ČD 293/2023   STŘEDA 16. října 2023


Nové video Českotřebovského deníku: Létání draků na letišti

Létání draků je typicky podzimní zábava, která přežila z dřívější doby a na kterou nemá žádná digitalizace a elektronizace vliv.  Jde o radost pro děti a využívání základních principů létání v proudícím vzduchu. Podmínkou je tedy větrné počasí. Letos to 15. října dopadlo velmi dobře, k mírně větrnému počasí  se přidalo sluníčko a tak na letišti byla velká spousta dětí se svými rodiči.  Dali přednost drakům před jinými druhy zábavy, to je velmi dobře.. Nicméně k létání draků mám svou nostalgickou vzpomínku z mládí. Princip byl v tom,, že takého draka nebo v našem případě spíše tzv. "Hvězdu", si muselo dítě, někdy se svými rodiči nebo kamarády nebo samostatně nejdříve vyrobit, vyvážit  a vyzdobit a pak  se vše šlo vyzkoušet. Letiště jsme neměli a tak se hodily louky a pole, kde nerostly žádné stromy. Rozdíl byl také  v tom, že  tam tedy nebyly najednou stovky lidí, ale jen naše parta ze Hřbitovní ulice. Když si prohlížím nyní zveřejněné video, tak  bych měl upřesnit  jeho název. Asi se to mělo jmenovat "Létání koupených draků", protože doma si  takového draka už vyrábí málokdo. (mm)

Burza škol na Skalce a dopravní kolaps na křižovatce Masarykova 

Burza  nabídky škol  v České Třebové na Skalce je tradičně největší a hlavní seznámení s nabídkou výuky na středních školách a učilištích nejen v našem okrese, ale také v rámci Pardubického kraje.  Poptávka převyšuje nabídku a tak se ani některé školy  k nám do Třebové nedostanou. Pořadatelem je Úřad práce, který má se zajištěním hodně starostí.  To platí také o střední škole technické a dopravní Gustava Habrmana, na jejíž půdě se akce koná.
Burza v České Třebové není jen pro Českotřebováky, ale prakticky pro celý okres. I když jsou podobné akce i jinde, zdaleka nedosahují takové návštěvnosti jako burza na Skalce. Proto to bylo v sále, přísálí a okolí celý den jako v úle. Byly i školní zájezdy, ale většina žáků s rodiči přijela odpoledne vlastními auty.  Na Skalce je naštěstí kapacitní parkoviště a i další nouzové prostory. Byly plně využity. Daleko horší situace ovšem nastávala při příjezdu a odjezdu. Všechno  zavinila totálně ucpaná křižovatka při výjezdu na I/14. Zde je v dopravní špičce i tak velmi těsno, proud vozidel není prakticky přerušen. Byla spousta "odbočení vlevö" a právě to  křižovatku zcela zabetonovalo. Takový linkový autobus vyjíždějící z Masarykovy ulice na Ústí se propracoval od zastávky u polikliniky na hlavní I/14 za více než čtvrt hodiny. Velké kolony na odjezdu ze Skalky na tom byly podobně. Tato křižovatka je dopravní závadou i v běžných pracovních dnech a vyžadovala by tedy semafory nebo řízení Policie ČR. Městská policie ze zákona k tomu není určena, snažil jsem tam dovolat o pomoc.  Proto myslím měl pořadatel akce na možné problémy polici upozornit a zařídit posilu.  
Nicméně navrhuji i tak jednat s ŘSD  o budoucím vybavení křižovatky světelnou signalizací, i kdyby měla fungovat třeba jen 3-4 hodiny denně. Spoustě lidí by tak ušetřila nervovou soustavu a zabránila nehodám. Pokud má ŘSD (nebo ten kdo to investoval) dost peněz na to, aby se peníze dávaly do naprosto nepotřeného podchodu na I/14 v Dlouhé Třebové, tak pro tuto lokalitu křižovatky Dr. Beneše - Masarykova by se peníze měly jistě najít.   (mm)
O průběhu burzy se píše ve zvláštním textu.

 

AD: Stromy pod kontrolou

Na fotografii přidávám jako ukázku zajímavý příklad dvou stromů, rostoucích proti sobě na jednosměrné ulici Dvořákova  (na městském pozemku).  Sázeli je samozřejmě před řadou let s dobrým úmyslem majitelé přilehlých nemovitostí, Stromy jsou krásné škoda je kácet či upravovat (tůj a stříbrný smrk). Jenomže rostou a postupně vrůstají i do jediného jízdního pruhu už tak úzké komunikace. Už nyní  tam širší dodávka např. DPD, Geiss a pod bez poškození stromu neprojede. Když se před dvěma lety prováděla kabelizace a snášení  vrchního vedení nízkého napětí, bylo třeba pod těmito stromy provádět protlaky. Byly to jistě náklady navíc, vícepráce. Takové stromy by zde tedy růst neměly. Jenže jsou krásné nikdo je kácet nechce. A tak to vypadá, že  že máme "stromy pod kontrolou" tak dobře, že z Dvořákovy ulice bude brzo cyklostezka. A oprávněně. Chodník tu není a na kole tudy projedete bezpečně.

Nové laboratoře v poliklinice AGEL (v Praze)

Společnost Dopravní zdravotnictví a.s., člen skupiny AGEL, slavnostně otevřela nové laboratoře AGELLAB v Office parku NAGANO.
Velký den pro celý laboratorní segment skupiny AGEL nadešel v úterý 17. října, kdy byly za přítomnosti vedení AGEL a.s., členů dozorčí rady a dalších významných hostů, slavnostně otevřeny nové laboratoře ve větších a moderních prostorách.
„Původní sídlo laboratoří v Poliklinice AGEL Praha Italská poskytovalo již kapacitně nedostačující prostory pro růst technologického zázemí a celkových prostor pro rozvoj moderního laboratorního komplementu. Proto jsme vybírali nové prostory s důrazem na rozšíření poskytovaných metod, modernizaci přístrojového vybavení a rozšíření odborností,“ říká ředitelka laboratorních komplementu Dopravního zdravotnictví a.s. Ing. Bc. Martina Štolová.
Tato rozsáhlá investice do nových laboratoří představuje další důležitý krok vpřed pro celé Dopravní zdravotnictví. „Díky těmto novým prostorám jsme získali možnost rozšířit prováděné odbornosti a nově máme v Praze k dispozici i mikrobiologickou laboratoř, která umožní zlepšení kvality služeb pro naše klienty. S novým přístrojovým vybavením se celý proces vyhodnocení vzorků významně urychlil a také se výrazně navýšila naše kapacita,“ doplňuje ředitelka Martina Štolová.
Kromě přidání nové odbornosti došlo k také získání prostor pro rozšíření poskytovaných metod testování v biochemické a hematologické části laboratoří. „V současnosti již kompletní prostor laboratoří funguje ve standardním provozu. Do konce roku bychom ještě rádi více posílili personální obsazení laboratoří, abychom mohli naplno využít jejich potenciál. A současně v následujícím roce plánujeme další rozšíření v oblasti mikrobiologie, díky kterému budeme schopni naším klientům poskytovat komplexní služby,“ doplňuje Štolová.
Společnost Dopravní zdravotnictví a.s. člen skupiny AGEL provozuje po celé české republice šest Poliklinik AGEL a spolu s nimi i rozsáhlý laboratorní komplement, který zahrnuje celkem 12 odběrových míst po celé České republice.


Do Strakova po nové silnici

Necelých šest týdnů trvala silničářům rekonstrukce části komunikace III/035 30 Litomyšl – Strakov. Od poloviny října mohou řidiči po opravené vozovce jezdit, zbývá už jen dokončit vodorovné dopravní značení. Město Litomyšl také nechává v lokalitě opravit chodníky pro větší bezpečí občanů.
Původní termín dokončení prací byl stanovený na konec října, nicméně silničářům se podařilo projekt uspíšit. Auta tak po opraveném povrchu mohla jezdit o necelé dva týdny dříve. „Chtěl bych společnosti Skanska a hlavně všem chlapům, kteří se na opravě silnice nadřeli, vyjádřit uznání. Pracovali za každého počasí a díky dobré spolupráci a přípravě se vše podařilo dokončit v předstihu. Celkové náklady na rekonstrukci úseku silnice od křižovatky u sokolovny až za hranici města dosáhly výše 5,7 milionu korun bez daně. Jsem rád, že se nám podařilo poslední úsek dotáhnout do konce, pro řidiče i občany je to jednoznačně pozitivní změna. Potěšilo mě také, že litomyšlská radnice na náš záměr reaguje a děláme na úpravě lokality společně. Je to ukázka toho, jak mají samosprávy v 21. století spolupracovat,“ sdělil náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš. Kromě opravy povrchu silnice dělníci také vyčistili příkopy a propustky. Ostatní úseky komunikace III/035 30 mezi Litomyšlí a Strakovem před dvěma lety rekonstruovala Správa a údržba silnic Pardubického kraje.
Nové chodníky ocení hlavně vozíčkáři, maminky s kočárky a senioři
Čilý stavební ruch podél vozovky ale ještě nekončí. Město Litomyšl se totiž rozhodlo navázat na krajský záměr a podél silnice dokončuje chodníky. „Využili jsme toho, že kraj nechal opravit silnici a ve vybraných místech budujeme chodníky a jinde opravujeme staré. Je vždy lepší tyto práce dělat najednou a neomezovat zbytečně vícekrát provoz. Nově budou chodníky v zámkové dlažbě a nechali jsme u nich snížit hranu u vstupu, takže to přinese občanům vyšší komfort i bezpečnost. Rovný povrch usnadní život hlavně vozíčkářům, maminkám s kočárky i seniorům. Celkem v lokalitě od atletického stadionu po konec Litomyšle chceme vybudovat zhruba 150 metrů chodníků za necelý milion korun, věřím, že to občané ocení,“ uvedl k záměru litomyšlské radnice starosta Daniel Brýdl. Ve spolupráci s obcemi Strakov a Janov také vzniklo nové nástupiště autobusové zastávky u krytého bazénu.


Po spravedlivém dělení daní dnes již volá šest krajů
Zástupci šesti krajů předali dnes do podatelny poslanecké sněmovny návrh na změnu rozpočtového určení daní (RUD). Hejtmanka a pět hejtmanů vytvořili iniciativu “Férové financování krajů”, která nesouhlasí se stávajícím zněním zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní. Společně upozorňují na nedostatky stávající právní úpravy.
„Současné nastavení systému rozdělování daní pro kraje je od roku 2004 beze změny a už vůbec neodpovídá dnešnímu rozsahu poskytovaných veřejných služeb v regionu. Úprava je opravdu nutná. Voláme po rozdělení, které bude nastaveno na základě objektivních kritérií a k jehož změně se zavázala vláda ve svém programovém prohlášení,“ uvedl hejtman Libereckého kraje Martin Půta. „Stávající přerozdělování daní není férové, a proto jsme se v rámci naší iniciativy spojili. Věříme, že šest krajů bude mít větší sílu a mediální pozornost, než když jsme návrhy na změnu podávali v průběhu let každý zvlášť,“ vysvětlil hejtman Půta.
Celý článek najdete ZDE


 Pokračování seriálu o počátcích sportu v České Třebové

ZDROJ:  noviny Orlický kraj č. 27 ročník 1942                          Pokračování zítra !!!  

Poděkování za poslání informací patří panu Miloslavu Renčínovi z Řetové , který je skutečně intenzivním a systematickým sběratelem historických dat ze sportu a nejen ze sportu, také z naší nedávné i prastaré historie...