Českotřebovský deník 198/2024 

                                                       středa 17. července 2024 



Jaká bude nová českotřebovská knihovna ?

V samostatném příspěvku s velkým počtem grafických informací nahlédneme do projektové dokumentace, komentář si musí udělat každý sám, texty k dokumentaci jsou poměrně stručné.  Snad připomenu, že první záměr na "Regionální knihovnu" vytvořila ředitelka knihovny na žádost starosty města Jaroslava Zedníka již v roce 2013 v době, kdy Univerzita Pardubice zamýšlela opustit  budovu v České Třebové a všechny studenty umístit v novém kampusu v Pardubicích.  V první fázi se ovšem uvažovalo tak, že by si Univerzita ponechala jen např. jedno až dvě podlaží v budově, a knihovna by právě byla vhodným doplňkem pro společné využití. rekonstruované budovy. Nakonec ani to nedopadlo. I když Univerzita Pardubice zcela z České Třebové  neodešla a používá pronajaté prostory v ČSOB, tak v roce 2014 kvestor Univerzity Pardubice bez dohody s městem nabídl objekt do dražby. 
Město se o tom dopředu nedovědělo. V té době  již před komunálními volbami zastupitelstvo města, které jediné mohlo rozhodnout o odkoupení budovy, ukončilo činnost a tak v náhradním režimu o odkoupení rozhodla rada města ve funkci valné hromady společnosti TEZA. Za město se tedy dražby zúčastnil jednatel společnosti TEZA Gustav Doleček a úkol vyhrát dražbu splnil, ovšem za cenu zvýšených nákladů. Stálo nás to tehdy 3,9 milionu korun. Teprve následně pak byla budova odkoupena od Tezy městem a 9 roků se čekalo na dotaci.
Teprve v roce 2022 k tomu byla příležitost. Město rychle dokončilo potřebnou projektovou dokumentaci, podalo žádost o dotaci, která byla v roce 2023 přidělena. Ještě v loňském roce pak proběhla demolice nepotřebných nevyužitelných prostor. Na zhotovitele bylo vypsáno výběrové řízení, které vyhrála společnost VCES. Cena přestavby je 107 milionů, další peníze budou zapotřebí na vybavení objektu a investorský dozor a další vynucené investice. Předpoklad celkové ceny je 135 milionů, po odečtení dotace bude projekt zapotřebí dofinancovat cca 50 miliony z městských peněz. Dotace na stavbu je 85% z uznatelných nákladů. Staveniště bylo předáno 3. června, doba výstavby je 1,5 roku. Koncem roku 2025 by mělo být hotovo. Pak se bude knihovna stěhovat. Záměr je velkorysý, proto také vzrostou provozní náklady knihovny a zřejmě i počet zaměstnanců. S tím bude třeba v městském rozpočtu každoročně počítat... Všechno ostatní najdete na odkazu ZDE

Koalice pro Českou Třebovou připravuje
i letos tradiční akci: LOUČENÍ S LÉTEM  v Javorce 
Bude to už po dvanácté!
Letos se akce uskuteční v hudebním pavilonu v Javorce
v sobotu 31.8. Tradičně opět zahrají Ahasveři.
Dvouhodinový koncert s bohatou nabídkou občerstvení  bude zahájen v 18 hodin 

O prázdninách máte možnost v České Třebové
navštívit tyto zpřístupněné památky:

KOSTEL SV. JAKUBA VĚTŠÍHO  červenec – srpen: soboty a svátky 9 – 12 a 13 – 17 hodin, neděle 13 – 17 hodin
ROTUNDA SVATÉ KATEŘINY  červenec – srpen: otevřeno denně mimo pondělí 9 – 12 a 13 – 17 hodin
KAPLE PANNY MARIE POMOCNÉ NA HORÁCH  červenec – srpen: soboty, neděle a svátky 9 – 12 a 13 – 17 hodin
CHALOUPKA MAXE ŠVABINSKÉHO V KOZLOVĚ  červen - srpen: denně mimo pondělí 9 – 17 hodin   září - říjen: soboty, neděle a svátky 12 – 16 hodin
Mimo uvedené otvírací doby lze prohlídky domluvit na tel. 465 534 516 (kancelář muzea).  Upozorňujeme návštěvníky, že v církevních objektech může být provoz během konání obřadů omezen

Historická souprava tažená parní lokomotivou vyjede v sobotu na jízdu přes dvě krajská města

Letní jízdy parních vlaků Pardubickým krajem jsou od 29. června v plném proudu. V sobotu 20. července čeká na zájemce o železniční nostalgii mimořádná okružní jízda, která propojí nejen Pardubický a Královéhradecký kraj, ale také obě krajská města. S ohledem na zavádění systému ETCS se jedná o jednu z posledních možností svést se parní lokomotivou na koridorové trati mezi Ústím nad Orlicí a Pardubicemi. Jízdní řád a přepravní podmínky jsou k dispozici na internetových stránkách vlaky.pardubickykraj.cz
"Letošní letní jízdy parního vlaku Pardubickým krajem mají za sebou tři jízdy. Dvakrát jsme se vydali na trasu Králickem a Orlickoústeckem až do Hanušovic a jednou jsme zajížděli do Moravské Třebové a Chornice. V sobotu 20. července nás čeká jedna ze dvou speciálních okružních jízd spojujících nejen Pardubický a Královéhradecký kraj, ale také obě krajská města. Z mého pohledu se jedná o mimořádnou šanci pro všechny železniční nadšence absolvovat jak celý okruh, tak samozřejmě jednotlivé úseky. Tato jízda je jednou z posledních možností vydat se parním speciálem na hlavní železniční koridor, což po zavedení systému ETCS již nebude možné,“ uvedl hejtman Martin Netolický s tím, že druhá okružní jízda se uskuteční 10. srpna.
Začátek i konec okružní jízdy bude tradičně v Dolní Lipce, kde je parní lokomotiva deponována. „Z Dolní Lipky se pára vydá do Letohradu, Ústí nad Orlicí, Chocně až do Pardubic a následně do Hradce Králové, kde bude mít přibližně hodinový pobyt. Poté bude pokračovat přes Týniště nad Orlicí, Kostelec nad Orlicí do Žamberka a přes Letohrad a Jablonné nad Orlicí se vrátí zpět do Dolní Lipky,“ představil trasu hejtman Martin Netolický.
Parní expres bude tažen lokomotivou „Němka“ 555.0153, což je jedna z největších provozních parních lokomotiv u nás o výkonu více než 1500 koní. Soupravu budou tvořit historické rychlíkové vozy všech tří tehdy používaných tříd z let 1910 – 1930. Komfort cestujících doplní stylový bufet v bývalém služebním a zavazadlovém voze. Informace k jízdnímu řádu a přepravním podmínkám jsou k dispozici na internetových stránkách vlaky.pardubickykraj.cz

Nové dotace na likvidaci černých skládek

Nelegální skládky a smetiště představují značné riziko pro životní prostředí, mohou z nich unikat nebezpečné látky do půdy, vody i ovzduší a vážně znečistit lokální ekosystémy. S likvidací tzv. černých skládek pomůže samosprávám nová dotační výzva z Národního programu Životní prostředí. Ministerstvo na ni vyčlenilo 50 milionů korun.
Dotace pomůže radnicím s financováním odvozu a úklidu nezákonně soustředěného odpadu a zajištění jeho likvidace. Z veřejných prostranství včetně lesních porostů tak mohou zmizet hromady odpadků, starého oblečení, nábytku či pneumatik. Použít prostředky naopak nelze na nelegální skládky tvořené stavebním a demoličním odpadem nebo kontaminovanou zeminou. „Oproti předchozí výzvě jsme vyšli vstříc žadatelům a zvedli podporu na jeden projekt až na jeden milion korun, přičemž na projekt mohou získat 90 procent způsobilých výdajů,“ říká Petr Valdman, ředitel Státního fondu životního prostředí ČR k čerstvě vyhlášené výzvě, a dodává: „Výzvu jsme rozšířili tak, aby z ní mohly čerpat nejen obce s rozšířenou působností, ale i obce poskytující součinnost při odklízení odpadu vlastníkům pozemků, na kterých se nepovolená skládka nachází.“
„Žádosti do této výzvy z Národního programu Životní prostředí je možné podávat od 15. července do 31. prosince 2024, nejpozději však do vyčerpání alokace. Žádat mohou obce s rozšířenou působností a také obce poskytující součinnost v souladu se zákonem o odpadech. Projekty musí být realizovány do konce roku 2027.

Zajímavá data z Českého statistického úřadu se dotýkají  každého z nás

Spotřebitelské ceny meziměsíčně klesly o 0,3 %. Tento vývoj byl ovlivněn zejména nižšími cenami v oddíle doprava a v oddíle potraviny a nealkoholické nápoje. Meziročně spotřebitelské ceny v červnu vzrostly o 2,0 %, což bylo o 0,6 procentního bodu méně než v květnu.
Meziročně vzrostly spotřebitelské ceny v červnu o 2,0 %, což bylo o 0,6 procentního bodu méně než v květnu. Toto zpomalení meziročního cenového růstu bylo ovlivněno zejména cenami v oddíle doprava a v oddíle rekreace a kultura. V oddíle doprava zmírnil růst cen pohonných hmot a olejů z 10,8 % v květnu na 6,1 % v červnu. V oddíle rekreace a kultura přešly ceny dovolených s komplexními službami z květnového růstu o 8,4 % v pokles o 0,1 % v červnu v důsledku nástupu cen pobytů v sezónních destinacích.
Na meziroční růst cenové hladiny měly v červnu nadále největší vliv ceny v oddíle bydlení, kde vzrostly ceny nájemného z bytu o 7,0 %, výrobků a služeb pro běžnou údržbu bytu o 4,7 %, vodného o 10,9 %, stočného o 13,4 %, elektřiny o 10,6 % a tepla a teplé vody o 4,7 %. Ceny zemního plynu meziročně klesly o 7,9 % a tuhých paliv o 3,8 %. Další v pořadí vlivu byly ceny v oddíle stravování a ubytování v důsledku vyšších cen stravovacích služeb o 7,4 % a ubytovacích služeb o 8,1 %. V oddíle alkoholické nápoje, tabák vzrostly ceny lihovin o 4,4 %, piva o 3,8 % a tabákových výrobků o 7,3 %. Ceny vína meziročně klesly o 2,6 %. Na meziroční snižování celkové cenové hladiny měly v červnu největší vliv ceny v oddíle potraviny a nealkoholické nápoje, kde klesly především ceny mouky o 20,9 %, drůbežího masa o 12,1 %, polotučného trvanlivého mléka o 14,7 %, vajec o 20,4 % a ceny cukru také o 20,4 %.
Náklady vlastnického bydlení (imputované nájemné) meziročně vzrostly o 0,8 % (v květnu o 1,0 %). Úhrnný index spotřebitelských cen bez započtení nákladů vlastnického bydlení byl 102,0 %. Ceny zboží úhrnem vzrostly o 0,2 % a ceny služeb o 4,9 %. Hladina bazického indexu spotřebitelských cen k základnímu období průměr roku 2015 byla v červnu 151,0 % (v květnu 151,4 %).  Míra inflace vyjádřená přírůstkem průměrného indexu spotřebitelských cen za posledních 12 měsíců proti průměru předchozích 12 měsíců byla v červnu 4,9 % (v květnu 5,6 %).
Meziměsíční srovnání
Meziměsíčně klesly spotřebitelské ceny v červnu o 0,3 %. V oddíle doprava byly nižší ceny pohonných hmot a olejů o 3,7 % a ceny automobilů o 0,3 %. V oddíle potraviny a nealkoholické nápoje klesly zejména ceny výrobků ve skupině mléko, sýry, vejce o 0,9 %, nealkoholických nápojů o 1,3 %, uzenin o 0,9 %, ovoce o 1,0 % a cukru o 7,3 %. Pokles cen v oddíle alkoholické nápoje, tabák byl ovlivněn nižšími cenami lihovin o 1,5 %, piva o 1,0 % a vína o 1,0 %. Na zvyšování celkové cenové hladiny působil v červnu především růst cen v oddíle stravování a ubytování, kde se zvýšily ceny stravovacích služeb o 0,5 %. V oddíle rekreace a kultura vzrostly především ceny kulturních služeb o 2,7 %. Z potravin byly vyšší zejména ceny másla o 3,9 %.
Ceny zboží úhrnem klesly o 0,5 %, zatímco ceny služeb o 0,4 % vzrostly.
Harmonizovaný index spotřebitelských cen (HICP)
Podle předběžných výpočtů HICP v červnu v Česku meziměsíčně klesl o 0,3 % a meziročně vzrostl o 2,2 % (v květnu o 2,8 %). Podle bleskových odhadů Eurostatu byla meziroční změna HICP v červnu 2024 za Eurozónu 2,5 % (v květnu 2,6 %), v Německu 2,5 % a na Slovensku 2,4 %. Nejvyšší byla v červnu v Belgii (5,5 %) a nejnižší ve Finsku (0,6 %). Podle předběžných údajů Eurostatu byla meziroční změna HICP 27 členských zemí EU v květnu 2,7 %což bylo o 0,1 procentního bodu více než v dubnu. Nejvyšší byla v květnu v Rumunsku (5,8 %) a nejnižší v Lotyšsku (0,0 %).

Od úterý 16. července se opět jezdí po rekonstruované II/359 v Dolním Újezdu

Po téměř čtyřech měsících skončila již druhá etapa rekonstrukce komunikace II/359. Silničáři stihli projekt dokončit s více než měsíčním předstihem oproti plánovanému harmonogramu. Řidiči mohou po nové vozovce jezdit již od ranních hodin. Silnice II/359 byla v obci Dolní Újezd silně poničena nadměrnou dopravou, na stavu vozovky se nejvíce podepsala těžká nákladní auta, která sváží materiál na stavbu dálnice D35 v našem regionu. Krajská samospráva již s ohledem na stav komunikace nemohla s opravou čekat. V dubnu si proto staveniště převzala stavební firma. „Celkem jsme nechali opravit téměř kilometr komunikace a rozdíl oproti původnímu stavu je patrný na první pohled. Silnice byla v opravdu špatném stavu, byly tam velké trhliny na povrchu a bohužel došlo i k poškození spodních vrstev. Proto jsme nechali vše kompletně opravit a silnice je teď uzpůsobena na stávající provoz. Po dokončení dálnice ale musíme společně se státem návozové trasy důkladně opravit. Bohužel je to daň za to, že se staví kritická infrastruktura. Lidem v Dolním Újezdu nová silnice určitě usnadní život. My se nyní intenzivně věnujeme přípravě navazujících oprav přetížených silnic nejenom v tomto regionu,“ uvedl první náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.
Kromě rekonstrukce silnice došlo i k obnově odvodnění, doplnění nových obrub a opravě dešťové kanalizace. „V rámci rekonstrukce se udělalo poměrně hodně práce. Například křižovatka silnic II/359, III/3595 a III/36028 je menší a hlavně přehlednější, takže dojde ke zvýšení bezpečnosti provozu. Úpravy se dotkly například i autobusové zastávky, která je zase komfortnější pro cestující. Tomu všemu samozřejmě odpovídá i vysoutěžená cena, která s daní činí téměř 25 milionů korun. Považuji to za velice dobrou investici v poměru cena/výkon, která odráží to, co jsme avizovali při schválení letošního rozpočtu. V roce 2024 plánuje Pardubický kraj investice v dopravě ve výši téměř tří miliard korun a nejedná se pouze o velké projekty, ale i ty lokální, které ale mohou výrazně zlepšit situaci v menších obcích po celém regionu,“ sdělil hejtman Martin Netolický.
Další silnice jsou v hledáčku
Opravy silnic poničených nákladní dopravou samozřejmě nekončí v Dolním Újezdu. Krajská samospráva intenzivně jedná s Ředitelstvím silnic a dálnic o rekonstrukci dalších komunikací. V případě Dolního Újezdu se jedná například o cestu do Desné nebo na Jarošov, které jsou ve špatném stavu. „Zejména cesta na Jarošov to odnesla kvůli opravě v Dolním Újezdu, takže na tu se chystáme přednostně a chceme začít co nejdříve. Silnice jsou ale samozřejmě poničené napříč krajem a okresy. Proto je nutné, aby na jejich opravu v případě, že jsou poškozené kvůli výstavbě dálnice D35, přispěl stát. A také je potřeba, aby i příští vedení kraje po podzimních volbách pokračovalo v nastaveném trendu a do oprav infrastruktur putovaly miliardy korun ročně,“ dodává náměstek Kortyš.

Průměrné ceny komodit za první pololetí roku 2024


Průměrná cena silové elektřiny

2 142 Kč/MWh

Průměrná cena plynu

   858 Kč/MWh

Průměrná cena emisní povolenky

1 589 Kč/tCO2

Stanovení průměrné ceny silové elektřiny  Průměrná cena silové elektřiny je cena silové elektřiny na Evropské energetické burze EEX (www.eex.com). Stanoví se jako aritmetický průměr tzv. závěrečných cen (settlement price) produktu BL CAL YY (base load) - Phelix Power Futures pro obchodní zónu DE, za období leden až červen kalendářního roku, ve kterém se podpora stanovuje.  Vypořádací ceny jsou převedeny z EUR/MWh na CZK/MWh podle devizových kurzů vyhlášených Českou národní bankou pro příslušné dny.

Průměrná cena plynu  Průměrná cena plynu se stanoví jako cena zemního plynu na Evropské energetické burze (EEX). Stanoví se jako aritmetický průměr dostupných závěrečných cen (settlement price) produktu EEX-THE Cal-YY (původně s označením EEX-NCG Cal-YY), za období leden – červen kalendářního roku, ve kterém se podpora stanovuje. Vypořádací ceny jsou převedeny z EUR/MWh na CZK/MWh podle devizových kurzů vyhlášených Českou národní bankou pro příslušné dny.

Průměrná cena emisní povolenky  Průměrná cena emisní povolenky je cena emisní povolenky na Evropské energetické burze (EEX), která se stanoví jako vážený průměr závěrečných cen (settlement price) produktu EUA Spot za období leden až červen kalendářního roku, ve kterém se podpora stanovuje. Vypořádací ceny jsou převedeny z EUR/tCO2 na Kč/tCO2 podle devizových kurzů vyhlášených Českou národní bankou pro příslušné dny.


Senát schválil zkrácení doby oddlužení z pěti let na tři roky

Doba oddlužení se pravděpodobně zkrátí z nynějších pěti let na tři roky pro všechny dlužníky. Změnu přinese vládní novela insolvenčního zákona, kterou dnes Senát schválil beze změn. Nevyhověl doporučení svých výborů na sporné zavedení minimální srážky ze mzdy při exekuci, podle ministra spravedlnosti Pavla Blažka (ODS) by to znamenalo narušení koaličního kompromisu. Proti srážce ze mzdy se postavily také organizace na pomoc potřebným. Novelu ještě posoudí prezident. Základní minimální srážka měla podle senátních výborů hospodářského a ústavně-právního představovat pět procent z minimální mzdy. Letos by činila 945 korun s ohledem na to, že minimální mzda byla zvýšena na 18.900 korun měsíčně. Pokud by dlužník pobíral starobní, invalidní nebo sirotčí důchod nepřesahující minimální mzdu, srážka měla být poloviční.
Oddlužení je jednou z možností řešení úpadku. Změny insolvenčního zákona vychází z evropské směrnice, která ale požaduje tříleté oddlužení jen pro podnikatele. Kabinet se v programu zavázal k tomu, že se bude vztahovat i na spotřebitele. Zastánci tvrdí, že předlužení lidé získají druhou šanci spočívající v možnosti rychleji se dostat z dluhové pasti a vrátit se do legální ekonomiky. Podle kritiků zkrácení doby oddlužení neúměrně zhorší pozici věřitelů. Nyní jsou možnosti oddlužení prakticky dvě. Základní předpokládá, že lidé uhradí za pět let aspoň 30 procent dlužné částky. Pokud zaplatí méně, o jejich oddlužení na konci procesu rozhoduje soud. Ve druhé variantě musejí lidé uhradit věřitelům za tři roky nejméně 60 procent svých dluhů. Senioři, zdravotně postižení lidé a lidé s dluhy z dětství mají zvýhodněný režim. Novela zavádí tříletý proces oddlužení. Osvobození od placení zbývajících dluhů už nebude podmíněno splacením určité části pohledávek věřitelů, případy se budou posuzovat individuálně.
Vládní novela předpokládá, že tři roky by trvalo první oddlužení konkrétního dlužníka. Do stejného procesu by pak nesměl vstoupit ve lhůtě 12 let místo nynějších deseti let. Tříletým oddlužením by však dlužník mohl projít pouze jednou za zhruba 24 let. Pokud by se v době 20 let po osvobození od placení zbývajících pohledávek opět dostal do úpadku a pokusil se do oddlužení vstoupit znovu, musel by plnit splátkový kalendář pět let.

Ohlédnutí za nedělním cyklistickým závodem Masters - fotoreportáž Martina Šebely


 Fotoreportáž z cyklistické neděle, kde je jak dopolední, tak odpolední dění  jsou v samostatném příspěvku. Cyklistů se do České Třebové sjelo opravdu hodně, škoda proto nevydařené propagace.  Více ZDE

 Viděli jste nedávno publikovaná videa Českotřebovského deníku?