Zdroj: Svaz měst a obcí,
Ministertvo
průmyslu a obchodu
K
umísťování elektrokol a elektrokoloběžek na veřejná prostranství a
odhodlání některých měst regulovat bikesharing na lokální úrovni.
Citujeme
z metodického
doporučení pro obce – nástroje právní regulace umísťování sdílených kol a
koloběžek na veřejná prostranství v rámci komerční služby „bikesharing“:
a) Regulace prostřednictvím nástrojů soukromého práva
-
Umístění sdílených kol
nebo koloběžek na veřejná prostranství za účelem jejich nabídky ke
krátkodobému pronájmu představuje zvláštní užívání
veřejného prostranství, které je možné pouze se soukromoprávním
souhlasem jeho vlastníka, jímž je ve většině případů obec.
-
Podmínky a rozsah
uděleného souhlasu se zvláštním užíváním závisí na smluvním ujednání
vlastníka veřejného prostranství a konkrétního provozovatele služby „bikesharing“;
souhlas může být poskytnut zejména formou nájmu (úplatně) nebo výpůjčky
(bezúplatně), strany si mohou sjednat smluvní pokuty za nedodržení
podmínek udělení souhlasu apod.
-
Proti zvláštnímu
užívání veřejného prostranství, k němuž nedal jeho vlastník souhlas, se
lze bránit z titulu ochrany vlastnického práva civilními
žalobami, případně za splnění zákonem stanovených podmínek svépomocí.
-
Je-li v důsledku
protiprávního zásahu do vlastnického práva obce (nedovoleným zvláštním
užíváním veřejného prostranství v jejím vlastnictví) způsobena
škoda, není vyloučena povinnost provozovatele služby „bikesharing“ tuto
škodu obci (poškozenému) nahradit.
-
Obce nejsou odkázány
pouze na uzavírání na právně nezávazných memorand s provozovateli služby
„bikesharing“.
-
Při udělování
dlouhodobějších souhlasů obce se zvláštním užíváním
veřejného prostranství v jejím vlastnictví (nad 30 dnů) nelze opomíjet
obecná pravidla hospodaření s obecním majetkem stanovená zákonem o
obcích (zejména zveřejňování záměrů).
b) Regulace za využití fiskálního nástroje – místního poplatku za užívání
veřejného prostranství
-
Za zvláštní užívání
veřejného prostranství spočívající v umístění zařízení pro poskytování
služeb, pod které je pořiditelné též umístění sdíleného kola či
sdílené koloběžky nabízené v rámci komerční služby „bikesharing“ ke
krátkodobému pronájmu, lze vybírat místní poplatek za užívání veřejného
prostranství, má-li jej obec formou obecně závazné vyhlášky zavedený.
-
Poplatek lze jakožto
veřejnoprávní platbu vybírat vedle nájemného za zvláštní užívání
veřejného prostranství (platby mají odlišnou povahu a sledují jiné
účely).
-
Poplatek se vybírá
pouze za zvláštní užívání těch veřejných prostranství, která obec v
obecně závazné vyhlášce konkrétně označí (určí), čímž může provozovatele
služby „bikesharing“ motivovat k tomu, aby uživatelům neumožňovali
ukončovat jízdu na zpoplatněných místech.
-
Obce mohou v rámci
obecně závazné vyhlášky stanovit podmínky, za kterých vzniká
poplatníkovi nárok na osvobození či úlevu od poplatku, čímž
mohou provozovatele služby ekonomicky motivovat k určitému (z jejich
pohledu žádoucímu) jednání.
-
Provozovatel služby „bikesharing“
musí ve vztahu ke správci poplatku ve vyhláškou stanovených lhůtách
plnit ohlašovací povinnost – zejména oznamovat všechny údaje rozhodné
pro stanovení poplatku a jejich změny (§ 14a zákona o místních
poplatcích).
-
Pro zjednodušení správy
poplatku lze obcím doporučit stanovení týdenní, měsíční nebo roční
paušální částky poplatku za každý jednotlivý sdílený dopravní
prostředek.
c) Veřejnoprávní ochrana obecného užívání veřejných prostranství
-
Nedovolený zábor
veřejného prostranství, k němuž může při umísťování sdílených kol a
koloběžek na veřejná prostranství docházet, lze postihovat jako
přestupek dle § 5 odst. 1 písm. g) či § 5 odst. 2 písm. c) zákona o
některých přestupcích.
-
Přestupek nedovoleného
záboru veřejného prostranství se uplatní pouze v případech, které nelze
postihnout podle jiných zákonů (zpravidla jednánív rozporu se zákonem o
pozemních komunikacích nebo zákonem o silničním provozu).
-
Dle judikatury
Nejvyššího správního soudu není pro naplnění skutkové podstaty přestupku
rozhodná ani doba, po kterou došlo k neoprávněnému záboru, ani rozsah
(plocha) neoprávněného záboru.
-
O tom, kde lze ukončit
jízdu a kde bude sdílený dopravní prostředek dále nabízen k pronájmu
rozhoduje prostřednictvím nastavení v mobilní aplikaci vždy provozovatel
služby – nelze vyloučit jeho odpovědnost za přestupek.
d) Umísťování sdílených kol a koloběžek na pozemní komunikace z pohledu
právních předpisů upravujících provoz a užívání pozemních komunikací
-
Za nemotorová vozidla
se považují i kola a koloběžky opatřené elektromotorem, a to za
podmínek, kdy splňují technické parametry vyplývající z
příslušných právních předpisů.
-
I pro řidiče sdílených
kol a koloběžek platí pravidla upravující zastavení a stání (§ 25 odst.
1 a § 27 odst. 1 zákona o silničním provozu), jejichž porušení je
přestupkem.
-
Platí obecný zákaz
užití chodníků nebo stezek pro chodce jinými účastníky provozu než
chodci – elektrokola a elektrokoloběžky na chodnících nesmí obecně ani
stát, ani jezdit (§ 53 odst. 2 zákona o silničním provozu).
-
Pokud nemotorové
vozidlo představuje překážku provozu na pozemních komunikacích [§ 2
písm. ee) zákona o silničním provozu], může být v souladu s § 45 odst. 4
zákona o silničním provozu odstraněno – o uvedeném rozhoduje policista
nebo strážník obecní policie. Půjde o situace, kdy kolo či koloběžka
bude omezovat či znemožňovat bezpečný pohyb po chodníku či jiné
pozemní komunikaci (zejména pro slabozraké osoby, osoby s kočárkem či
invalidními vozíky).
-
Obec může iniciovat
místní úpravu provozu na pozemních komunikacích, resp. pohyb dotčených
kol a koloběžek regulovat dopravním značením (§ 77 zákona o silničním
provozu).
e) Možnosti regulace umísťování sdílených kol a koloběžek na veřejná
prostranství cestou obecní normotvorby
-
Mimo zavedení a úpravy
místního poplatku za užívání veřejného prostranství nelze umísťování
sdílených kol a koloběžek na veřejná prostranství v rámcikomerční služby
„bikesharing“ formou obecně závazné vyhlášky obce regulovat. Regulace
provozu na pozemních komunikacích či podmínek výkonu živnostenského
podnikání je upravena zákonem nebo na základě zákona svěřena správním
úřadům jako výkon státní správy nebo orgánům územních samosprávných
celků jako výkon jejich přenesené působnosti. Tato zákonná
regulace přitom dle judikatury Ústavního soudu chrání i hodnoty, které
by mohly obce chránit prostřednictvím obecně závazných vyhlášek vydaných
na základě § 10 písm. a) a c) zákona o obcích (sleduje tedy stejný
předmět a cíl).
-
Za účelem závazného
vymezení míst pro nabídku a poskytování služeb mimo „kamennou
provozovnu“ mohou obce formou nařízení obce vydávat „tržní řády“ (§ 18
odst. 1 živnostenského zákona). Fakultativně pak tržní řád
může obsahovat úpravu některých dalších záležitostí spojených s touto
činností (§ 18 odst. 2 a 3 živnostenského zákona).
-
Samostatným nařízením
vydaným na základě § 18 odst. 4 živnostenského zákona lze stanovit, že
některé formy prodeje zboží nebo poskytování služeb prováděné mimo
provozovnu jsou v obci nebo v její části zakázány.
-
Možnost regulovat
nabízení komerční služby „bikesharing“ prostřednictvím nařízení
vydávaných na základě § 18 živnostenského zákona je
rozporována Ministerstvem průmyslu a obchodu, dle jehož stanoviska se má
regulace na základě uvedených zmocnění dotýkat výhradně prodeje a
poskytování služeb s osobní přítomností podnikatele a spotřebitele.
Tento požadavek však ze zákona, soudní judikatury ani příslušných
důvodových zpráv výslovně neplyne a není obecně přijímán.
-
Prostřednictvím svého
tržního řádu reguluje službu „bikesharing“ statutární město Brno, a to
zejména cestou závazného určení stanovišť, na kterých může být předmětná
služba mimo „kamennou provozovnu“ nabízena. Tato regulace nebyla
příslušným dozorovým orgánem (Krajským úřadem Jihomoravského kraje)
shledána jako odporující zákonu.
MPO: K regulaci služby zvané "bikesharing"
Obdobně jako ve velkých zahraničních městech se v posledních letech i ve
většině českých měst rozmohl fenomén mikromobility a to především v podobě
velmi populárního bikesharingu.
Bikesharing představuje
službu spočívající v užívání zejména sdílených kol a koloběžek, které jsou
ve vlastnictví provozovatele této služby.
Za předpokladu, že uvedená služba
naplňuje znaky živnostenského podnikání podle § 2 živnostenského zákona
(tj. pokud se jedná o soustavnou činnost provozovanou samostatně, vlastním
jménem, na vlastní odpovědnost, za účelem dosažení zisku a za podmínek
stanovených živnostenským zákonem; tedy nejedná se o činnost provozovanou
nahodile či nepodnikatelským způsobem, např. spolkem), lze ji v České
republice provozovat na základě živnosti volné v oboru činnosti pronájem a
půjčování věcí movitých a dle okolností případu ji také lze, ovšem nikoliv
komplexně, regulovat dalšími prostředky živnostenského práva.
Přes
pozitivní rozměr uvedené služby, která si v České republice získává stále
větší oblibu, se bohužel objevují četné problémy. Jmenujme především
odkládání koloběžek do tramvajových pásů, odpadovou problematiku, zábor
veřejných prostranství, díky kterému jsou ohrožovány zejména skupiny osob
zrakově postižených apod. Vzhledem k tomuto často bezohlednému chování
zákazníků se proto některá česká, ale i zahraniční města rozhodla problém
řešit regulatorními prostředky a zakročit tak proti poskytovatelům této
služby (např. aktuálně tak učinila Paříž, která po místním referendu zcela
zakázala elektrické koloběžky na svém území).
Ministerstvo průmyslu a obchodu k danému problému sděluje, že
podnikatelskou činnost v podobě bikesharingu, je-li uskutečňována v mezích
zákona, podporuje. Zároveň ale podporuje úsilí měst řešit případné
problémy s tím spojené a dodává, že z jednání s některými představiteli
provozovatelů uvedené služby (Lime, Rekola, Nextbike a Bolt), ke kterému
došlo dne 1. 6. 2023, vyplynulo, že uvedení podnikatelé jsou nejen
nakloněni jednáním s městy a hledání vzájemných dohod, ale v řadě případů
před samotným spuštěním služby již s městy běžně komunikují a koloběžky
tak záměrně neumisťují na místa, na kterých není předchozí dohoda.
K regulatorním nástrojům služby
bikesharing pro úplnost Ministerstvo průmyslu a obchodu, které zároveň
plní působnost Živnostenského úřadu ČR a gestora živnostenského zákona,
dodává, že je přesvědčeno o tom, že regulaci „bikesharingu“ nelze účinně
řešit výhradně prostřednictvím tzv. tržních řádů, tzn. formou nařízení
rady obce vydávaném v přenesené působnosti na základě zmocnění v
živnostenském zákoně, a to se zřetelem k samotné podstatě problémů
spojovaných s poskytováním předmětné služby, které by regulace měla právě
účinně řešit. Rovněž s přihlédnutím ke studii Parlamentního
institutu 5/2021 s názvem „Právní úprava mikromobility ve vybraných
evropských státech - Česká republika, Dánsko, Francie, Rakousko, Německo,
Španělsko a Švýcarsko“, která převážně pojednává o dopravně právních
aspektech uvedeného problému.
Tržní
řády, na rozdíl od obecně závazných vyhlášek zastupitelstev obcí, v rámci
kterých si obce mohou dovolit poměrně širokou škálu regulace místních
záležitostí veřejného pořádku (tam, kde uvedený problém není komplexně
řešen zákonem), mají totiž primárně sloužit k regulaci „stánkového“
prodeje mimo provozovny podléhající kolaudačnímu rozhodnutí podle
stavebního zákona. Ministerstvo průmyslu a obchodu proto zároveň nabádá
města k opatrnosti před přílišnou regulací. Každá taková regulace, navíc
na podzákonné úrovni, totiž znamená výrazný zásah do svobody podnikání.
Podnikání přitom není jen o způsobu získávání prostředků pro životní
potřeby, nýbrž je i prostorem pro autonomii jednotlivce a jeho
seberealizaci.
Ke stažení: Metodické
doporučení pro obce – nástroje právní regulace umísťování sdílených kol a
koloběžek na veřejná prostranství v rámci komerční služby „bikesharing“
|