: 2:4
(navíc Novák 10 min.). Využití: 2:0. Střely
na branku: 41:24. Diváků: 404. Nejlepší
hráči: Korhoň – Vlček.
-
Č. Třebová: Vlk
– Sedlák, Jemelka, Schejbal, Blažej, Daněk, Šejba, Havránek -
Augustin, T. Prachař, Pavlovský – Korhoň, Polodna, Plášek – Rozlílek,
Fúzik, Semorád -Veverka, Čada.
-
Choceň: Valenta
– Pazdera, Knytl, Vlček, Rudy, Novák, Šeda – P. Prachař, Hemský, L.
Pilař – M. Půlpán, Lichtág, M. Pilař – Krejza, Martinec, T. Půlpán -
Procházka, Farkas.
- Nadstavbovou
část Kohouti završili důležitou výhrou. Domácí odložené utkání s Novým
Městem se již dohrávat nebude, soupeř má hodně hráčů v karanténě a
potvrdil, že nepřijede.
-
Více najdete v samostatném
článku ZDE.
Českotřebovský deník také natočil ze zápasu krátké video. Bude
publikováno co nejdříve.
-
-
Autobusy na
Orlickoústecku budou i nadále jezdit dle letních jízdních řádů.
- Jsou
přidány posilující spoje. Předpokládá se, že autobusy budou podle
letních jízdních řádů jezdit do poloviny nebo do konce února, vše záleží
na vývoji epidemiologické situace.
Všechny změny jsou propsány do
veřejných portálů jízdních řádů. Pro aktuální informace mohou cestující
využít aplikace IDS Iredo (dostupná pro Android a iOS) nebo informační
linku 491 580 333.
- "Přistupujeme k preventivnímu
omezení autobusové dopravy a to tak, že základním principem tohoto
omezení v Pardubickém kraji je spuštění letního prázdninového režimu s
doplněním oběhů o školní spoje, prioritou jsou ranní školní spoje, a to
i za předpokladu, že tyto spoje budou odjížděny se zpožděním a nebude
tedy zajištěna včasná docházka do škol. Došlo k úpravám jízdních řádů a
to s platností od 17. 1. 2022 a 20. 1. 2022. Úpravy jízdních řádů byly
provedeny dopravcem ČSAD Ústí nad Orlicí," uvádí tiskové oddělení KÚ
Pardubického kraje. Omezení u dalších dopravců bude aplikováno podle
aktuální potřebnosti, stejně tak jako doba jeho trvání. Od 31. ledna
může dojít z důvodu zvýšené nemocnosti k výpadku spojů u dopravce Arriva
Autobusy na Chrudimsku a Pardubicku. V drážní dopravě se zatím o žádných
omezeních neuvažuje.
-
HROZÍ OMEZENÍ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI, RUŠENÍ REGIONÁLNÍCH TRATÍ NEBO
RAZANTNÍ ZVÝŠENÍ JÍZDNÉHO? OBAVY JSOU NA MÍSTĚ, V NEDĚLNÍCH OTÁZKÁCH
ZAZNĚLO MNOHÉ...
-
Tak jako každý týden
jsem si v poledne pustil televizi a Otázky Václava Moravce. Sérii
pořadů, které pravidelně sleduji, začínám obvykle už v deset hodin
Toulavou kamerou, poté Objektiv a český seriál (v historicky tradičním
čase). Dnes byli hosty ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) a
exministryně financí Alena Schillerová (ANO). Debata o nastavení
státního rozpočtu na rok 2022. Jaký má být schodek, kde se má šetřit,
apod. Emoce byly také, takže klasický nedělní střet vláda - opozice.
Potud nic nového. Zaznělo ovšem několik informací, které z hlediska
pořadu mohou být považovány za nepodstatné, možná marginální, ovšem
jejich realizace může mít dalekosáhlé dopady do regionů, měst a obcí.
-
V diskusi mimo jiné vystoupila poradkyně
předsedy vlády paní Helena Horská (mimo jiné hlavní ekonomka
Reiffeisenbank). Když vynechám poměrně ideologický rozbor ekonomické
situace (evidentně se hlásí k jednomu ekonomickému směru), se kterým
principiálně nesouhlasím, věty typu "za všechno můžou dotace, silný
stát, míra přerozdělování, veřejný sektor se na ničem nepodílí, přitom
je lépe odměňovaný,...", poodkryla také záměry nové vlády v oblasti
úspor. Některé z nich se mají dotknout dopravy a hlavně dopravní
obslužnosti. Se zrušením slev na jízdném ve výši 75% se postupně
veřejnost smiřuje (mají být zachovány ve výši 50%), ale mnohem
závažnější záležitostí je avizované omezení (možná i zrušení) dotací na
dopravní obslužnost. Údajně se mají více účastnit kraje, města a obce. O
čem to celé je? Pokusím se stručně vysvětlit.
-
Málokdo ví, že jízdné, které platí každý
cestující ve vlaku, autobusu, MHD není reálná cena tzv. dopravního
výkonu, tedy veškerých nákladů spojených s přepravou cestujících. Je to
jen část ceny za pohonné hmoty, řidiče, odpisy dopravního prostředku,
modernizaci, apod. Hlavní část nákladů nese veřejný sektor tím, že
zajišťuje (objednává u dopravců) základní dopravní obslužnost do práce,
do školy, k lékaři (my v našem kraji uvádíme také za službami včetně
obchodu).
-
Zatímco u autobusové dopravy je
rozdělení kompetencí zcela přehledné, regionální (ne ovšem dálkové)
spoje objednávají kraje a dostávají na to potřebné prostředky v
rozpočtovém určení daní a je jen na nich, jak s penězi hospodaří, u
železniční dopravy je situace úplně jiná. Jednak železniční spoje jsou
výrazně dražší, tudíž veřejný sektor doplácí za objednávku výrazně více
peněz (pro srovnání u autobusů je příspěvek veřejných rozpočtů cca 40 Kč
za jeden ujetý kilometr, u vlaků je to cca 140 Kč za jeden kilometr).
Jednak ovšem rozpočtové určení daní nijak nezohledňuje železniční
objednávku pro kraje, přestože jsou u regionální dopravy objednateli.
-
Jak tedy systém funguje? Od roku 2009 je
podepsána se státem smlouva o zajištění regionální železniční dopravní
obslužnosti (původně memorandum), na základě kterého stát krajům
kompenzuje
část nákladů za objednávku železniční dopravní obslužnosti. Jen
Pardubický kraj takto
dostává přibližně 160 milionů korun ročně.
Chtěl bych zdůraznit, že co vypadá jednoduše, může být výrazně
složitější. Uvedená smlouva je s kraji uzavřená na deset let, protože
stát už před třinácti lety (a to za vlády Mirka Topolánka), že kraje na
tuto částku nárok mají. Je tedy velmi obtížně vypověditelná. Nicméně
pokud připustíme variantu, že dojde ke snížení nebo zrušení uvedené
dotace, pak řešení je několik:
-
1. Chybějící částku zaplatí kraje na
úkor jiných svěřených činností, protože rozpočet mají jenom jeden –
střední školství, zdravotnictví, sociální služby, apod.
-
2. Kraje objednají v trasách stávajících
vlaků levnější autobusovou dopravu, čímž prakticky zaniknou regionální
železniční tratě, které jsou obecně ztrátové a bez subvencí se neobejdou
(v některých krajích k tomu došlo minulý rok – např. Středočeský kraj).
FB Martin Netolický
-
-
Silný vítr
dělal škody, způsobil bezproudí
-
Varování meteorologů před velmi silným větrem, který v neděli a v
pondělí má zasáhnout celý region východní Čech, se potvrdilo. Od brzkých
ranních hodin jsou v plném nasazení energetici, kteří likvidují
následky. Podle meteorologů se mohou objevit nárazy západního až
severozápadního větru 70 až 110 km/h.
"K nedělní 10. hodině dopolední
evidujeme v Královéhradeckém kraji osm poruch na vedení vysokého napětí,
v Pardubickém kraji 6 poruch na vedení vysokého napětí. V
Královéhradeckém kraji je to 6 a půl tisíce domácností bez energie, v
Pardubickém kraji přes 2.000 domácností bez energie. Poruchy způsobil
velmi silný vítr. K nejpostiženějším oblastem patří podhůří Krkonoš,
Semilsko, Náchodsko, Trutnovsko, Chrudimsko a Svitavsko. Na odstraňování
poruch pracujeme, ale bohužel na mnoha místech stále silně fouká, takže
se poruchy mohou stále objevovat," uvedla mluvčí energetiků Šárka
Lapáčková.
-
Bezproudí také zaregistrovali odběratelé elektrického proudu v České
Třebové. V některých částech města jen velmi krátce, jinde bylo
bezproudí delší a např. na Lhotce až čtyřhodinové. Tím byly vyřazeny
vytápěcí systémy, což odběratelé energií v souvislosti s chladným silným
větrem v domácnostech brzo pocítili. Před 15 hodinou byla většina
problémů vyřešena.
-
-
Kazisvěti ničí
kvalitu vytříděného bioodpadu a ten pak musí na skládku
- Je o problémy z pardubického sídliště
Dubina.
Pilotní projekt sběru biologicky
rozložitelného odpadu v pardubické sídlištní zástavbě má za sebou první
rok. Zatímco část obyvatel bytových domů městského obvodu Pardubice III
možnost třídit zelený odpad uvítala, stále je dost těch, kteří jejich
snahu o ekologické chování, maří.
-
Proto budou
od března kontejnery na bioodpad opatřeny zámkem, od něhož budou mít
klíč pouze ti, kteří mají o třídění opravdu zájem. „Během pilotního
projektu se potvrdilo, že řada lidí ze sídlišť má o třídění bioodpadu
zájem. Za prvních 12 měsíců se z pěti lokalit na sídlišti Dubina svezlo
více než 27 tun bioodpadu. Bohužel ani rok nestačil na to, aby někteří
spoluobčané vzali vážně naši výzvu a do hnědých kontejnerů nevhazovali
komunální, ani jiný odpad, aby neznehodnocovali snahu všech ostatních.
Obsah takto kontaminovaného kontejneru už nemůže být v kompostárně
zpracován a je uložen jako komunální odpad na skládku,“ vysvětlil
náměstek primátora zodpovědný za péči o životní prostředí Jan Nadrchal.
- Město se
ale nechce vzdát myšlenky umožnit i lidem z bytových domů třídění
zeleného odpadu. Řešením by mohl být systém, kdy hnědé kontejnery na
biologický odpad budou uzamčeny a klíče dostanou pouze ti, kteří chtějí
přispět k ochraně životního prostředí. Uzamčené popelnice se objeví již
v březnu na všech pěti stanovištích v pardubickém městském obvodě III
- V
Pardubicích mohou již 15 let ukládat odděleně biologicky rozložitelný
odpad obyvatelé rodinných domů. V současné době je do projektu zapojeno
zhruba 4 160 nemovitostí, včetně základních i mateřských škol. Po této
možnosti ale stále častěji volají i obyvatelé bytových domů. Bioodpad
tvoří až třetinu směsného komunálního odpadu, kterého Pardubice ročně
vyprodukují zhruba 13 500 tun.
Ke kompostování, tedy
oddělenému sběru bioodpadu, se hodí například listí, plevel či tráva ze
zahrádek, z domácností pak odřezky a slupky od ovoce a zeleniny,
skořápky ořechů a vajec, sedliny kávy či čaje, řezané květiny (bez
drátků a stuh) i pokojové květiny či hlína z květináčů. Mezi zelený
odpad rozhodně nepatří plasty, sklo, papír a podobně, ale ani zbytky
jídel či odpad živočišného původu. Domácnosti, kterých se separace této
složky odpadu může v tuto chvíli týkat, dostanou v nejbližších dnech,
formou letáků či prostřednictvím zpravodaje své malé radnice, informace
o tom, kdy a kde si mohou klíče ke kontejnerům bezplatně vyzvednout i
jaký odpad mohou třídit. Podrobnosti najdou také na webových stránkách
Služeb města Pardubic, které svoz a likvidaci odpadů ve městě zajišťují.
- U nás v
České Třebové tento systém, teprve letos startuje. Tak alespoň
vidíme, jaké zpoždění má naše město při zavádění nového systému. Jasný
pokyn pro jeho zavedení dal především nový odpadový zákon. Doufejme, že
na menším městě nebudeme muset řešit problémy z velkých
pardubických sídlišť.
|