Českotřebovský
deník 3/2010 (3. ledna 2010)
-
Jakou chceme sochu Jana Pernera? Anketa pokračuje.
Formulář pro anketu je k dispozici ZDE
Více
anketě a problému najdete ZDE
Setkal
jsem se i s tím, že formulář nefungoval. Problém
může být v tom, že formulář lze odeslat jen tehdy, máte-li zřízen vlastní
(mailový kleint), pokud posíláte všechno např. přes seznam.cz, pak anketní
odpovědi neodešlete. V tomto případě prosím napište odpověď ve formě
zprávy na mail
mikolecky@probit.cz.
-
Tabulka ohlasů ankety
získaných v době do 3.1. 2010 21.00 hodin
Datum
1. ledna 2010
2. ledna 2010
3. ledna 2010 |
Souhlas s
návrhem RM
1
1
2 |
Nesouhlas
s RM
9
5
9 |
nevím -
nezájem
1
0
0 |
|
|
-
Poznámka k
umístění sochy Jana Pernera
- Domnívám se, že je dobré se ještě také vyjadřovat i k tomu, zda je
opravdu nejvhodnější umístit připravovanou sochu Jana Pernera do středu
poměrně malé kruhové křižovatky. Je to patrné zejména nyní, kdy
je kruhový objezd jasně vytyčen. I zde lze najít nějaká pro a
proti. Hledám-li nějaký argument pro, tak snad ten, že se tak
vytvoří nějaký ústřední bod tohoto prostoru, který bude pozorovatelný z
více stran, bude tvořit dominantu uvedeného prostoru, ten však není
budoucím Pernerovým náměstím ! Třeba by bylo jiné místo vhodnější!. Jako argument proti umístění uprostřed "kruháče"
uvádím jako první hledisko bezpečnostní. Socha za dva miliony bude zde
umístěná v dost vysokém nebezpečí, dopravní ruch na tomto místě
nebude malý a mimo osobních vozů zde budou jezdit i dodávky a autobusy,
budou zde i tři přechody pro chodce jako další kolizní místa. (viz
obrázek). V souhrnu to znamená, že to
nebude bezpečné místo a umístíme-li zde cennou sochu, může přijít
snadno k "úrazu" nebo naopak může způsobit i horší následky nehody,
pokud se zde nějaká nehoda stane. Zde umístěnou sochu se nebude
možné také řádně prohlédnout. Jedině z chodníku v okolí, nebude
možné se u sochy vyfotografovat, nebude zde možné zvolit nejvhodnější
úhel pozorování právě pro velký motorový provoz po okolní komunikaci.
Neznám nikde takto umístěnou sochu a myslím, že by se to mělo změnit.
Jistě se nahoře v pěší zóně s velmi frekventovaným provozem najde místo
lepší. Byl bych moc rád, kdyby se k tomuto problému vyjádřil např.
městský architekt a případně udělal několik vizualizací s umístěním této
sochy (respektive její makety) i na jiných místech. Nejhorší je, že otázka výběru lokality pro
umístění sochy velmi úzce souvisí s vybraným námětem. Obecně se uvádí,
že velkou "nevýhodou" každé sochy - postavy je to že má
nejen přední stranu, ale také "záda", která se nefotografují. Tato
nevýhoda vyniká právě na zmíněné nešťastné kruhové křižovatce a vybraná
varianta Ing. Garguláka má přece jen výhodu v tom, že je pozorovatelná z
více stran, že má více pohledů než figura na podstavci z návrhu č.2 nebo
č.4. Pokud ale připustíme, že toto umístění uprostřed
automobilového provozu je nevhodné (jako že je), tak potom umístěme
sochu na horním plató v sousedství pěší zóny, kde bude daleko lépe na
očích všech, kteří přijdou do tohoto prostoru. Tam bude pěší
frekvence daleko vyšší než u kruhové křižovatky. Socha zde přece nemá
být instalována pro automobilisty, naopak je bude rušit, k silnici patří
dopravní značky a ne sochy a plastiky!
Milan Mikolecký
-
-
K osvětlení
problému uvádím fotografie řešení autorů jednotlivých návrhů
uprostřed křižovatky
-
-
Návrh č. 1 Ing. Jar. Garguláka má více pozorovatelných úhlů
-
- Také
návrhu č. 2 akad. sochaře Lad. Sorokáče myslím umístění do
středu kruháče ubližuje.
-
- Situace
- začlenění návrhu Š. Milkova
Socha ve 4. návrhu se dle zadání dívá do Sadové ulice
- Právě reálné zakreslení do fotografie plné automobilů ukazuje,
jak je taková situace nevhodná, socha se zcela "ztratí"!
-
Domnívám se, že všem návrhům jsou umístění do středu jakési
zatím nastíněného kruháče ubližuje a jakékoliv jiné
umístění může každému z nich jenom pomoci. Umístění do středu kruhové
křižovatky
přitom bylo (bohužel) již v zadání výtvarné soutěže.
Křižovatky jsou pro automobily, nikoliv pro sochy a plastiky. Co
s tím budeme dělat?
-
-
Jaký bude rok
2010 v kulturní oblasti ?
- V článku věnovaném očekáváním roku 2010 nebyla v podstatě zmíněna
oblast kultury. Dění v kultuře je zřejmé v plánu, který zveřejnilo
Kulturní centrum zejména zatím na I. pololetí roku. Kulturní dění se
neplánuje na kalendářní roky, ale kulturní sezóna je vždy plánována
od září do června a prázdniny jsou specifickým obdobím s určitým
útlumem kulturního i sportovního dění. Nicméně i v oblasti
kulturního dění je o čem psát: mezi úspěšné projekty Kulturního centra
patří především divadelní předplatné. Už nyní je zřejmé, že že jarní
cyklus byl v podstatě vyprodán. Už nyní
je naprogramován i XII. ročník Hudebního festivalu Antonína
Bennewitze,
který opět přinese do České Třebové a do Přívratu opravdu vynikající
koncerty....
Více v samostatném
článku ZDE
-
-
Krajská hokejová
liga žáků 4.tříd.: HC Litomyšl - HC Loko Česká
Třebová 15 : 1
Minihokej žáků
ročník 2001: Gepardi Litomyšl - Žraloci Česká
Třebová 8 : 3
Minihokej žáků
ročník 2002 : Panteři Litomyšl - Kohouti Česká
Třebová 4 : 18
|
-
Premiér postoupil petici za záchranu Ježíška Ministerstvu kultury
- Celý měsíc prosinec vyzývala parta studentů a mladých
nadšenců český národ k uvědomění a připomenutí tradičních Vánoc a jejich
symbolu Ježíška jakožto jediného
dárkonoše v Čechách. Podpory se jim
dostalo od více jak 35 000 lidí, kteří se podepsali pod internetovou
petici nebo se přidali mezi fanoušky na stránkách Zachraňte Ježíška na
Facebooku. Před Vánoci se autoři projektu vydali na Úřad Vlády ČR, kde
petici s dopisem předali premiérovi. Snažení studentů bylo vyslyšeno, pan
premiér Fischer předal petici Ministerstvu kultury, které se jí bude v
následujících dnech zabývat. „Velice nás těší, že pan premiér podstoupil petici Ministerstvu
kultury, které se bude záchranou Ježíška a českých zvyků a tradic zabývat.
Lepší odměnu za naše snažení jsme si nemohli přát,“ s nadšením sdělil
výsledky akce autor projektu Adam Dušek. Součástí letošní
akce byla i sbírka, jejíž výtěžek bude předán dětem z brněnské onkologie,
které si zaslouží náš zájem a naši pomoc. Dosud přispělo 586 dárců
celkovou částkou 28 534 korun. Suma bude využita k zakoupení flexibilního
transportního monitoru vitálních funkcí, určeného pro jednotky intenzívní
péče, transport, emergency a
dospávací pokoje. Projekt Zachraňte Ježíška
vznikl na podporu českých tradičních Vánoc, které se pomalu vytrácejí z
našich životů. Tato myšlenka byla šířena skrze média, osobní setkání s
příznivci v desítce měst po celé republice a pomocí sociálních sítí. Podle
organizátorů tak boj s americkými vlivy v naší kultuře letos dopadl na
výbornou. Jana Kodysová
-
-
Fervoja linio kun la plej rapidaj
trajnoj en la mondo malfermita en
Ĉinio
-
- Sabaton, la 26-an de decembro 2009
okazis solena ekspluatapertigo de fervoja linio inter urboj Wu-chan kaj
Kanton en Ĉinio. La distancon 1067 km la trajno
traveturos en malpli ol tri horoj! Dum la unua veturado la trajno
veturis per
- meza rapido 350 km en
horo. Oni atendas, ke la fervoja kunligo konkurencos al
aertrafiko. Tiu ĉi ĝis nun estis multe pli rapida, ĉar
vojaĝo surtere daŭris minimume dek horojn. Tamen, eĉ uzante tiun ĉi la
plej rapidan trajnon la fervojo ne venkos.
- La bileto por unu veturado kostos en
rekalkulo 120 USD (cca 80 eŭrojn). La urbo Wu-chan
estas la plej granda en centra Ĉinio kaj samtempe
metropolo de la provinco Chu-pej. En la urbo vivas 6,7 milionojn da
homoj. Celurbo de la nova linio estas elstara marhaveno Kanton ĉe
marbordo de Sudĉina Maro – aglomeraĵo nombranta 12 milionojn da homoj.
Se la trajno konservos sian rapidon, ĝi
estos la plej rapida trajno en la mondo. La ĝisnunaj grandrapidaj
trajnoj en Japanio kaj Francio trafikas per meza rapido ĉirkaŭ 240,
respektive 270 km en horo. La plej granda rapido, per kiu trajno
kapablis veturi, estis mezurita en la jaro 2003 en Japanio, la
veturigilo galopis per rapido 581 km en horo. (Laŭ
interreta informo prilaboris Jindřich Tomíšek)
- Teksto al aldonitaj bildoj:
La trajno atinganta mezan rapidon ĝis 350
km en horo
-
-
V češtině: Čina-350 km/hod. V Čině byla otevřená trať s rychlostními vlaky
- V sobotu 26. prosince 2009 byla slavnostně otevřena železniční trať
mezi městy Wu-chan a Kanton v Čině. Vzdálenost 1 067 km vlak projede
za méně než 3 hodiny. Během první jízdy vlak jel střední rychlostí 350
km/hod. Očekává se, že toto železniční spojení bude konkurovat letecké
dopravě. Ke srovnání uvádíme, že jízda po zemi trvá minimálně 10
hodin.
- Jízdenka pro jednu cestu stojí 120 USD (cca 80 euro). Město Wu-Chan
je velké město ve středu Číny a současně metropolí provincie Chu-pej,
ve městě žije 6,7 milionů obyvatel. Cílové město nové dráhy je
přístavní město Kanton u mořského jižního břehu mající 12 milionů
obyvatel. Jestliže vlak zachovává uvedenou rychlost , pak je
nejrychlejší vlak ve světě. Dosavadní rychlostní vlaky v Japonsku a ve
Francii jezdí střední rychlosti 240 km/hod., nejvýše 270 km/hod.
Největší rychlost byla naměřena v r. 2003 v Japonsku, kde vozidlo jelo
rychlostí 581 km/hod. Z internetové informace zpracoval
Ing. Jiří Vencl st.
|