DOHODA O SPOLUPRÁCI A PŘEDNOSTNÍM JEDNÁNÍ
Město Česká Třebová - Metrans
Společnost METRANS vybudovala a od května 2013 provozuje
kontejnerový terminál v České Třebové, který je vybaven třemi (později
čtyřmi) portálovými jeřáby širokými 90 metrů a šesti kolejnicemi o
délce 630 metrů a dokáže odbavovat ucelené vlaky bez nutnosti
náročného a nákladného seřazování části vlaků (dále jen „Terminál
modul I“)
Terminál modul I představuje centrální prvek intermodální strategie
společnosti METRANS a má momentálně skladovací kapacitu 4500
standardních kontejnerů a schopnost odbavovat kolem 150 vlaků týdně.
Tato kapacita však vzhledem k nárůstu objemu přepravovaného zboží mezi
německými přístavy Hamburk a Brémy a střední i východní Evropou
přestává být dostačující a společnost METRANS v současné době plánuje
rozšíření této kapacity na dvojnásobek vybudováním nového
kontejnerového terminálu modul II navazujícího na Terminál modul I.
Pro efektivnější a ekologičtější dopravní obslužnost Terminálu modul I
a budoucího Terminálu modul II a jejich optimalizovaného napojení na
silniční síť plánuje společnost METRANS na svých pozemcích v blízkosti
Terminálu modul I výstavbu nového kapacitního parkoviště pro vozidla
navazující nákladní silniční dopravy a pro svoje
E Trucky
(elektrická nákladní
vozidla), která budou zajišťovat dopravní obslužnost mezi
tímto novým kapacitním parkovištěm a Terminálem modul I a budoucím
Terminálem modul II, s nabíjecími stanicemi a fotovoltaikou
Vybudování Terminálu modul II a realizace Projektu posílí strategický
význam českotřebovského překladiště (logistického centra) pro přepravu
zboží a napojení České republiky na námořní přístavy pomocí železnice,
přinese desítky nových pracovních míst a zvýší hospodářskou a
investiční atraktivitu města Česká Třebová. Město Česká Třebová je
výstavbě Terminálu modul II a realizaci Projektu nakloněno a vnímá
skutečnost, že pro nejvhodnější napojení pozemků ve vlastnictví
společnosti METRANS, na nichž má být realizován Projekt, na veřejnou
komunikaci by společnost METRANS od Města Česká Třebová potřebovala
nabýt vlastnické právo k dalším následujícím tzv. zájmovým pozemkům v
katastrálním území Česká Třebová
Společnost METRANS a Město Česká Třebová spolu o Projektu jednaly a
nadále jednají a mají zájem na tom, aby byl Projekt realizován a
uzavřely dohodu o spolupráci a právu přednostního jednání. Předmětem
spolupráce je vzájemné sladění oprávněných zájmů Smluvních stran při
rozvoji logistiky, služeb a plánování intermodálních přeprav v území
navazujícím na Terminál modul I a budoucí Terminál modul II, v jejímž
rámci Smluvní strany sjednávají. Pokud se Město Česká Třebová rozhodne
Zájmové pozemky prodat nebo k nim zřídit právo stavby či je dlouhodobě
pronajmout, budou spolu po dobu jednoho roku od data takového
rozhodnutí Města Česká Třebová přednostně jednat o nabytí vlastnického
práva nebo práva stavby či dlouhodobého nájemního práva se společností
METRANS. Město Česká Třebová tedy nebude po dobu jednoho roku
ohledně nabytí vlastnického práva nebo práva stavby či dlouhodobého
nájemního práva k Zájmovým pozemkům jednat s žádnými třetími osobami.
Po uplynutí výše uvedené jednoroční lhůty práva přednostního jednání
po dobu trvání této Dohody lze dorovnat případnou závaznou nabídku
třetí osoby a nabýt vlastnické právo nebo právo stavby či dlouhodobé
nájemní právo k Zájmovým pozemkům (či k některému z nich či k části
některého z nich) namísto této třetí osoby
ÚPLATA ZA POSKYTNUTÍ PRÁVA
PŘEDNOSTNÍHO JEDNÁNÍ V RÁMCI SPOLUPRÁCE
Společnost
METRANS
se zavazuje v rámci spolupráce při rozvoji logistiky, služeb a
plánování
intermodálních přeprav
zaplatit Městu Česká Třebová za poskytnutí Práva přednostního jednání
jednorázovou peněžitou úplatu ve výši 900.000,- Kč.
Celý text uzavření dohody s
označením "zájmových parcel" najdete na odkazu ZDE
Dohoda ve smyslu výše
uvedeného textu se tvořila již od jarního období 2024 na řadě jednání
v představiteli společnosti Metrans, kterých se účastnila zpravidla
místostarostka Zuzana Nejedlá. Ta také o přípravě dohody informovala
zastupitelstvo města. Dohoda pak byla podepsána 25. 10 starostou
města Zdeňkem Řehákem a 18. 11. Martinem Hořínkem a Ing. Pavlem
Pokorným , členy představenstva společnosti Metrans a byla současně
publikována na registru smluv. Ze smlouvy je zřejmé, že společnost
Metrans rozvoj svého logistického terminálu v České Třebové potřebuje.
Z dohody ovšem nijak nevyplývá , že by se rozvojem terminálu o nový
modul II neměl zvýšit počet kamionů odvážejících a přivážejících
kontejnery do celých Čech či Moravy. Taková podmínka ale byla v
souvislosti s rozšířením o Modul II. uváděna. Snad bude v
podmínkách pro stavební povolení, ale to je dokument spíše technického
rázu. Podle textu výše uvedené dohody a zde uvedeného záměru vybudovat
nový systém odbavování kamionů mimo areál kontejnerového
překladiště lze soudit, že takové organizační opatření je
vynuceno zvýšeným počtem přeprav a to nejen po železnici, ale následně
i po silnici. Je také zřejmé, že "hromady" kontejnerů a nemalé počty
čekajících kamionů nebudou jako nyní ve stávajícím areálu
Metransu, ale i na nových "zájmových pozemcích" na druhé straně
silnice směr Semanín. To může přinášet nové dopravní komplikace.
Dopravnímu řešení nového prostoru bude třeba věnovat velkou
pozornost již při projektové přípravě.
To už abychom začali jednat o
rychlém budování obchvatu města a přímého přivaděče na dálnici! (mm)
|