Nové video Českotřebovského
deníku:
Koncertní harmonia v České
Třebové - komentovaná výstava a ukázky z unikátního koncertu
Českotřebováci
mělimožnost navštívit zajímavou výstavu koncertních harmonií v malém sále
Kulturního centra, večer se potom uskutečnil koncert, který byl součástí
letošního XIX. ročníku varhanního festivalu Zdeňka Pololáníka.
Vystavovatelem kolekce, vybrané pro Českou Třebovou je Muzeum harmonií,
které sídlí v Prostějově. Je to raritní muzeum, žádné jiné takové v
Česku neexistuje, podle Ondřeje Muchy, který je duší spolku Koncertní
harmonia (spolek je majitelem cenné sbírky) je snad takové další muzeum
až v Holandsku. Každé z vystavených harmonií má svoji vlastní historii.
Byť většina pochází z 19 století, tak jsou ve vzorném stavu a Česká
Třebová získala primát v tom, že se zde uskutečnila první externí
výstava harmonií mimo Prostějov.
Publikované video (24 minut)¨ obsahuje komentovanou prohlídku
vystavených harmonií s ukázkami z večerního koncertu, kde Ondřej Mucha
zahraje na tři koncertní harmonia francouzské, české a americké výroby,
pocházející z 19. století. Na koncertu vystoupila také Gabriela Němcová
(mezzosoprán)
Mašinka
310.922 opustila Českou Třebovou po silnici
Parní
lokomotivu 310.922 není asi
českotřebovákům
příliš představovat. Lokomotiva byla dlouholetým pomníkem před velkou
točnou depa Česká Třebová, v roce 1996 byla zprovozněna a od té doby
najezdila mnoho kilometrů v čele nostalgických a turistických vlaků
téměř po celé republice.
Stala se po několik let
stálicí při letních jízdách v rámci Prázdnin v Telči a vozila četné
Mikulášské vlaky nejen v okolí České Třebové a pravidelně se objevovala
na Dnech železnice v DKV Česká Třebová. V roce 2011 však při přepravě do
Telče vykolejila a od té doby již nebyla zprovozněna. V letošním roce
proběhla jednání o odprodeji lokomotivy a tu nyní získal Pardubický kraj
pro zamýšlené železniční muzeum v Dolní Lipce. V pondělí dne 2.10.2023
nastala pro parní lokomotivu 310.922 nová etapa, kdy byla lokomotiva
310.922 jeřábem naložena na silniční podvozek a odvezena do Dolní Lipky.
Zde se podrobí opravám a po nich bude nasazována na turistické vlaky v
okolí Dolní Lipky. Nezbývá jen držet palce, aby se novým majitelům
povedl jejich záměr my za čas viděli tuto lokomotivu opět provozní".
Pavel Stejskal
Den bez aut na ZŠ Ústecká
Jako každý
rok, tak i v tomto roce se naše škola v pátek 22.9.2023 zapojila do
mezinárodní akce „Den bez aut“. Celá škola dle možností podpořila tuto
akci a dorazila pěšky, na kole, na koloběžce či někteří využili k cestě
autobus.
V letošním roce jsme při
hodnocení opravdu dbali na to, abychom dodrželi podstatu akce, která
vyplývá z názvu, tedy dorazit do školy BEZ AUT.
Vyhodnocení proběhlo v
pondělí 25.9.2023 a stalo se to, že nebyla jedna vítězná třída, ale
vítězi se staly všechny zúčastněné třídy. Ve středu 27.9.2023 byly všem
zúčastněným třídám předány diplomy za účast na akci a sladká odměna.
Akce se zúčastnily všechny
třídy, kromě 6.A a 6.B, ty byly ten den na exkurzi v Olomouci. Celkem se
tedy zúčastnilo 305 osob, přičemž 272 dorazilo do školy bez auta. Velice
děkujeme za zodpovědný přístup k této akci, a to nejen žákům, učitelům,
asistentům, ale i rodičům.
Školní
parlament ZŠ Ústecká, Petra Kosárová
Začala oprava spojnice mezi Žamberkem a Letohradem
Krajská
silnice II/310 je důležitou spojkou mezi Letohradem a Žamberkem. Od
druhé poloviny září dělníci pracují na rekonstrukci jejího úseku mezi
Letohradem a Lukavicí včetně průtahu obcí. Komunikace by měla být
opravená a průjezdná do konce roku 2024.
Rekonstrukce silnice II/310 mezi Letohradem a Žamberkem je rozdělena
na tři etapy. První z nich, od vrcholu kopce před Letohradem po
Lukavice, byla dokončena v minulém roce. Letos přišla řada na
prostřední úsek, který se týká komunikace vedoucí přes obec samotnou.
„Jedná se o téměř tři kilometry, které necháme opravit. Je to
poměrně frekventovaná a lokálně významná silnice, o našem záměru jsme
samozřejmě informovali starosty. Práce si vyžádají kompletní uzavírku,
a budou proto stanovené objízdné trasy. Náklady odhadujeme 63 milionů
korun bez daně. Těším se, až budeme mít další úsek opravený a řidiči
po něm budou moci jezdit. Pak nás bude čekat poslední etapa.
Rekonstrukce všech tří úseků by měla být hotová do konce roku 2026 a
kraj na tento záměr vynaloží téměř 106 milionů,“ uvedl hejtman
Martin Netolický.
Informace k uzavírkám a objízdným trasám najdete vždy aktuální a
ověřené na www.dopravniinfo.cz.
Kromě
rekonstrukce povrchové vrstvy vozovky silnice II/310 jsou v plánu
další nutné úpravy, aby komunikace splňovala moderní parametry. „Součástí
projektu je i rekonstrukce obrub, propustků, odvodnění silnice, úpravy
plánujeme i u autobusových zálivů a obec bude financovat nasvětlení
přechodů. Projekt se v tuto chvíli týká pouze oprav komunikace.
K opravě mostů na silnici dojde v příštích letech, rekonstrukce
mostních konstrukcí totiž plánujeme zejména podle jejich stavu a
diagnostiky a v tomto případě je nelze dělat zároveň. Bylo by
neekonomické teď dělat byť dílčí opravy povrchu mostu, když víme, že
do pár let bychom jej rozbili při kompletní rekonstrukci. Zároveň máme
mosty v jiných částech kraje v horším stavu, kterým se musíme věnovat
přednostně. Doufám, že to veřejnost pochopí,“ dodává náměstek
hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.
V Letohradě se kromě tří zmíněných etap oprav důležité regionální
silnice II/310 v současné době plánuje i další rekonstrukce. Ta se
bude týkat letohradské ulice K Cihelně. Zahájení se v tomto případě
předpokládá v roce 2024, náklady stavby jsou vyčísleny na 29 milionů
korun bez daně.
|