Nové video Českotřebovského deníku:
Zajímavá vycházka po místech tzv.
louží na Kozlovském kopci
Opravdu vydařená akce se podařila v Kozlově v sobotu 19. srpna.
Výprava za tzv. loužemi, které byly na plochém temeni
Kozlovského kopce byla více než vydařená. Počet účastníků jsem
nepočítal, ale byl to opravdu velký houf. A potěšující bylo i to, že
zde byla spousta mladých lidí. Osadní výbor v Kozlově dokázal,
jak táhnou v obci společně za jeden provaz a dokážou
třeba i spontánně zorganizovat zajímavou společnou akci.
Výprava za pěti přírodními nádržemi, které měly svůj význam a
užitek, byla zajímavá. V Kozlově jde o téma, o kterém se často
mluví. Proč tedy nevidět všechno, co bylo na vlastní oči!
Ovšem díky péči Státního statku v šedesátých až osmdesátých
letech se úspěšně podařilo tyto louže zlikvidovat. Zůstala jediná
Hurtova louže na okraji Hurtova hájku. Přežila ovšem jen díky
osobnímu přispění samotných Kozlováků, kteří ji nenechali zasypanou
a dokázali zde ručně a bez strojů obnovit vodní plochu. Je to
biotop, o který je třeba ještě dále pečovat a opět by tak bylo možné
obnovit tu krásu a klid, o kterém psala Josefa Vejrychová a na svých
výtvarných pracích zachytil Josef Vejrych a Max Švabinský.
Dnes dokážeme pěstovat odkaz obou
dvou kozlovských malířů, proč ještě dál i nepečovat o přírodní krásy
v okolí, ke kterým se navíc vážou mnohé události. Řešení "zasypat"
už tady bylo, nyní je načase opak - tedy obnovit, vyčistit, dořešit.
Není a nebude to jednoduché. Jde o soukromý pozemek, ale i na něho
se vztahují dotační možnosti a dokonce právě nyní takové existují!
Škoda, že se náš odbor životního prostředí od věci odtahuje.
Většinu toho co bylo na vycházce o kozlovských loužích řečeno, jsem
zaznamenal na videu, doložil alespoň těmi fotografiemi, které jsem
získal ke zveřejnění. Pevně věřím, že se iniciativa kozlovského
osadního výboru setká s úspěchem a pomocí nějakého programu se najde
cesta k obnovení alespoň tak zajímavého místa, kterým, je a vždy
byla Hurtova louže. Ta, která jediná přežila. i když ve stavu
poněkud zuboženém. Ale ještě žije... (mm)
Dvacetiminutové video.Českotřebovského deníku najdete ZDE
Staré náměstí pondělí 21. srpna ráno.
Hosté kebabu se opět vyznamenali !
Zátiší u poštovní schránky opravdu stojí za to. Všechny ostatní
odpadkové koše Eko Bi spolehlivě vysypává, ale majitel zdejší
provozovny si sám svůj odpadkový koš pořídit nehodlá. A tak to
v okolí kebabu na jednom z nejfrekventovanějších míst v našem městě
podle toho vypadá. Nejhorší v pondělí ráno po víkendu. Myslím,
že by se s tím nějak pohnout mělo, přece nebude město po klientech
zdejší provozovny uklízet! Nakonec musí tam ty stolečky být,
jsou-li zdrojem takového nepořádku? Pevně doufám, že tyto fotografie
nepořádku na náměstí jsou už poslední....
(mm)
Kulturní centrum plné oveček
Kulturní centrum má prázdniny, své akce přesunulo na letní
scénu do Bennewitzova pavilonu do Javorky nebo do Javorky vůbec. V
uplynulém víkendu zde byl např. tradiční javorecký piknik. To ovšem
neznamená, že se v Kulturním centru ve městě nic neděje. Probíhá
např. údržba veškeré jevištní techniky Nejviditelnější akcí je
však velká oprava Unzeitigova "chodícího betlému". Ten byl nejdříve
podrobně fotograficky zdokumentován, pak zcela rozebrán. Postupně
probíhá čištění všech jeho dílů a velká změna bude v samotné
konstrukci stojanu, který bude daleko pevnější a díky pojezdu
mobilnější. práce na opravách je hodně a je proto vlastně
výhrou, že na září se do výstavní síně neplánuje žádná výstava a
bude tak možné opravu v klidu dokončit a odzkoušet všechny funkce.
Jazz on the rail - abonomá vyprodáno!
Dobrou zprávou pro zájemce o jazzové
abonomá vyhlášené na letošní sezónu 2023/2024 je velký zájem o
koncerty. Současně to však znamená to, že případní další
zájemci o koncerty již nemohou získat místa k sezení, kapacita
malého sálu Kulturního centra omezuje počet míst, neboť počítá se
stolovým uspořádáním. To však umožní prožít jazzové večery s
opravdu zajímavými interprety ve skutečné pohodě, nesrovnatelné
např. se sezením v řadách při dříve organizovaných koncertech v Malé
scéně. Připomeňme alespoň některé interprety, které zde přivítáme:
Viktoria Klewin (UK), Andrea Ruilova, Kristina Barta quartet...
Ivan Čech: V létě odbavíme až 25
letů týdně.
Válka na Ukrajině byla další ránou
pro letecký průmysl
Dalším hostem podcastu
Pardubického kraje Zaostřeno na… byl ředitel společnosti East
Bohemian Airport, která provozuje civilní část pardubického
letiště, Ivan Čech. Ten si s tiskovým mluvčím Pardubického kraje
Dominikem Bartákem povídal mimo jiné o aktuálním dění na letišti,
rozvojových plánech nebo stabilitě celého leteckého sektoru
v souvislosti s koronavirovou pandemií a válkou na Ukrajině.
Letní
provoz na pardubickém letišti
Aktuální letní provoz je velmi dobrý,
protože po dlouhých letech máme přeplněné parkoviště a v
nejlepších dnech odbavujeme 5 až 6 velkých letounů denně. Celkově
odbavíme v týdnu až 25 letů, což je to celkem zásadní pokrok v
provozu na pardubickém letišti.
Spolupráce s Letištěm
Václava Havla v Praze
Myslím si, že blízkost Pardubic k
Praze je výhodou, protože tím pádem máme spádově více klientů, což
je to vidět na našich průzkumech. Je vidět, že naši klienti jsou
ze Středočeského kraje, z části Prahy, která je dnes za hodinu
v Pardubicích. Pokud i lidem z Prahy nabídneme bezproblémové
parkování, rychlé odbavení, kvalitní služby, tak si myslím, že je
to pro nás výhoda. Praha bude mít vždy více pravidelných spojení,
je to vstupní bod do republiky a nemá cenu si nalhávat, že budeme
konkurovat Praze, a že Praha z nás má strach. Myslím si, že
přítomnost Prahy na 100 km od Pardubic nám dával určitou šanci
nabídnout zajímavé služby a že z toho můžeme využít.
Dopady války na
Ukrajině na pardubické letiště
Když už jsme se lehce vyhrabali z
covidu a začali obnovovat letecká spojení, tak přišla další rána.
Přesně si to pamatuji, když mi volal vedoucí handlingu, že letadla
z Kyjeva neletí, že začala válka. V tu dobu jsme intenzivně
pracovali na tom, abychom rozšířili spojení s Ukrajinou. V té době
jsme měli plánováno, že odbavíme kolem 40 – 45 tisíc cestujících
ročně jen na Ukrajinu. Měli jsme pravidelné spojení s Kyjevem, se
Lvovem, podepsali jsme rozšíření rotací s Kyjevem, podepsali jsme
lety do druhého největšího města na Ukrajině do Charkova a zároveň
do velice zajímavé destinace do Oděsy. Ráno 24. února jsme se
všichni mohli podívat na mapu a říci, že nebudeme lítat nikam,
dokud tam budou lítat stíhačky a bojové drony.
Celý
díl podcastu Zaostřeno na…, ale i ty předchozí si můžete
poslechnout na
https://www.pardubickykraj.cz/podcast
Kladrubská škola se dočká nové
jízdárny. Stará „plechárna“ půjde k zemi
Radní Pardubického kraje na svém pondělním jednání učinili
důležitý krok k zahájení stavby jezdecké haly pro Střední školu chovu
koní a jezdectví v Kladrubech nad Labem. Ta by podle předpokládané
hodnoty měla vyjít na 59,3 milionu korun včetně DPH. Kraj by měl na
stavbu čerpat dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu.
„Vybudování nové jezdecké haly a tím pádem i demolice té
stávající patří mezi podmínky hodnotící komise, která prohlásila
krajinu v okolí hřebčína za památku UNESCO. Je to poslední z těch
socialistických budov, které krajinu světové památky donedávna
znehodnocovaly. Stavbou nové haly splatíme dluh, který náš kraj
k celému areálu dosud měl. Hala vyroste v samotném areálu školy
v přímé návaznosti na školní objekt. Součástí projektu je také
vybudování nových parkovacích míst a zpevněných ploch včetně nového
venkovního osvětlení,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast investic
Roman Línek, který je zároveň předsedou Rady památky UNESCO.
Předpokládané zahájení stavby je podle něj v lednu příštího roku.
Krajská samospráva považuje demolici stávající a stavbu nové haly
jako svoji prioritu dlouhodobě. Řešilo se však financování.
„Jízdárna hyzdí okolní krajinu hřebčína, a proto jsme dlouhodobě
hledali způsob, jakým novou stavbu financovat bez výrazné zátěže pro
krajský rozpočet. Abychom nemuseli celou stavbu v předpokládané
hodnotě přesahující 59 milionů korun včetně daně plně krýt z vlastních
zdrojů, tak jsme se rozhodli přesunout tuto prioritu do stávajícího
programového období evropských fondů, jelikož se jedná o součást
našeho strategického plánu v oblasti školství,“ vysvětlil postup
kraje hejtman Martin Netolický, který je v krajské radě zodpovědný za
oblast financí a rozpočtu kraje.
Hala jízdárny je navržena jako montovaná ocelová hala.
„Součástí stavby je hlediště pro 100 diváků, což umožňuje také konání
menších závodů a přehlídek. Uvnitř haly bude samozřejmě i hygienické
zázemí, sklad překážek a sedel. Pro zvýšení bezpečnosti budou po
vnitřním obvodu haly umístěny dřevěné lambriny. Naše škola, do které
jsme v poslední době velmi
|