Českotřebovský ÁMOS 2023
Slavnostní vyhlášení 5. ročníku ankety
o nejoblíbenějšího učitele se konalo ve čtvrtek 30. odpoledne března
2023 v Malé scéně. Součástí slavnostního předávání ocenění byl
kulturní program, který zajistila českotřebovská základní umělecká
škola. Hudební vystoupení se prolínala s předáváním ocenění.
Nejlepší učitelé z českotřebovských škol byli určení hlasováním v
pedagogických sborech, žákovských nebo rodičovských kolektivech. Každá
škola volila jiný způsob, který tamním podmínkám vyhovuje. Letos
se Českotřebovský Ámos uděloval po páté, poprvé to bylo v roce 2019.
Termín udělení ocenění koresponduje se svátkem učitelů, daném datem
narození "Učitele národů" Jana Ámose Komenského.
Přehled oceněných:
Mateřská škola
Česká Třebová, Habrmanova ul. - Zina Rybková
Mateřská škola
Česká Třebová, U Koupaliště -
Jiřina Maiová, DiS.
Mateřská škola
Česká Třebová, U Stadionu -
Hana Widermannová, DiS.
Mateřská škola
Česká Třebová, Vinohrady, -
Renata Skalická
Základní škola
Česká Třebová, Habrmanova ul. - Mgr. Jana Sedláčková
Základní škola
Česká Třebová, Nádražní ul. -
Mgr. Jana Říhová
Základní škola
Česká Třebová, Ústecká ul.
- Mgr. Martina Drymlová
Mateřská škola a
Základní škola Č Třebová Na rovině - Hana Zastoupilová, DiS.
Gymnázium Česká
Třebová - Mgr. Jan Watroba
Střední škola technická a
dopravní Gustava Habrmana Česká Třebová
- Lenka
Strouhalová
DDM Kamarád Česká
Třebová - Lada Pouková
ZUŠ Česká Třebová
- Libuše Neradová
Českotřebovský deník připravil z předávání
cen ÁMOS pro pedagogické pracovníky českotřebovských škol videodokument,
který bude publikován zítra v pátek 31. března. Jako předzvěst je
dnes večer připraven krátký "soundtrack", jako pozvánka ke shlédnutí
zítřejšího videa. Je také možné porovnat slavnost předání cen v letošním
roce se obdobným předáváním Ámosů loni 23. 3. (také v Malé scéně)
a také z předloňského ročníku 2020, kdy vládní opatření umožnila předat
ceny bez veřejnosti v obřadní síni města.
Taneční škola
přivezla do České Třebové 142 medailí
Start jarní soutěžní sezóny se Taneční škole více než vydařil. Oficiální
ligová soutěž ČR - Czech Dance Masters, pořádaná tanečním svazem CDO,
zahájila novou sezónu v Hradci Králové. Regionální kolo pro Pardubický a
Královéhradecký kraj se již tradičně uskutečnila v reprezentativních
prostorách kongresového centra Aldis.
V odborné porotě zasedli: Andyboj, Mathew,
Tomáš Nováček, Tess, Schindler Nicol (street), Hlavatá Pavla, Černický
Tomáš, Milová Soňa, Řihová Petra, Haverová Veronika, Jedličková Daniela
(disco), Myslivečková Andrea, Petrová Míla, Čaprdová Magdalena, Hlavatá
Pavla, Milová Soňa (art).
Do Hradce a zpět nás přepravovaly tři
autobusy, vedoucím realizačního týmu, který čítal 16 osob byl Marek
Prossa. Taneční škola na soutěž vyslala bezmála 150 soutěžících v deseti
soutěžních choreografiích. Do Hradce Králové se sjelo téměř 1500
tanečníků a celkově soutěžilo 94 choreografií z celých východních Čech.
Atmosféra v kongresovém centru byla výtečná a všem našim soutěžícím se,
ve velmi slušně obsazené soutěži, podařilo obsadit medailové příčky.
Startovali jsme ve všech třech
výkonnostních třídách. V extralize startovali tři, v II. lize dva a v
III. lize tři týmy. Dva z našich třetiligových týmů byli přeřazeny do
II. ligy. Jeden tým přeřadila porota jednohlasně, druhý ještě čeká
proces přezkoumání ve speciální odborné komisi.
Velké poděkování patří všem trenérům za
neuvěřitelné nasazení: Martinu Paděrovi, Zuzce Mazurové, Lucii Rybkové,
Martinovi Prossovi, Markovi Prossovi, Lence Špajsové, Anetě Kaplanové,
Kristýně Vomáčkové, Tereze Mackové (Řehákové). Leoně "Qaše" Kvasnicové
za postavení choreografie pro skupinu Honeys. Marii Sirové, Oldřišce
Smékalové a Editě Šabatové za realizaci a zdobení disco kostýmů. Všem
rodičům, dozorům a celému realizačnímu teamu.
Více info i
fotek ZDE
Policie v
akci na železnici
Bezpečnostní opatření zaměřené na
kontroly vlakových nádraží, osobních i nákladních vlaků a železničních
přejezdů proběhlo minulý týden v celém Pardubickém kraji. Policisté se
zaměřili na to, zda osoby pohybující se v blízkosti železnice se
nedopouštějí přestupkového jednání nebo trestné činnosti.
V průběhu výše uvedeného opatření
policisté v Pardubickém kraji zkontrolovali:
• 269 osob
• 76 vlakových nádraží
• 36 osobních vlaků
• 27 nákladních vlaků
• 141 železničních přejezdů
Při kontrolách zjistili:
• jednoho chodce přecházejícího přes
železniční přejezd v době činnosti výstražných světel červené barvy na
zabezpečovacím zařízení – přestupek jsme vyřešili na místě v příkazním
řízení;
• jednoho řidiče jedoucího přes
železniční přejezd v době činnosti výstražných světel červené barvy na
zabezpečovacím zařízení – přestupek jsme oznámili příslušnému
správnímu orgánu k projednání;
• tři řidiče nákladních vozidel
nerespektující značku zákaz vjezdu nákladních automobilů na železniční
přejezd – přestupky jsme
vyřešili
na místě v příkazním řízení;
• jednoho řidiče, který před
železničním přejezdem nerespektoval dopravní značku "Stůj, dej
přednost v jízdě!" – přestupek jsme vyřešili na místě v příkazním
řízení;
• dva řidiče pod vlivem alkoholu;
• jednoho řidiče pod vlivem drog;
• jeden trestný čin kvalifikovaný jako
maření úředního rozhodnutí a vykázání;
• jednoho řidiče, který neměl na svém
vozidle platnou technickou kontrolu - přestupek jsme vyřešili na místě
v příkazním řízení.
V obcích u D35 bude ŘSD měřit
hluk z dálnice
V prosinci loňského roku se mohli řidiči
poprvé svézt po nové dálnici D35 v téměř 15kilometrovém úseku
Časy-Ostrov. Stavba trvala čtyři roky, stála přes 3,2 miliardy korun
bez DPH a v roce 2023 by ŘSD chtělo projekt oficiálně ukončit
kolaudací. K získání potřebného razítka je však nutné povolení
hygieny, které bude záviset na výsledcích měření hluku z provozu.
V obcích u dálnice D35 v úseku
Časy-Ostrov proto bude letos na jaře a na podzim odborná firma
provádět na celkem osmi místech celodenní měření hluku. Výsledky se
musí vejít do hygienického limitu, který pro denní provoz činí 60
decibelů, v noci pak 50 decibelů. Pokud by došlo k překročení těchto
hodnot, muselo by ŘSD s hlukem z dálnice začít něco dělat, například
stavět protihlukové stěny. ŘSD však neočekává, že by výsledky měření
měly být výrazně odlišné od hlukové studie.
„Zúčastnil jsem se prvního jednání se
starosty dotčených obcí, které ŘSD svolalo na 28. března. Starostové
samozřejmě hájí zájmy obyvatel, kterým hluk z nedávno otevřené dálnice
vadí. Je to logické, protože tam vznikla naprosto nová komunikace,
která generuje hluk. Nicméně ŘSD nepředpokládá, že by mělo dojít
k překročení limitů, očekává se, že měření v praxi potvrdí závěry
hlukové studie, která byla provedena před stavbou. Oceňuji, že ŘSD
kromě jednoho hygienou požadovaného měřícího bodu nabídlo obcím
dalších sedm jako vstřícné gesto. Starostové mohou toto místo v obcích
sami navrhnout podle podnětů občanů a znalosti okolí, nebo nechat
změřit hluk v bodu určeným ŘSD, které vždy vybralo nejbližší budovu od
tělesa dálnice. K měření by mělo dojít na jaře a podzim letošního
roku, ideálně už v dubnu. Zařízení bude umístěno na budovách po 24
hodin mimo svátky, víkendy a další klidové dny, aby výsledky co
nejvíce odpovídaly skutečnému provozu z dálnice,“ uvedl náměstek
hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.
Jednání s ŘSD se zúčastnili například
zástupci Uherska, Lánů u Dašic, Časů, Dašic, Dolní Rovně a Chroustovic.
Pracovníci krajské hygieny přítomné upozornili, že i když dojde ke
splnění zákonných limitů, občané budou hluk z dálnice pociťovat. „Za
mě je ideální, aby se pro měření vybraly dny, kdy panují z hlediska
občanů naprosto nejhorší možné podmínky. Abychom zjistili, jak to
vypadá s hlukem v ty nejhorší možné dny, protože ty budou místní
samozřejmě pociťovat nejvíce a na základě objektivních faktů pak
jednat. Evidujeme například stížnosti na hluk z přejezdu aut přes
dilatační spáry na mostech či hluk z vlaků, který se odráží od
mostovky. Takže jsem na výsledky sám zvědavý. Nicméně u Rokytna
podobné měření v minulosti proběhlo a ukázalo se, že i přes stížnosti
obyvatel nedošlo k porušení hygienických limitů. Výsledky z měření
potvrdily závěry hlukové studie. Dálnici provozuje ŘSD, ale občané to
samozřejmě řeší i s námi, takže jsem rád, že mohu být od počátku
součástí celého procesu a sledovat další vývoj,“ dodal náměstek Kortyš.
Více informací najdete v tiskové zprávě
ŘSD -
https://kraje.rsd.cz/pardubicky/mereni-hluku-na-d35-casy-ostrov/
Kraj letos
zahájí opravu mostu přes Tichou Orlici v Chocni
Oprava mostu přes Tichou Orlici, budování
přivaděče na dálnici D35 či problematika odpadového hospodářství. To
byla hlavní témata jednání hejtmana Pardubického kraje Martina
Netolického s vedením Chocně. Krajští radní totiž na svém posledním
jednání rozhodli o výběru dodavatele na modernizaci mostu na silnici
II/317 v centru města. Zároveň kraj připravuje modernizaci 3,5
kilometru dlouhého úseku silnice II/312 Choceň – Mostek.
„Opravu mostu v centru Chocně řešíme se
samosprávou města dlouhodobě také v kontextu dalších dopravních staveb
v okolí, protože se jedná o důležitou dopravní tepnu od Borohrádku
směrem na Litomyšl a její uzavření musí být koordinováno s územím. Na
posledním jednání krajské rady jsme vybrali zhotovitele, který most za
54 milionů korun zmodernizuje. Přes 16 milionů korun obdržíme ve formě
dotace z Integrovaného regionálního operačního programu,“ uvedl
hejtman Martin Netolický.
Velkým tématem Chocně je budování
obchvatu města v rámci plánovaného přivaděče na dálnici D35. „V
pondělí jsme předali staveniště na modernizaci úseku České Libchavy –
Rozsocha a v červenci bychom měli začít modernizovat 3,5 kilometru
dlouhý úsek Choceň – Mostek, který by měl být dokončen do konce
letošního roku. V příštím roce pak budeme chtít řešit prostřední
5,5
kilometru dlouhý úsek mezi Rozsochou a Mostkem,“ vysvětlil hejtman
Netolický, který s vedením města řešil také problematiku obchvatu
Chocně a Vysokého Mýta s napojením na dálnici D35 či přípravu opravy
silnice II/315 z Chocně směrem na Sruby. „V případě obchvatu Chocně a
Vysokého Mýta byla memorandem se státem určena částka 1,2 miliardy
korun. Nyní se po úpravách projektu také na základě jednání s místní
samosprávou pohybujeme na částce až dvojnásobné. Bez dalších státních
prostředků se v rámci této stavby rozhodně neobejdeme,“ sdělil
hejtman.
Tématem jednání byla také problematika
odpadového hospodářství v souvislosti se zákazem skládkování po roce
2030. „V souvislosti s avizovaným zákazem skládkování musíme již nyní
společně se samosprávami jednat o tom, jakým způsobem budeme řešit
logistiku a nakládání s odpady po roce 2030. Chceme s městy jednat o
společném záměru, který by měl v maximální možné míře využít kvalitní
železniční síť v regionu včetně vleček, což je příklad Chocně, která
takovou vlečku vlastní. I když se rok 2030 zdá daleko, tak se jedná o
složitý komplex opatření, na která se musíme začít připravovat již
nyní,“ sdělil hejtman Netolický, který v této věci opakovaně jednal
s vedením Správy železnic či starosty České Třebové a Svitav.
FOToGRAFIE PRO PAmětníky
v historii českotřebovského fotbalu je také kapitola za,měřená na
dívčí fotbal. Připomeneme si tuto dobu 70. let dnes dvěma snímky
jedenáctky z roku 1972 vedené pány Brunou a Steinerem a přidám také
ukázku hry ženské jednáctky z roku 1977. Tehdy se hrálo na turnaji "O
srdce Mladého světa"....
|
|