Nové video Českotřebovského
deníku: Létání draků na letišti
Létání draků je typicky podzimní zábava, která přežila z dřívější doby a
na kterou nemá žádná digitalizace a elektronizace vliv. Jde o
radost pro děti a využívání základních principů létání v proudícím
vzduchu. Podmínkou je tedy větrné počasí. Letos to 15. října dopadlo
velmi dobře, k mírně větrnému počasí se přidalo sluníčko a tak na
letišti byla velká spousta dětí se svými rodiči. Dali přednost
drakům před jinými druhy zábavy, to je velmi dobře.. Nicméně k létání
draků mám svou nostalgickou vzpomínku z mládí. Princip byl v tom,, že
takého draka nebo v našem případě spíše tzv. "Hvězdu", si muselo dítě, někdy se svými rodiči
nebo kamarády nebo samostatně nejdříve vyrobit, vyvážit
a vyzdobit a pak se vše šlo vyzkoušet. Letiště jsme neměli a tak
se hodily louky a pole, kde nerostly žádné stromy. Rozdíl byl také
v tom, že tam tedy nebyly najednou stovky lidí, ale jen naše parta
ze Hřbitovní ulice. Když si prohlížím nyní zveřejněné video, tak
bych měl upřesnit jeho název. Asi se to mělo jmenovat
"Létání koupených draků", protože doma si takového draka už
vyrábí málokdo. (mm)
Burza škol na
Skalce a dopravní kolaps na křižovatce Masarykova
Burza nabídky škol v České Třebové na Skalce je tradičně
největší a hlavní seznámení s nabídkou výuky na středních školách a
učilištích nejen v našem okrese, ale také v rámci Pardubického kraje.
Poptávka převyšuje nabídku a tak se ani některé školy k nám do
Třebové nedostanou. Pořadatelem je Úřad práce, který má se zajištěním
hodně starostí. To platí také o střední škole technické a dopravní
Gustava Habrmana, na jejíž půdě se akce koná.
Burza v České Třebové není jen pro
Českotřebováky, ale prakticky pro celý okres. I když jsou podobné akce i
jinde, zdaleka nedosahují takové návštěvnosti jako burza na Skalce.
Proto to bylo v sále, přísálí a okolí celý den jako v úle. Byly i školní
zájezdy, ale většina žáků s rodiči přijela odpoledne vlastními auty.
Na Skalce je naštěstí kapacitní parkoviště a i další nouzové prostory.
Byly plně využity. Daleko horší situace ovšem nastávala při příjezdu a
odjezdu. Všechno zavinila totálně ucpaná křižovatka při výjezdu na
I/14. Zde je v dopravní špičce i tak velmi těsno, proud vozidel není
prakticky přerušen. Byla spousta "odbočení vlevö" a právě to
křižovatku zcela zabetonovalo. Takový linkový autobus vyjíždějící z
Masarykovy ulice na Ústí se propracoval od zastávky u polikliniky na
hlavní I/14 za více než čtvrt hodiny. Velké kolony na odjezdu ze Skalky
na tom byly podobně. Tato křižovatka je dopravní závadou i v běžných
pracovních dnech a vyžadovala by tedy semafory nebo řízení Policie ČR.
Městská policie ze zákona k tomu není určena, snažil jsem tam dovolat o
pomoc. Proto myslím měl pořadatel akce na možné problémy polici
upozornit a zařídit posilu.
Nicméně
navrhuji i tak jednat s ŘSD o budoucím vybavení křižovatky
světelnou signalizací, i kdyby měla fungovat třeba jen 3-4 hodiny denně.
Spoustě lidí by tak ušetřila nervovou soustavu a zabránila nehodám.
Pokud má ŘSD (nebo ten kdo to investoval) dost peněz na to, aby
se peníze dávaly do naprosto nepotřeného podchodu na I/14 v Dlouhé Třebové,
tak pro tuto lokalitu křižovatky Dr. Beneše - Masarykova by se peníze
měly jistě najít. (mm)
O průběhu burzy se píše ve zvláštním
textu.
AD: Stromy pod kontrolou
Na fotografii
přidávám jako ukázku zajímavý příklad dvou stromů, rostoucích proti sobě na
jednosměrné ulici Dvořákova (na městském pozemku). Sázeli je
samozřejmě před řadou let s dobrým úmyslem majitelé přilehlých nemovitostí,
Stromy jsou krásné
škoda je kácet či upravovat (tůj a stříbrný smrk). Jenomže rostou a
postupně vrůstají i do
jediného jízdního pruhu už tak úzké komunikace. Už nyní tam širší dodávka např. DPD, Geiss a pod bez poškození stromu neprojede.
Když se před dvěma lety prováděla kabelizace a snášení vrchního
vedení nízkého napětí, bylo třeba pod těmito stromy provádět protlaky.
Byly to jistě náklady navíc, vícepráce. Takové stromy by zde tedy růst
neměly. Jenže jsou krásné nikdo je kácet nechce. A tak to vypadá, že že
máme "stromy pod kontrolou" tak dobře, že z Dvořákovy ulice bude brzo
cyklostezka. A oprávněně. Chodník tu není a na kole tudy projedete
bezpečně.
Nové
laboratoře v poliklinice AGEL (v Praze)
Společnost Dopravní zdravotnictví a.s., člen skupiny AGEL, slavnostně
otevřela nové laboratoře AGELLAB v Office parku NAGANO.
Velký
den pro celý laboratorní segment skupiny AGEL nadešel v úterý 17. října,
kdy byly za přítomnosti vedení AGEL a.s., členů dozorčí rady a dalších
významných hostů, slavnostně otevřeny nové laboratoře ve větších a
moderních prostorách.
„Původní sídlo laboratoří v Poliklinice AGEL Praha Italská poskytovalo
již kapacitně nedostačující prostory pro růst technologického zázemí a
celkových prostor pro rozvoj moderního laboratorního komplementu. Proto
jsme vybírali nové prostory s důrazem na rozšíření poskytovaných metod,
modernizaci přístrojového vybavení a rozšíření odborností,“ říká
ředitelka laboratorních komplementu Dopravního zdravotnictví a.s. Ing.
Bc. Martina Štolová.
Tato
rozsáhlá investice do nových laboratoří představuje další důležitý krok
vpřed pro celé Dopravní zdravotnictví. „Díky těmto novým prostorám
jsme získali možnost rozšířit prováděné odbornosti a nově máme v Praze
k dispozici i mikrobiologickou laboratoř, která umožní zlepšení kvality
služeb pro naše klienty. S novým přístrojovým vybavením se celý proces
vyhodnocení
vzorků významně urychlil a také se výrazně navýšila naše kapacita,“ doplňuje ředitelka Martina Štolová.
Kromě
přidání nové odbornosti došlo k také získání prostor pro rozšíření
poskytovaných metod testování v biochemické a hematologické části
laboratoří. „V současnosti již kompletní prostor laboratoří funguje
ve standardním provozu. Do konce roku bychom ještě rádi více posílili
personální obsazení laboratoří, abychom mohli naplno využít jejich
potenciál. A současně v následujícím roce plánujeme další rozšíření
v oblasti mikrobiologie, díky kterému budeme schopni naším klientům
poskytovat komplexní služby,“ doplňuje Štolová.
Společnost
Dopravní zdravotnictví a.s. člen skupiny AGEL provozuje po celé české
republice šest Poliklinik AGEL a spolu s nimi i rozsáhlý laboratorní
komplement, který zahrnuje celkem 12 odběrových míst po celé České
republice.
Do Strakova po nové silnici
Necelých šest týdnů
trvala silničářům rekonstrukce části komunikace III/035 30 Litomyšl
– Strakov. Od poloviny října mohou řidiči po opravené vozovce
jezdit, zbývá už jen dokončit vodorovné dopravní značení. Město
Litomyšl také nechává v lokalitě opravit chodníky pro větší bezpečí
občanů.
Původní termín dokončení
prací byl stanovený na konec října, nicméně silničářům se podařilo
projekt uspíšit. Auta tak po opraveném povrchu mohla jezdit o necelé
dva týdny dříve. „Chtěl bych společnosti Skanska a hlavně všem
chlapům, kteří se na opravě silnice nadřeli, vyjádřit uznání.
Pracovali za každého počasí a díky dobré spolupráci a přípravě se
vše podařilo dokončit v předstihu. Celkové náklady na rekonstrukci
úseku silnice od křižovatky u sokolovny až za hranici města dosáhly
výše 5,7 milionu korun bez daně. Jsem rád, že se nám podařilo
poslední úsek dotáhnout do konce, pro řidiče i občany je to
jednoznačně pozitivní změna. Potěšilo mě také, že litomyšlská
radnice na náš záměr reaguje a děláme na úpravě lokality společně.
Je to ukázka toho, jak mají samosprávy v 21. století spolupracovat,“
sdělil náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš. Kromě opravy
povrchu silnice dělníci také vyčistili příkopy a propustky. Ostatní
úseky komunikace III/035 30 mezi Litomyšlí a Strakovem před dvěma
lety rekonstruovala Správa a údržba silnic Pardubického kraje.
Nové chodníky ocení
hlavně vozíčkáři, maminky s kočárky a senioři
Čilý stavební ruch podél
vozovky ale ještě nekončí. Město Litomyšl se totiž rozhodlo navázat
na krajský záměr a podél silnice dokončuje chodníky. „Využili
jsme toho, že kraj nechal opravit silnici a ve vybraných místech
budujeme chodníky a jinde opravujeme staré. Je vždy lepší tyto práce
dělat najednou a neomezovat zbytečně vícekrát provoz. Nově budou
chodníky v zámkové dlažbě a nechali jsme u nich snížit hranu u
vstupu, takže to přinese občanům vyšší komfort i bezpečnost. Rovný
povrch usnadní život hlavně vozíčkářům, maminkám s kočárky i
seniorům. Celkem v lokalitě od atletického stadionu po konec
Litomyšle chceme vybudovat zhruba 150 metrů chodníků za necelý
milion korun, věřím, že to občané ocení,“ uvedl k záměru
litomyšlské radnice starosta Daniel Brýdl. Ve spolupráci s obcemi
Strakov a Janov také vzniklo nové nástupiště autobusové zastávky u
krytého bazénu.
Po spravedlivém dělení
daní dnes již volá šest krajů
Zástupci šesti krajů předali dnes do podatelny poslanecké sněmovny
návrh na změnu rozpočtového určení daní (RUD). Hejtmanka a pět
hejtmanů vytvořili iniciativu “Férové financování krajů”, která
nesouhlasí se stávajícím zněním zákona č. 243/2000 Sb., o
rozpočtovém určení daní. Společně upozorňují na nedostatky
stávající právní úpravy.
„Současné nastavení systému rozdělování daní pro kraje je od roku
2004 beze změny a už vůbec neodpovídá dnešnímu rozsahu
poskytovaných veřejných služeb v regionu. Úprava je opravdu nutná.
Voláme po rozdělení, které bude nastaveno na základě objektivních
kritérií a k jehož změně se zavázala vláda ve svém programovém
prohlášení,“ uvedl hejtman Libereckého kraje Martin Půta.
„Stávající přerozdělování daní není férové, a proto jsme se v
rámci naší iniciativy spojili. Věříme, že šest krajů bude mít
větší sílu a mediální pozornost, než když jsme návrhy na změnu
podávali v průběhu let každý zvlášť,“ vysvětlil hejtman Půta.
Celý
článek najdete ZDE
Pokračování
seriálu o počátcích sportu v České Třebové
ZDROJ: noviny
Orlický kraj č. 27 ročník 1942 Pokračování
zítra !!!
Poděkování za poslání informací patří panu Miloslavu Renčínovi z
Řetové , který je skutečně intenzivním a systematickým sběratelem
historických dat ze sportu a nejen ze sportu, také z naší nedávné i
prastaré historie...
|