-
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o
rozpočtovém určení výnosů některých daní územním
samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o
rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů (sněmovní
tisk č. 572)
-
V současnosti je model rozdělení výnosů ze sdílených daní
nastaven formou fixních podílů krajů, které se nemění a
odpovídají podílům stanoveným v roce 2005 v rámci reformy
veřejné správy. Novela zákona nově sjednocuje hlavní
funkční principy, podle kterých jsou sdílené daně
přerozdělovány mezi kraje, se zavedenými principy jejich
přerozdělování mezi obce. Dílčí podíly jednotlivých krajů
budou vypočítávány na základě kritérií a vah daných zákonem
a každoročně aktualizovaných vyhláškou Ministerstva
financí.
-
Celkový
dopad na státní rozpočet je rozložený mezi roky 2025-2027 a
činí celkem 11,2 mld. Kč, což znamená zvýšení podílu krajů
z daňových výnosů ze sdílených daní ze stávajících 9,78 %
na 10,26 %.
Nově schválená kritéria a jejich váha v propočtu: |
1. Počet obyvatel kraje |
40% |
2. Počet kilometrů silnic II. a III. třídy |
20% |
3. Rozloha kraje |
13% |
4. Podíl počtu obcí v kraji k rozloze území kraje (bez hl. m.
Prahy) |
8% |
5. Vyrovnávací koeficient (pro kraje bez hl. m. Prahy) *) |
7% |
6. Počet výjezdových základen zdravotnické záchranné služby
v kraji |
6% |
7. Počet dětí, žáků a studentů škol zřizovaných krajem |
4% |
8. Počet urgentních příjmů typu I v krajských nemocnicích |
2% |
*) Jedná se o
prvek, který částečně redukuje ztráty spojené s přechodem z
dosavadního RUD na nový model. Toto kritérium je jediné, které
shodnou výší všem krajům (vyjma hlavního města Prahy) přispívá na
výkon působností. |
- Pro hl. m. Prahu bude dále nastaven
dodatečný podíl na sdílených daních ve výši 0,1 % za účelem zmírnění
negativního dopadu, který vyplývá z nového modelu RUD.
- Novelou zákona se dále mění zdroj dat
pro stanovení počtu obyvatel ČR. Zatímco v současnosti jejich počet
vycházel ze stavu k 1. lednu běžného roku uvedeného v bilanci
obyvatel České republiky zpracované Českým statistickým úřadem, nově
bude jeho zdrojem Registr obyvatel.
- Celkové navýšení RUD krajů bude částečně
doprovázeno redukcí dosavadních mimořádných prostředků Státního
fondu dopravní infrastruktury pro kraje na financování silnic II. a
III. třídy v celkové výši 4 mld. Kč.
- Novelou zákona se nemění stávající model
rozdělení sdílených daní obcí ani se nenavyšuje jeho alokace.
Rozpočtové určení daní obcí bylo za dobu své existence na úkor
daňových podílů státu navýšeno opakovaně a dlouhodobé přebytky
hospodaření obcí prokazují, že obce plně nevyužívají prostředky
provozního salda na investice. V únoru 2024 obce hospodařily s
přebytkem rozpočtu ve výši 12,3 mld. Kč. Případné navýšení podílů
obcí by tedy nebylo efektivní.
-
POZNÁMKA:
-
Sdružení místních samospráv zásadně nesouhlasí se změnou zdroje dat
o počtu obyvatel pro účely výpočtu podílu obcí
-
Tato změna prý poškodí až
5800 malých obcí. SMS ČR podporuje spravedlivou změnu parametrů
pro přerozdělení daňových příjmů mezi kraje, která zajistí
každoroční aktualizaci dílčích podílů jednotlivých krajů na základě
objektivních kritérií. Nesouhlasí
však s tím, že návrh také mění zdroj dat o počtu obyvatel pro účely
výpočtu podílů obcí a nově krajů na sdílených daních z bilance
obyvatel ČR zpracované ČSÚ na údaje vedené v Registru obyvatel
(ROB).
-
K tomu již Českotřebovský
deník uvedl samostatný příspěvek ZDE.
-
NESOUHLAS_SMS_S_PRIPRAVOU_RUD.htm
-
Z jakých podkladů vychází návrhy na slučování obcí?
-
Konkrétní
data
SMS
ČR v odpovědi od NERV neobdrželo
-
Předsedkyně SMS ČR Eliška Olšáková se v dubnu obrátila dopisem na
premiéra Petra Fialu, aby se ho dotázala, z jakých podkladů vychází
Národní ekonomická rada vlády (NERV) při návrzích, které zmiňují
slučování obcí jako jedno z úsporných či prorůstových opatření.
-
SMS ČR by rádo
k takovým materiálům zaujalo odborný postoj. Nicméně v odpovědi,
kterou sdružení obdrželo od koordinátora NERV Davida Havlíčka,
konkrétní podklady uvedeny nejsou.
-
Debatu o návrzích na nucené slučování obcí v Česku sleduje SMS ČR
dlouhodobě se znepokojením. Ve veřejném prostoru často zaznívají
útržkovité či zkratkovité informace a není zřejmé, o jaké podklady
se opírají například zmiňované úspory ve výši miliard korun, které
by slučování obcí mělo údajně přinést.
- „Náměty
vycházejí z praxe, výzkumu či z odbornosti členů NERV, detailnější
materiály, než publikujeme po jednáních NERVu s vládou, k dispozici
nejsou. Výstupem je pouze to, co bylo zveřejněno,“ uvádí
David Havlíček ve své odpovědi, jejíž celé znění najdete přiložené
níže, stejně jako dopis adresovaný předsedovi vlády.
-
Konkrétní data, ke kterým by mohlo SMS ČR a jeho pracovní skupiny
zaujmout stanovisko, odpověď bohužel neobsahuje. Zmínku, že „ČR
patří mezi evropské státy s největším počtem obcí v přepočtu
na obyvatele“ SMS ČR nepovažuje za dostatečný argument,
který by měl hovořit pro slučování obcí. Hustou síť obcí a činnost
jejich přímo volených představitelů, kteří se starají o svěřené
území, naopak SMS ČR považuje za nezpochybnitelný přínos pro Českou
republiku a rozvoj jejích regionů.
-
Tématu a kritickému postoji SMS ČR se věnoval například server Echo
24 ve článku Samosprávy
ostře kritizují NERV kvůli slučování obcí. Server vedle Elišky
Olšákové cituje i mluvčí vlády Lucii Ješátkovou, která uvádí
pozitivní informaci, že slučování obcí není součástí aktuální debaty
o prorůstových opatření.
- SMS
ČR, které sdružuje již téměř 2 500 členů, zejména menších obcí, bude
situaci nadále pečlivě sledovat a je připraveno zapojit
se do jakékoliv debaty na toto téma a být díky své detailní znalosti
území nadále spolehlivým partnerem vlády pro posuzování opatření,
která mají dopad na samosprávy.
-
Více k
soušasné legislativě v článku
-
Daňové příjmy rozpočtů krajů a
obcí dle zákona o rozpočtovém určení daní k 1. 1. 2024.
-
-
|
|
|