Českotřebovský deník 196/2024 

                                                       Pondělí 15. července 2024 


 Neděle ve znamení cyklistických závodů: Mistrovství ČR a SR v silniční cyklistice v kategorii U23


Na fotografiích start  odpoledního závodu a "manifestační" průjezd Nádražní a Sadovou ulicí. Také v Kozlovské u Javorky se ještě nezávodilo. Ostrý star byl až u vodárny..... Dále mapa závodního okruhu:
Máme krásné okolí, umožňuje uspořádat kvalitní závody. Okruh přes Kozlovský kopec na Litomyšl a zpět přes Zhoř do České Třebové je hodně obtížný, a má perspektivu. Okruh objevili pořadatelé již v roce 2022, kdy se zde dvojité mistrovství Česka a Slovenska U23 jelo poprvé. Tenkrát to byla premiéra a snad proto se připravovala delší dobu, měla větší propagaci a větší návštěvnost. Letos k tomu připadly další dopolední závody kategorie Masters a Amatérů.  Okruh připraven, pořadatelé připraveni. Hlavní, mistrovský závod odstartoval ve 13 hodin, na startu bylo 68 závodníků z Česka a dalších 23 ze Slovenska. Z náměstí to byla Nádražní a Sadovou ulicí jen manifestační jízda, ostrý start byl až na začátku kozlovských serpentin.
Fotografie: vjezd do 2. kola závodu. Ještě celé první kolo však na čele závodu jela velká skupina, za ní pak postupně přibývali odpadlíci. Úniky ze skupiny byly později. Trasa je zřejmě hodně náročná, protože nedojelo 40 českých a 11 slovenských závodníků. Ve výsledkové listině cíli je registrováno pouze 26 závodníků s českou licencí a 12 slovenských.  Důvody diskvalifikace mohou být různé, třeba i taktické,ale dokazují, že máme u nás náročný okruh. Někteří závodníci s velkou ztrátou již do posledního okruhu nenastoupili   Průměrná rychlost nejlepších závodníků byla přes 38km/hodinu, první závodní přijel do cíle po 4 hodinách a 10 minutách a 38 sekundách. Byl to slovenský reprezentant Dominik Dunár z Dukly Banská Bystrica. O tom, že bude mistrem Slovenska U23 se rozhodlo již dlouho před cílem, další slovenský závodník dojel do cíle až s 3,5 minutovým zpožděním.  O mistra Česka se však bojovalo až na cílové pásce. Nakonec bylo oba dva první Češi  Matyáš Fiala  a Daniel Mráz  klasifikováni ve stejném čase 4:10:48, Matyáš byl o několik centimetrů vpředu. Třetí Jan Bittner přijel pak přesně o 30 sekund za nimi. 
1. V cíli  Dominik Dunár, mistr SR U23                2. V cíli Matyáš  Fiala se zvednutou rukou vpravo je Mistrem ČR U23 druhý Daniel Mráz.               Na 3. fotce je třetí Čech v cíli Jan Bittner  

Vyhlášení výsledků: vlevo nejlepší tři  čeští závodníci a na pravém snímku k nim "na bednu" přistoupili také tři  nejlepší závodníci Slovenské republiky. Zazněla také česká a slovenská státní hymna.
Příležitost k využití tohoto špičkového závodu k propagaci města  mohla být lépe využita.  Do Třebové přijela spousta návštěvníků, kteří zde byli třeba poprvé.  Co jim Česká Třebová nabídla? Nic moc. Ti co vyhráli nebo se dobře umístili tak budou spokojeni. Ale velkou pohostinnost jsme neukázali  Ač byl na náměstí celodenní program, tak zde nebylo žádné občerstvení, ač zde jsou obchody, které mohly mít tržby navíc. Propagace byla na nule. Koncem června vyšla informace Jana Říhy v Českotřebovském zpravodaji, také s vysvětlením potřebných omezení. Možná  to nestačilo, možná u nás nemáme tolik fandů cyklistiky. Návštěvníků na náměstí mnoho nebylo a podrobná informace o tom, že město nebude celý den prakticky průjezdné vyšla na úřední desce města až dva dny před závodem. Před dvěma lety to bylo jinak. Přišli za mnou majitelé některých týmů a připomněli mi, že to mám napsat. Je mi to líto, máme i na další roky vlastně zajištěn do našeho města velký a perspektivní závod, který může dokázat přitáhnout ke kolům i mládež. Je pravda, že se město po organizační stránce snažilo pořadatelům  pomáhat kde bylo potřeba. A ta potřeba byla opravdu velká. Spoustu brigádníků na okruhu bylo třeba rozvozit, pečovat o ně a zase je přivézt.
Do loňska jsme mívali ve Třebové cyklomaraton. Tento závod je víc než důstojná náhrada. Závod, který není závislý na dotaci z našeho města, závod, který pořádají profesionálové.  Je to přehlídka nejlepších závodních týmů z Česka a Slovenska v oboru, kde se točí dost peněz. Věřím, že bude i příště a že se s tím popasujeme přece jen lépe.  Ta opomenutá propagace jde také na vrub Českého cyklistického svazu. Propagace si musí najít svůj cíl sama a ono to bylo naopak. Dlouho a skoro marně jsem na oficiálních webech vyhlížel nějaké zprávy o tomto byť mistrovském závodě!  Není vše tedy naše vina. Ale ta informovanost o uzavírkách, byť nakonec celkem dobře řešených měla být alespoň o týden dříve
Celodenní cyklistický program na trase procházející městem totiž hodně narušil průjezd Českou Třebovou. V rámci města byla objížďka se zákazem zastavení vyznačena dobře, trasu projížděl městem dnes automobil Policie ČR, aby kontroloval průjezdnost trasy, tak řidiči automobilů projíždějící městem hlavně od Ústí nad Orlicí o závodech nic netušili a museli někdy vystát dlouho kolonu. Auta stála od světelné křižovatky až nahoru na Skalku. Dopravní provoz přes Benátky podstatně zesílil. Zmínky a reakce byly na facebooku  dost zoufalé. Oficiální vyhlášené omezení např. na dopravních webech i  na webu Pardubického kraje nebylo. Je to jednou za dva roky a tak bychom to měli vydržet. Trať opravdu hlídalo neuvěřitelné množství pořadatelů. Měli velkou práci od dopoledních hodin....
Závody začaly brzo dopoledne a skončily kolem půl šesté vyhlášením výsledků mistrovského závodu. předtím v průběhu odpoledne byly vyhlášeny také výsledky dopoledních  závodů. Jejich výsledky na webu pořadatele publikovány nebyly. Pokusím se je získat, svou kategorii zde totiž vyhrála Monika Simonová - Veitová. 
Fotoreportáž z dopoledního závodu Masters bude zítra, snad i výsledky. Z odpoledního MČR a MSR připravujeme také videoreportáž.


Ohlédnutí za Smetanovou Litomyšlí, letos "Smetanovsky jubilejní"

Netroufám si na jakékoli vlastní hodnocení, ale blízkost litomyšlského festivalu a jeho tradice je taková, že je řada důvodů, proč se Smetanovou Litomyšlí zabývat i na tomto webu. Jako motivaci jsem si vzal text Jakuba Vlčka na webovém portálu Opera plus, který odebírám a pravidelně sleduji. Je to text, kde se mísí erudice, znalost problematiky i vlastní zážitky, které jsou pro návštěvníky přece ty nejvýznamnější. Smetanova Litomyšl je u nás snad největší hudební festival a zaslouží si rozbor provedený renomovanými kritiky.
Pro popis letošního festivalu je třeba na začátek uvést obdivná data, kterých nedosahuje možná žádný jiný festival v Česku: Svědčí o tom  31.000 letos prodaných vstupenek. Na “Smetanku” tedy letos přišlo včetně vedlejšího programu festivalových zahrad, kde diváci mohli slyšet pestrý program napříč různými druhy umění (včetně výtvarného a slovesného – tzv. Smetanova výtvarná a poetická) a mimo jiné i současnou artificiální pop scénu, dohromady neuvěřitelných 60.000 návštěvníků a účinkovalo více než 3.200 interpretů!
A přesto byla vada na kráse daná už tím, že Litomyšlský zámek je v opravě a tak byly koncerty z II. nádvoří vymístěny na zimní stadion, kterému se začalo říkat nejdříve "multifunkční hala" a potom také festivalová hala. Hala prošla přestavbou, za kterou získala nominaci na cenu za současnou architekturu Mies van der Rohe Pavilion Award za rok 2007. Ovšem je to hala, kde probíhají mimo jiné sportovní události, hraje se zde hokej. Nikoliv koncertní sál. Tomu odpovídají její akustické podmínky. Co se dá dělat? Jistě pořadatelé dělali v této nelehké situaci, co se dalo. Pozvali si akustiky, kteří halu prověřovali a vylepšovali digitálním modelem. A pořadatelé se hned nechali slyšet, že v příštím ročníku se již můžeme těšit na tzv. SmetaNOVÝ sál, opět na nádvoří zámku UNESCO, od jednoho z nejznámějších českých architektů, Josefa Pleskota. Ještě k té přestavbě haly. I večer bylo v přeplněné hale horko, které museli posluchači  snášet ač zaplatili nelidové vstupní. Někteří skoro omdlévali, jiní odcházeli.  To by se stávat nemělo, nejde tedy jen o akustiku, ale i pohodu pro posluchače. Ohlédnutí na SL najdete ZDE

Také Ústí rekonstruuje Rákosníčkovo hřiště

Rákosníčkovo hřiště, které před lety vybudovala (podobně jako v České Třebové na Lhotce) nedaleko svého supermarketu společnost Lidl, projde proměnou. V květnu vypršela desetiletá smlouva uzavřená mezi městem a Lidlem o provozování hřiště a jednalo se o jeho dalším osudu. Město přistoupilo na nabídku řetězce a bude hřiště provozovat dál, ovšem v novém kabátě. Rákosníčka nahradí jiná pohádková bytost, protože jde o autorské dílo licencované společností Lidl. Město přizvalo ke spolupráci malířku a ilustrátorku, jejíž doménou je dětský svět. Rodiny s dětmi, které v této části města hřiště využívají, se mohou těšit na jeho novou vizáž. Hotovo by mělo být do září. 

 Viděli jste nedávno publikovaná videa Českotřebovského deníku? 

 

Od tohoto týdnu zahájí modernizace důležité silnice II/324 na Pardubicku

V polovině července začne modernizace silnice II/324 mezi Starým Hradištěm a Hrobicemi v celkové délce necelých pěti kilometrů. Stavba proběhne ve dvou etapách tak, aby byla zachována dopravní obslužnost a nedocházelo ke komplikacím. Pardubický kraj na financování stavby využije evropské dotace. Hotovo má být do konce příští stavební sezony.
„Současný stav silnice není s ohledem na její relativně velkou dopravní zátěž vyhovující. Proto jsme se rozhodli přistoupit k její modernizaci za částku přesahující 152 milionů korun,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.
Vzhledem k hustotě provozu se bude modernizovat ve dvou etapách. „Stavebníci začnou v úseku od obce Hrobice po okružní křižovatku „U Nouzů“ s tím, že provoz na dočasné provizorní křižovatce bude částečně zachovaný po celou dobu prací. Mezi Hrobicemi a okružní křižovatkou bude silnice zcela uzavřená, v Hrobicích se bude jezdit v jednom směru – v části opravovaného úseku budou semafory a v další části bude jednosměrný provoz,“ vysvětlil hejtman Netolický. Dokončení první etapy modernizace silnice by mělo být ještě v letošním roce, druhá etapa je potom naplánovaná na příští stavební sezonu.
Silnice projde kompletní proměnou. Bude se měnit nejen kryt vozovky, ale na vybraných úsecích také konstrukční vrstvy. Dojde k úpravě svislého i vodorovného dopravního značení, výměně a doplnění svodidel. Rekonstruovány budou propustky i příkopy tak, aby silnice byla kvalitně odvodněna,“ uvedl náměstek hejtmana zodpovědný za oblast dopravy Michal Kortyš.
Z důvodu zvýšení bezpečnosti provozu a zpomalení dopravy, bude také zúžena šířka komunikace a vzniknou bezpečnostní ostrůvky a vjezdové brány. „Stavba je kompletně projednána s vlastníky dotčenými stavbou. Část pozemků jsme museli vykoupit,“ sdělil náměstek hejtmana pro investice Roman Línek.
Součástí zakázky, kterou vysoutěžila Společnost: Hrobice (sdružení firem MI Roads a.s. a Doprastav a.s.), je nejenom samotná rekonstrukce komunikace, ale také příprava území před započetím prací. Součástí jsou také například likvidace náletových dřevin, ochrana zdravých stromů a keřů a nová sadová úprava.
„Souběžně se stavbou budou muset být také přeložena podzemní vedení inženýrských sítí. V části stavby vznikne nový chodník a položena bude zcela nová trasa metropolitní sítě. Projekt se podařilo dostat do Regionálního akčního plánu a má přislíbenou dotaci ve výši 85 procent způsobilých výdajů,“ sdělil radní Ladislav Valtr pro regionální rozvoj.
Součástí projektu je i tvorba a následné využití BIM metody. V praxi to znamená, že bude na základě skutečného provedení stavby zhotoven 3D model, který bude přímo propojený s databází následného správce stavby. Při budoucí správě komunikace tak bude možné využívat například informace o použitých materiálech, skutečné poloze inženýrských sítí a další podrobnosti.