DOHODA O SPOLUPRÁCI A PŘEDNOSTNÍM JEDNÁNÍ  

 

DOHODA O SPOLUPRÁCI A PŘEDNOSTNÍM JEDNÁNÍ

Město Česká Třebová - Metrans

Společnost METRANS vybudovala a od května 2013 provozuje kontejnerový terminál v České Třebové, který je vybaven třemi (později čtyřmi) portálovými jeřáby širokými 90 metrů a šesti kolejnicemi o délce 630 metrů a dokáže odbavovat ucelené vlaky bez nutnosti náročného a nákladného seřazování části vlaků (dále jen „Terminál modul I“)

Terminál modul I představuje centrální prvek intermodální strategie společnosti METRANS a má momentálně skladovací kapacitu 4500 standardních kontejnerů a schopnost odbavovat kolem 150 vlaků týdně. Tato kapacita však vzhledem k nárůstu objemu přepravovaného zboží mezi německými přístavy Hamburk a Brémy a střední i východní Evropou přestává být dostačující a společnost METRANS v současné době plánuje rozšíření této kapacity na dvojnásobek vybudováním nového kontejnerového terminálu modul II navazujícího na Terminál modul I.

Pro efektivnější a ekologičtější dopravní obslužnost Terminálu modul I a budoucího Terminálu modul II a jejich optimalizovaného napojení na silniční síť plánuje společnost METRANS na svých pozemcích v blízkosti Terminálu modul I výstavbu nového kapacitního parkoviště pro vozidla navazující nákladní silniční dopravy a pro svoje E Trucky (elektrická nákladní vozidla), která budou zajišťovat dopravní obslužnost mezi tímto novým kapacitním parkovištěm a Terminálem modul I a budoucím Terminálem modul II, s nabíjecími stanicemi a fotovoltaikou

Vybudování Terminálu modul II a realizace Projektu posílí strategický význam českotřebovského překladiště (logistického centra) pro přepravu zboží a napojení České republiky na námořní přístavy pomocí železnice, přinese desítky nových pracovních míst a zvýší hospodářskou a investiční atraktivitu města Česká Třebová. Město Česká Třebová je výstavbě Terminálu modul II a realizaci Projektu nakloněno a vnímá skutečnost, že pro nejvhodnější napojení pozemků ve vlastnictví společnosti METRANS, na nichž má být realizován Projekt, na veřejnou komunikaci by společnost METRANS od Města Česká Třebová potřebovala nabýt vlastnické právo k dalším následujícím tzv. zájmovým pozemkům v katastrálním území Česká Třebová

Společnost METRANS a Město Česká Třebová spolu o Projektu jednaly a nadále jednají a mají zájem na tom, aby byl Projekt realizován a uzavřely  dohodu o spolupráci a právu přednostního jednání.  Předmětem spolupráce je vzájemné sladění oprávněných zájmů Smluvních stran při rozvoji logistiky, služeb a plánování intermodálních přeprav v území navazujícím na Terminál modul I a budoucí Terminál modul II, v jejímž rámci Smluvní strany sjednávají. Pokud se Město Česká Třebová rozhodne Zájmové pozemky prodat nebo k nim zřídit právo stavby či je dlouhodobě pronajmout, budou spolu po dobu jednoho roku od data takového rozhodnutí Města Česká Třebová přednostně jednat o nabytí vlastnického práva nebo práva stavby či dlouhodobého nájemního práva se společností METRANS.  Město Česká Třebová tedy nebude po dobu jednoho roku ohledně nabytí vlastnického práva nebo práva stavby či dlouhodobého nájemního práva k Zájmovým pozemkům jednat s žádnými třetími osobami. Po uplynutí výše uvedené jednoroční lhůty práva přednostního jednání po dobu trvání této Dohody lze dorovnat případnou závaznou nabídku třetí osoby a nabýt vlastnické právo nebo právo stavby či dlouhodobé nájemní právo k Zájmovým pozemkům (či k některému z nich či k části některého z nich) namísto této třetí osoby

 ÚPLATA ZA POSKYTNUTÍ PRÁVA PŘEDNOSTNÍHO JEDNÁNÍ V RÁMCI SPOLUPRÁCE

Společnost METRANS se zavazuje v rámci spolupráce při rozvoji logistiky, služeb a plánování intermodálních přeprav zaplatit Městu Česká Třebová za poskytnutí Práva přednostního jednání jednorázovou peněžitou úplatu ve výši 900.000,- Kč.

Celý text uzavření dohody s označením "zájmových parcel" najdete na odkazu ZDE

Dohoda ve smyslu výše uvedeného textu se tvořila již od jarního období 2024 na řadě jednání v představiteli společnosti Metrans, kterých se účastnila zpravidla místostarostka Zuzana Nejedlá. Ta také o přípravě dohody informovala zastupitelstvo města. Dohoda pak  byla podepsána 25. 10 starostou města Zdeňkem Řehákem a 18. 11. Martinem Hořínkem a Ing. Pavlem Pokorným , členy představenstva společnosti Metrans a byla současně publikována na registru smluv. Ze smlouvy je zřejmé, že společnost Metrans rozvoj svého logistického terminálu v České Třebové potřebuje. Z dohody ovšem nijak nevyplývá , že by se rozvojem terminálu o nový  modul II neměl zvýšit  počet kamionů odvážejících a přivážejících kontejnery do celých Čech či Moravy. Taková podmínka ale byla v souvislosti s rozšířením  o Modul II. uváděna. Snad bude v podmínkách pro stavební povolení, ale to je dokument spíše technického rázu. Podle textu výše uvedené dohody a zde uvedeného záměru vybudovat nový systém odbavování kamionů mimo areál  kontejnerového překladiště  lze soudit, že takové organizační opatření je vynuceno zvýšeným počtem přeprav a to nejen po železnici, ale následně i po silnici. Je také zřejmé, že "hromady" kontejnerů a nemalé počty čekajících kamionů nebudou jako nyní  ve stávajícím areálu Metransu, ale i  na nových "zájmových pozemcích" na druhé straně silnice směr Semanín. To může přinášet nové dopravní komplikace. Dopravnímu řešení nového prostoru  bude třeba věnovat velkou pozornost již při projektové přípravě.

To už abychom začali jednat o rychlém budování obchvatu města a přímého přivaděče na dálnici! (mm)