Změny ve vedení města zaznamenány na
městském webu.
Jak to bude dál se dozvíme brzo
Jak
si můžeme na webu města zkontrolovat,
tak nyní má město po rezignaci Zuzany
Nejedlé jen jednu místostarostku a
osmičlennou radu města. To vyžaduje
další změny a úpravy např. v
kompetencích a gescích. Bude třeba
změnit jistě i více dalších věcí. Je
dobře, že se bez odkladu plánuje
koaliční jednání, i když právě začalo
období dovolených, což může situaci
zkomplikovat. Hlavně nelze jen čekat a
nedělat nic. Krizi ve vedení
města je třeba vyřešit, nelze
vyčkávat. Jaké bude vyřešení
uvidíme již v nejbližších dnech. S tím
jak to dopadne, bude jistě veřejnost
rychle seznámena. Jinak totiž vznikne
živná půda pro zveřejňování
neověřených a neoficiálních zpráv,
které mohou jen škodit. Sám
touto cestou jít nechci.
Snad si můžeme připomenout, že v
současné době tvoří radniční v
současné době pohodlná většina 19
zastupitelů (12x 3PK, 5x
Nestraníci a 2x ODS), kteří podepsali
koaliční smlouvu o vzájemné podpoře a
schválili koaliční program. Při
hlasování v městském zastupitelstvu je
vždy pro schválení návrhů zapotřebí
získat většinu 14 hlasů. V opozici je
nyní 6 zastupitelů Koalice pro Českou
Třebovou a 2 zastupitelé za 27
statečných. Odstoupila však
místostarostka, která ve svém
prohlášení 24.6. uvedla, "...
nechci být součástí této koalice,
musela bych se stydět.... " To
napovídá, že lze očekávat i
další změny v půdorysu koalice. Právě
to je třeba dořešit na připravovaném
koaličním setkání, které se uskuteční
bez zbytečného odkladu. Lze dále různě
spekulovat, ale nemyslím, že by to
něčemu pomohlo. Počkejme jaké bude
rozřešení této situace, kterou při
vytváření povolební radniční koalice
zřejmě autoři nepředpokládali. V
každém případě si myslím, že se tato
změna nějak musí projevit v
další práci rady i městského
zastupitelstva i vedení města. Jsme
teprve v necelé polovině volebního
období (mm)
Nálada letní, hudba hlasitá, ale
v normě, návštěva zajímavá i v tom,
dnešním ukrutném vedru.
Fotoreportáž.ZDE
Prezentujeme další obrazy Miloše
Hrdličky
Včera
bylo napsáno: .Díky velké
skromnosti Miloše Hrdličky se o jeho
pracích mnoho neví a proto považuji
darování jeho obrazu hraběnce Kolowrat
Krakowské za příležitost, jak se k
pracím Miloše Hrdličky vrátit.
Rozměrná díla zaplňují nejen jeho dům,
ale jsou i ve sbírkách muzea v Ústí
nad Orlicí, České Třebové nebo na
zámku v Potštejně...
Když si připomenu, že třeba nově otevřená městská
obrazárna v II. poschodí litomyšlského zámku
vystavuje nyní ze svých sbírek vlastně
jenom 17 obrazů plus současné moderní
velkoplošné dílo "Ecce homo", tak obrazy
vystavené doma u Miloše Hrdličky představují
vlastně více než polovinu litomyšlské obrazárny
navíc jsou všechny od jednoho
autora.
Zaměřme se nyní na Triptych, který byl prezentovat
veřejně. Je zpracován dle motivů Leonardových. Miloš Hrdlička si zde dovolil provést
jisté úpravy fyzikálních a matematických konstant
konstant formou numerické komprimace, která je ale
pouze matematickou fikcí.náročná a velkoplošná provedená dokonalou
technikou. Miloš je pedant a práce na jednom
obrazu představuje dlouhé období. Nad svými obrazy
přemýšlí, každý má svůj příběh a myšlenku.
Platí
to nejen o posledním darovaném obrazu pro hraběnku Kolowrat Krakowskou, tedy pro zámek v Rychnově nad
Kněžnou, ale i pro soubor obrazů motivovaných
odkazem Leonarda da Vinci i další obrazy které
namaloval. Např z rodného místa v Ústí,
českotřebovské Javorky, obrazu Orlice v Potštejně.
Protože bydlí blízko českotřebovského kostelíčka
sv. Kateřiny, nechybí ani pořádně veliký obrázek
Kostelíčka. Větší obraz Kostelíčka jsem viděl snad jen od
Karla Tomeše v dlouhotřebovské rychtě.
Na horní fotografii z roku 2018 předává Miloš
Hrdlička obraz do sbírek Městského muzea . Jde o
obraz, namalovaný pro prezentaci v seriálu
Zdivočelá země, obraz s velkým příběhem,
který se během času dostal až do vlastnictví herce
Martina Dejdara. Nyní je tato akvizice v městském
muzeu, kde obraz ale ještě nebyl vystaven.
S
pracemi Miloše Hrdličky se českotřebovská
veřejnost mohla seznámit již v září 2009
v Kulturním centru na výstavě Třebováci vystavují,
kde prezentoval Triptych na náměty Leonarda da
Vinci. Prezentoval je jako "volné zpracování motivů
Leonardových", jeho nejznámějších, nádherně
záhadných děl a zvláštních událostí Miloš
Hrdlička si zde dovolil provést jisté úpravy
fyzikálních a matematických konstant konstant
formou numerické komprimace, která je ale pouze
matematickou fikcí. Od té doby pak toto téma
dále rozvíjel a připravil seriál devíti obrazů,
který byl prezentován v jeho publikaci v roce 2016
a který se chystám znovu představit na webu a s
výkladem také na videu. Triptych z
roku 2009 byl tedy první části později doplněného
souboru obrazů.
Popis triptychu
ZDE
Z Ústí nad Orlicí
Před
Hernychovou
vilou zmizí podivný "dočasný kruháč"
Okružní
křižovatka před Hernychovou vilou
byla zkolaudována v dubnu 2005,
povolena byla jako dočasná do konce
roku 2006 a následně opakovaně
prodlužována. Je to v podstatě ale
dopravní závada Původní tvar
vajíčka, kolem kterého auta
kroužila, se zmenšoval, vytratily se
hranice křižovatky, cyklisté jejím
průjezdem prokazují svoji odvahu.
Okružní křižovatka před Hernychovou
vilou bude odstraněna příští měsíc.
Křižovatka bude nově řešena jako
styková, hlavní komu[1]nikací
jsou určeny ul. Lochmanova
a 17. listopadu. Budou vydlážděny
ochranné ostrůvky dvou přechodů pro
chodce a provedeno nové vodorovné
a svislé dopravní značení. Náklady
na realizaci představují necelého
půl milionu korun.
Setkávání vedení města s veřejností
v Ústí je tradice
Koná se
dvakrát do roka, na jaře a na
podzim, naposledy 29. května Řešil
se rozpočet , dále popsal významné
investice města v letech 2022 až
2026, např. revitalizace parku u Roškotova
divadla, zateplení ZŠ Komenského,
výstavba technické infrastruktury na
Nové Dukle, rekonstrukce
sportovního areálu Základní školy
Bratří Čapků, ale i co se připravuje
(tenisová hala, parkovací dům v
areálu Perly, participativní
rozpočet 2024.
Starosta se podrobně věnoval zásadní
investici budoucích let, rozšíření
Domova důchodců o stavbu nového
pavilonu a otázce financování této
akce. Místostarosta Pavel Svatoš
hovořil o provozu Městské hromadné
dopravy v posledních čtyřech letech.
Zájem o MHD stále stoupá, podle
statistik ji v průměru měsíčně
využije bezmála 15 tisíc
cestujících. Byla i živá diskuse.
Dodávám
snad jen to, že u nás ve městě jsme
si na podobný styl spolupráce s
veřejností nezvykli. Nemůže to
nahradit poměrně velkorysý způsob
spolupráce (vlastně jen s
některými) pozvanými podnikateli
nebo hlasitě propagované dny
otevřených dveří .
Rozdíly výsledků voleb do Evropského
parlamentu: (Ústí - Č. Třebová)
Volební účast: UO 39,52 %
ČT 37,.85%
Výsledky voleb (strany nad 1 %):
ČESKÁ TŘEBOVÁ
ÚSTÍ N. O.
ANO 2011
29,19 (1318 hlasů)
24,10 % (1040 hlasů)
SPOLU (ODS, KDU-ČSL, TOP 09)
20,69 (938 hlasů)
24,06 % (1038 hlasů)
STAČILO! (KSČM, SD-SN, ČSNS)
9,85 (445 hlasů)
10,54 % (455 hlasů)
PŘÍSAHA a MOTORISTÉ
10,1 (452 hlasů)
9,17 % (396 hlasů)
Starostové a osobn. pro Evropu
7,06 (319 hlasů)
8,83 % (381 hlasů)
Česká pirátská strana
4,06 (224 hlasů)
6,09 % (263 hlasů)
SPD a Trikolora
5,89, (266 hlasů)
5,28 % (228 hlasů)
PRO – Jindřicha Rajchla
2,87 (130 hlasů)
3,31 % (143 hlasů)
Sociální demokracie
2,21 (100 hlasů
2,15 % (93 hlasů)
Svobodní
1,90 (86 hlasů)
1,52 % (66 hlasů)
Strana zelených
1,19 (54 hlasů)
1,29 % (56 hlasů
Shrnutí: v České Třebové nižší
účast cca o 150 voličů, o hodně
(o 300 hlasů) vyšší podpora ANO, a o
poznání vyšší podpora SPD. Budou
letos ještě v září krajské volby, do
Senátu se u nás volit nebude. I když
jde o rozdílné volby, přesto je
zřejmé, že Česká Třebová bude i zde
mít jiné výsledky než Ústí, nejde o
totožné "množiny voličů"....
V září bude další cyklojízda do Hnátnice
: Den regionu Orlicko-Třebovsko
Svazek obcí Region Orlicko-Třebovsko
zve v pátek 6. září 2024 na svůj Den
regionu. Cyklojízda starostů a příznivců
regionu bude zakončena v Hnátnici
v areálu Pod Lipami. Je při[1]praven
program místních spolků, kapela Žůžo
band a občerstvení. Pojeďte s námi
a připojte se k propagační jízdě
regionem! Za svazek obcí Region Orlicko–Třebovsko
zve Petr Hájek, předseda svazku obcí
a PhDr. Jana Staňková
-
Pardubický kraj se dohodl s dopravcem
České dráhy a.s. na další významné
investici do vozového parku
-
České
dráhy nasadí v kraji dalších osm
jednotek „RegioPanter“, které
cestující už znají z tratě 031, kde
zajišťují provoz mezi Pardubicemi,
Hradcem Králové a Jaroměří.
V návaznosti na tyto investice se
s nimi Pardubický kraj rozhodl
prodloužit smlouvu o dalších pět let.
Díky krajským financím se tak zvýší
komfort cestujících při cestování
v kraji.
-
- „Jedná
se o nízkopodlažní třívozové
elektrické soupravy, které jsou
vybaveny prostorem pro přepravu
invalidů na vozíku, jízdních kol a
dětských kočárků, bezbariérovým WC,
připojením k internetu technologií
WiFi, elektrickými zásuvkami 230V s
dobíjecím USB portem, klimatizovanými
oddíly pro cestující, vnějším a
vnitřním informačním systémem, oddílem
první třídy, tlačítky zastavení na
znamení a mobilní částí
zabezpečovacího systému ETCS.
Nahrazeny budou klasické soupravy, ve
kterých jsou řazeny vysokopodlažní
vozy (Bdmtee) bez jakékoliv
modernizace a komfortu. Vozy tak
přispějí ke zkvalitnění služeb pro
cestující,“ popisuje náměstek
hejtmana zodpovědný za dopravní
obslužnost,“ popisuje náměstek
hejtmana zodpovědný za dopravní
obslužnost, Michal Kortyš.
-
Elektrické jednotky byly vyrobeny
v letech 2012 – 2014 a dosud
zajišťovaly provoz vlaků v jiných
krajích. V Pardubickém kraji zajistí
provoz vlaků na tratích Kolín – Česká
Třebová, Česká Třebová –
Letovice
(pouze víkendy a svátky), Česká
Třebová – Zábřeh na Moravě (pouze
víkendy a svátky) a do budoucna po
elektrizaci tratě i na trati Česká
Třebová – Lanškroun (elektrizace tratě
je předpokládána v roce 2026). Celkem
bude v Pardubickém kraji provozováno
13 jednotek „RegioPanter“.
- „Ve
spolupráci s Českými drahami jsme
hledali cesty, jak zajistit pro
cestující kvalitní služby.
Předpokládáme, že nově nasazené vlaky
vyrazí na koleje nejpozději se změnou
jízdních řádů v prosinci roku 2025.
Dopravce od zahájení současné smlouvy
v roce 2019 výrazně investoval do
nákupu a pořízení železničních
kolejových vozidel. Mezi největší
investice patří pořízení 11
modernizovaných motorových vozů „RegioSpider“
pro tratě v okolí České Třebové, sedm
nových motorových jednotek „RegioFox“
pro trať Pardubice – Havlíčkův Brod a
nyní i osm elektrických jednotek řady
„RegioPanter“ pro výkony na trati č.
010 (Kolín – Česká Třebová). Všechny
tyto investice do nových nebo
modernizovaných vlaků nám umožnili
s dopravce České dráhy a. s.
prodloužit smlouvu o dalších pět let,“
uvedl hejtman Martin Netolický.
-
-
V současné době dochází v Pardubickém
kraji k významné obnově železničních
vozidel, v letošním roce jsou postupně
na Českotřebovsku nasazovány
rekonstruované vozy „RegioSpider“ a na
trati 238 právě nabíhají do provozu
nová moderní vozidla „RegioFox“.
- Dopravce
České dráhy a. s. bude zajišťovat
provoz na většině tratí v Pardubickém
kraji až do konce roku 2034.
Nejpozději v roce 2026 by měly být na
všech regionálních vlacích
v Pardubickém kraji (vyjma spěšných
vlaků Česká Třebová – Letovice)
nasazeny nízkopodlažní soupravy.
„Jednání o prodloužení smlouvy a
nasazení dalších moderních vozidel
v kraji probíhala od léta loňského
roku,“ doplnil Kortyš. Nasazení
dalších nových vlaků je předpokládáno
s ohledem rozšíření ETCS (European
Train Control System) a elektrizace
tratí v roce 2029.
-
Bez ETCS od ledna stopka
-
Od 1. ledna 2025 bude na tranzitních
koridorech zaveden výhradní provoz
vozidel s ETCS,
jiná vozidla nebudou moci být
provozována.
ETCS
je evropský vlakový zabezpečovací
systém, který umožní předávat
strojvedoucímu informace o oprávnění k
jízdě i o povolené rychlosti a
současně bude strojvedoucího
kontrolovat, že tyto pokyny dodržuje.
Prostřednictvím systému
ETCS
předává traťová část do palubní části
systému ve vlaku informace, které
neustále stanovují a kontrolují
dodržování maximální povolené
rychlosti daného vlaku. Většina
vlakových souprav provozovaných
v Pardubickém kraji bude tímto
zabezpečovacím systémem vybavena. Od
roku 2025 je totiž plánováno postupné
rozšiřování systému
ETCS
i na regionální tratě. V roce 2025
budou tímto systémem vybaveny tratě
017 (v úseku Česká Třebová – Moravská
Třebová) a 018 (Choceň – Litomyšl).
V následujícím roce bude
ETCS
zaveden i na trati do
Lanškrouna.
Knapovecká pouť sv. Petra a
Pavla
Zveme Vás v neděli 30. června 2024
do Knapovce. Začínáme ve 14.30 hodin
v kostele sv. Petra a Pavla varhanní
improvizací. Na varhany hraje Pavel
Janeček.
14.30 Varhanní improvizace
Pavla Janečka, varhaníka z Rokytnice
v Orlických horách.
15.00 Mše svatá v
kostele v Knapovci s doprovodem Cecilské
hudební jednoty.
16.00 Dětská kapela Betmeni
– na louce pod kostelem bude hrát dětská
kapela Betmeni z Jehnědí.
16.45 Divadelní pohádky
z kufříku a kousků hadříků Lenky Kaplanové
a Pavla Janečka, členů DS Vicena Ústí nad
Orlicí.
Od 14.30 hodin na louce pod kostelem
občerstvení - točené pivo,
špekáčky a pouťové koláče. Přijede kolotoč
a houpačky. Program pouti se koná pouze za
příznivého počasí. Akce je podporována
Městem Ústí nad Orlicí.
Zve PhDr.
Jana Staňková, tel. 603 569 884 a P. ThLic.
Jan Pitřinec
Videa Českotřebovského
deníku z června 2024
|