-
Nové video Českotřebovského
deníku: Hokejbalové finále Letohrad 1. zápas
-
- Českotřebovský deník se vydal dokumentovat
úspěšné tažení českotřebovské Lokomotivy za titulem Mistra II.
hokejbalové ligy ve skupiny Čechy - východ. Své tažení poprvé dovedla
Lokomotiva úspěšně již v roce 2018, a poté se mu to podařilo v každém
dalším soutěžním ročníku až do letošního roku. Jeden jediný rok
byla přestávka a to v době covidu, kdy se ligová soutěž nedohrála.
V letošním roce začalo play-off úspěšnými zápasy ve čtvrtfinále (Prachovice),
dále v semifinále (Chlumec nad Cidlinou). Ve finálovém duelu, který se
hrál na tři vítězné zápasy začala Lokomotiva právě v Letohradě. Prvnmí
utkání v sobotu vyhrála Lokomotiva 4:2. Na druhý (nedělní) zápas
se vydal kameraman Libor Vašina a pořídit záznam o dalším úspěšném
vystoupení Lokomotivy. Podařilo se - Lokomotiva zde vyhrála 6 : 4.
Máme ještě natočený další zápas, který se pak hrál v sobotu 3. června v
České Třebové v aréně v Benátkách. Také z toho (vítězného) zápasu
je připraveno video, které je před dokončením (a bude uvedeno "co by
dup"). Hokejbalisté patří dlouhodobě k našim dobře město reprezentujícím
sportovcům a tak není divu, že se objevují také na videozáznamech
Českotřebovského deníku.
-
-
Polovina roku
za námi. Vysvědčení ve školách, začaly prázdniny...
- Den 30. června je významné datum z mnoha důvodů. Zejména pro
učitele, pro žáky, ale i jejich rodiče. Začíná jiný prázdninový režim.
Končí školní povinnosti, ale s
ními i řada pravidelných volnočasových
aktivit, tréninky, hudební škola. Rodičům starosti tedy přibývají. Máme
aktivní DDM Kamarád, pořádá tábory, jsou i další organizace. Ale nejvíc
to pocítí rodiče. Ty tábory, soustředění a nezaplní celé
prázdniny, a nejsou taky zadarmo...
Fotograf Karel
VOLESKÝ (28.10. 1912 – 8.8. 1998) 25 let od úmrtí
Narodil
se v rodině textilního mistra Antonína Voleského v dnešní Ústecké ulici
na Parníku. Měl ještě šest starších sourozenců. Po základní škole se
jeden rok učil strojním zámečníkem a pak nastoupil na Vyšší průmyslovou
školu strojnickou v Pardubicích, kterou dokončil v roce 1932.
Následovala tříletá bezplatná praxe v parnické textilce odkud odešel na
jeden rok do Škodových závodů v Hradci Králové, kde pracoval jako
konstruktér. Zbytek aktivních let spojil s železnicí, kde byl zaměstnán
téměř čtyři desítky let. Nejprve jako výpravčí (Lichkov, Kyšperk, Ústí
nad Orlicí, Česká Třebová), později technik v lokomotivním depu a na
Provozním oddíle. Všude byl znám jako poctivý a svědomitý pracovník.
Uměl se postavit ke každé práci, ať se jednalo o elektrikářskou,
zámečnickou, truhlářskou či zednickou.
Doma s manželkou obhospodařovali
malé hospodářství a když zbyl čas, věnoval se hlavně turistice a
fotografování. Jeho reportážní fotografie mají pro nás cenu dokumentu.
Zachytil rozvodněnou Třebovku, rozmanitou práci železničářů, život
v našem městě. Zvláštní kapitolou jsou jeho snímky ze sportovního
prostředí. Byly otištěny v novinách a časopisech, získaly řadu ocenění.
Své fotografické vědomosti si nenechával pro sebe. Naučil fotografovat
stovky zájemců o tento ušlechtilý koníček, vedl kurzy, byl předsedou
fotoodboru závodního klubu. Jan Skalický
Zemřel Prof. Ing.
Karel
Voleský
mladší
S výše uvedenou připomínkou výročí fotografa Karla Voleského staršího
jsme mohli ještě jeden měsíc počkat, zemřel ve věku 86 roků před 25 lety
až v srpnu. Je však třeba aktuálně připomenout zprávu o úmrtí jeho syna
- viz přiložené parte. Ve věku 81 let zemřel 22. června na
Slovensku ve Vrútkách jeho syn Prof. Ing. Karel Voleský, Csc, také tedy parnický rodák. Byl
uznávaným odborníkem, který se dokázal prosadit na Slovensku, na Vysoké
škole dopravy a spojů v Žilině, od roku 1996 pak na dnešní Žilinské
univerzitě působil na katedře železniční dopravy ve funkci vedoucího
katedry a v dalších významných funkcích. Na fakultě učila také jeho
manželka. Někteří absolventi žilinské
fakulty jsou i ze Třebové a budou si Karla Voleského a jeho ženu pamatovat. Jeho
práce se připomíná na webu Žilinské univerzity. Parte zveřejňujeme na
upozornění jeho spolužáka Jana Skalického. Pohřeb se konal 27. června v
Žilině v saleziánském kostele sv. Bosca, potom byl uložen do rodinného
hrobu ve Vrútkách.
2. července uplyne 106 let od
bitvy u Zborova
V bitvě padl učitel Jaroslav Hýbl
z České Třebové
-
Letos 2. července 2023 si
připomínáme 106 let od největší bitvy čs. legií za první světové války -
bitvy u Zborova. Do této bitvy se zapojilo několik českotřebovských
legionářů, kteří přinesli svědectví o našem padlém hrdinovi od Zborova
Jaroslavu Hýblovi.
- Jaroslav
Hýbl se narodil 25. února 1891 v rodině řezníka Emanuela Hýbla v České
Třebové čp. 50. Po vystudování učitelského ústavu v Poličce pracoval jako
učitel na Lhotce, Parníku, Čermné a České Třebové. Ihned po vypuknutí
první světové války v roce 1914 narukoval k 98. pěšímu pluku do Vysokého
Mýta. Pro své protirakouské smýšlení byl poslán místo do důstojnické školy
přímo na ruskou frontu. V bojích v Karpatech padl do zajetí a byl odvezen
do Kyjeva. Zde 10. července 1916 vstoupil do československého vojska a byl
zařazen do záložní roty, určené pro nové dobrovolníky. Po skončení
základního výcviku byl 20. srpna 1916 převelen do 1. střeleckého pluku
Mistra Jana Husi, 5. roty, 3. čety a 26. srpna 1916 byl povýšen do
hodnosti svobodník.
-
Celý článek k
této problematice napsal Vladimír Hampl ml. ZDE
-
Na pardubickém
nádraží otevřou v sobotu dvě nová nástupiště
-
Správa železnic v sobotu uvede na hlavním nádraží v Pardubicích do
provozu opravené čtvrté a taky zcela nové páté nástupiště, ke kterému
jsou prodloužené podchody. Uzavře naopak třetí, které rekonstrukce
teprve čeká.
-
Práce
jsou součástí celkové modernizace důležitého železničního uzlu za víc
než šest a půl miliardy korun. Nejrůznější omezení pro tisíce denních
cestujících trvají už skoro tři roky. Nový podchod bude otevřen
pro cestující 1.července, kdy bude zprovozněno 5. nástupiště a 4.
nástupiště. Uzavře se 3. nástupiště a s tím i odjezdový podchod.“
- I do příjezdového podchodu vedou
z odbavovací haly eskalátory. Výstup na nástupiště je možný z tohoto
podchodu buď po klasickém schodišti, nebo výtahem. V odjezdovém podchodu
je pak kombinace - schodiště a eskalátory. Informační systém budou
zajišťovat klasicky tabule, ale také velké obrazovky na stěnách, kde si
budou moct cestující prohlédnout například řazení vlaků nebo odjezdy
ostatních spojů.
- „Nové páté nástupiště je zhruba 150 metrů
dlouhé. Má nové zastřešení, nový informační systém. Jinak nástupiště
ladí s původními, včetně cihlových obkladů laviček a schodišť.
Nástupiště ale není zastřešené v celé své délce.
- K novému nástupišti dělníci prodloužili
současné podchody. Průchod mezi 4. a 5. nástupištěm je delší, protože
mezi nimi je šest kolejí, z toho jsou dvě u nástupišť a mezi nimi další
čtyři pro nákladní dopravu bez dotyku nástupišť. Nákladní vlaky tak
budou moct stanicí projíždět vysokou rychlostí. Páté nástupiště není
souběžně se čtyřmi původními. Nástupiště je hlavně pro osobní dopravu na
koridoru.“ Páté nástupiště tak začíná na úrovní odjezdového podchodu a
je prodloužené směrem na Českou Třebovou.
- Kapacita pardubického nádraží se díky 5.
nástupišti výrazně zvýší. Oprava čeká už jen na 3. nástupiště, které by
mělo být hotové do prosince. Příští rok pak dojde ještě na nástupiště
1A, odkud odjíždějí vlaky hlavně na Hradec Králové a Chrudim.
- Správa železnic vypsala soutěž na stavbu
nové vlakové zastávky Pardubice - Centrum. Umístěná bude u Hlaváčovy
ulice mezi hlavním nádražím a Pardubičkami. Správa železnic počítá s
cenou 45 milionů korun. Není to ale součást několikamiliardové
modernizace železničního uzlu, ale samostatný projekt. Právě dnes byla
zveřejněna nová informace Správy železnic o tom, že se nová zastávka
vybuduje - viz další článek podle tiskových zpráv Pardubického kraje a
Správy železnic. (Zdroj Josef Ženatý, Český rozhlas)
-
-
Zastávka Pardubice - centrum
bude
- Z ministerstva dopravy přišla na konci června pozitivní zpráva.
V Pardubicích má vzniknout nová vlaková zastávka s názvem Pardubice
centrum. Její vybudování bylo původně součástí přeložky tratě 238
v úseku Pardubice – Chrudim. K ní sice nedojde, ale zástupci samospráv
chtěli potřebám cestujících vyjít vstříc, a proto vznik zastávky i
nadále podporovali při jednáních s ministerstvem dopravy.
-
Zastávka bude umístěna mezi podjezdem na ulici 17. listopadu a
podchodem pro pěší v ulici Sladkovského. Podle současných odhadů se má
se stavbou začít ještě letos v létě, přičemž má být dokončena do
poloviny příštího roku. Kvůli navazujícím pracím na železnici se
začátkem ostrého provozu pro cestující počítá v červnu 2024. „O zastávku
jsme stáli, protože zvýší komfort pro cestující, kteří jezdí například
do Pardubic do práce. Na dalším jednání krajského zastupitelstva bude
předložený návrh na uvolnění jednoho až dvou milionů korun jako
příspěvku na její vybudování. Jezdit tam budou spoje od Hradce Králové a
Chrudimi, minimálně dva vlaky za hodinu. Nejedná se o jediné náklady,
které Pardubický kraj plánuje vynaložit v souvislosti s novou zastávkou.
Zajíždění vlaků nás vyjde minimálně na 3,5 milionu korun ročně. Ale
považujeme to za rozumnou a smysluplnou investici pro občany a zlepšení
dopravní obslužnosti přímo v centru krajského města,“ uvedl náměstek
hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.
- Investorem stavby bude Správa železnic. „Město Pardubice je ochotno
rozumnou částkou tuto investici podpořit. To proto, že se novou
zastávkou zvýší komfort cestujících a pravděpodobně může klesnout počet
lidí, kteří se musejí dostat do centra města na hlavní vlakové nádraží.
Vše ale bude na rozhodnutí zastupitelstva. Nicméně věřím, že vzhledem
k prospěšnosti investice nepůjde o kontroverzní záležitost,“ podotknul
primátor Pardubic Jan Nadrchal. TZ
-
Další informace o nové zastávce
Pardubice - centrum z tiskové zprávy SŽ:
- Centrální komise Ministerstva dopravy schválila stavbu nové
zastávky Pardubice centrum. Správa železnic nyní může vypsat tendr na
její realizaci, která musí proběhnout souběžně s probíhající
modernizací celé pardubické stanice. Nová zastávka cestujícím významně
zlepší dostupnost centra města, zajíždět sem budou vlaky z Jaroměře a
Hradce Králové.
-
Zároveň bude sloužit pro obrat souprav zajišťujících spojení mezi
Pardubicemi a Chrudimí. Přípravné stavební práce probíhají už v rámci
modernizace pardubického uzlu, samotná stavba zastávky bude moci začít
podle průběhu soutěže na zhotovitele letos v srpnu. Do podchodu, který
propojuje Sladkovského a Rokycanovu ulici, se již v rámci probíhající
stavby napojil nový tubus, který je nyní zaslepen. Nachází se přímo
pod kolejí, kolmo směrem k podchodu. Na něj naváže zastřešená část
šikmého přístupu. Cestující se dostanou na nástupiště také po
přístupové cestě z ulice Jana Palacha. Zastávku bude tvořit ostrovní
nástupiště o délce 140 metrů a šířce 8,76 metru mezi novými kolejemi
č. 10a a 12a. Nástupní hrana bude ve výšce 550 mm. Přístup cestujících
zajistí kryté šikmé chodníky o šířce 3 metry. Na nástupiště budou
umístěny přístřešky, lavičky a bude celé včetně přístupů osvětleno.
Počítá se také s instalací informačního a orientačního systému,
rozhlasu a také kamerového systému. Předpokládaná hodnota vypisované
veřejné zakázky činí 44 161 612 korun. S realizací se počítá od
letošního srpna do poloviny příštího roku. TZ
|