-
Na zvednutí
havarované lokomotivy IDS Cargo byly třeba dva jeřáby
-
Ve
čtvrtek 25. ledna 2024 proběhlo na vjezdovém nádraží v
České Třebové vyproštění vykolejené lokomotivy IDS Cargo
193.276. Nad ránem dne 3. prosince 2023 vezla tato
lokomotiva nákladní vlak z Kútů do Děčína, složený z
vozů plných obilí a jízda tohoto nákladu
neplánovaně skončila v České Třebové velkou nehodou.
Vlak narazil do konce jiného nákladního vlaku, následky
nehody byly ale fatální. Lokomotiva skončila
zdemolovaná, převrácená a otočená napříč kolejí a
zablokovaná troskami nákladních vozů s obilím. Provoz na
vjezdovém nádraží byl zcela ochromen. Jedinou kladnou
zprávou je, že strojvedoucí si skokem z lokomotivy do
hlubokého sněhu zachránil život.
- Následky
nehody se začaly odstraňovat až počátkem nového roku.
Bylo nutno nejprve odsát mnoho tun obilí z rozbitých
vozů, pak mohla nastoupit likvidační firma, která vozy,
které nešlo již opravit, postupně rozřezala. Trosky byly
naložené na vozy a budou odvezeny do šrotu. Likvidační
práce a odstranění vysypaného obilí postoupily tak
daleko, že dne 25.ledna 2024 došlo i na vyproštění
značně poškozené lokomotivy 193.276. Za pomoci dvou
železničních jeřábů byla lokomotiva z místa nehody
vyzvednuta a posazena na koleje.
Článek
a fotky Pavla Stejskala najdete ZDE
-
Provozní model
krematoria v České Třebové upraven
-
"Krematorium
v České Třebové bude provozováno jako služba občanům
města a nejbližšího okolí (přirozená spádovost), bez
snahy o produkci maximálního zisku cestou vysokého počtu
spalů. Prvořadá pozornost bude věnována technickému
stavu kremačního zařízení a jeho řádnému provozování, s
cílem minimalizovat ekologickou zátěž pro okolí.
Provozovatelem krematoria bude obchodní společnost
města, která bude provozovat rovněž městskou pohřební
službu.
-
Bude provozována jedna kremační linka, spaly v
průběhu odstávek linky budou řešeny ve spolupráci s
jiným krematoriem. Kremační provoz bude organizován (s
výjimkou mimořádných situací) pouze do pracovních dnů v
týdnu."
-
Tento text schválila rada města jako sdělení pro
veřejnost ve svém usnesení č. 43/2024 a upřesňuje tím
dosavadní model provozu, který byl formulován v roce
2018. Velké změny proti předchozímu znění nenastaly -
pouze provoz je nyní podle nově schváleného modelu po
upřesnění rozšířen na dobu všech pracovních dní v týdnu,
dosud to byly pouze dva dny.
Zvýšení úhrad za ubytování a stravu pro klienty Domova pro
seniory
-
Rada města bere
na vědomí zvýšení úhrad v Sociálních službách Česká
Třebová od 1. února 2024 - tj. zvýšení úhrad za
ubytování a stravu v Domově pro seniory, zvýšení úhrad
za ubytování a stravu v rámci Odlehčovací služby,
zvýšení úhrad za stravu v Týdenním stacionáři a zvýšení
ceny oběda pro klienty Pečovatelské služby. Nový ceník
zatím není zveřejněn. Porovnejme alespoň ty dosavadní
zveřejněné ceníky pro sociální zařízení v Ústí n. O. a
Č. Třebové.
-
-
Pátral jsem
po příčině zvýšení ceny a vidím ji v tom, že těsně před
vánočními svátky 2023 byla schválena novelizovaná
vyhláška 505/2006
Sb
která umožňuje zvýšit ceny pro ubytování a stranu
ubytovaných klientů v Domovech pro seniory tak, že se
limit ceny na ubytování zvyšuje z 280 Kč na 305 Kč/den (t. j.
o 750 Kč/měsíc) a limit stravování z 235 Kč na 255
korun za celodenní stravu, tedy o cca 600 Kč/ měsíc.
Vyhláška tedy umožňuje zvýšit náklady za ubytování
klientům v Domově pro seniory
až o 1350 korun měsíčně!
Srovnejme to s lednovým zvýšením důchodů je pro každého
klienta stejnou částku o pouhých 360 korun.
Jsem zvědav na nový ceník, jak bylo toto zvýšení
povolených limitů zakotveno v našem českotřebovském
ceníku, který je např. v měsíčních platbách již nyní v
měsíčním srovnání o 600 Kč (i více) dražší než v
sousedním ústeckém Domově důchodců.
-
(2) Maximální
výše úhrady za poskytování sociálních služeb v
domovech pro seniory činí:
-
a) 305
Kč denně celkem za úkony uvedené v odstavci 1 písm.
a), včetně provozních nákladů souvisejících s
poskytnutím ubytování,
-
b) za
úkon uvedený v odstavci 1 písm. b)
-
1. 255
Kč denně za celodenní stravu,
-
2. 115
Kč za oběd, (včetně provozních nákladů
souvisejících s přípravou stravy).
Citace z §15
novelizované vyhlášky
-
Dotace města pro Nadační fond Jana Pernera snížena
-
Město
Česká Třebová má od zřízení pracoviště Dopravní fakulty
Univerzity Pardubice v České Třebové, tedy od roku 1993
svoje zastoupení i v Nadačním fondu Jana Pernera,
společně se statutárním městem Pardubice, které je sídlem
této. fakulty
Dlužno říci, že nás tato skutečnost během uplynulých let
stála
dost peněz. Dalo se to vysvětlit službami,
které fakulta dříve v České Třebové zajišťovala, např.
zřizovala Univerzitu třetího věku a řešila některé zde
potřebné úkoly. Z fondu se také poskytovaly odměny
úspěšným absolventům fakulty za řešené diplomové práce,
některé úkoly byly městem Česká Třebová dříve i zadány.
Připomenu např. práci na posouzení možností autobusové
zastávky pro sídliště Křib nebo návrh na zřízení a provoz
MHD v České Třebové. Bohužel nakonec nebyly využity.
Nadační fond Jana Pernera pravidelně zveřejňuje výroční
zprávy o své činnosti, takže si můžeme
historii financování a účel jeho činnosti najít na
webových stránkách.
- Zde se ale také bohužel dozvíme, že Česká Třebová byla
rozhodujícím donátorem tohoto fondu a obvykle poukazovala
100 tisíc Kč i více, kdežto statutární město Pardubice
přispívalo daleko méně, nejvíc tak 30000 korunami.
Celkem jsme poslali do fondu více než 10x tolik co
Pardubice! To bylo i před lety předmětem kritiky -
nebýt České Třebové, tak nadační fond dávno zkrachoval.
Kritika
byla
zaměřena i na to, že z fondu, tedy vlastně z dotace, byly
vypláceny i odměny vedoucím studentských prací. Proto již
na rok 2022 byla do fondu poukázána částka nižší 70000 Kč
a letos si v návrhu rozpočtu přečteme částku 30 000 Kč.
Myslím, že to je rozumné snížení, které nám umožňuje
spolupráci, ale nijak nás nevyčerpává. Fond bude
muset hledat další donátory, naše město, které fakulta
vlastně opustila, by nemělo být (jako dosud) hlavním
donátorem!
-
Ve výroční
správě fondu za rok 2022 byl již náznak
skončení činnosti: "Vzhledem k tomu, že
NFJP
disponoval pouze minimální finanční rezervou byla
ponechána částka 15 000,- Kč z daru Statutárního města
Pardubice jako rezerva na pokrytí režijních výdajů. Pro
další fungování
NFJP
budou rozhodující výsledky jednání s dosavadními
podporovateli o jejich zájmu pokračovat v další
spolupráci."
- Od roku 2014 již bylo
dislokované pracoviště fakulty v České Třebové silně
omezeno, studenti přešli do kampusu v Pardubicích. Fakulta
dala svou budovu do prodeje, za téměř 4 miliony ji koupilo
město Česká Třebová, tehdy prostřednictvím společnosti TEZA. Jistě to šlo vyřešit pro město vstřícnějším
způsobem! Nyní DFJP UP působí jen v několika
kancelářích v budově Investiční a poštovní banky v
Pražského ulici, kde mají své zázemí učitelé a zejména zde
působící diplomanti.(mm)
-
O problémech s
využitím Nadačního fondu Jana Pernera jsem psal již v roce
2018 velký článek ZDE
Obchvat města: Musíme bojovat, nestačí pasivně sledovat
situaci
Nejen zájem, ale
také spoluúčast
českotřebovských podnikatelů na jednáních o silniční síti
v okolí je logická a žádoucí. Připomeňme, že již minulé
vedení města hledalo v roce 2019 pro jednání s
ŘSD oporu pro své (bohužel
díky Litomyšli a
Němčicím neakceptované) požadavky na
přímé připojení na dálnici u podnikatelů a také u svazku
obcí Region
Orlicko
Třebovsko.
Bohužel jsme tehdy tahali (díky předchozím chybám města v
r. 2014) již za "kratší konec provazu".
Společně jsme
silnější, budeme více slyšet. Co takhle zorganizovat pro urychlení přípravy stavby
obchvatu města (který bude současně přímějším připojením
na dálnici u Svitav) mimořádný seminář za účasti
odpovědných pracovníků ŘSD, odboru regionálního
rozvoje Pardubického kraje, vedení měst Česká Třebová a
Ústí nad Orlicí a především zainteresované části
podnikatelské veřejnosti z našeho města? Zde by
byl jasně formulován náš zájem o co možná nejrychlejší
postup k vybudování obchvatu České Třebové a vlastně i
obce Třebovice tak, abychom se jednak co nejdříve
zbavili těžké dopravy ve městě a měli kratší a
bezpečnější připojení na D35 alespoň u Svitav.
Právě před pěti lety na jaře v roce 2019 byl
zahájen proces EIA a vypadalo to nadějně....
Využijme
pro "naši věc" také budoucí ročník Dopravní konference
2024 v Pardubicích, která se koná vždy
začátkem září. Byla dosud zaměřena zejména na řešení multimodálního dopravního uzlu Pardubice, zajištění
splavnosti Labe z Přelouče do Pardubic atd. Právě
připravený další rozvoj logistického terminálu Metrans o
Modul 2 je důvodem, aby byly přípravy rozvoje státní
silniční sítě na Českotřebovsku urychleny. Je třeba
doložit, jaký je aktuální stav přípravy obchvatu a co
brání zrychlení postupu. Navíc přece patříme k problémovým
regionům našeho kraje. Připomeňme, jak se změnila silniční
síť na Rychnovsku po investici v Kvasinách. To byl státní
zájem, u nás bohužel není. Zde se rozvíjí Metrans a to je
společnost vlastně výhradně zaměřená na náročné
přepravy, pro které potřebuje především vhodné komunikace.
Jinak to bude rozvoj na úkor nás všech. (mm)
Nové
financování krajů? Ministr financí dal veřejný příslib
Hejtman
Pardubického kraje Martin Netolický se ve čtvrtek
odpoledne vydal do Poslanecké sněmovny Parlamentu České
republiky, aby se zúčastnil projednání krajské
legislativní iniciativy na změnu rozpočtového určení
daní pro kraje. Tu ve stejném znění podalo celkem šest
krajů. Samotný návrh nakonec na jednání zařazen nebyl.
Ministr financí Stajnura však přislíbil, že připraví
návrh na změny ve financování regionů.
„Nastavení
principu dělení rozpočtového určení daní pro kraje je
platné již téměř dvacet let a je neměnné, aniž by
odráželo změny v počtu obyvatel, změny zdravotních
služeb, dopravy či školství. Proto jsme společně
s kolegy z Jihomoravského, Karlovarského, Libereckého,
Středočeského a Zlínského kraje navrhli zvýšení podílu
krajů z daňových výnosů ze stávajících 9,78 procent na
10,8135 procent a rozdělení podle nových kritérií. Jedná
se například o počet obyvatel kraje, výměru území kraje,
ale bere v potaz i délku silnic, počet studentů
středních škol, počet výjezdových základen zdravotnické
záchranné služby zřizovaných krajem nebo počet
urgentních příjmů 1. typu v nemocnicích. Pro náš kraj by
změna mohla znamenat posílení příjmové stránky rozpočtu
až o 1,5 miliardy korun,“ vysvětlil hejtman
Pardubického kraje Martin Netolický, který se s vidinou
možnosti obhájit důvody legislativní iniciativy kraje
vydal ve čtvrtek odpoledne do Poslanecké sněmovny.
Ke slovu se však z důvodu neschválení programu schůze
stejně jako jeho kolegové nedostal. Bod nakonec na
jednání zařazen nebyl. „Ministr Stanjura veřejně
přislíbil, že připraví návrh, o kterém by mohla Asociace
krajů jednat nejpozději v březnu. Důležitým parametrem
návrhu bude, že nebude vyžadována absolutní shoda všech
hejtmanů, ale většinová shoda. Asociace krajů ČR na
nastavení kritérií pracuje již od roku 2020, kdy vznikla
stávající reprezentace hejtmanů, která je složena velmi
pestře ze zástupců z různých stran. Navíc i
aktualizované prohlášení vlády obsahuje závazek ke změně
k financování krajů, takže beru příslib ministra financí
velmi vážně a budu netrpělivě čekat na přípravu
konkrétního návrhu,“ řekl hejtman a pokračoval: „I
přesto, že máme příslib, tak mne mrzí, jak Poslanecká
sněmovna přistupuje k návrhům krajů, které využívají
svého ústavního práva legislativní iniciativy a čekají
na projednání často i několik let.“
Hejtman zároveň avizoval, že v případě, že návrh vlády
předložen nebude, budou pokračovat další aktivity
nejvíce znevýhodněných regionů. „Není možné, aby měl
Pardubický kraj ročně až o šestinu rozpočtových
prostředků méně, než kraje
srovnatelné a přitom měl
stejné kompetence a stejné povinnosti jako ostatní.
Pokud nedojde k předložení návrhu vlády, což pevně
věřím, že se vzhledem k veřejnému příslibu ministra Stanjury nestane, tak bychom zvážili všechny kroky
vedoucí ke změně financování. Jedním z kroků by mohlo
být obrátit se na Ústavní soud s návrhem na zrušení
přílohy druhé zákona o rozpočtovém určení daní, aby se
na základě případného zrušení musela politická
reprezentace skutečně problémem zabývat. Toto téma nesmí
usnout, protože nevím, v čem jsou občané našeho kraje
horší než občané jiných krajů, když mají prostřednictvím
financování regionů horší přístup k některým veřejným
službám. Disproporce ve financování krajů znamená
rozdíly například ve stavu silnic II. a III. tříd. Proto
trváme na tom, aby byl návrh předložen ještě v tomto
funkční období krajských samospráv,“ dodal odhodlaně
hejtman Netolický.
|