Jaká bude nová českotřebovská knihovna ?
V
samostatném příspěvku s velkým počtem grafických informací nahlédneme do projektové dokumentace, komentář si musí udělat každý sám,
texty k dokumentaci jsou poměrně stručné. Snad připomenu, že první
záměr na "Regionální knihovnu" vytvořila ředitelka knihovny na žádost
starosty města Jaroslava Zedníka již v roce 2013 v době, kdy Univerzita
Pardubice zamýšlela opustit budovu v České Třebové a všechny studenty
umístit v novém kampusu v Pardubicích.
V první fázi se ovšem uvažovalo tak,
že by si Univerzita ponechala jen např. jedno až dvě podlaží v budově, a
knihovna by právě byla vhodným doplňkem pro společné využití. rekonstruované
budovy. Nakonec ani to
nedopadlo. I když Univerzita Pardubice zcela z České Třebové neodešla
a používá pronajaté prostory v ČSOB, tak v roce 2014 kvestor Univerzity
Pardubice bez dohody s městem nabídl objekt do dražby.
Město se o tom
dopředu nedovědělo. V té době již před komunálními volbami zastupitelstvo města, které jediné
mohlo rozhodnout o odkoupení budovy, ukončilo činnost a tak v náhradním režimu
o odkoupení rozhodla rada města ve funkci valné hromady společnosti TEZA. Za
město se tedy dražby zúčastnil jednatel společnosti TEZA Gustav Doleček a
úkol vyhrát dražbu splnil, ovšem za cenu zvýšených nákladů. Stálo nás to
tehdy 3,9 milionu korun. Teprve
následně pak byla budova odkoupena od Tezy městem a 9 roků se čekalo
na dotaci.
Teprve v roce 2022 k tomu byla příležitost. Město rychle
dokončilo potřebnou projektovou dokumentaci, podalo žádost o dotaci, která
byla v roce 2023 přidělena. Ještě v loňském roce pak proběhla demolice
nepotřebných nevyužitelných prostor. Na zhotovitele bylo vypsáno
výběrové řízení, které vyhrála společnost VCES. Cena přestavby je 107
milionů, další peníze budou zapotřebí na vybavení objektu a investorský
dozor a další vynucené investice. Předpoklad celkové ceny je 135 milionů, po
odečtení dotace bude projekt zapotřebí dofinancovat cca 50 miliony z
městských peněz. Dotace na stavbu je 85% z
uznatelných nákladů. Staveniště bylo předáno 3. června, doba
výstavby je 1,5 roku. Koncem roku 2025 by mělo být hotovo. Pak se bude
knihovna stěhovat. Záměr je velkorysý, proto také vzrostou provozní náklady
knihovny a zřejmě i počet zaměstnanců. S tím bude třeba v městském rozpočtu
každoročně počítat...
Všechno ostatní
najdete na odkazu ZDE
Koalice pro Českou Třebovou připravuje
i letos tradiční akci: LOUČENÍ S LÉTEM v Javorce
Bude to už po dvanácté!
Letos se akce uskuteční v hudebním
pavilonu v Javorce
v sobotu 31.8. Tradičně opět zahrají Ahasveři.
Dvouhodinový koncert s bohatou nabídkou občerstvení bude
zahájen v 18 hodin
O prázdninách máte možnost
v České Třebové
navštívit tyto
zpřístupněné památky:
KOSTEL SV. JAKUBA VĚTŠÍHO červenec – srpen: soboty a svátky 9 – 12 a
13 – 17 hodin, neděle 13 – 17 hodin
ROTUNDA SVATÉ KATEŘINY červenec – srpen: otevřeno denně mimo
pondělí 9 – 12 a 13 – 17 hodin
KAPLE PANNY MARIE POMOCNÉ NA HORÁCH červenec – srpen: soboty, neděle a svátky
9 – 12 a 13 – 17 hodin
CHALOUPKA MAXE ŠVABINSKÉHO V KOZLOVĚ červen - srpen: denně mimo pondělí 9 – 17
hodin září - říjen: soboty, neděle a svátky 12 –
16 hodin
Mimo uvedené otvírací doby lze prohlídky
domluvit na tel. 465 534 516 (kancelář muzea). Upozorňujeme návštěvníky, že v církevních
objektech může být provoz během konání obřadů omezen
Historická souprava tažená parní
lokomotivou vyjede v sobotu na jízdu přes
dvě krajská města
Letní
jízdy parních vlaků Pardubickým krajem jsou od 29.
června v plném proudu. V sobotu 20. července čeká
na zájemce o železniční nostalgii mimořádná
okružní jízda, která propojí nejen Pardubický a
Královéhradecký kraj, ale také obě krajská města.
S ohledem na zavádění systému ETCS se jedná o
jednu z posledních možností svést se parní
lokomotivou na koridorové trati mezi Ústím nad
Orlicí a Pardubicemi. Jízdní řád a přepravní
podmínky jsou k dispozici na internetových
stránkách vlaky.pardubickykraj.cz
"Letošní letní jízdy parního vlaku Pardubickým
krajem mají za sebou tři jízdy. Dvakrát jsme se
vydali na trasu Králickem a Orlickoústeckem až do
Hanušovic a jednou jsme zajížděli do Moravské
Třebové a Chornice. V sobotu 20. července nás čeká
jedna ze dvou speciálních okružních jízd
spojujících nejen Pardubický a Královéhradecký
kraj, ale také obě krajská města. Z mého pohledu
se jedná o mimořádnou šanci pro všechny železniční
nadšence absolvovat jak celý okruh, tak samozřejmě
jednotlivé úseky. Tato jízda je jednou
z posledních možností vydat se parním speciálem na
hlavní železniční koridor, což po zavedení systému
ETCS již nebude možné,“ uvedl hejtman Martin
Netolický s tím, že druhá okružní jízda se
uskuteční 10. srpna.
Začátek i konec okružní jízdy bude tradičně
v Dolní Lipce, kde je parní lokomotiva deponována.
„Z Dolní Lipky se pára vydá do Letohradu, Ústí
nad Orlicí, Chocně až do Pardubic a následně do
Hradce Králové, kde bude mít přibližně hodinový
pobyt. Poté bude pokračovat přes Týniště nad
Orlicí, Kostelec nad Orlicí do Žamberka a přes
Letohrad a Jablonné nad Orlicí se vrátí zpět do
Dolní Lipky,“ představil trasu hejtman Martin
Netolický.
Parní expres bude tažen lokomotivou „Němka“
555.0153, což je jedna z největších provozních
parních lokomotiv u nás o výkonu více než 1500
koní. Soupravu budou tvořit historické rychlíkové
vozy všech tří tehdy používaných tříd z let 1910 –
1930. Komfort cestujících doplní stylový bufet
v bývalém služebním a zavazadlovém voze. Informace
k jízdnímu řádu a přepravním podmínkám jsou
k dispozici na internetových stránkách vlaky.pardubickykraj.cz
Nové dotace na likvidaci černých
skládek
Nelegální skládky a smetiště představují značné riziko pro
životní prostředí, mohou z nich unikat nebezpečné látky do
půdy, vody i ovzduší a vážně znečistit lokální ekosystémy.
S likvidací tzv. černých skládek pomůže samosprávám nová
dotační výzva z Národního programu Životní prostředí.
Ministerstvo na ni vyčlenilo 50 milionů korun.
Dotace pomůže radnicím s financováním odvozu a úklidu
nezákonně soustředěného odpadu a zajištění jeho likvidace.
Z veřejných prostranství včetně lesních porostů tak mohou
zmizet hromady odpadků, starého oblečení, nábytku či
pneumatik. Použít prostředky naopak nelze na nelegální
skládky tvořené stavebním a demoličním odpadem nebo
kontaminovanou zeminou. „Oproti předchozí výzvě jsme
vyšli vstříc žadatelům a zvedli podporu na jeden projekt
až na jeden milion korun, přičemž na projekt mohou získat
90 procent způsobilých výdajů,“ říká Petr
Valdman, ředitel Státního fondu životního prostředí ČR k
čerstvě vyhlášené výzvě, a dodává: „Výzvu jsme
rozšířili tak, aby z ní mohly čerpat nejen obce s
rozšířenou působností, ale i obce poskytující součinnost
při odklízení odpadu vlastníkům pozemků, na kterých se
nepovolená skládka nachází.“
„Žádosti do této výzvy z Národního programu Životní
prostředí je možné podávat od 15. července do 31. prosince
2024, nejpozději však do vyčerpání alokace. Žádat mohou
obce s rozšířenou působností a také obce poskytující
součinnost v souladu se zákonem o odpadech. Projekty musí
být realizovány do konce roku 2027.
Zajímavá data z Českého statistického úřadu se
dotýkají každého z nás
Spotřebitelské ceny meziměsíčně klesly o 0,3 %.
Tento vývoj byl ovlivněn zejména nižšími cenami v
oddíle doprava a v oddíle potraviny a nealkoholické
nápoje. Meziročně spotřebitelské ceny v červnu
vzrostly o 2,0 %, což bylo o 0,6 procentního bodu
méně než v květnu.
Meziročně vzrostly spotřebitelské ceny v červnu
o 2,0 %, což bylo o 0,6 procentního bodu méně než
v květnu. Toto zpomalení meziročního
cenového růstu bylo ovlivněno zejména cenami
v oddíle doprava a v oddíle rekreace a kultura.
V oddíle doprava zmírnil růst cen pohonných hmot
a olejů z 10,8 % v květnu na 6,1 % v červnu.
V oddíle rekreace a kultura přešly ceny dovolených
s komplexními službami z květnového růstu o 8,4 %
v pokles o 0,1 % v červnu v důsledku nástupu cen
pobytů v sezónních destinacích.
Na meziroční růst
cenové hladiny měly v červnu nadále největší
vliv ceny v oddíle bydlení, kde vzrostly
ceny nájemného z bytu o 7,0 %, výrobků a služeb
pro běžnou údržbu bytu o 4,7 %, vodného o 10,9 %,
stočného o 13,4 %, elektřiny o 10,6 % a tepla
a teplé vody o 4,7 %. Ceny zemního plynu meziročně
klesly o 7,9 % a tuhých paliv o 3,8 %. Další
v pořadí vlivu byly ceny v oddíle stravování
a ubytování v důsledku vyšších cen stravovacích
služeb o 7,4 % a ubytovacích služeb o 8,1 %. V oddíle
alkoholické nápoje, tabák vzrostly ceny lihovin
o 4,4 %, piva o 3,8 % a tabákových výrobků o 7,3 %.
Ceny vína meziročně klesly o 2,6 %. Na meziroční
snižování celkové cenové hladiny měly v červnu
největší vliv ceny v oddíle potraviny
a nealkoholické nápoje, kde klesly především ceny
mouky o 20,9 %, drůbežího masa o 12,1 %, polotučného
trvanlivého mléka o 14,7 %, vajec o 20,4 % a ceny
cukru také o 20,4 %.
Náklady vlastnického bydlení (imputované nájemné)
meziročně vzrostly o 0,8 % (v květnu o 1,0 %).
Úhrnný index spotřebitelských cen bez započtení
nákladů vlastnického bydlení byl 102,0 %. Ceny zboží
úhrnem vzrostly o 0,2 % a ceny služeb o 4,9 %.
Hladina bazického indexu spotřebitelských cen
k základnímu období průměr roku 2015 byla v červnu
151,0 % (v květnu 151,4 %). Míra inflace
vyjádřená přírůstkem průměrného indexu
spotřebitelských cen za posledních 12 měsíců proti
průměru předchozích 12 měsíců byla v červnu 4,9 %
(v květnu 5,6 %).
Meziměsíční srovnání
Meziměsíčně klesly spotřebitelské ceny v červnu
o 0,3 %. V oddíle doprava byly nižší ceny pohonných
hmot a olejů o 3,7 % a ceny automobilů o 0,3 %.
V oddíle potraviny a nealkoholické nápoje klesly
zejména ceny výrobků ve skupině mléko, sýry, vejce
o 0,9 %, nealkoholických nápojů o 1,3 %, uzenin
o 0,9 %, ovoce o 1,0 % a cukru o 7,3 %. Pokles cen
v oddíle alkoholické nápoje, tabák byl ovlivněn
nižšími cenami lihovin o 1,5 %, piva o 1,0 % a vína
o 1,0 %. Na zvyšování celkové cenové hladiny působil
v červnu především růst cen v oddíle stravování
a ubytování, kde se zvýšily ceny stravovacích služeb
o 0,5 %. V oddíle rekreace a kultura vzrostly
především ceny kulturních služeb o 2,7 %. Z potravin
byly vyšší zejména ceny másla o 3,9 %.
Ceny zboží úhrnem klesly o 0,5 %, zatímco ceny
služeb o 0,4 % vzrostly.
Harmonizovaný index spotřebitelských
cen (HICP)
Podle předběžných výpočtů HICP v červnu v Česku meziměsíčně klesl
o 0,3 % a meziročně vzrostl
o 2,2 % (v květnu o 2,8 %). Podle
bleskových odhadů Eurostatu byla meziroční změna
HICP v červnu 2024 za Eurozónu 2,5 %
(v květnu 2,6 %), v Německu 2,5 % a na Slovensku
2,4 %. Nejvyšší byla v červnu v Belgii (5,5 %)
a nejnižší ve Finsku (0,6 %). Podle předběžných
údajů Eurostatu byla meziroční změna
HICP 27 členských
zemí EU v květnu 2,7 %, což
bylo o 0,1 procentního bodu více než
v dubnu. Nejvyšší byla v květnu v Rumunsku (5,8 %)
a nejnižší v Lotyšsku (0,0 %).
Od úterý 16. července se opět jezdí po
rekonstruované II/359 v Dolním Újezdu
Po téměř čtyřech měsících skončila již druhá etapa
rekonstrukce komunikace II/359. Silničáři stihli projekt
dokončit s více než měsíčním předstihem oproti plánovanému
harmonogramu. Řidiči mohou po nové vozovce jezdit již od
ranních hodin. Silnice II/359 byla v obci Dolní Újezd
silně poničena nadměrnou dopravou, na stavu vozovky se
nejvíce podepsala těžká nákladní auta, která sváží
materiál na stavbu dálnice D35 v našem regionu. Krajská
samospráva již s ohledem na stav komunikace nemohla
s opravou čekat. V dubnu si proto staveniště převzala
stavební firma. „Celkem jsme nechali opravit téměř
kilometr komunikace a rozdíl oproti původnímu stavu je
patrný na první pohled. Silnice byla v opravdu špatném
stavu, byly tam velké trhliny na povrchu a bohužel došlo i
k poškození spodních vrstev. Proto jsme nechali vše
kompletně opravit a silnice je teď uzpůsobena na stávající
provoz. Po dokončení dálnice ale musíme společně se státem
návozové trasy důkladně opravit. Bohužel je to daň za to,
že se staví kritická infrastruktura. Lidem v Dolním Újezdu
nová silnice určitě usnadní život. My se nyní intenzivně
věnujeme přípravě navazujících oprav přetížených silnic
nejenom v tomto regionu,“ uvedl první náměstek
hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.
Kromě rekonstrukce silnice došlo i k obnově odvodnění,
doplnění nových obrub a opravě dešťové kanalizace. „V
rámci rekonstrukce se udělalo poměrně hodně práce.
Například křižovatka silnic II/359, III/3595 a III/36028
je menší a hlavně přehlednější, takže dojde ke zvýšení
bezpečnosti provozu. Úpravy se dotkly například i
autobusové zastávky, která je zase komfortnější pro
cestující. Tomu všemu samozřejmě odpovídá i vysoutěžená
cena, která s daní činí téměř 25 milionů korun. Považuji
to za velice dobrou investici v poměru cena/výkon, která
odráží to, co jsme avizovali při schválení letošního
rozpočtu. V roce 2024 plánuje Pardubický kraj investice
v dopravě ve výši téměř tří miliard korun a nejedná se
pouze o velké projekty, ale i ty lokální, které ale mohou
výrazně zlepšit situaci v menších obcích po celém
regionu,“ sdělil hejtman Martin Netolický.
Další silnice jsou v hledáčku
Opravy silnic poničených nákladní dopravou samozřejmě
nekončí v Dolním Újezdu. Krajská samospráva intenzivně
jedná s Ředitelstvím silnic a dálnic o rekonstrukci
dalších komunikací. V případě Dolního Újezdu se jedná
například o cestu do Desné nebo na Jarošov, které jsou ve
špatném stavu. „Zejména cesta na Jarošov to odnesla
kvůli opravě v Dolním Újezdu, takže na tu se chystáme
přednostně a chceme začít co nejdříve. Silnice jsou ale
samozřejmě poničené napříč krajem a okresy. Proto je
nutné, aby na jejich opravu v případě, že jsou poškozené
kvůli výstavbě dálnice D35, přispěl stát. A také je
potřeba, aby i příští vedení kraje po podzimních volbách
pokračovalo v nastaveném trendu a do oprav infrastruktur
putovaly miliardy korun ročně,“ dodává náměstek Kortyš.
Průměrné ceny komodit za první pololetí roku 2024
Průměrná cena silové elektřiny |
2 142 Kč/MWh |
Průměrná cena plynu |
858 Kč/MWh |
Průměrná cena emisní povolenky |
1 589 Kč/tCO2 |
Stanovení průměrné ceny silové elektřiny
Průměrná cena silové elektřiny je cena silové elektřiny na
Evropské energetické burze EEX (www.eex.com).
Stanoví se jako aritmetický průměr tzv. závěrečných cen
(settlement price) produktu BL CAL YY (base load) - Phelix
Power Futures pro obchodní zónu DE, za období leden až
červen kalendářního roku, ve kterém se podpora stanovuje.
Vypořádací ceny jsou převedeny z EUR/MWh na CZK/MWh podle
devizových kurzů vyhlášených Českou národní bankou pro
příslušné dny.
Průměrná cena plynu Průměrná
cena plynu se stanoví jako cena zemního plynu na Evropské
energetické burze (EEX). Stanoví se jako aritmetický průměr
dostupných závěrečných cen (settlement price) produktu EEX-THE
Cal-YY (původně s označením EEX-NCG Cal-YY), za období leden
– červen kalendářního roku, ve kterém se podpora stanovuje.
Vypořádací ceny jsou převedeny z EUR/MWh na CZK/MWh podle
devizových kurzů vyhlášených Českou národní bankou pro
příslušné dny.
Průměrná cena emisní povolenky Průměrná
cena emisní povolenky je cena emisní povolenky na Evropské
energetické burze (EEX), která se stanoví jako vážený průměr
závěrečných cen (settlement price) produktu EUA Spot za
období leden až červen kalendářního roku, ve kterém se
podpora stanovuje. Vypořádací ceny jsou převedeny
z EUR/tCO2 na Kč/tCO2 podle devizových kurzů vyhlášených
Českou národní bankou pro příslušné dny.
Senát schválil zkrácení
doby oddlužení z pěti let na tři roky
Doba oddlužení se pravděpodobně zkrátí z nynějších pěti
let na tři roky pro všechny dlužníky. Změnu přinese vládní
novela insolvenčního zákona, kterou dnes Senát schválil
beze změn. Nevyhověl doporučení svých výborů na sporné
zavedení minimální srážky ze mzdy při exekuci, podle
ministra spravedlnosti Pavla Blažka (ODS) by to znamenalo
narušení koaličního kompromisu. Proti srážce ze mzdy se
postavily také organizace na pomoc potřebným. Novelu ještě
posoudí prezident. Základní minimální srážka měla podle
senátních výborů hospodářského a ústavně-právního
představovat pět procent z minimální mzdy. Letos by činila
945 korun s ohledem na to, že minimální mzda byla zvýšena
na 18.900 korun měsíčně. Pokud by dlužník pobíral
starobní, invalidní nebo sirotčí důchod nepřesahující
minimální mzdu, srážka měla být poloviční.
Oddlužení je jednou z možností řešení úpadku. Změny
insolvenčního zákona vychází z evropské směrnice, která
ale požaduje tříleté oddlužení jen pro podnikatele.
Kabinet se v programu zavázal k tomu, že se bude vztahovat
i na spotřebitele. Zastánci tvrdí, že předlužení lidé
získají druhou šanci spočívající v možnosti rychleji se
dostat z dluhové pasti a vrátit se do legální ekonomiky.
Podle kritiků zkrácení doby oddlužení neúměrně zhorší
pozici věřitelů. Nyní jsou možnosti oddlužení prakticky
dvě. Základní předpokládá, že lidé uhradí za pět let aspoň
30 procent dlužné částky. Pokud zaplatí méně, o jejich
oddlužení na konci procesu rozhoduje soud. Ve druhé
variantě musejí lidé uhradit věřitelům za tři roky nejméně
60 procent svých dluhů. Senioři, zdravotně postižení lidé
a lidé s dluhy z dětství mají zvýhodněný režim. Novela
zavádí tříletý proces oddlužení. Osvobození od placení
zbývajících dluhů už nebude podmíněno splacením určité
části pohledávek věřitelů, případy se budou posuzovat
individuálně.
Vládní novela předpokládá, že tři roky by trvalo první
oddlužení konkrétního dlužníka. Do stejného procesu by pak
nesměl vstoupit ve lhůtě 12 let místo nynějších deseti
let. Tříletým oddlužením by však dlužník mohl projít pouze
jednou za zhruba 24 let. Pokud by se v době 20 let po
osvobození od placení zbývajících pohledávek opět dostal
do úpadku a pokusil se do oddlužení vstoupit znovu, musel
by plnit splátkový kalendář pět let.
Ohlédnutí za nedělním
cyklistickým závodem Masters - fotoreportáž Martina Šebely
Fotoreportáž z
cyklistické neděle, kde je jak dopolední, tak odpolední dění
jsou v samostatném příspěvku. Cyklistů se do České Třebové sjelo
opravdu hodně, škoda proto nevydařené propagace.
Více ZDE
Viděli jste nedávno publikovaná videa Českotřebovského
deníku?
|