Českotřebovský deník 369/2018 (30/12)
170 let železnice Česká Třebová - Brno řádně oslaví především ve Svitavách

Výročí 170 let trati Brno - Česká Třebová je významné a je třeba ho oslavit a připomínat. K výročí připravuje výstavu město Svitavy, které nedávno slavilo důstojně i další výročí trati na Poličku. Proč by si tedy nechalo ujít  i jubileum hlavní trati na Brno!  Výstava bude v Městském muzeu ve Svitavách s vernisáží 31.5.2019. Výstava zabere celkem 4 místnosti muzea (když vše klapne podle plánů) a bude doplněna o velké kolejiště ve velikosti HO. Kurátorem výstavy se stal českotřebovský železniční nadšenec Pavel Stejskal, nyní ho čekají další měsíce velké práce.
"Ve Svitavách je bezvadná spolupráce, výborný kolektiv, takže mě ta práce baví. Z muzea v České Třebové si zapůjčíme také nějaké materiály, takže i Třebová se zapojí. Je sice škoda, že původní iniciativa o připomenutí výročí (a také jiných železničních výročí) nevyšla z České Třebové, ale je to dáno tím, že v kolektivu pracovnic muzea v ČT není o železnici žádný zájem a hlavně znalosti k dané problematice," říká Pavel Stejskal.  "Se svitavským muzeem mám ty nejlepší zkušenosti již z roku 2016, kdy jsem rovněž jako kurátor spolupracoval na výstavě k výročí 120 let místní dráhy Svitavy - Polička - Žďárec, která byla velice úspěšná a nastavila tak laťku pro výstavu v roce 2019 velice vysoko. Po Novém roce by měla proběhnout jednání o zápůjčce některých materiálů a modelů z Národního památkového ústavu v Ostravě. Tato zápůjčka bude docela stěžejní, protože máme v plánu věnovat se také architektuře Severní státní dráhy a StEG, což je věc o kterou se moc lidí nezajímá a přitom je velice zajímavá. Pro tuto část expozice připravuji i já několik modelů a to předně model vizualizace pravděpodobného vzhledu první českotřebovské výpravní budovy z roku 1845, o které zatím víme jak vypadala v půdorysu. Bohužel zatím se žádný plán v archivech nenašel, ani fotografie, aby vyvrátily, či podpořily moji představu o tomto vzhledu. Ve výhledu mám plán tento model zakomponovat do diorámatu vzhledu nádraží v roce 1845 a následně provést i rekonstrukci vzhledu nádraží v roce 1850. To se ale do začátku výstavy ve Svitavách nepovede hlavně časových důvodů," doplňuje Pavel Stejskal.  
V podstatě to znamená, že by stálo za to připravit třeba v pozdější době i samostatnou výstavu v České Třebové, třeba na následující rok 2020, kdy bude zase kulaté 175. výročí  zahájení provozu na hlavní trati Olomouc - Praha. Ve spolupráci s městy a obcemi na trati se připravuje i jízda zvláštního parního vlaku z Č.T. do Březové a zpět, která je stanovena na 1.června 2019. Vše je teprve ve stádiu příprav a jednání a doposud není nic jasné a hlavně zatím není zajištěna lokomotiva a vozy, neboť na tento datum je akcí více. Také dráha se zatím nevyjádřila, čekáme na kalkulaci nákladů. Další jednání rovněž budou probíhat po Novém roce. Věřím, že se k akci také připojí nějakým způsobem i město Česká Třebová, které by mělo mít ze zdaru akce ve Svitavách také svůj prospěch. Dobrou zprávou je  to, že k připomenutí výročí jízdou parního vlaku se kladně postavilo i nové vedení města Česká Třebová s paní starostkou Magdalénou Peterkovou na jednání starostů, které proběhlo v polovině prosince ve Svitavách. (mm)
Jak se změnila  železniční trať Brno - Česká Třebová za posledních 20 let?

Článek k výročí trati napsal před 20 lety Pavel Stejskal, odborník na tratě v našem regionu, kurátor výstav a autor řady výročních a jubilejních publikací. Byl publikován včera 29/12. 2018 ZDE. Požádal jsem Pavla Stejskala o doplnění informací tak, aby bylo vše aktuální k letošnímu 170. výročí a byly zde zachyceny i skutečnosti z posledních dvaceti let 1998 - 2018. Článek mám již k dispozici a  uvádím jej samostatně na tomto odkazu ZDE
 
Ke vzniku trati Brno - Česká Třebová: Byla to první "zkratka" v historii

Vlastní historie dráhy se začíná psát v roce 1942, necelé tři roky po příjezdu prvního vlaku do Brna po čerstvě dokončené železniční trati z Břeclavi. V tomto roce vznikl státní plán na výstavbu páteřní železniční sítě v monarchii a kromě prioritní trati z Břeclavi přes Olomouc a Českou Třebovou do Prahy (a dále do Drážďan) byla do plánu zahrnuta také spojka vedoucí z Brna do České Třebové, kde se měla připojit na tou dobou již dostavěnou dráhu do Prahy. Trať z Brna do České Třebové se tak měla stát a také stala první „zkratkou“, tedy spojnicí míst s již zavedenou železniční dopravou a zásadně přispěla k vybudování významného železničního uzlu v České Třebové.
 
Význam trati pro dnešek zvýšilo povýšení na koridor a elektrifikace

Zahájení pravidelného elektrického provozu proběhlo ve dvou etapách. Nejprve byl zahájen provoz některých vlaků na traťovém úseku z České Třebové do Svitav. První osobní vlak v el. trakci 5021 vedený lokomotivou 163.062 z DKV Č.Třebová vyrazil z Č.Třebové 10.9.1998. Skoro čtyři měsíce poté byl v první den platnosti lednové změny jízdního řádu 98/99 zahájen elektrický provoz na celé trati. V neděli ráno 24.1.1999 ve 4:36 vyjel první pravidelný osobní vlak v elektrické trakci 4780 ze Skalice n/S do České Třebové tažený lokomotivou 363.084 z DKV Brno. Vlak do České Třebové odvezl strojvedoucí p. Šimák. Lokomotiva pro tento vlak projela úsek Brno-Skalice n/S jako lokomotivní vlak s odjezdem deset minut po půlnoci z depa Brno - Maloměřice. Celou trať z Brna do České Třebové v elektrické trakci projel poprvé téhož rána osobní vlak 4702 tažený lokomotivou 363.173 s odjezdem z Brna hl.n. v 5:40. (viz fotografie)
Zahájení pravidelného elektrického provozu ovšem předcházely zkušební jízdy v el.trakci s měřicím vozem pevného trakčního zařízení (PTZ) z TÚDC Bohumín. 17. září 1998 to byla zkušební jízda z Brna do Blanska a zpět s lokomotivou 230.063. Měření dynamiky a klikatosti PTZ na celé trati proběhlo ve dnech 7. a 8.1.1999. Zkušební souprava ve složení 362.168 (DKV Praha) + 3xB + měřicí vůz PTZ vyrazila 7.1.1999 v 7:45 z Brna do České Třebové. Toho dne uvedená souprava projela trať čtyřikrát a následující den dvakrát. Jako další vlak, který si projel část trati v el. trakci před zahájením pravidelného el. provozu byl zvláštní vlak se zástupci Generálního ředitelství ČD, vypravený 21.1.1999 z Prahy. V České Třebové generální ředitel ČD ing. Dalibor Zelený u prvního nástupiště slavnostně přestřihl pásku a oficiálně předal obnovenou a elektrifikovanou trať do užívání. (viz fotografie) Poté se vydal vládní vlak tažený lokomotivou 363.120 z DKV Praha do Blanska, kde proběhlo setkání se zástupci firem, které se podílely na stavbě.    (re)
 
Iscarex pohár bude mít v roce 2019 již svůj 21 ročník

Během 20 ročníků Iscarex cupu  bylo realizováno 803 závodů, většinou ve východočeském regionu. Závodů se zúčastnilo celkem 79 662 závodníků,  z toho 15384 unikátních. Vychází to tedy tak,. že každého závodu se zúčastnila stovka sportovců. Nejsilněji obsazené ročníky poháru  byly v letech 20123 . 2018, zúčastnila se jich vždy více než 2800 sportovců. Českotřebovský běžecký klub Iscarex si vede přesnou statistiku a lze tak snadno najít závody, které  měly nejvíce přihlášených účastníků. rekordní byl např. Hradecký půlmaraton 12. 10. 2014, kterého se zúčastnilo 1405 závodníků. Jedením nejslavnějších a nejobtížnějších (a také hodně navštívených) závodů byla např. Cena firmy Iscarex - běh Dolní Morava - Králický Sněžník, která se běžela také jako kvalifikace na ME a umožnila, aby se v dolní Moravě konalo např, také Mistrovství světa veteránů v běhu do vrchu. To byla slavná léta spolupráce Iscarexu s obcí Dolní Morava, nyní po rozmachu turistického ruchu již takové  akce nelze v Dolní Moravě pořádat, také díky problémům spojeným s ochranou přírody.  
Jaký byl ten minulý 20. ročník Iscarex poháru? Vyhodnocení proběhlo v Kulturním domě v Němčicích  tradičně společně s realizací poslední akce sezóny - běhu kolem Zlatého pásku, který se již do celkového hodnocení poháru 2018 nezapočítává. 
Hlavní kategorii muži 20 - 39 let vyhrál Mojmír Dryml (*1986), SKP Hvězda Pardubice druhý byl hodnocen Martin Moravec (*1984) Vencl tým UO a třetí Karel Radiměřský (Iscarex). Kategorii muži B vyhrál Tomáš Fliedr ze Sádku u Poličky, a kategorii Muži C Aleš Stránský (Iscarex). Hlavní kategorii Ženy A vyhrála Lenka Flídrová (Iscarex), kategorii Ženy B vyhrála Barbora Nováková (Kunvald) a Ženy C Jana Matyášová z Ústí nad Orlicí. Celkovými vitězi Iscarex poháru  2018 (viz fotografie) jsou Tomáš Fliedr a Barbora Nováková.
Jaký bude 21. ročník Iscarex poháru 2019?  S jeho vyhlášením byly určité potíže, ale je vyhlášen. Obsahuje (snad zatím) 233 závodů, mezi kterými jsou i nadále českotřebovské tradiční  závody jako seriál Pekelný kilometr,  Běh Javorkou, Běh na Kozlovský kopec, Kros po lyžařských tratích na Horách, ale v programu jsem nenašel nenašel vynikající letní "Svinnský kros", který je nahrazen závodem  slibujícím zajímavý sport. Má název Králický Sněžník - potichu.  Sezóna ovšem ještě nezačíná, musíme si nějaký týden či měsíc počkat.
 Z vyhodnocení  Iscarex poháru 2018 15. prosince 2018 v Němčicích - vítězové jednotlivých kategorií

 
Mezikrajský hokej: PARDUBICE – HRADEC KRÁLOVÉ 4:8 (1:4, 1:2, 2:2)

V Litomyšli se střetly výběry Pardubického a Královéhradeckého kraje, z překvapivě vysokého vítězství se radovali hosté, kteří získali tříbrankový náskok již v první třetině. Branky: 8. Augustin (Čikl), 33. Jar. Doležal (Havel), 41. Pavlovský (Augustin), 45. Augustin – 1. Hlavnička, 9. Fišer (Oppelt), 12. Hubáček (Fišer), 19. Hlavnička, 27. M. Poul (Kostka), 29. O. Poul (Hubáček), 50. Verner (O. (Poul), 59. Oppelt (Franc).


Co bude v roce 2019: Evropské volby

V květnu 2019 vyprší mandát 751 poslancům, kteří zasedají v pořadí v osmém Evropském parlamentu. Mezi nimi je 21 českých europoslanců v celkem šesti frakcích. Nejpočetněji jsou zastoupeni v rámci Evropské strany lidové, která je s 219 poslanci největší parlamentní skupinou. V květnu se zároveň budou konat evropské volby, z nichž vzejde nové složení parlamentu. Frakci Evropských konzervativců a reformistů do nich povede místopředseda ODS Jan Zahradil, který by se v případě úspěchu své skupiny a dohody s ostatními frakcemi mohl jako takzvaný spitzenkandidat stát předsedou Evropské komise. Své lídry do eurovoleb představily i některé další strany: sociální demokraty povede Pavel Poc, který v Evropském parlamentu zasedá od roku 2009, komunisté nominovali europoslankyni Kateřinu Konečnou a lidovci nasadí europoslance Pavla Svobodu. V čele kandidátky ANO zřejmě stane Dita Charanzová, přičemž piráti a další partaje své lídry teprve vyberou.
Silvestr na Palici 

Tradiční turistická akce zahájená před lety v Rybníku má mnoho nadšenců taky v České Třebové, pravidelně se účastní turisté KČT, ale také turistického oddílu T..J. Sokol Česká Třebová.  Fotografie ukazuje, jak bylo na vrcholu Palice plno  na Silvestra v roce 2014. Další turistická akce se koná hned na Nový rok a to na Kozlovském kopci organizuje KČT Česká Třebová a také na Andrlově chlumu (organizuje KČT Ústí n.O.)

Před 10 lety plánovali ve Svitavách "U tří mostů" OBI + ASKO.  Nemají nic.

Tenkrát v roce 2008 byl rozvoj hypermarketů všude velmi rychlý a plánovalo se dál ve velkém stylu. V České Třebové se připravoval Kaufland a investoři se rozhlíželi co bude ještě dál. Česká Třebová tedy také pokukovala po vybudování hobbymarketu OBI např. na místě bývalé Primony v horní části. Svitavské záměry (viz plánek budoucího komplexu OBI + ASKO) měly tehdy přednost, Třebová byla ze hry. Nakonec ovšem nic nepostavili ani ve Svitavách, dodnes je  v sousedství prodejny Renault - Dacia volná zelená plocha. Doba budování hypermarketů skončila, nebo má alespoň přestávku. Hobby market nakonec vznikl ve Svitavách v menším měřítku až v Lačnově u silnice I/35. Na obchod byl přestavěna servis + prodej vozů Opel - Chevrolet, který měl příšernou pověst a neudržel se. Podobně nakonec vznikl v České Třebové na Lhotce obchod Hecht také na místě bývalé prodejny automobilů.  Města daleko víc než budování velkých obchodních center teď trápí problém, jak vrátit zpátky život do  poloprázdných městských center.  (mm)