-
Ročenka
Českotřebovsko po pětadvacáté a naposledy
-
Karel
Kubišta vydává letos "Ročenku Českotřebovsko" naposledy. Je to
jeho dílo, přišel s tímto nápadem za dřívějším starostou Jiřím Páskem
rychle po po jeho inauguraci v devadesátém osmém roce. Myšlenka se
líbila a ujala, v té době nebyla žádná tiskovina, která by najednou
oslovila všechny domácnosti v našem městě a brzo i "mikroregionu", nebo
Česká Třebová se stala městem s rozšířenou působností a vytvořila si
malou, ale váženou oblast,. tzv. ORP, kterou v rámci přenesené
působnosti řídí. Ročenku není třeba představovat, všichni ji
znáte. Vyšla i letos s mírným zpožděním začátkem dubna, ale v podstatě
již pouze díky iniciativě Karla Kubišty, neboť podpora města se
podstatně scvrkla. Proto je i počet stránek letošní ročenky menší, asi
poloviční, přesněji 66.
- Konec ročenky přišel s nástupem nového vedení města, které si chce
vytvořit na všechny informace monopol, je to tak údajně ekonomičtější. V
této souvislosti ovšem chci napsat, že vydávání ročenky pro radnici
nijak finančně náročné nebylo a původní podpora ročenky, která byla v
prvních letech větší, se díky její oblibě stále zmenšovala a naopak
rostla sponzorská podpora pomocí reklam a inzerce. Takže ta ekonomická
úspora příliš nesedí. Daleko více peněz vyhodíme z městského rozpočtu na
jiné zbytečné věci, které slouží třeba jen malému segmentu obyvatel
města.
- I když vím, že máme nyní možnosti elektronické komunikace, kterou
také využívám, tak přece jen je konec ročenky v její tištěné podobě
škoda. Celá generace si na ní zvykla a mimo datových informací zde byly
také věci další, které tvořily jeden koordinovaný celek. Něco jako
staré kalendáře z doby cca před 100 lety. Kde byly záležitosti
politické, společenské, kulturní.i praktické návody na sezónní práce.
Něco co se doma neztratilo a kam se zapsalo, kdy se např. mají narodit
kůzlata.
- Vím, že tištěné produkty jsou nyní nesmírně drahé a jejich
výroba složitá. Přesto mně myšlenka na nějaké pokračování takové
tiskoviny láká. Mělo by vzniknout něco co by si lidé koupili, co by
potřebovali, a mělo by "to" obsahovat souhrn podobný dosavadní ročence +
něco navíc. Tu myšlenku pokračování ročenky v rámci vydávaného
Českotřebovského zpravodaje považují za nedokonalou náhradu vymyšlenou
lidmi, kteří problému nerozumí. Každý kdo má doma ty časopisy, brzy
přestane mít přehled, kde jsou a co je v kterém čísle. Je to usnadnění
jen pro radnici a dobrá výmluva. Nicméně je to ukázka, že k zavedeným
tradicím nové vedení města příliš kladný vztah nemá.
Milan Mikolecký
-
Plošina pro
vozíčkáře
-
Dodatek k nedávno zveřejněné poznámce o tom, že město pro invalidy
dokáže jen malovat parkovací stání, zavést se tam ale musí sami. Často
ovšem nemají jak.
-
-
Našel
jsem na webu BAZOŠ, píše Aleš Spirman: Plošina
pro vozíčkáře k montáži do dodávky, elektricky ovládaná, zánovní.
Řetězový pohon, řekl bych poctivá práce. Nabízí se za 20 000 Kč,
tedy v podstatě za směšnou částku, pokud by mohla zajistit službu,
kterou ve městě nemáme. Objevil Ing. Aleš Spirman, děkuji za podnět.
Chtěl bych věřit, že se nad tím někdo zamyslí a tak bude možné zajistit
pro celou kategorii nepohyblivých službu, kterou zatím město neumí
zajistit. Jistě to není tak atraktivní jako sdílená kola, ale zase to
není žádná "třešnička na dortu". (mm)
-
-
Předkládám
snímek jarní louky na Robově kopci právě v té části, která díky
stížnostem sousedů a konkrétně Spolku Robův kopec nemohla být v územním
plánu přeměněna na lokalitu pro rekreaci, tedy stejně jako jsou zařazeny
všechny okolní pozemky vlevo i vpravo. Mám vše zdokumentováno také na
videu. A tak tato lokalita zůstala jako zemědělský půdní fond a tím
samozřejmě ztratila na ceně. Příčinou byla domněnka uplatněná
spolkem Robův kopec o tom, že právě zde žije a množí se v EU
chráněný motýlek modrásek, ačkoliv jeho existence nebyla nijak
potvrzena žádným systematickým odborným průzkumem nebo vědeckou
studií. Úředníkům na krajském úřadu tato domněnka, se kterou přišel
Spolek Robúv kopec, stačila.
-
Když se podíváme na tento pozemek dnes, tak musíme konstatovat, že ten
"Modrásek" musí být pěkný
raubíř,
když dokáže takto hluboko přeorat celou louku i cesty okolo a vykousat
zde všechny kořínky, ke kterým se dostane. Pravděpodobnější je však
řádění stáda divočáků. Před nimi by se měli mít na pozoru i
okolní chataři a obyvatelé okolí. Možná že už litují, že zde přece jen
nedovolili sousedním vlastníkům své pozemky řádně využít. Zájemců
o tyto plochy jako rekreační bylo dost, ale získat je nemohli.
- Dnes je zejména plocha nahoře u lesa
zamýšlená na rekreační pozemky a plocha pod vodojemem (ta už patří
městu) rozryta řáděním černé zvěře. Dolní plochy určené zástavbě
jsou zatím divočáky ušetřeny. Majitelé budou zřejmě znovu žádat o změnu
územního plánu, chtějí své pozemky využít jako rekreační, jako všichni
okolo. Nyní už bude třeba domněnku o modráskovi doložit odbornou studií.
Daleko snazší bude doklad o tom, že oblast napadli divočáci, kterým se
tady prostě líbilo. V EU zatím nejsou chráněni. (mm)
-
Rozjíždí se
silniční stavební sezóna
- Na začátku dubna se tradičně oficiálně zahajuje stavební sezóna.
Nejinak tomu je i v případě dopravních staveb. Aktuálně silničáři
v Pardubickém kraji již pracují či začínají pracovat na opravách celkem
19 etap komunikací II. a III. tříd. Pro letošní rok se nejedná o finální
číslo. Na zahájení stavby totiž podle schváleného harmonogramu čeká
dalších 52 úseků silnic. Všechny důležité informace k nim najdete nově
na webu doprava.pardubickykraj.cz.
-
V současné době již probíhají či v nejbližší době začnou probíhat
práce na 19 etapách silnic II. a III. tříd. Celkem se jedná o investice
v souhrnné výši téměř dvou miliard korun. První velkou silniční
stavbou, kterou kraj letos otevře, je již zmíněný obchvat Kojic. Téměř
tři kilometry dlouhá komunikace nahradí stávající průtah obcí II/322.
Pohodlí pro řidiče zaručí rozšíření vozovky na 9,5 metru. Uleví se také
obci, kde se výrazně sníží provoz, zvýší se bezpečnost a ubude hluk.
K ukončení stavby dojde na konci dubna.
- Co se letos ještě začne opravovat?
- S financováním pomáhají evropské i národní programy
- Opravovat se budou také návozové trasy k dálnici D35
- Aktuální i plánované opravy silnic snadno a rychle najdete na
jednom místě
- Pokud byste se rádi dozvěděli více k jednotlivým stavbám v přípravě
či realizaci, jejich ceny, termíny a podrobné zprávy k největším
projektům, stačí navštívit web doprava.pardubickykraj.cz,
kde funguje dopravní mapový portál.
Více ZDE
NEDOŽITÁ STOVKA ING. JAROMÍRA ŠLEMRA
Dnes 8. dubna 2023 by Jaromír Šlemr oslavil
100. narozeniny. Připomínáme
jej jako významnou osobnost působící zejména v oblasti kultury. Divadelní
ochotník, nositel zlatého odznaku J.K. Tyla, pedagog, spisovatel a básník,
ale také rybář, myslivec a nositel skautských myšlenek.
Narodil se v Očelicích u Opočna, mládí prožil ve Skutči, kde rodina trvale
bydlela.
Otec Jan Šlemr byl vlastně továrníkem - menším podílníkem / spolumajitelem pozdější Botany Skuteč.
To by byl v minulém režimu samozřejmě škraloup na Jaromírově kariéře.
Proto se nelze divit, že se malou a důležitou změnou z jeho povolání
"továrník" stal "tovární dělník" a problém byl odstraněn. Tatínkovým koníčkem pak byla činnost radiomechanika, díky
které se snad i proslavil, a tak se to dostalo také o do jeho povolání.
Tím opravuji veškeré dříve uvedení informace v životopisech např.
Jana Skalického. Sám jsem se tuto "malou změnu" dozvěděl až
nyní při jeho nedožitých 100. narozeninách. Spoluvlastnictví továrny na
obuv ve Skutči potvrzuje i bádání ve bakalářských pracích studentů
Univerzity Pardubice. Matka Marie
byla úřednicí na poště ve Skutči, později vedoucí poštovního úřadu.
Jaromír navštěvoval reálné gymnázium v Chrudimi, odkud z kvinty přešel na obchodní
akademii, kde maturoval v roce 1944. Vysokou školu obchodní v Praze
(učitelství ekonomických předmětů) vystudoval hned po válce. Jako mladý
středoškolský profesor začínal v roce 1947 svoji praxi v České Třebové
(gymnázium, obchodní akademie). V pozdějších letech ještě učil na SEŠ
v Šumperku, ve Svitavách a nakonec v Chocni, kde končil jako ředitel
školy. Do důchodu odešel v roce 1985.
Nikdy neměl žádné závazky k jakékoliv politické straně či policejní
instituci.
Měl celou řadu koníčků – mimo ochotnické divadlo, vystupoval na recitačních
večerech, ve spolupráci s Františkem Navarou a F.K. Zedníkem sestavoval a
režíroval pořady v Divadle hudby ve skautském domově v Javorce, aktivně
pracoval v MO Českého rybářského svazu, v mysliveckém sdružení,
skautingu, byl literárně činný. Je spoluautorem
odborných učebnic pro
střední ekonomické školy, je autorem povídek, básniček, rozhlasové hry,
divadelní jednoaktovky a libreta dětské opery Budulínek. S některými
články a hlavně básničkami jsme se mohli seznámit i na stránkách
Českotřebovského zpravodaje, jeho básně se čtou např. i na Jabkancových
poutích.
jsem velmi rád, že se podařilo Jaromíra Šlemra ocenit cenou Kohout
2011, vždyť právě to svědčí o jeho velké aktivitě i ve svém vysokém věku.
Nikdy nesložil ruce v klín, do poslední chvíle se zajímal o veškeré místní
dění. Rád jsem také společně s prof. Josefem Slavíkem spolupracoval na
publikaci "Česká Třebová historie a osobnosti 2", která vyšla v roce 2007
a kde jsme životu, práci, dílu i odkazu Jaromíra Šlemra věnovali téměř 40
stránek. Měl jsem také velkou radost z jeho knížky Čas je jako kůň s
jezdcem, který vydal ve spolupráci s českotřebovskými výtvarníky v roce
2011. Věřím, že kdy by mu přálo ještě zdraví, jistě by to nebyla jeho
knížka poslední. Smekám před osobností Jaromíra Šlemra.
Milan Mikolecký
-
Kraj
chce i letos podpořit výstavbu dětských dopravních hřišť a cyklostezek
-
Radní na svém jednání 3. dubna
zastupitelstvu doporučili schválit seznam projektů, které by
samospráva letos mohla podpořit skrze dotační programy na budování
dětských dopravních hřišť a cyklostezek. Podle návrhu by se finančního
příspěvku mohli dočkat ve Svitavách, Poličce, Žamberku, Heřmanově
Městci, Horním Jelení, Lanškrouně a Kunčině.
-
„V
programu na výstavbu dětských dopravních hřišť evidujeme sedm žádostí
o spoluúčast v celkové výši 804 tisíc korun. Vše jsme projednali
v hodnotící komisi, žádosti byly v souladu s pravidly dotačního
titulu, takže doporučujeme zastupitelstvu schválení všech žádostí.
Pokud mám být konkrétní, tak Svitavy mají navržený příspěvek 91 tisíc,
Polička 77 tisíc, Žamberk 150 tisíc, Heřmanův Městec také 150 tisíc,
Horní Jelení 105 tisíc, Lanškroun 84 tisíc a Kunčina 147 tisíc. Částky
se liší proto, že každá obec připravuje trochu jiný, a tedy jinak
finančně náročný projekt. My všem měříme stejně a poskytujeme
maximálně 70% dotaci na uznatelné náklady. Jsem rád, že města dopravní
hřiště budují, protože to je skvělý prostředek pro to, aby se děti už
v útlém věku učily o bezpečnosti provozu, dopravních značkách či jak
se chovat na přechodech. Zkrátka aby získaly návyky, které budou
potřebovat celý život,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Michal
Kortyš.
-
O dotaci na projektovou
přípravu cyklostezek byl velký zájem, peníze žádá 11 obcí a sdružení z
regionu
- Zastupitelé budou na dubnovém jednání
rozhodovat i o poskytnutí financí na projektovou přípravu výstavby
cyklostezek. „Tento dotační titul je novinkou, letos ho spouštíme
poprvé. V hodnotící komisi jsme řešili došlých 11 žádostí a
nakonec doporučujeme zastupitelstvu poskytnout dotaci všem žadatelům.
Kvůli velkému zájmu obcí jsme zvýšili původní alokaci, která byla dva
miliony, o další milion a půl, abychom mohli samosprávám pomoci.
Konkrétně navrhujeme Svitavám poskytnout 259 tisíc korun, Starému
Městu 389 tisíc, Koclířovu 247 tisíc, Regionu Orlicko – Třebovsko 389
tisíc, Dašicím 389 tisíc, České Třebové 389 tisíc, Lázním Bohdaneč 166
tisíc, Sdružení obcí Orlicko na dva projekty 389 tisíc na každý,
Útěchovu 102 tisíc a dobrovolnému svazku obcí Lanškrounsko 389 tisíc.
V tomto případě by kraj mohl přispět až 90 % na uznatelné náklady,
projekty se od sebe opět liší, proto jsou navržené různé částky.
Věřím, že i v dalších letech budou obce a sdružení aktivní a budou
chtít tento dotační titul využít. Chtěl bych dodat, že všechny
projekty navržené na podporu v letošním roce jsou přínosné a zvýší
kvalitu sítě cyklostezek v našem kraji. Poslední slovo o podpoře
v navrhované celkové výši 3,5 milionu budou mít krajští zastupitelé,“
dodal náměstek Kortyš.
-
-
Poznámka k připravované
cyklostezce v České Třebové
- Píše se o přípravách
cyklostezek a přípravě projektu i v České Třebové. Skutečně
se v této souvislosti byla do 1. rozpočtové změny, schválené
zastupitelstvem v únoru v rozpočtu města objevila položka 550
tisíc Kč na projektovou dokumentaci cyklostezky Česká Třebová -
Semanín. Nyní vidíme, že díky lepší spolupráci kraj - město než v
dřívějším období bude investice podpořena krajskou dotací v
hodnotě 389 tisíc korun. V případě schválení dotace krajským
zastupitelstvem bude tedy tato akce podstatně levnější.
-
FOTOGRAFIE
PRO PAMĚTNÍKY
-
Velikonoce v České Třebové
bývávaly skutečně veselé. Publikované snímky jsou staré několik
desetiletí a jde o obrázky z Bezděkova a ze Hřbitovní ulice.
Autorem by měl být Emil Renčín
-
-
Velikonoční přání posílá Pavel Langhans
|