Českotřebovský deník 343/2024 

                                                      čtvrtek 12. prosince 2024


 
 

O zrušení záměru stavby větrných elektráren nad Skuhrovem chtějí jejich odpůrci bojovat

První  předehra se konala v pondělí 9.12. na jednání ústeckého zastupitelstva, kde vystoupil  Lukáš Karbulka z Horní Dobrouče  jménem petičníků, kteří rozjeli petici v obcích Horní Dobrouč a Ostrov, kteří sice katastrálně nepatří k osloveným, nicméně mají lokalitu pro elektrárnu dohled před sebou a Horní Dobrouč dokonce blíže než  obce (Knapovec, Dolní a Horní Houžovec), kde se konala anketa  n kterou se přátelé elektráren nyní odvolávají.  Dopadla přitom podivně. Hlasovat ve velmi omezeném čase přišlo jen 41% a přitom výsledek není nijak oslnivý. Rozhodlo pouhých 18 hlasů a anketa je přece také nezávazná, zvláště při takovémto výsledky, kdy se  pro elektrárnu vyslovila jen malá část obyvatel. A Horní Dobrouč hlasovat nemůže. Nemá proč? Lukáš Karbulka dostal na diskuzi 4 minuty, kdy všechno říci nestihl   Proto se obrátil na zastupitele písemnou formou a oslovil také Českotřebovský deník, materiál uvádíme kompletně celý, je zajímavý a poučný.  Jsou však ještě další okolnosti, které by měly bránit výstavbě, jednak schválná koncepce rozvoje Pardubického kraje, jde o narušení krajinného rázu a navíc jsou blízko registrované lokality hnízdění ptactva - např. čápa černého, což potvrzuje i dopis odboru životního prostředí z ústecké radnice.... Celý text Lukáš Karbulky pro  ústecké zastupitelstvo najdete ZDE

Jaké podklady pro jednání zastupitelstva dostávají občané v České Třebové a v Ústí nad Orlicí

 
 
 

 

 

 

Náhledy do programu ústeckého ZM se po kliknutí zvětší do nového okna

Nyní v pondělí 16. 12. se bude konat poslední letošní jednání zastupitelstva města a tak jak je již několik let zvykem se občané mají možnost orientovat v budoucím jednání pomocí zveřejněného podrobného programu.  Dělají to i jinde, např. v Ústí nebo v Litomyšli a daleko důkladněji, je tam i předpokládaná časový rozvrh jednání 

Můžeme to porovnat na přiložených textech.  Jsou to skeny, ze kterých ale nepoznáte, že na ústeckém webu se po klinutí na název rozbalí celý dokument, který projednávaný problém osvětlí všem, kteří o to mají zájem a dokonce i s přílohami.  O něčem takovém si u nás v České Třebové můžeme jen zdát.  Podobně jako v Ústí nad Orlicí to také dělají v Litomyšli. Tam se prostě nebojí vše co je možné zveřejnit. U nás jsou se vším velké tajnosti a k projednávanému problému se člověk dostane stěží.

Nyní jde o rozpočet na příští rok. Tam je i u nás výjimka, existuje povinnost návrh rozpočtu zveřejnit a tak je zveřejněn, podobně jako tomu bylo prakticky  mnoho let dopředu na základě zákona 250/2000Sb  o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů

Ale i tak bychom se mohli o struktuře zveřejněného rozpočtu bavit a rozebírat jej. Do pondělního jednání zastupitelů na to je ještě nějaký čas.

Nicméně ostatní problémy takto zveřejňovány nejsou, jsou před projednáním v zastupitelstvu tedy vlastně utajeny a ani potom ve zveřejněném usnesení se člověk mnoho nedozví , vše je ukryto v nezveřejněných přílohách. Na požádání se k nim sice dostane, ale  je to překážka

Takhle jsme to s tou transparentností  na naší radnici dopracovali. A zdá se mi, jako by to všem bylo jedno, nikdo proti tomu neprotestuje. Potom se nelze divit, že nikdo radniční koalici nenutí k tomu něco na dosavadních zvyklostech měnit.


O jednom vydařeném a jednom "méně vydařeném" zájezdu do Míšně

Míšeň - Míšeň je velké okresní město v německé spolkové zemi Sasko, rozkládající se na Labi, 25 km severozápadně od centra Drážďan. Je správním centrem stejnojmenného zemského okresu. Město je proslulé míšeňským porcelánem, který se začal vyrábět ve zdejší manufaktuře roku 1710 jako první porcelán v Evropě. Míšeň má 29 000obyvatel, spadá do metropolitní oblasti Drážďan, v níž žije na 750 000 obyvatel a jež je hospodářsky nejsilnějším regionem východního Německa.
Míšeň je hlavně nedaleko našich hranic a je proslulá zámkem, kde se natáčela česká Popelka. Kdo by se tam nechtěl podívat. Je to především atraktivní cíl  zájezdu pro němčináře, poznat zem blízko za hranicemi a to v atraktivní době před vánočními svátky.  A tak tam  mířily koncem listopadu a nyní v prosinci dva zájezdy. Ten první  zájezd byl připraven pro gymnazisty, kde je němčina jako druhý jazyk a potřeba vyzkoušet svoje schopnosti v ostrém režimu mezi rodilými mluvčími byla lákavá. Zájezd se vydařil, účastníci navštívili zámek, vyzkoušeli  zde instalovaný Popelčin střevíček, navštívili  muzeum porcelánu a také se porozhlédli po zdejším adventním trhu se slavnostním osvětlením.  Aby se to stihlo byl odjezd brzo po páté hodině ranní s rozumným termínem příjezdu kolem desáté večerní. To byl ještě čas se stavit v Mekáči na nějaké jídlo.... Dopravu zajišťovala  ke spokojenosti všech firma Arnold, všechno dopadlo na jedničku.
Pak byl druhý zájezd, na stejný cíl, po stejné trase, se stejným dopravcem a za stejných podmínek, ale  se žáky z parnické základky. Uskutečnil se právě  včera v úterý 10. prosince. Začalo to všechno poměrně dobře  ale přece jen se to pokazilo. Přesněji se pokazila převodovka autobusu  a současně pak pokazila náladu všem ostatním. Co s autobusem plným dětí školou povinných v cizině bez pojízdného autobusu?  Firma se ale snažila, zajistila náhradní autobus (i když o fous menší) , ale nebylo to samozřejmě hned, což narušilo program  zájezdu. Když nemáte svůj autobus, který vás povezte tam, kde všude máte dle časového rozpisu být, je to velmi mrzuté. I na to musí být učitel - vedoucí zájezdu připraven a řešit alternativu.  Je zbytečné popisovat detaily a čekání, které nebylo krátké a každý s tím nepočítal. A tak  před devátou večerní se teprve z Míšně odjíždělo.  Vedoucí zájezdu musela současně zkontaktovat všechny rodiče, vysvětlit jak se situace změnila a kdy přijedeme. Přijeli - to ale už bylo 40 minut po půlnoci, dobře to tedy dopadlo.  Je těžké se omlouvat rodičům, že museli na své děti dlouho čekat, ale byli informováni.  To je stinná stránka zájezdů. Když odjíždíte, nemůžete vědět, jak se situace vyvine a zda ta technika vydrží. Alespoň si přitom uvědomíme, kolik rizik podstupují  učitelé, kteří takoví akce podnikají. Bylo by snadnější sedět doma a nikam se nepodívat. To by ale byla velká škoda.
Fotografie: Spokojení účastníci vydařeného listopadového zájezdu gymnazistů, v pozadí zámek Míšeň

Video Českotřebovského deníku: Podvečer na vánočním Flerjarmarku

Video navozuje letošní předvánoční atmosféru v podmínkách našeho města
Proč Flerjarmark? Je to zajímavá možnost, jak nakoupit sezónní zboží v sortimentu, který  odpovídá sezóně. Vánoce, Velikonoce atd. a navíc se seznámit se tradicemi a řemesly, které stánkový prodej doprovázejí. Akce. která má svého organizátora, pořádajícího obdobné akce v mnoha městech velkých  i menších. Vždyť i sami stánkaři mají   potřebu prodávat na dobře navštívených trzích a proto je pro ně organizátor Fler jarmarku velmi dobrou možností jak se účastnit takové akce a to na místě kam přijde hodně lidí. A tak Fler jarmark není jen záležitostí města Česká Třebová, ale setkáme se s ním i jinde. V okolí např. 15. prosince v Lanškrouně. ale také v Olomouci, Brně Medlánkách, Přerově, Josefově nebo v Prostějově,... Všimněte si že moravské destinace jsou v převaze. Existuje velký přehled zájemců o účast na Flerjarmarcích a  z nich je prováděn výběr.  Důležité je přiznat, že  Zřízení Flerjarmarku na českotřebovském náměstí není zadarmo, nebo že se na tom dokonce něco do městské kasičky vydělá. Není tomu tak.  Objednávka Fler jarmarku pro město "něco" stojí a kolik přesně, se lze dozvědět např. z registru smluv. Město samo se tím nepochlubí.  Jinde je běžné, že za pronájem stánku nebo plochy pro prodej se přece platí.....  Výsledkem je zisk pořadatele. Tím, je v tomto případě Fler - kreativní svět, společnosti vzniklé již v roce 2008 a od té doby se úspěšně rozvíjející, stejně jako její řídící Fler tým... Všude to tak nedělají. Někde se snaží si zorganizovat trh vlastními silami. Pokud mají dobrého organizátora, tak na tom ještě dokonce vydělají.  Je to příklad vyhlášeného jarmarku v Přívratu. Flerjarmark je značkou jisté kvality, jsou zde i ukázky řemesel a je logické, že je za ně třeba zaplatit. Pokud bychom měli ale platit  trhovcům za to, aby k nám přijeli i na další trhy během roku, tak to asi není ta nejlepší cesta. To by se jistě obchodníkům v kamenných obchodech ve městě nelíbilo. Chválím ovšem obchodníky na Starém náměstí na podloubí, že také v neděli otevřeli a pozvali zákazníky se ohřát, to byla ukázka dobré spolupráce. Další foto reportáž Martina Šebely z Fler jarmarku s vysvětlením kdo je organizátorem a s odkazy  najdete ZDE

Příští týden se chystá na českotřebovském a skutečském stadionu charitativní akce "S plyšákem na hokej".
Zároveň se jako populární "Winter clasic" odehraje zápas Alohy Lanškroun s HC Baroni Opočno na otevřeném stadionu v Králíkách. Tento zápas se uskuteční v rámci 60.výročí hokeje v Králíkách. Bude mít také charitativní charakter, i když jiného druhu. Oblastní liga vás na tyto zápasy srdečně zve!
Měření rychlosti se na průtahu Českou Třebovou nechystá

V novém rozpočtu města na rok 2025 se počítá s investicemi do semaforového systému na křižovatce na Tyršově náměstí a také u parnické školy. Bude to nejen pro bezpečnost dopravy, ale také pro zajištění co možná největší  plynulosti  dopravy na tomto zatíženém tahu. Na tyto investice bude požádáno o dotaci. Jenomže v oblasti bezpečnosti dopravy by se toho ve městě mělo zajistit daleko víc. Jde zejména o potřebu měření rychlostí projíždějících vozidel z velké části velkých a těžkých nákladních souprav s kontejnery.  Zatímco v jiných městech a obcích je měření rychlosti zavedeno, tak Česká Třebová zůstává pozadu.  První úsekové měření již bylo  schváleno k realizaci na Moravské ulici v roce 2022, byl vypracován projekt a také vypsáno výběrové řízení na zhotovitele, ale současné vedení města jej zrušilo. Cena cca 4 miliony byla považována za nerozumně velkou a tak se od záměru ustoupilo.
Jinde se do toho pustili a investované prostředky se jim rychle vrátily. V Ústí nad Orlicí  instalovali bodové měření u přechodu pod Duklou a investice se jim vrátila během necelého jednoho roku. Jistě k tomu přispěli i pokuty vybrané od českotřebovských motoristů. Počet přestupků se zde pak začal pomalu snižovat.  A tak začala další iniciativa měření rychlosti. Na průtahu městem bylo instalováno další měření, tentokrát na velmi krátkém úseku několika desítek metrů v okolí přechodu u  Tepvosu. I když je zde velké a zřetelné varování, tak i zde byl dobrý (ekonomický) výsledek, cca 4 miliony korun za  necelý rok. Přitom náklady na pořízení měření nebyly velké... Nyní se připravuje nové úsekové měření  v Sopotnici. Měřit se bude dlouhý úsek od začátku do konce obce. Zajímavý je údaj o investici, kterou zajišťuje Obec Sopotnice - rozhodně to je o dost méně než dva miliony korun.  Pokuty  za překročení rychlosti bude vybírat do své kasy město Ústí nad Orlicí, jako sídlo ORP, ale v Sopotnici  se budou cítit bezpečněji. Pořízení měření měli ve svém volebním programu a tak chtějí záměr dovést do konce. Udělali to chytře. Platit pokuty budou jen ti, kteří projedou obcí rychleji, ale pro místní, kteří jízdu v Sopotnici končí, měření nepostihne, neboť koncem  měřeného úseku neprojedou. Je zvláštní, že jim tato možnost prošla.
Vraťme se k měření v České Třebové. Je skutečností, že investice do systému měření je stále levnější, klesá cena potřebných komponent a roste konkurence mezi nabídkami, roste i počet variant, které lze využít. Česká Třebová o to zřejmě nestojí.  Dokonce i naše městská policie změnila názor, zatímco dříve považovala měření za potřebné, tak po změně vlády na radnici už nikoliv. Nejlepší bude provést nezávazné měřené rychlosti  např.v Moravské ulici nebo  na úseku klesání k "Primoně" a zjistit, kolik procent vozidel stanovenou rychlost dodržuje. A teprve potom na základě dat zjištěných např.  během  některého vybraného dne  ukázat výsledky. Jde přece o bezpečnost  dopravy. (mm)
V Ústí nad Orlicí  bude příští rok na silnicích  hodně  problémů 

Některé stavby na silniční síti pro další rok 2025 pro Ústí nad Orlicí  jsou již podrobně naplánovány.  A protože Třebováci jezdí do Ústí ve velkém, bude dobré to vyzradit.  Jde především o velkou rekonstrukci průtahu města tedy silnici 1/14. Zatímco na úseku od cca Tepvosu na konec města bude realizováno pouze frézování a následné pořízení nového uceleného povrchu silnice, tak v dalším úseku včetně v nejníže položených částech silnice  kolem Avionu a dále se bude "kufrovat", tedy  odtěží se  vše do hloubky 80 cm, někde snad i níže.  Bude z toho velké zdržení a objížďky, motoristé si "užijou" a to dlouhodobě. Přesný termín  stavby  zatím neznám.  Bude však ještě jedna stavba, kde je již stanoveno, že začne 1. dubna. Jde rekonstrukci komunikace od Kruhového objezdu u Lidlu  po silnici II/360  až dolů k železniční trati. I zde bude nahoře "u řetězců" jenom obnova povrchu, ale od odbočky na letiště dolů zase velká a hluboká rekonstrukce, silnice bude poněkud vyosena směrem do svahu u Kocianovy vily. Stavba je pod investorským vedením SÚS Pardubického kraje  a termín 1. duben byl dohodnut s Lesy ČR . Ty budou realizovat kolem železniční trati směrem k Černovíru během března velké kácení, při kterém bude dokonce v určitém období také výluka železničního provozu na trati do Letohradu.  To by mělo do konce března skončit a pak nastoupí silničáři.
Od 15. prosince budou nové jízdní řády

Vše potřebné najdete na idos.cz, ale připomeňme si dobu, kdy bylo účel mít při sobě  sešitový nebo knižní jízdní řád.  Autobusové řády se nijak vlastně nemění, zajímají nás ty vlakové. Tyto linkové jízdní řády jsou nyní k dispozici na internetu na webové stránce Správy železnic. Odkazy na tratě, které nás zajímají v našem okolí uvádím zejména poroto, že tam jsou změny, které nebyly, zejména se jedná o to, že v Třebovici je třeba přesedat na vlak směr Moravská Třebová a podobně další přesedání je nachystáno u některých spojů  i v Rudolticích, kde jezdí nyní přímě vlaky do Lanškouna některé regionální spoje směr Zábřeh startují v Rudolticích. Připomeňme si přitom dobu, kdy jezdily osobní vlaky Pardubice - Česká Třebová - Přerov. 
Přehled vlakových tabulkových jízdních řádů, které nás mohou zajímat:

Baltic express do Wroclavi a k Baltskému moři

Nová linka Ex32 „Baltic express“ na trase Praha – Wroclaw – Gdaňsk – Gdyně přináší od 15. 12. 2024 rekordně rychlé a pohodlné cestování mezi Českem a Polskem.
Moderní vlakové soupravy s Wi-Fi, klimatizací, občerstvením a komfortním sezením nabízí denně čtyři páry spojů, které vás již za necelé 4 hodiny dovezou z Prahy třeba do centra pulzující Wroclawi či za přibližně 8 a půl hodiny až do přímořského Trojměstí. Expresní linka přináší také rychlé spojení do atraktivních turistických cílů v okolí Králíků, jako je oblast Králického Sněžníku či velmi oblíbená Dolní Morava. Baltic express je tak ideální volbou jak pro pracovní cesty do dynamicky se rozvíjejících polských metropolí, tak pro dovolenou u stále oblíbenějšího Baltu či pro jednodenní výlety do klidu horské přírody na česko-polském pomezí.  
Z Ostravy do Varšavy sedmkrát denně.  Z Prahy do Varšavy jezdí tři přímé vlaky EuroCity denně, z Ostravska pak dokonce sedm přímých vlaků denně. Třikrát denně se do polské metropole dostanete i ve směru od Břeclavi a Přerova. 
Pohodlné cestování vlaky EuroCity  Dálkové vlaky do Polska od 15. 12. 2024 (940 kB)
Noční spojení  Pro cestu z Prahy, Pardubic, Ostravy a dalších měst do Varšavy nebo Krakova můžete využít i noční vlaky.
Příhraniční spojení Spojení v příhraničí je zajištěno osobními vlaky mezi Harrachovem a Szklarskou Porebou, do Glucholaz, mezi Bohumínem a Chalupkami, mezi Českým Těšínem a polským Cieszynem.

Kulturní akce v prosinci jdou jedna za druhou


Co je Toulavý deník ?

Je to součást Českotřebovského deníku - seriál obvykle krátkých videí které rozšiřují záběr Českotřebovského deníku a vznikly na cestách a vyjížďkách především po našem regionu. je to projekt  Libora Vašiny, který právě nyní v době nemoci nemůže natáčet, ale může zpracovávat dříve natočené záběry ze svých letních cest. Uvádíme některé z právě dokončených dílů, ale  také videa stejného žánru z dřívější doby. Ono nezaškodí, když se krátce rozhlédneme také po našem okolí....

Kruh přátel hudby zve na Vánoční klavírní recitál - Matyáš Novák

Česká Třebová, Malá scéna, čtvrtek 12. prosince 2024 v 19:00 hodin
Program:
Bedřich Smetana: České tance (výběr)
Leoš Janáček: Sonáta 1. X. 1905 (Z ulice)  I. Předtucha II. Smrt
Josef Suk: Píseň lásky op. 7 č. 1
Přestávka
Matyáš Novák: Vánoce v Čechách
Matyáš Novák: Vzpomínka na Jakuba Jana Rybu
Matyáš Novák: Tichá noc v hledáčku času
Školní mládež do 20 let má nárok na jednu vstupenku ZDARMA na každý koncert Kruhu přátel hudby Česká Třebová pro koncertní sezónu 2024/25.  Vstupenku zdarma lze vyzvednout u pokladny v Malé scéně před každým koncertem. Vstupenku není možno získat v předprodeji – lze ji však zarezervovat v Kulturním centru (telefon 465 532 805) a poté u pokladny v Malé scéně vyzvednout. Tento bonus platí pouze na řádné akce KPH Česká Třebová – jedná se o 7 koncertů.

Kardiologické centrum AGEL nabízí pacientům revoluční metodu léčby poruch srdečního rytmu pomocí elektrického pulsního pole
Prvních 10 pacientů Kardiologického centra AGEL v Pardubicích od konce října vyzkoušelo revoluční léčbu poruch srdečního rytmu využívající elektrické pulsní pole. Jde o inovativní léčbu poruch srdečního rytmu, a to především fibrilace síní, která pracuje na zcela odlišném principu než dosud používané termické metody.
Osmašedesátiletá paní Hana byla úplně první pacientkou, která novou a šetrnější metodu léčby fibrilace síní podstoupila. „Zákrok je opravdu rychlý a bezbolestný. Rádi bychom do budoucna ablaci pomocí pulsního pole nabídli co největšímu počtu nemocných, kteří trpí nejčastěji se vyskytující arytmií, tedy fibrilací síní, uvedl MUDr. Aleš Havlíček, vedoucí lékař Oddělení arytmologie z Kardiologického centra AGEL s tím, že léčba pacientky proběhla bez komplikací. Od konce října zákrok úspěšně absolvovalo prvních 10 pacientů a další pacienti na něj čekají.
Kardiologické centrum AGEL v Pardubicích zavedlo k léčbě fibrilace síní novou průlomovou technologii využívající elektrické pulzní pole. „Nový přístroj FARAPULSE je nejen efektivní v léčbě ale současně oproti dosud používané termické metodě redukuje riziko komplikací ze 3 % na 1 %. Významné je rovněž zkrácení délky léčebného zákroku a tím i čekací doby na léčebný výkon," dodal MUDr. Aleš Havlíček.
Efektivita metody je velmi vysoká. Vzhledem vyloučení termického působení nedochází k riziku poškození okolních tkání v bezprostřední blízkosti srdce. „Zákrok je poměrně krátký, trvá 40 až 60 minut, a velká část proběhne v celkové anestezii, doplňuje MUDr. Aleš Havlíček. Používány jsou velmi krátké, mikro až nanosekundové stejnosměrné elektrické pulsy s vysokým napětím, které zasahují obaly srdečních buněk zodpovědné za vznik arytmie.
Kardiologické centrum investovalo do kompletního pulsního systému více než 3 miliony korun. „Léčebný zákrok katétrová ablace fibrilace síní vede u velké většiny nemocných při včasném provedení k plnému vyléčení nebo alespoň k významné redukci potíží. S příchodem léčby této arytmie pomocí pulsního pole se rozšířilo spektrum pacientů, kteří mohou zákrok podstoupit,“ zakončil vedoucí lékař.

Jak podpořit sociální podniky při zadávání veřejných zakázek? 

Jak je možné sociální podniky, které vytvářejí pracovní příležitosti pro osoby se zdravotním, sociálním či kulturním znevýhodněním, podpořit při zadávání veřejných zakázek? O tom pojednával kulatý stůl, který Pardubický kraj uspořádal společně s ministerstvy práce a sociálních věcí a pro místní rozvoj v pardubickém Centru Kosatec. Pro Pardubický kraj je podpora sociálního podnikání jednou z priorit.
V Pardubickém kraji bylo podpořeno 127 projektů
„V Pardubickém kraji se podpoře sociálního podnikání aktivně věnujeme už od roku 2013. A to jak formou přímých dotací, tak i vzděláváním a osvětou,“ uvedl náměstek hejtmana pro sociální péči a neziskový sektor Pavel Šotola. Pardubický kraj prostřednictvím svého dotačního programu od roku 2015 podpořil 127 projektů s celkovou částkou téměř 14 milionů korun. Zároveň poskytl více než půl milionu korun na vzdělávací a rozvojové aktivity. „Sociální podniky musí stát na pevných základech. Nemohou žít jen z dotací. Proto se je snažíme v našem kraji podporovat v jejich rozvoji, ne vykrývat jejich případné finanční ztráty. Jak se říká, nedáváme jim ryby, ale učíme je ryby chytat,“ doplnil Šotola. V Pardubickém kraji je v současné době 37 sociálních podniků. Jsou zaměřeny zejména na služby, výrobu, gastronomii a zemědělství. Pracuje v nich přibližně 1200 zaměstnanců znevýhodněných na trhu práce.
Některé zakázky lze zadávat sociálním podnikům přímo
„Veřejné zakázky malého rozsahu lze při dodržení určitých zásad zadávat i sociálním podnikům. Jednou z variant je i přímý nákup. Sociální podniky je možné zohlednit za určitých okolností také v případě zadávacích řízení podle zákona o zadávání veřejných zakázek. Připravované změny zákonů tyto příležitosti ještě rozšíří. Nadále však bude platit, že žádná zakázka nesmí být vytvořena na míru tak, aby některému z dodavatelů poskytla neoprávněnou výhodu,“ zdůraznil Adam Gromnica z ministerstva pro místní rozvoj.
Překážkou účasti sociálních podniků ve veřejných zakázkách může být například administrativní náročnost. „Zadavatel by se měl snažit ji minimalizovat. I toto opatření může napomoci tomu, aby se mohly sociální podniky reálně hlásit do zadávacích řízení,“ konstatoval Adam Gromnica.
Zadavatel by měl znát situaci v daném území
„Význam může hrát i rozsah nákupu. Některé zakázky mohou být pro sociální podnik splnitelné jen v některé části. Zadavatel by mohl v takovém případě zakázku v souladu se zákonem rozdělit tak, aby o jednotlivé části mohl soutěžit větší počet potenciálních dodavatelů. Například sociální podniky,“ popsal jednu z možností Adam Gromnica.
„Je velmi důležité, aby zadavatel znal situaci na trhu sociálních podniků přinejmenším v daném území a dokázal vyhodnotit, zda a do jaké míry může nabídka sociálních podniků uspokojovat jeho potřeby,“ poznamenal zástupce ministerstva pro místní rozvoj. „I proto se spolu s ministerstvem práce a sociálních věcí snažíme pracovat na rozšiřování tohoto povědomí, komunikovat se zadavateli veřejných zakázek a motivovat sociální podniky,“ dodal.
Od ledna roku 2025 by mělo dojít ke změně legislativy
„Cílem této akce bylo seznámit zadavatele veřejných zakázek s novinkami v této oblasti. Od ledna příštího roku by mělo dojít ke změně legislativy, která se výrazně dotkne sociálních podniků,“ řekl Ondřej Závodský. Ten působí jako vedoucí oddělení sociálního podnikání na ministerstvu práce a sociálních věcí a je jedním ze spoluautorů zákona o integračním sociálním podniku.
„Nový zákon chce podpořit zaměstnávání osob se zdravotním postižením, bez přístřeší nebo těch, co se vrací z výkonu trestu odnětí svobody. Nárok na podporu od státu bude mít integrační sociální podnik, který bude zaměstnávat z celkového počtu zaměstnanců nejméně 30 procent osob s těmito specifickými potřebami,“ přiblížil Ondřej Závodský.
Jak budou integrační sociální podniky motivovány?
Integrační sociální podniky budou motivovány prostřednictvím příspěvku, který ocení úspěšnou pracovní integraci osob se specifickými potřebami na volném trhu práce. Motivační příspěvek bude vyplácen až dva roky v ročních splátkách. Jeho výše bude záviset na tom, kolik integrovaná osoba u nového zaměstnavatele vydělá. Za kalendářní rok však bude činit minimálně 120 % měsíční průměrné mzdy v národním hospodářství.
Kromě motivačního příspěvku zákon o integračním sociálním podniku počítá i s příspěvkem na náklady spojené se zaměstnáváním osob se specifickými potřebami ve výši 1 000 korun měsíčně a 2 500 korun pro nejvíce sociálně znevýhodněné.
Integrační sociální podnik bude mít za úkol poskytovat zaměstnancům podporu odpovídající jejich specifickým potřebám. „Ta spočívá zejména v pomoci se začleněním na volný trh práce a do společnosti. A to formou poradenství a pomoci se zbavením se závislostí, dluhů či jiných problémů,“ vysvětlil Ondřej Závodský.
Toho potěšilo, že i samotný kulatý stůl byl příkladem dobré praxe vzájemné spolupráce mezi zadavateli veřejných zakázek a sociálními podniky.
Pardubický kraj jako příklad dobré praxe
„Mám velkou radost, že Centrum Kosatec jako sociální podnik zajistilo pro tuto akci prostory, technické zázemí i vynikající catering, a to včetně vyhlášených chlebíčků. To je jasný důkaz toho, že spolupráce mezi zadavateli veřejných zakázek a sociálními podniky může fungovat na skvělé úrovni. Kéž by se příklady z Pardubického kraje podařilo naklonovat i do dalších krajů,“ vyjádřil se vedoucí oddělení sociálního podnikání na ministerstvu práce a sociálních věcí. 
„Jsme moc rádi, že Pardubický kraj byl vůbec prvním regionem, kde se kulatý stůl na téma Legislativní rámec sociálního podnikání a veřejného zadávání konal pouhý den po schválení návrhu zákona o integračním sociálním podniku v Poslanecké sněmovně,“ sdělil Pavel Šotola, náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za sociální péči a neziskový sektor, který má sociální podnikání ve své gesci.

Videa z posledního týdne
¨  

Aktuální adventní videa Českotřebovského  deníku  

   

Kraj chce být aktivnější v odstraňování nelegálních billboardů

Problematika odstraňování nelegálních reklamních zařízení u silnic v Pardubickém kraji byla tématem jednání hejtmana Martina Netolického a náměstka hejtmana pro oblast dopravy Ladislava Valtra s Robertem Hrdinou a Jakubem Kutílkem, kteří se touto problematikou v regionu dlouhodobě zabývají. V souvislosti s novelou zákona bude chtít kraj prostřednictvím Správy a údržby silnic zvýšit aktivitu jak v rámci monitoringu těchto zařízení a posléze v rámci odstraňování nelegálních ploch.
„Mimo souvisle zastavěnou oblast jsou billboardy v ochranném pásmu silnic zakázány již od roku 2017. Novela zákona o pozemních komunikacích, která je platná od letošního roku však umožňuje vlastníkům pozemků, na kterých tato zařízení stojí, jednodušší odstranění, než bylo v minulosti. Společným cílem státu, krajů, měst a obcí by mělo být především zajistit bezpečnost silničního provozu na všech typech komunikací. Z hlediska silnic I. tříd je krajský úřad silničním správním úřadem v přenesené působnosti, ale v rámci silnic II. a III. tříd se snažíme jednat již od roku 2017. Bohužel v minulosti jsme neměli příliš účinné nástroje, jak nelegální billboardy odstranit. Naše Správa a údržba silnic proto bude provádět intenzivnější monitoring na našich komunikacích stejně tak, jak to činí ŘSD na silnicích I. třídy,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Podle náměstka hejtmana pro oblast dopravy Ladislava Valtra je monitoring prvním krokem. „Po detailním zmapování budeme následně postupovat dle toho, kdo je vlastníkem pozemku. Ve většině se bude jednat o pozemky, které nejsou v majetku kraje, a proto bychom následně podněty předávali příslušným obcím s rozšířenou působností, aby bylo prověřeno, zda se tyto plochy skutečně nachází v ochranném pásmu komunikace, mimo souvisle zastavěné území a mají či nemají příslušná povolení.,“ sdělil Valtr.
Jen v rámci krajského města je podle Roberta Hrdiny přibližně 60 nelegálních reklamních zařízení, která by měla být odstraněna. „Ani jeden z těchto billboardů nemá kladné vyjádření silničního správního úřadu, což je u silnic I. třídy Krajský úřad Pardubického kraje. Řada z těchto zařízení není navíc v dobrém technickém stavu a je pro účastníky silničního provozu nebezpečná,“ řekl Hrdina.
Adventní akce  na Českotřebovsku

    

    

Video Českotřebovského deníku: Velkou událostí byl Národní den železnice  2024

     



Úmrtí v listopadu a v prosinci -  aktualizace 10/12:  
Milan Pávíček, 79 let, ČT Křib 1805,  Miluše Lochmanová, 89 let, Česká Třebová, Adéla Dostálová, 82 let, Česká Třebová, Kubelkova 401, Jaromír Kovář, 89 let, Česká Třebová, Na Výšině 1874, Jana Borůvková, 83 let, Riegrova 339 Česká Třebová, Karel Pešorna, Česká Třebová 73 let, Hana Švestková, 76 let,  Jelenice 1799 Č. Třebová, Luboš Vytlačil, 61 let, Semanín, Jiří Luža 86 let, Masarykova 1400 Česká Třebová, Josef Starý, 58 let, Česká Třebová Křib, Vladimír Hrdina, 64 let, Moravská ulice Česká Třebová (nekrolog ZDE), Miroslav Tomeš, 79 let, U stadionu 580 Česká Třebová, Miroslav Barbořák, 84 let, Příční 1865 Česká Třebová, Věra Leierová, 75 let, Ostrov, Květa Orlichová, 86 let, Lesní ul.   Více v rubrice Úmrtí ZDE)


Nedávno prezentovaná videa Českotřebovského deníku:

 

  

 Viděli jste nedávno publikovaná videa Českotřebovského deníku?