Nové video
Českotřebovského deníku:
Skauti po
dvacáté u pomníčku Zdeňka Langa
V sobotu 26. února se tradičně sešli skauti českotřebovského
střediska Javor na pochodu Po stopách Zdejdy Langa. Letos podvacáté,
žádný rok nevynechali. Bylo jich tolik, že zaplnili autobus. Trasa
pochodu vedla od zastávky na Zhořském kopci na chatu Maxe Švabinského,
po cestě na několika stanovištích skauti plnili stanovené úkoly.
Mladším pomáhali starší, nebo i rodiče.
Důležitým místem na trase je stanoviště pomníčku Zdejdy Langa v
lese nad Svinnou. Zde 25. února před jedenadvaceti lety náhle skončil
ve věku 69 let život prvního českotřebovského porevolučního starosty,
skauta, bratra sokola, sportovce a oblíbeného člověka Zdeňka Langa.
Pomníček postavili kamarádi pod vedením vedoucího 5. oddílu skauta
Oldy Pešiny a Ing. Ladislava Jindry.
Na krátké zastávce u pomníčku uctili všichni památku Zdejdy Langa
zapálením svíčky, Olda Pešina o Zdeňkovi Langovi krátce pohovořil.
Pochod spojený s pietní vzpomínkou u Zdejdova pomníčku udržuje
tradici, je poctou pro člověka, který si to zaslouží. Olda Pešina
je každoročním vedoucím výpravy a hlavním organizátorem akce. Má
zdatné pomocníky. Označit trasu a vybrat stanoviště a připravit
soutěžní úkoly se vypravila děvčata ze skautského oddílu již v 7 hodin
ráno před akcí a trasu zase musela uklidit.
Pomoc Ukrajině
může startovat z České Třebové
Problematika pomoci Ukrajině
je diskutována na všech možných úrovních. Pomoc je nabízena z řady měst
a míst, od firem i soukromníků, je třeba ji někde centralizovat a
třídit. Jde zejména o pomoc materiální a pokud možno "na míru" tak, aby
byla dobře využita. Koordinátorem bude jistě u nás Pardubický kraj a
důležité místo v organizaci pomoci může hrát i Česká Třebová. Jako
jediné město v kraji, navíc vhodně umístěné, má k dispozici nově
zakoupený prázdný skladový areál ještě nedávno patřící firmě
Böhmplast-technik
v Bezděkově, který je možné využít "ze dne na den" a soustřeďovat zde
materiální pomoc poskytovanou z různých zdrojů v našem kraji.
S myšlenkou přichází hejtman
Martin Netolický, který přes víkend o této možnosti předběžně jednal s
vedením našeho města. Během zítřka, tedy pondělí 28/2 se o této možnosti
rozhodne definitivně a připraví se právní forma, na jejímž základě by
pak došlo k naplnění tohoto záměru. Provoz toho střediska pomoci by
zajišťovali zřejmě dobrovolní hasiči. Věřím, že
zítra budu moci napsat přesnější
informaci. (mm)
Nepořádek na
cyklostezce na Podhorce někdo dělá schválně!
Dva
fotopostřehy z cyklostezky na Podhorce - oba se týkají odpadkových
košů. Pravý snímek je jasný. Obdobný byl již uveden před týdnem a je
to stále stejné. Někdo zde schválně dělá nepořádek a dokud zde
nebude funkční kamera, tak nic nezjistíme. Samy od sebe se
koše nevysypou - je na to zapotřebí docela velká síla. Zřejmě
ji má někdo nazbyt. Chytit a dát pak za úkol (pod dozorem) jeden den
jezdit po městě vysypávat odpadkové koše, aby si to ten dotyčný
opravdu užil. "Nahrnul jsem tam odpadky nohou a pověsil, jsem
zvědav jak to dlouho vydrží. Samovolně to určitě nevypadlo...." píše
autor zaslaných fotografií.
Na druhém a třetím snímku jsou koše, které
tentokrát zůstaly bez pozornosti neznámého vandala. Jsou ale pozoruhodné
z jiného důvodu. Na konstrukci jsou připevněné igelitové pytlíky
na psí exkrementy. Zřejmě jde o aktivitu pejskařů z blízké ZO ZKO
Podhorka. Pejsků je zde často více než jinde a tak se takové opatření
zdá velmi výhodné. Tímto směrem tedy dáváme velkou pochvalu.
Přece jenom s připomínkou, určenou ovšem jiným směrem. V řadě jiných
měst, např. v Ústí nad Orlicí, Žamberku atd. najdete takto
profesionálně upravené odpadkové koše s pytlíky pro pejskaře běžně po
městě a není třeba žádná mimořádná aktivita a tvořivost. Je to pomoc v
nouzi pro páníčky venčící své miláčky když se stane, že je třeba
zasahovat víckrát než se čekalo nebo se může zapomenout. U nás byl
tento návrh podán, ale bohužel příslušným odborem MěÚ "nedoporučen" k
realizaci. Důvod si přesně nepamatuji, ale prostě je to škoda a bylo by
dobré toto opatření - neopatření přehodnotit. nás je to tak že
pejskař po zaplacení poplatku v pokladně dostane pro své potřeby určitý
počet černých sáčků pro tyto potřeby. Ovšem, když zaplatíte poplatek
přes internet, což je dnes daleko častější, tak nedostanete nic. A tak
jen doufám, že se právě nyní s postupujícím jarem bude znovu o problému
hovořit a že se pak možná pytlíky pro pejskaře objeví na
konstrukci odpadkového koše i v České Třebové.
Fotografie pro
pamětníky: Kudy vedla Sadová ulice před 100 lety
Takový pamětní již nyní žádný není, aby si
vzpomněl na podobu města před 100 - 110 lety. Právě takový snímek
pořízený asi z Jelenice uvádím. Získal jsem jej na Semináři pro
pamětníky Martina Šebely v úterý 22. února. Snímek je z doby I.
světové války, kdy dnešní ulice Sadová od Stolínova řeznictví k hotelu
Andrlík se jmenovala "Na mouru" a dál pak vedla vlastně podél trati k
budově starého nádraží a hotelu Netušil. Na trase byly také
šraňky pro jízdu i chůzi přes trať do Javorky... Pro mně osobně je
důležitým místem pozornosti poměrně velká bývalá Tocháčkova dílna za
dnešním čp. 938 (ve středu snímku za pivovarským komínem), kde můj děda
Jan Tocháček začal pro příchodu do České Třebové z Poličky podnikat jako
strojní zámečník. Je např. mimo jiné autorem kovaného zábradlí na všech
schodištích v budově českotřebovského gymnázia... Podrobněji o Janu
Tocháčkovi jindy...
Psáno před lety:
Nové nízkopodlažní autobusy budou jezdit na
Orlickoústecku (info z 27.
února 2015)
Sedm nových
komfortních autobusů už jezdí a dalších 25 do konce roku bude na
příměstských linkách na Orlickoústecku. Společnost ICOM transport, a.
s., nakoupila moderní nízkopodlažní vozy splňující aktuální emisní normu
Euro 6. Jsou tak maximálně šetrné k životnímu prostředí i lidem se
ztíženou možností pohybu. V rámci pilotního projektu uvedla společnost
do provozu sedm vozů Mercedes Citaro, které jsou nízkopodlažní včetně
naklápěním k chodníku a jsou vybaveny také klimatizačními jednotkami.
Těchto sedm autobusů je navíc o dva metry kratších a lépe se tak hodí na
cestujícími méně využívané trasy a užší silnice III. třídy. Již
v průběhu roku 2015 koncern ICOM transport hodlá pořídit dalších až 140
takovýchto autobusů v různých modifikacích......
Letos
se píše rok 2022. ICOM na linkách na Orlickoústecku i Svitavsku končí. Její služby jsou
v posledních týdnech poskytovány s problémy. Od června nahradí ICOM
společnost BusLine, která nabízí nízkopodlažní autobusy jako standard.
Doufejme v lepší služby. Tato nová společnost zde bude dle výsledků
veřejné soutěže dalších deset let.
Co Ukrajina
(také Zakarpatská oblast) nejvíce potřebuje?
- naftové generátory elektřiny
- matrace, spací pytle, karimatky, stany
- léky
- potraviny s dlouhou trvanlivostí (konzervy, mouka,...)
- hygienické potřeby a drogistické potřeby obecně
- přikrývky
Proč řešíme hlavně
Zakarpatí, když boje jsou jinde? Právě na Zakarpatí hrozí
humanitární krize, protože z boji postižených oblastí právě sem míří
desetitisíce lidí, kteří hledají bezpečné zázemí pro přežití z obavy o
zdraví a životy. Proto se právě tam chystá provizorní ubytování pro
tento obrovský nápor vnitřních uprchlíků. Dá se očekávat, že ne každý
bude mít zájem i možnosti přejít hranice do zemí Evropské unie, ale bude
hledat dočasné útočiště v bezpečné části Ukrajiny, kterou Zakarpatí je.
Proto chceme a budeme jako Pardubický kraj soustředit pomoc právě tam.
Povodí Labe zahajuje výstavbu suché nádrže Žireč u Dvora
Králové nad Labem
Žíreč je východní část města Dvůr
Králové a účelem nové vodní stavby je protipovodňová ochrana obce do
průtoku Q20. Nádrž a hlavní hráz je situována v místě původního, již
neexistujícího rybníka. Objem suché nádrže bude po dokončení 166,6
tis m3 při Q100, maximální výška zemní hráze nad terénem 3,9 m, celková
délka hrází 766 m, neškodný odtok 1,6 m3/s. Jako stavební materiál
bude použita zemina vytěžená z prostoru předhrází a částečně z tělesa
stávající hráze. V místě zemníku vzniknou v rámci náhradní výsadby 3
neprůtočné tůně a obnoveny budou melioračních drény. Průleh je situován
cca 1 km před nádrží na Žirečskopodstráňském potoce. Pro možnost měření
úrovně hladiny bude jako součást nádrže instalována monitorovací stanice
s automatickým dálkovým přenosem dat na vodohospodářský dispečink Povodí
Labe. Zemědělská půda, která bude dotčena stavbou, bude v jejím závěru
rekultivována. Zhotovitelem stavby je firma Vodohospodářské stavby,
spol. s r.o. se sídlem v Teplicích. Termín dokončení díla je dle
uzavřené smlouvy do 30 měsíců. V únoru 2022 proběhlo předání staveniště,
vlastní práce začnou nezbytným kácením cca 100 stromů na přelomu února a
března 2022. Provedený biologický průzkum neprokázal v místě stavby
přítomnost chráněných živočichů. Celková cena stavby je 26,53 mil. Kč,
dílo bude financováno z dotačního programu Ministerstva zemědělství
129 360 Podpora prevence před povodněmi IV.
|