Českotřebovský deník 264/2022 (21/9)
Nové video Českotřebovského deníku:
Hokejový turnaj o Pohár starostky města

 Ve 36 minutovém videu přinášíme zpravodajství o úvodním zápase Kohouti vers. Litomyšl (4:2)  a potom zpravodajství z odpoledních zápasů.
V boji o 3. místo měli více sil hokejisté Litomyšle a porazili HC Choceň 5:1.  Choceň přijela v neúplné sestavě pouze s 12 hráči, proto v závěru zápasu odpadla. Ve finálovém zápase pak HC Kohouti porazili HC Náchod 3 : 0.
Zápas se ovšem nedohrál, pak by měla platit pravidla běžná pro mistrovské zápasy, tak by to znamenalo kontumační prohru hostujícího Náchoda. Jeho trenér odvolal hráče z ledu po nesouhlas s udělením trestů pro jejich hráče.   Navíc se pak ještě strhla pozápasová bitka a tak se poháry předávaly v nervózní atmosféře. Jde vůbec o to, zda si Náchod pohár za druhé místo vůbec zasloužil.  Zápasy se hrály na 3 x 15 minut proto, aby se dal turnaj odehrát během jediného dne.


Obchodní centrum u Tesca se podstatně rozšíří 

Po změně majitele pozemků mezi Obchodním centrem A centrum a silnicí I/14 dochází k naplnění záměru na rozšíření stávajícího obchodního centra. Byl připraven projekt a bylo zahájeno územní řízení, jehož výsledkem má být rozhodnutí o umístění stavby.  
Stavba obsahuje: hlavní objekt – budovu s obchodními jednotkami (nepodsklepenou, obdélníkového půdorysu s plochou střechou, přisazenou ke stávajícímu objektu u prodejny Sportisimo.  Výška stavby – navazuje na stávající budovu obchodního centra. - Fasáda bude horizontálně členěna rastrem sendvičových fasádních panelů v odstínu šedé metalické barvy, v přední části k parkovišti bude použita celoskleněná rastrová fasáda. - Vstupy do obchodních jednotek kryty zavěšenou prosklenou markýzou. - Větrání prodejních jednotek zajištěno pomocí vzduchotechnických rekuperačních jednotek. - Vytápění teplovzdušné, zdrojem tepla jsou tepelná čerpadla, umístěna na střeše objektu pro každou prodejní jednotku zvlášť. - Užitná plocha je 2.824 m2.  Tím celé obchodní centrum svou velikostí nejen doroste do rozměrů hypermarketu TESCO a KAUFLAND, ale možná je i předčí. Celá obchodní zóna Česká Třebová se dostane mezi středně velké obchodní zóny v rámci ČR.
Součástí stavby jsou areálové komunikace a zpevněné plochy, t.j. dojde k rozšíření stávajícího parkoviště pro zákazníky.  Je určeno pro 79 osobních automobilů, 4 místa budou vyhrazena pro invalidy, jedno místo pro osoby s kočárky a jedno místo pro dobíjení elektromobilů. Mezi parkovištěm a budovou bude chodník, který bude napojen na stávající chodník podél ulice Dr. E. Beneše.  Jako zásobovací komunikace bude upravena stávající zásobovací komunikace podél západní hrany stávající budovy. V jihozápadním rohu nove budovy se komunikace ukončí obratištěm. - Zpevněné plochy budou provedeny na ploše 3250 m2 . 
Úprava stávající křižovatky - Stávající parkoviště je napojeno na ulici Dr. E. Beneše stykovou křižovatku. Nově budou na vedlejší větvi umístěny namísto jednoho pruhu pro výjezd dva samostatné pruhy pro odbočení vpravo a vlevo. Uspořádání na hlavní komunikaci se nemění. Stávající přechod pro chodce napříč vedlejší komunikací bude rozdělen středovým ostrůvkem.
Projekt také řeší splaškovou a dešťovou kanalizaci včetně instalace odlučovače lehkých kapalin a dvou vsakovacích objektů o  užitném objemu cca 170,37m3 . Je řešeno napojení vodovodu a plynovodu  ze stávajících sítí. Trafostanice bude obsahovat  rozvaděč VN, skříň dálkového ovládání, transformátor, rozvaděč NN a skříň měřeni  Záměr bude veřejně projednán dne 25. října2022.
Na fotografii současný stav lokality, kde vyroste parkoviště a další obchody doplní stávající prodejní galerii. Současný stav dělá městu ostudu, po dostavbě, ke které by mělo dojít v příštím roce bude celá lokalita obchodní zóny upravenější.

 

Nové lavičky z participativní rozpočtu v parku u hřbitova

Nově instalované lavičky v parku u krematoria se staly předmětem kritiky. Byl jsem se tedy podívat, mám nafoceno. Práce není sice hotova, ale právě proto jsou nedostatky práce dobře vidět. Všimne si jich především stavař, běžní návštěvníci do louky k nově instalovaným lavičkám nechodí. Mě zaujalo zatím především rozmístění laviček a odpadkového koše aniž by byla známa cestní síť a považuji tedy instalaci laviček za předčasnou. Dostalo to ale podporu veřejnosti a je to nutné akceptovat.  Záměr bude doufám vysvětlen.
Všechny úpravy tohoto parku jsou obestřeny záhadou, jak to má být ví, zřejmě pouze odbor životního prostředí.  Počkáme tedy s hodnocením záměru.  Ten zajišťuje odbor ŽP, práce na doplnění mobiliáře realizuje Eko Bi. Šlendriánská práce by však měla být rychle napravena, jinak ji nelze zaplatit. Zatímco na práci úředníka jsou připomínky, tomu zřejmě rozumí každý, i když se problémy jsou získané zpravidla z doslechu a třeba se i nafukují. Stačí třeba jen někomu nevyhovět. Stejně náročné měřítko by mělo být dáno i např. na práci dodavatelských firem nebo zaměstnanců městské organizace Eko Bi. Tyto nedostatky lze lépe zdokumentovat. Jedna věc je, zda město práci převezme, ale druhá věc je i v tom, kdo si takovou práci vůbec dovolí předat. Tak třeba lze uvést příklad rozběhové dráhy a doskočiště v areálu ZŠ Ústecká, kde musela dodavatelská firma rozběžiště nakonec ještě o prázdninách předělat. Teprve potom byla s prací ze strany tělocvikářů a vedení školy vyslovena spokojenost. Proto věřím, že stejný postup bude použit i při odstranění problémů u laviček v parku u krematoria. Závady se však vyskytují také u dvou laviček instalovaných přímo u cesty ke hřbitovní bráně již před delší dobou a dodnes se nikdo k úpravě nemá. Asi to tehdy manželé Stolínovi nekritizovali dost hlasitě. Práce už je totiž zaplacena. Že to je ostuda, ale zhotoviteli asi nepřipadá.
Abych jen nekritizoval. Ukázkou, že lze provést práci důkladně je pro mne nové řešení kontejnerových stání, které ovšem zajišťuje firma až ze vzdáleného Jablonce nad Nisou. Odvedli dobrou práci a ještě znovu přijedou, práce zde mají objednáno dost.
(mm) Foto: nevhodné upevnění lavičky, nová úprava  kontejnerového stání Lhotka sídliště.

Ještě k volbám, začínají v pátek

Dotazy občanů jsou zejména k tomu, proč je na kandidátce do senátu uveden Josef Kopecký, když z voleb odstoupil. Ano  odstoupil, ale až po zaregistrování kandidátek. Ve volebních místnostech má být tato skutečnost viditelně oznámena. Pokud jej někdo bude volit, bude mít neplatný hlas. Další dotaz je směrován k tomu, zda tedy jeho (škrtnuté) jméno platí pro pro komunální volby. Protože jeho jméno lze najít i na kandidátce jedné z volebních stran  ve volbách do Českotřebovského zastupitelstva. Tam odstoupení nebylo ohlášeno, takže na této kandidátce by byla jeho volba platná. Udělal nám to tedy dost složité, že...(mm)

Cestovatel Honza Šimůnek se hlásí z Madagaskaru

Tak nám 10. září odletěl Honza Šimůnek do teplých krajin. Odlet se vydařil a tak už posílá fotky ze současné destinace  a to na ostrově Madagaskar. Fotky jsou krásné, tak jich pár ukážu na Českotřebovském deníku:

Opravená silnice mezi Moravskou Třebovou a Kunčinou má mít díky novým technologiím delší životnost

Necelý měsíc pracovali silničáři na rekonstrukci 1,6 kilometru dlouhého úseku komunikace III/36823 mezi Moravskou Třebovou a Kunčinou. Nyní zbývá dokončit poslední úpravy, ale po novém povrchu již mohou řidiči jezdit. Projekt za deset milionů korun je mimořádný tím, že Správa a údržba silnic Pardubického kraje (SÚS PK) při rekonstrukci použila geomříže ze skelného vlákna, které mají zajistit delší životnost vozovky. Novou technologii zdarma dodala významná regionální společnost Saint-Gobain ADFORS.
Naším cílem bylo propojit již rekonstruovanou část silnice v průtahu Kunčiny a Nové Vsi u Moravské Třebové se silnicí II/368, aby mohli řidiči bezpečně jezdit po novém povrchu. Kdo tudy jel, ví, že to místo opravy skutečně potřebovalo. Kromě nutné rekonstrukce se také jedná o testovací projekt, protože při pokládce nového povrchu použili silničáři geomříže. Ty mají zajistit vyšší životnost vozovky. Jedná se o další snahu využívat moderních technologií při opravě krajského majetku. Vše jsme samozřejmě konzultovali s odborníky, takže s námi spolupracovali inženýři z Vysokého učení technického v Brně,“ popisuje krajský záměr Michal Kortyš, náměstek hejtmana pro dopravu a dopravní obslužnost.
Při opravách dělníci nejenom opravili zdeformovanou vozovku, ale také obnovili dva propustky a prohloubili příkopy kolem silnice, aby došlo ke zlepšení jejího odvodnění. „Pro nás je z hlediska rekonstrukce zajímavé hlavně využití geomříží. Je to novinka, kterou bychom i na základě poznatků z této komunikace chtěli v příštích letech využívat častěji. Geomříže ze skelného vlákna mají vysokou pevnost v tahu s nízkým protažením. Pokud se nainstalují do asfaltové vrstvy, tak zabraňují prostupu trhlin a výrazně prodlužují životnost vozovky. V silnici jsou již položené a společně s odborníky budeme vyhodnocovat výsledky. Od kolegů ze zahraničí, kde se geomříže již využívají, i odborníků z vysokých škol máme na tuto technologii dobré ohlasy,“ vysvětluje ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.
Naše společnost vyrábí geomříže pro vyztužení komunikací více než 35 let, v litomyšlském závodě pak od roku 2014. Poznatky a zkušenosti z dlouholeté praxe nám umožňují vyvíjet inovativní výztužné systémy. Na tuto rekonstrukci jsme dodali nový výrobek GlasGrid RAPID určený pro rychlé a trvalé zesílení konstrukce vozovky proti trhlinám a deformacím. Má integrovanou asfaltovou vrstvu, což s sebou přináší velmi rychlou a snadnou aplikaci bez použití spojovacího postřiku. Je to ideální řešení pro střediska SÚS, která zvládnou aplikaci vlastními silami,“ doplňuje Štěpán Bohuš, Business Manager pro Evropu ze společnosti Saint-Gobain ADFORS CZ s.r.o.
Důraz na inovace v příštích letech
V minulém týdnu Pardubický kraj informoval veřejnost o tom, že v příštích letech chce při rekonstrukcích silnic využívat inovativní technologie. Ty mají nejenom nalézt finanční úspory, ale také zvýšit životnost vozovky a využívat materiály šetrné k životnímu prostředí. Jedná se například o nízkoteplotní směsi asfaltu, recyklaci za studena, větší využití recyklátů či právě používání geotextilií v asfaltové vrstvě. Více informací naleznete na https://www.pardubickykraj.cz/aktuality/117829/kortys-kraj-bude-od-roku-2024-pri-rekonstrukcich-silnic-pouzivat-inovativni-metody