-
Změna územního rozhodnutí
stavby "Modernizace železničního uzlu Česká Třebová"
-
-
-
- Jde především o změny
železničního přemostění Kozlovské ulice (podjezd u Javorky), změnu
železničního přemostění Litomyšlské ulice a úpravu některých sítí,
které si vynutila situace a provedený stavební průzkum.
-
-
Změna mostu
přes Kozlovskou ulici v km 246,445
-
- V původní dokumentaci
pro vydání územního rozhodnutí (dále jen „DÚR“) bylo navrženo vybourat
nosnou konstrukci mostu v plném rozsahu, dále ubourat části opěr a na
nich zřídit nové úložné prahy a novou železobetonovou desku se
zabetonovanými ocelovými nosníky. V průběhu následující projekční
činnosti a detailního zpracování stavebních postupů a jejich
návaznosti na výstavbu tohoto objektu, se ukázalo, že toto řešení
nelze zrealizovat. Proto bylo přistoupeno k „pouze" částečné přestavbě
nosné konstrukce. Střední klenutá část mostu (kamenná klenba) je
staticky vyhovující a tak není nutné ji demolovat. Zůstane zachována a
bude sanována. Oproti tomu staticky již nevyhovující (vyhovují pouze
na přechodnost) krajní deskové nosné konstrukce z ocelových
zabetonovaných nosníků budou zdemolovány a nahrazeny novou
železobetonovou klenbou. Most tedy bude v novém stavu v celé své šířce
klenutý (sjednocení průjezdného prostoru pod mostem v celé jeho
šířce i délce). Pod mostem bude zachována stávající minimální výška
průjezdného prostoru, která byla zjištěna podrobným geodetickým
zaměřením (nyní 3,05 m).
- Úprava komunikace -
stavební objekt dále řeší úpravu komunikace po rekonstrukci
stávajícího železničního mostu. Vzhledem k nezměněnému průjezdnému
profilu pod mostem je tato místní komunikace navržena jako dvoupruhová
šířky 2 x 2,5 m s bezpečnostním odstupem 2 x 0,5 m. Celková délka
úpravy komunikace je 122,6 m. V úseku délky 59,69 m je komunikace v
přímém směru, dále navazuje pravotočivý oblouk o poloměru R=35 m délky
15 m. V celém úseku je komunikace lemována oboustranným chodníkem
šířky min. 1,38-1,7m.
-
Poznámka:
-
Celková délka úpravy
komunikace se mi zdá dostatečná, ovšem je třeba zajistit, aby byla
dořešena již 50 let "provizorní" milánská ocelová stěna (viz
fotografie výše), která dělá při vstupu do Javorky ostudu, propouští
vodu. Díky přeložkám sítí bude její statika zřejmě stejně narušena. Na
potřebu její demolice upozorňoval již v roce 2018 při jednání s
projektanty přestavby uzlu Petr Kotleba. Jeho "Podněty pro
investora" považuji za důležité je třeba aby byly řešeny při projektu
pro stavební povolení. Myslím, že ta doba právě nastala, proto na ně
znovu upozorňuji. Proto znovu uvádím odkaz na jeho
příspěvek do Českotřebovského deníku v dubnu 2018.
Najdete ho
ZDE
-
-
Změna mostu přes Litomyšlskou
ulici v km 246,763
-
- V původní DÚR byla
navržena přestavba včetně rozšíření trati vpravo. Nová nosná
konstrukce byla navržena jako ŽB deska se zabetonovanými nosníky
uložena na nových ŽB opěrách. Konstrukce měla mít pouze jeden mostní
otvor. Mostní objekt bude sloučen se sousedním podchodem pro pěší do
jednoho objektu. Silnice a veřejný chodník budou převedeny samostatným
otvorem. Nová ŽB rámová konstrukce bude světlé šířky 7,5 m pro
silnici lI. třídy a 4,0 m pro pěší. Podjezdná výška na silnici lI.
třídy bude zachována, jelikož není technicky možné zvednout niveletu
koleje. Změna DÚR rovněž počítá s obnovou komunikace pod mostem,
zřízením nových a opravu výstavbou poškozených opěrných zdí okolo
upravované komunikace.
-
V původní
DÚR stavebního
objektu podchodu byla navržena sanace trhlin ve zdivu a vzhledem k
posunu dvou traťových kolejí o cca 5,6 m vpravo také rozšíření
stávajícího mostu pomocí nového
ŽB rámu. Kvůli kompletním přestavbám
objektů v těsné blízkosti jak před mostem, tak i za mostem se ukázalo,
že zachování stávajícího objektu by bylo jen obtížně proveditelné a
bylo rozhodnuto o sloučení s mostem v km 246,763. Stávající podchod
pro pěší (na fotografii vpravo) bude demolován.
-
-
Propustek v
km 246,783
- Jedná se o nový stavební
objekt. Propustek se nachází v těsné blízkosti mostů v km 246,773 a
246,763. V původní DÚR nebylo s úpravou objektu propustku uvažováno.
V tomto místě jde o převedení trati přes zatrubněný Křivolický potok.
V podchodu v červeňáku je nově řešeno vedení veřejného osvětlení.
-
-
Další změna
územního rozhodnutí se týká odkanalizování osobního nádraží.
- Kanalizace má být vedena
Felixovou ulicí a dále přes ulici Pražského, Nové náměstí a ulicí
Habrmanovou až k Besedě, kde bude napojena na zatrubněný Křivolický
potok. Došlo k aktualizaci podkladu stávajících sítí a doměření
hloubek potrubí kanalizace. Na topmto základě bylo třeba trasu upravit
tak, aby bylo možné napojení na zatrubněný Křivolický potok bez
shybky. Celkově došlo k úpravě celé trasy. V této trase vznikne nová
dešťová stoka F. Bude z PP potrubí SN16 v celkové délce 706,6 m
a to z DN 400 v délce 359,2 m a DN 300 v délce 347,4 . Napojení na
Křivolický potok bude do stávající šachty. Stoka F Vlastníkem této
části kanalizace bude Správa železnic, státní organizace.
-
-
Odkanalizování úseku mezi osobním nádražím a odbočkou Parník
- Tento objekt řeší
napojení nového odvodňovacího systému železničního spodku na stávající
kanalizační systém města. Dále řeší likvidaci a odvedení dešťových vod
z nových stavebních objektů. Odvedení je řešeno přes retence popř. do
toku nebo dešťové kanalizace. Dle hydrogeologického průzkumu je
daná lokalita nevhodná pro zasakovaní do podzemních vod.
-
-
ZMĚNY ODVEDENÍ SRÁŽKOVÝCH VOD
Z KOLEJIŠTĚ
- U mostu přes Kozlovskou
ulici je odvedení dešťových vod změněno pro jinou polohu kanalizace a
retence z důvodu upřesnění polohy stávající opěrné zdi. Změna také
řeší odvedení dešťových vod z kolejiště v dalších částech
rekonstruované trati dochází jednak k některým změnám polohy
kanalizace z důvodu upřesnění polohy stávající kanalizace a její
hloubky. Úprava trasy výtlaku z důvodu možnosti napojení v lepší
poloze a snížení kolizí při křížení. Z důvodu požadavku města Česká
Třebová byly do dokumentace osazeny retence zabraňující zábrany
přetížení stávající kanalizační sítě města. Změna technického řešení
je zdůvodněna provedení hydrogeologického průzkumu a negativní
vsakovací zkouškou.
-
Další změny sítí (plynovodu, vodovodu, kanalizace v rámci kolejiště uzlu
nesleduji.
-
Poznámka:
Považuji za zvláštní,
že projektanti tak drahé, rozsáhlé a složité stavby si nedokážou
pro znázornění změn opatřit jiné mapové podklady než z
devadesátých let. Trasa železnice se (až na zrušení vlečky k teplárně
Primony) nezměnila, ale okolí ano a
modernizace znamená změněny, které mají vliv na okolí, na obyvatele.
Je tedy na pováženou, že na mapě nemáme např. znázorněn nový dopravní
terminál u nádraží a řada dalších změněných lokalit není
znázorněna. Může tak být matoucím prvkem pro veřejnost,
pro kterou je přece uvedený materiál určen.
Milan Mikolecký 10.1.2024
|