Českotřebovský deník 30/2022 (30/1)  
Česká Třebová – Choceň 8:4 (5:1, 1:3, 2:0)

Branky: 1. Pavlovský (Sedlák, T. Prachař), 3. Schejbal (Augustin, Pavlovský), 5. Augustin (Sedlák, Pavlovský), 13. Rozlílek (Daněk), 19. Korhoň (Polodna, Plášek), 39. Korhoň (Plášek, Sedlák), 53. Fúzik (Rozlílek), 59. Korhoň (T. Prachař, Augustin) – 7. M. Pilař (Lichtág, M. Půlpán), 28. L. Pilař (P. Prahař, Hemský), 28. M. Půlpán (M. Pilař, Rudy), 34. Vlček (Rudy).
Rozhodčí: Kolář – J. Kopecký, P. Kopecký. Vyloučení: 2:4 (navíc Novák 10 min.). Využití: 2:0. Střely na branku: 41:24. Diváků: 404. Nejlepší hráči: Korhoň – Vlček.
Č. Třebová: Vlk – Sedlák, Jemelka, Schejbal, Blažej, Daněk, Šejba, Havránek - Augustin, T. Prachař, Pavlovský – Korhoň, Polodna, Plášek – Rozlílek, Fúzik, Semorád -Veverka, Čada.
Choceň: Valenta – Pazdera, Knytl, Vlček, Rudy, Novák, Šeda – P. Prachař, Hemský, L. Pilař – M. Půlpán, Lichtág, M. Pilař – Krejza, Martinec, T. Půlpán - Procházka, Farkas.
Nadstavbovou část Kohouti završili důležitou výhrou. Domácí odložené utkání s Novým Městem se již dohrávat nebude, soupeř má hodně hráčů v karanténě a potvrdil, že nepřijede.
Více najdete v samostatném článku ZDE. Českotřebovský deník také natočil ze zápasu krátké video. Bude publikováno co nejdříve.


Autobusy na Orlickoústecku budou i nadále jezdit dle letních jízdních řádů.

Jsou přidány posilující spoje. Předpokládá se, že autobusy budou podle letních jízdních řádů jezdit do poloviny nebo do konce února, vše záleží na vývoji epidemiologické situace. Všechny změny jsou propsány do veřejných portálů jízdních řádů. Pro aktuální informace mohou cestující využít aplikace IDS Iredo (dostupná pro Android a iOS) nebo informační linku 491 580 333.
"Přistupujeme k preventivnímu omezení autobusové dopravy a to tak, že základním principem tohoto omezení v Pardubickém kraji je spuštění letního prázdninového režimu s doplněním oběhů o školní spoje, prioritou jsou ranní školní spoje, a to i za předpokladu, že tyto spoje budou odjížděny se zpožděním a nebude tedy zajištěna včasná docházka do škol. Došlo k úpravám jízdních řádů a to s platností od 17. 1. 2022 a 20. 1. 2022. Úpravy jízdních řádů byly provedeny dopravcem ČSAD Ústí nad Orlicí," uvádí tiskové oddělení KÚ Pardubického kraje. Omezení u dalších dopravců bude aplikováno podle aktuální potřebnosti, stejně tak jako doba jeho trvání. Od 31. ledna může dojít z důvodu zvýšené nemocnosti k výpadku spojů u dopravce Arriva Autobusy na Chrudimsku a Pardubicku. V drážní dopravě se zatím o žádných omezeních neuvažuje.


HROZÍ OMEZENÍ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI, RUŠENÍ REGIONÁLNÍCH TRATÍ NEBO RAZANTNÍ ZVÝŠENÍ JÍZDNÉHO? OBAVY JSOU NA MÍSTĚ, V NEDĚLNÍCH OTÁZKÁCH ZAZNĚLO MNOHÉ...

Tak jako každý týden jsem si v poledne pustil televizi a Otázky Václava Moravce. Sérii pořadů, které pravidelně sleduji, začínám obvykle už v deset hodin Toulavou kamerou, poté Objektiv a český seriál (v historicky tradičním čase). Dnes byli hosty ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) a exministryně financí Alena Schillerová (ANO). Debata o nastavení státního rozpočtu na rok 2022. Jaký má být schodek, kde se má šetřit, apod. Emoce byly také, takže klasický nedělní střet vláda - opozice. Potud nic nového. Zaznělo ovšem několik informací, které z hlediska pořadu mohou být považovány za nepodstatné, možná marginální, ovšem jejich realizace může mít dalekosáhlé dopady do regionů, měst a obcí.
V diskusi mimo jiné vystoupila poradkyně předsedy vlády paní Helena Horská (mimo jiné hlavní ekonomka Reiffeisenbank). Když vynechám poměrně ideologický rozbor ekonomické situace (evidentně se hlásí k jednomu ekonomickému směru), se kterým principiálně nesouhlasím, věty typu "za všechno můžou dotace, silný stát, míra přerozdělování, veřejný sektor se na ničem nepodílí, přitom je lépe odměňovaný,...", poodkryla také záměry nové vlády v oblasti úspor. Některé z nich se mají dotknout dopravy a hlavně dopravní obslužnosti. Se zrušením slev na jízdném ve výši 75% se postupně veřejnost smiřuje (mají být zachovány ve výši 50%), ale mnohem závažnější záležitostí je avizované omezení (možná i zrušení) dotací na dopravní obslužnost. Údajně se mají více účastnit kraje, města a obce. O čem to celé je? Pokusím se stručně vysvětlit.
Málokdo ví, že jízdné, které platí každý cestující ve vlaku, autobusu, MHD není reálná cena tzv. dopravního výkonu, tedy veškerých nákladů spojených s přepravou cestujících. Je to jen část ceny za pohonné hmoty, řidiče, odpisy dopravního prostředku, modernizaci, apod. Hlavní část nákladů nese veřejný sektor tím, že zajišťuje (objednává u dopravců) základní dopravní obslužnost do práce, do školy, k lékaři (my v našem kraji uvádíme také za službami včetně obchodu).
Zatímco u autobusové dopravy je rozdělení kompetencí zcela přehledné, regionální (ne ovšem dálkové) spoje objednávají kraje a dostávají na to potřebné prostředky v rozpočtovém určení daní a je jen na nich, jak s penězi hospodaří, u železniční dopravy je situace úplně jiná. Jednak železniční spoje jsou výrazně dražší, tudíž veřejný sektor doplácí za objednávku výrazně více peněz (pro srovnání u autobusů je příspěvek veřejných rozpočtů cca 40 Kč za jeden ujetý kilometr, u vlaků je to cca 140 Kč za jeden kilometr). Jednak ovšem rozpočtové určení daní nijak nezohledňuje železniční objednávku pro kraje, přestože jsou u regionální dopravy objednateli.
Jak tedy systém funguje? Od roku 2009 je podepsána se státem smlouva o zajištění regionální železniční dopravní obslužnosti (původně memorandum), na základě kterého stát krajům kompenzuje část nákladů za objednávku železniční dopravní obslužnosti. Jen Pardubický kraj takto dostává přibližně 160 milionů korun ročně. Chtěl bych zdůraznit, že co vypadá jednoduše, může být výrazně složitější. Uvedená smlouva je s kraji uzavřená na deset let, protože stát už před třinácti lety (a to za vlády Mirka Topolánka), že kraje na tuto částku nárok mají. Je tedy velmi obtížně vypověditelná. Nicméně pokud připustíme variantu, že dojde ke snížení nebo zrušení uvedené dotace, pak řešení je několik:
1. Chybějící částku zaplatí kraje na úkor jiných svěřených činností, protože rozpočet mají jenom jeden – střední školství, zdravotnictví, sociální služby, apod.
2. Kraje objednají v trasách stávajících vlaků levnější autobusovou dopravu, čímž prakticky zaniknou regionální železniční tratě, které jsou obecně ztrátové a bez subvencí se neobejdou (v některých krajích k tomu došlo minulý rok – např. Středočeský kraj).
FB Martin Netolický


Silný vítr dělal škody, způsobil bezproudí 

Varování meteorologů před velmi silným větrem, který v neděli a v pondělí má zasáhnout celý region východní Čech, se potvrdilo. Od brzkých ranních hodin jsou v plném nasazení energetici, kteří likvidují následky. Podle meteorologů se mohou objevit nárazy západního až severozápadního větru 70 až 110 km/h. "K nedělní 10. hodině dopolední evidujeme v Královéhradeckém kraji osm poruch na vedení vysokého napětí, v Pardubickém kraji 6 poruch na vedení vysokého napětí. V Královéhradeckém kraji je to 6 a půl tisíce domácností bez energie, v Pardubickém kraji přes 2.000 domácností bez energie. Poruchy způsobil velmi silný vítr. K nejpostiženějším oblastem patří podhůří Krkonoš, Semilsko, Náchodsko, Trutnovsko, Chrudimsko a Svitavsko. Na odstraňování poruch pracujeme, ale bohužel na mnoha místech stále silně fouká, takže se poruchy mohou stále objevovat," uvedla mluvčí energetiků Šárka Lapáčková.
Bezproudí také zaregistrovali odběratelé elektrického proudu v České Třebové. V některých částech města jen velmi krátce, jinde bylo bezproudí delší a např. na Lhotce až čtyřhodinové. Tím byly vyřazeny vytápěcí systémy, což odběratelé energií v souvislosti s chladným silným větrem v domácnostech brzo pocítili. Před 15 hodinou byla většina problémů vyřešena.


Kazisvěti ničí kvalitu vytříděného bioodpadu a ten pak musí na skládku

Je o problémy z pardubického sídliště Dubina. Pilotní projekt sběru biologicky rozložitelného odpadu v pardubické sídlištní zástavbě má za sebou první rok. Zatímco část obyvatel bytových domů městského obvodu Pardubice III možnost třídit zelený odpad uvítala, stále je dost těch, kteří jejich snahu o ekologické chování, maří.
Proto budou od března kontejnery na bioodpad opatřeny zámkem, od něhož budou mít klíč pouze ti, kteří mají o třídění opravdu zájem. „Během pilotního projektu se potvrdilo, že řada lidí ze sídlišť má o třídění bioodpadu zájem. Za prvních 12 měsíců se z pěti lokalit na sídlišti Dubina svezlo více než 27 tun bioodpadu. Bohužel ani rok nestačil na to, aby někteří spoluobčané vzali vážně naši výzvu a do hnědých kontejnerů nevhazovali komunální, ani jiný odpad, aby neznehodnocovali snahu všech ostatních. Obsah takto kontaminovaného kontejneru už nemůže být v kompostárně zpracován a je uložen jako komunální odpad na skládku,“ vysvětlil náměstek primátora zodpovědný za péči o životní prostředí Jan Nadrchal.
Město se ale nechce vzdát myšlenky umožnit i lidem z bytových domů třídění zeleného odpadu. Řešením by mohl být systém, kdy hnědé kontejnery na biologický odpad budou uzamčeny a klíče dostanou pouze ti, kteří chtějí přispět k ochraně životního prostředí. Uzamčené popelnice se objeví již v březnu na všech pěti stanovištích v pardubickém městském obvodě III
V Pardubicích mohou již 15 let ukládat odděleně biologicky rozložitelný odpad obyvatelé rodinných domů. V současné době je do projektu zapojeno zhruba 4 160 nemovitostí, včetně základních i mateřských škol. Po této možnosti ale stále častěji volají i obyvatelé bytových domů. Bioodpad tvoří až třetinu směsného komunálního odpadu, kterého Pardubice ročně vyprodukují zhruba 13 500 tun.
Ke kompostování, tedy oddělenému sběru bioodpadu, se hodí například listí, plevel či tráva ze zahrádek, z domácností pak odřezky a slupky od ovoce a zeleniny, skořápky ořechů a vajec, sedliny kávy či čaje, řezané květiny (bez drátků a stuh) i pokojové květiny či hlína z květináčů. Mezi zelený odpad rozhodně nepatří plasty, sklo, papír a podobně, ale ani zbytky jídel či odpad živočišného původu. Domácnosti, kterých se separace této složky odpadu může v tuto chvíli týkat, dostanou v nejbližších dnech, formou letáků či prostřednictvím zpravodaje své malé radnice, informace o tom, kdy a kde si mohou klíče ke kontejnerům bezplatně vyzvednout i jaký odpad mohou třídit. Podrobnosti najdou také na webových stránkách Služeb města Pardubic, které svoz a likvidaci odpadů ve městě zajišťují.
U nás v České Třebové tento systém, teprve letos startuje.  Tak alespoň vidíme, jaké zpoždění má naše město při zavádění nového systému. Jasný pokyn pro jeho zavedení dal především nový odpadový zákon. Doufejme, že na menším městě nebudeme muset řešit problémy  z velkých pardubických sídlišť.