|
|
O
zrušení záměru stavby větrných elektráren nad Skuhrovem chtějí
jejich odpůrci bojovat
První předehra se konala v pondělí 9.12. na jednání
ústeckého zastupitelstva, kde vystoupil Lukáš Karbulka z
Horní Dobrouče jménem petičníků, kteří rozjeli petici v
obcích Horní Dobrouč a Ostrov, kteří sice katastrálně nepatří
k osloveným, nicméně mají lokalitu pro elektrárnu dohled před
sebou a Horní Dobrouč dokonce blíže než obce (Knapovec,
Dolní a Horní Houžovec), kde se konala anketa n kterou se
přátelé elektráren nyní odvolávají. Dopadla přitom
podivně. Hlasovat ve velmi omezeném čase přišlo jen 41% a
přitom výsledek není nijak oslnivý. Rozhodlo pouhých 18 hlasů
a anketa je přece také nezávazná, zvláště při takovémto
výsledky, kdy se pro elektrárnu vyslovila jen malá část
obyvatel. A Horní Dobrouč hlasovat nemůže. Nemá proč? Lukáš
Karbulka dostal na diskuzi 4 minuty, kdy všechno říci nestihl
Proto se obrátil na zastupitele písemnou formou a oslovil také
Českotřebovský deník, materiál uvádíme kompletně celý, je
zajímavý a poučný. Jsou však ještě další okolnosti,
které by měly bránit výstavbě, jednak schválná koncepce
rozvoje Pardubického kraje, jde o narušení krajinného rázu a
navíc jsou blízko registrované lokality hnízdění ptactva -
např. čápa černého, což potvrzuje i dopis odboru životního
prostředí z ústecké radnice....
Celý text Lukáš
Karbulky pro ústecké zastupitelstvo najdete ZDE
Jaké
podklady pro jednání zastupitelstva dostávají občané v České
Třebové a v Ústí nad Orlicí
Náhledy do programu ústeckého ZM se po kliknutí zvětší do nového
okna
Nyní v pondělí 16. 12. se bude konat poslední letošní jednání
zastupitelstva města a tak jak je již několik let zvykem se občané
mají možnost orientovat v budoucím jednání pomocí zveřejněného
podrobného programu. Dělají to i jinde, např. v Ústí nebo v
Litomyšli a daleko důkladněji, je tam i předpokládaná časový rozvrh
jednání
Můžeme to porovnat na přiložených textech. Jsou to skeny,
ze kterých ale nepoznáte, že na ústeckém webu se po klinutí na název
rozbalí celý dokument, který projednávaný problém osvětlí všem,
kteří o to mají zájem a dokonce i s přílohami. O něčem takovém
si u nás v České Třebové můžeme jen zdát. Podobně jako v Ústí
nad Orlicí to také dělají v Litomyšli. Tam se prostě nebojí vše co
je možné zveřejnit. U nás jsou se vším velké tajnosti a k
projednávanému problému se člověk dostane stěží.
Nyní jde o rozpočet na příští rok. Tam je i u nás výjimka,
existuje povinnost návrh rozpočtu zveřejnit a tak je zveřejněn,
podobně jako tomu bylo prakticky mnoho let dopředu na základě
zákona 250/2000Sb o rozpočtových pravidlech územních
rozpočtů
Ale i tak bychom se mohli o struktuře zveřejněného rozpočtu
bavit a rozebírat jej. Do pondělního jednání zastupitelů na to je
ještě nějaký čas.
Nicméně ostatní problémy takto zveřejňovány nejsou, jsou před
projednáním v zastupitelstvu tedy vlastně utajeny a ani potom ve zveřejněném
usnesení se člověk mnoho nedozví , vše je ukryto v nezveřejněných
přílohách. Na požádání se k nim sice dostane, ale je to
překážka
Takhle jsme to s tou transparentností na naší radnici
dopracovali. A zdá se mi, jako by to všem bylo jedno, nikdo proti
tomu neprotestuje. Potom se nelze divit, že nikdo radniční koalici
nenutí k tomu něco na dosavadních zvyklostech měnit.
-
O jednom
vydařeném a jednom "méně vydařeném" zájezdu do Míšně
-
Míšeň
- Míšeň je velké okresní město v
německé spolkové zemi Sasko, rozkládající se na Labi, 25 km
severozápadně od centra Drážďan. Je správním centrem
stejnojmenného zemského okresu. Město je proslulé míšeňským
porcelánem, který se začal vyrábět ve zdejší manufaktuře roku 1710
jako první porcelán v Evropě. Míšeň má 29 000obyvatel, spadá do
metropolitní oblasti Drážďan, v níž žije na 750 000 obyvatel a jež
je hospodářsky nejsilnějším regionem východního Německa.
-
Míšeň je hlavně nedaleko našich
hranic a je proslulá zámkem, kde se natáčela česká Popelka. Kdo by
se tam nechtěl podívat. Je to především atraktivní cíl zájezdu
pro němčináře, poznat zem blízko za hranicemi a to v atraktivní
době před vánočními svátky. A tak tam mířily koncem listopadu a
nyní v prosinci dva zájezdy. Ten první zájezd byl připraven pro
gymnazisty, kde je němčina jako druhý jazyk a potřeba vyzkoušet
svoje schopnosti v ostrém režimu mezi rodilými mluvčími byla
lákavá. Zájezd se vydařil, účastníci navštívili zámek, vyzkoušeli
zde instalovaný Popelčin střevíček, navštívili muzeum porcelánu a
také se porozhlédli po zdejším adventním trhu se slavnostním
osvětlením. Aby se to stihlo byl odjezd brzo po páté hodině ranní
s rozumným termínem příjezdu kolem desáté večerní. To byl ještě
čas se stavit v Mekáči na nějaké jídlo.... Dopravu zajišťovala ke
spokojenosti všech firma Arnold, všechno dopadlo na jedničku.
-
Pak byl druhý zájezd, na stejný
cíl, po stejné trase, se stejným dopravcem a za stejných podmínek,
ale se žáky z parnické základky. Uskutečnil se právě včera v
úterý 10. prosince. Začalo to všechno poměrně dobře ale přece jen
se to pokazilo. Přesněji se pokazila převodovka autobusu a
současně pak pokazila náladu všem ostatním. Co s autobusem plným
dětí školou povinných v cizině bez pojízdného autobusu? Firma se
ale snažila, zajistila náhradní autobus (i když o fous menší) ,
ale nebylo to samozřejmě hned, což narušilo program zájezdu. Když
nemáte svůj autobus, který vás povezte tam, kde všude máte dle
časového rozpisu být, je to velmi mrzuté. I na to musí být učitel
- vedoucí zájezdu připraven a řešit alternativu. Je zbytečné
popisovat detaily a čekání, které nebylo krátké a každý s tím
nepočítal. A tak před devátou večerní se teprve z Míšně
odjíždělo. Vedoucí zájezdu musela současně zkontaktovat všechny
rodiče, vysvětlit jak se situace změnila a kdy přijedeme. Přijeli
- to ale už bylo 40 minut po půlnoci, dobře to tedy dopadlo. Je
těžké se omlouvat rodičům, že museli na své děti dlouho čekat, ale
byli informováni. To je stinná stránka zájezdů. Když odjíždíte,
nemůžete vědět, jak se situace vyvine a zda ta technika vydrží.
Alespoň si přitom uvědomíme, kolik rizik podstupují učitelé,
kteří takoví akce podnikají. Bylo by snadnější sedět doma a nikam
se nepodívat. To by ale byla velká škoda.
-
Fotografie: Spokojení
účastníci vydařeného listopadového zájezdu gymnazistů, v pozadí
zámek Míšeň
Video Českotřebovského deníku: Podvečer na vánočním Flerjarmarku
Video navozuje letošní předvánoční atmosféru v podmínkách
našeho města
Proč Flerjarmark? Je to zajímavá
možnost, jak nakoupit sezónní zboží v sortimentu, který odpovídá
sezóně. Vánoce, Velikonoce atd. a navíc se seznámit se tradicemi a
řemesly, které stánkový prodej doprovázejí. Akce. která má svého
organizátora, pořádajícího obdobné akce v mnoha městech velkých i
menších. Vždyť i sami stánkaři mají potřebu prodávat na dobře
navštívených trzích a proto je pro ně organizátor Fler jarmarku
velmi dobrou možností jak se účastnit takové akce a to na místě kam
přijde hodně lidí. A tak Fler jarmark není jen záležitostí města
Česká Třebová, ale setkáme se s ním i jinde. V okolí např. 15.
prosince v Lanškrouně. ale také v Olomouci, Brně Medlánkách,
Přerově, Josefově nebo v Prostějově,... Všimněte si že moravské
destinace jsou v převaze. Existuje velký přehled zájemců o účast na
Flerjarmarcích a z nich je prováděn výběr. Důležité je přiznat,
že Zřízení Flerjarmarku na českotřebovském náměstí není zadarmo,
nebo že se na tom dokonce něco do městské kasičky vydělá. Není tomu
tak. Objednávka Fler jarmarku pro město "něco" stojí a kolik
přesně, se lze dozvědět např. z registru smluv. Město samo se tím
nepochlubí. Jinde je běžné, že za pronájem stánku nebo plochy pro
prodej se přece platí..... Výsledkem je zisk pořadatele. Tím, je v
tomto případě Fler - kreativní svět, společnosti vzniklé již v roce
2008 a od té doby se úspěšně rozvíjející, stejně jako její řídící
Fler tým... Všude to tak nedělají. Někde se snaží si
zorganizovat trh vlastními silami. Pokud mají dobrého
organizátora, tak na tom ještě dokonce vydělají. Je to
příklad vyhlášeného jarmarku v Přívratu. Flerjarmark je značkou jisté kvality, jsou
zde i ukázky řemesel a je logické, že je za ně třeba zaplatit. Pokud
bychom měli ale platit trhovcům za to, aby k nám přijeli i na další
trhy během roku, tak to asi není ta nejlepší cesta. To by se jistě
obchodníkům v kamenných obchodech ve městě nelíbilo. Chválím ovšem
obchodníky na Starém náměstí na podloubí, že také v neděli otevřeli
a pozvali zákazníky se ohřát, to byla ukázka dobré spolupráce.
Další foto reportáž Martina Šebely z
Fler jarmarku s vysvětlením kdo je organizátorem a s odkazy
najdete ZDE
-
Příští
týden se chystá na českotřebovském a skutečském stadionu
charitativní akce "S plyšákem na hokej".
-
Zároveň se jako populární "Winter
clasic" odehraje zápas
Alohy Lanškroun s
HC Baroni Opočno na otevřeném stadionu v
Králíkách. Tento zápas se uskuteční v rámci 60.výročí hokeje
v Králíkách. Bude mít také charitativní charakter, i když
jiného druhu. Oblastní liga vás na tyto zápasy srdečně zve!
Měření rychlosti se na průtahu
Českou Třebovou nechystá
V novém rozpočtu města na rok 2025 se počítá
s investicemi do semaforového systému na křižovatce na
Tyršově náměstí a také u parnické školy. Bude to nejen pro
bezpečnost dopravy, ale také pro zajištění co možná největší
plynulosti dopravy na tomto zatíženém tahu. Na tyto
investice bude požádáno o dotaci. Jenomže v oblasti
bezpečnosti dopravy by se toho ve městě mělo zajistit daleko
víc. Jde zejména o potřebu měření rychlostí projíždějících
vozidel z velké části velkých a těžkých nákladních souprav s
kontejnery. Zatímco v jiných městech a obcích je
měření rychlosti zavedeno, tak Česká Třebová zůstává pozadu.
První úsekové měření již bylo schváleno k realizaci na
Moravské ulici v roce 2022, byl vypracován projekt a také
vypsáno výběrové řízení na zhotovitele, ale současné vedení
města jej zrušilo. Cena cca 4 miliony byla považována za
nerozumně velkou a tak se od záměru ustoupilo.
Jinde se do toho pustili a investované
prostředky se jim rychle vrátily. V Ústí nad Orlicí
instalovali bodové měření u přechodu pod Duklou a investice
se jim vrátila během necelého jednoho roku. Jistě k tomu
přispěli i pokuty vybrané od českotřebovských motoristů.
Počet přestupků se zde pak začal pomalu snižovat. A
tak začala další iniciativa měření rychlosti. Na průtahu
městem bylo instalováno další měření, tentokrát na velmi
krátkém úseku několika desítek metrů v okolí přechodu u
Tepvosu. I když je zde velké a zřetelné varování, tak i zde
byl dobrý (ekonomický) výsledek, cca 4 miliony korun za
necelý rok. Přitom náklady na pořízení měření nebyly
velké... Nyní se připravuje nové úsekové měření v
Sopotnici. Měřit se bude dlouhý úsek od začátku do konce
obce. Zajímavý je údaj o investici, kterou zajišťuje Obec
Sopotnice - rozhodně to je o dost méně než dva miliony
korun. Pokuty za překročení rychlosti bude
vybírat do své kasy město Ústí nad Orlicí, jako sídlo ORP,
ale v Sopotnici se budou cítit bezpečněji. Pořízení
měření měli ve svém volebním programu a tak chtějí záměr
dovést do konce. Udělali to chytře. Platit pokuty budou jen
ti, kteří projedou obcí rychleji, ale pro místní, kteří
jízdu v Sopotnici končí, měření nepostihne, neboť koncem
měřeného úseku neprojedou. Je zvláštní, že jim tato možnost
prošla.
Vraťme se k měření v České Třebové. Je
skutečností, že investice do systému měření je stále
levnější, klesá cena potřebných komponent a roste konkurence
mezi nabídkami, roste i počet variant, které lze využít.
Česká Třebová o to zřejmě nestojí. Dokonce i naše
městská policie změnila názor, zatímco dříve považovala
měření za potřebné, tak po změně vlády na radnici už
nikoliv. Nejlepší bude provést nezávazné měřené rychlosti
např.v Moravské ulici nebo na úseku klesání k "Primoně"
a zjistit, kolik procent vozidel stanovenou rychlost
dodržuje. A teprve potom na základě dat zjištěných např.
během některého vybraného dne ukázat výsledky.
Jde přece o bezpečnost dopravy.
(mm)
V Ústí nad Orlicí
bude příští rok na silnicích hodně problémů
Některé stavby na silniční síti pro další rok 2025 pro Ústí
nad Orlicí jsou již podrobně naplánovány. A protože
Třebováci jezdí do Ústí ve velkém, bude dobré to vyzradit.
Jde především o velkou rekonstrukci průtahu města tedy silnici
1/14. Zatímco na úseku od cca Tepvosu na konec města bude
realizováno pouze frézování a následné pořízení nového uceleného
povrchu silnice, tak v dalším úseku včetně v nejníže položených
částech silnice kolem Avionu a dále se bude "kufrovat",
tedy odtěží se vše do hloubky 80 cm, někde snad i
níže. Bude z toho velké zdržení a objížďky, motoristé si "užijou"
a to dlouhodobě. Přesný termín stavby zatím neznám.
Bude však ještě jedna stavba, kde je již stanoveno, že začne 1.
dubna. Jde rekonstrukci komunikace od Kruhového objezdu u Lidlu
po silnici II/360 až dolů k železniční trati. I zde bude
nahoře "u řetězců" jenom obnova povrchu, ale od odbočky na
letiště dolů zase velká a hluboká rekonstrukce, silnice bude
poněkud vyosena směrem do svahu u Kocianovy vily. Stavba je pod
investorským vedením SÚS Pardubického kraje a termín 1.
duben byl dohodnut s Lesy ČR . Ty budou realizovat kolem
železniční trati směrem k Černovíru během března velké kácení,
při kterém bude dokonce v určitém období také výluka
železničního provozu na trati do Letohradu. To by mělo do
konce března skončit a pak nastoupí silničáři.
Od 15. prosince budou nové
jízdní řády
Vše potřebné najdete na idos.cz, ale připomeňme si dobu, kdy
bylo účel mít při sobě sešitový nebo knižní jízdní řád.
Autobusové řády se nijak vlastně nemění, zajímají nás ty
vlakové. Tyto linkové jízdní řády jsou nyní k dispozici na
internetu na webové stránce Správy železnic. Odkazy na tratě,
které nás zajímají v našem okolí uvádím zejména poroto, že tam
jsou změny, které nebyly, zejména se jedná o to, že v Třebovici je třeba přesedat na vlak směr Moravská Třebová a
podobně další přesedání je nachystáno u některých
spojů i v Rudolticích, kde jezdí nyní přímě vlaky do Lanškouna některé
regionální spoje směr Zábřeh startují v Rudolticích.
Připomeňme si přitom dobu, kdy jezdily osobní vlaky Pardubice
- Česká Třebová - Přerov.
Přehled vlakových tabulkových jízdních řádů, které nás mohou
zajímat:
Baltic express do Wroclavi a k Baltskému moři
Nová linka Ex32 „Baltic express“ na trase Praha –
Wroclaw – Gdaňsk – Gdyně přináší od 15. 12. 2024 rekordně
rychlé a pohodlné cestování mezi Českem a Polskem.
Moderní vlakové soupravy s Wi-Fi, klimatizací, občerstvením
a komfortním sezením nabízí denně čtyři páry spojů, které
vás již za necelé 4 hodiny dovezou z Prahy třeba do centra
pulzující Wroclawi či za přibližně 8 a půl hodiny až do
přímořského Trojměstí. Expresní linka přináší také rychlé
spojení do atraktivních turistických cílů v okolí Králíků,
jako je oblast Králického Sněžníku či velmi oblíbená Dolní
Morava. Baltic express je tak ideální volbou jak pro
pracovní cesty do dynamicky se rozvíjejících polských
metropolí, tak pro dovolenou u stále oblíbenějšího Baltu či
pro jednodenní výlety do klidu horské přírody na
česko-polském pomezí.
Z Ostravy do
Varšavy sedmkrát denně. Z Prahy do Varšavy
jezdí tři přímé vlaky EuroCity denně, z Ostravska pak
dokonce sedm přímých vlaků denně. Třikrát denně se do polské
metropole dostanete i ve směru od Břeclavi a Přerova.
Pohodlné cestování vlaky EuroCity
Dálkové vlaky do Polska od 15. 12. 2024 (940 kB)
Noční spojení
Pro cestu z Prahy, Pardubic, Ostravy a dalších
měst do Varšavy nebo Krakova můžete využít i noční vlaky.
Příhraniční
spojení Spojení v příhraničí je zajištěno
osobními vlaky mezi Harrachovem a Szklarskou Porebou, do
Glucholaz, mezi Bohumínem a Chalupkami, mezi Českým Těšínem
a polským Cieszynem.
Kulturní
akce v prosinci jdou jedna za druhou
Co je Toulavý deník ?
Je to součást Českotřebovského deníku - seriál obvykle krátkých
videí které rozšiřují záběr Českotřebovského deníku a vznikly na
cestách a vyjížďkách především po našem regionu. je to projekt
Libora Vašiny, který právě nyní v době nemoci nemůže natáčet, ale
může zpracovávat dříve natočené záběry ze svých letních cest.
Uvádíme některé z právě dokončených dílů, ale také videa
stejného žánru z dřívější doby. Ono nezaškodí, když se krátce
rozhlédneme také po našem okolí....
|