-
170 let
železnice Česká Třebová - Brno řádně oslaví především ve Svitavách
-
Výročí 170 let trati Brno -
Česká Třebová je významné a je třeba ho oslavit a připomínat. K výročí
připravuje výstavu město Svitavy, které nedávno slavilo důstojně i další
výročí trati na Poličku. Proč by si tedy nechalo ujít i jubileum
hlavní trati na Brno! Výstava bude v Městském muzeu ve Svitavách s
vernisáží 31.5.2019. Výstava zabere celkem 4 místnosti muzea (když vše
klapne podle plánů) a bude doplněna o velké kolejiště ve velikosti HO.
Kurátorem výstavy se stal českotřebovský železniční nadšenec Pavel
Stejskal, nyní ho čekají další měsíce velké práce.
-
"Ve Svitavách je bezvadná
spolupráce, výborný kolektiv, takže mě ta práce baví. Z muzea v České
Třebové si zapůjčíme také nějaké materiály, takže i Třebová se zapojí.
Je sice škoda, že původní iniciativa o připomenutí výročí (a také jiných
železničních výročí) nevyšla z České Třebové, ale je to dáno tím, že v
kolektivu pracovnic muzea v ČT není o železnici žádný zájem a hlavně
znalosti k dané problematice," říká Pavel Stejskal. "Se svitavským
muzeem mám ty nejlepší zkušenosti již z roku 2016, kdy jsem rovněž jako
kurátor spolupracoval na výstavě k výročí 120 let místní dráhy Svitavy -
Polička - Žďárec, která byla velice úspěšná a nastavila tak laťku pro
výstavu v roce 2019 velice vysoko. Po Novém roce by měla proběhnout
jednání o zápůjčce některých materiálů a modelů z Národního památkového
ústavu v Ostravě. Tato zápůjčka bude docela stěžejní, protože máme v
plánu věnovat se také architektuře Severní státní dráhy a StEG, což je
věc o kterou se moc lidí nezajímá a přitom je velice zajímavá. Pro tuto
část expozice připravuji i já několik modelů a to předně model
vizualizace pravděpodobného vzhledu první českotřebovské výpravní budovy
z roku 1845, o které zatím víme jak vypadala v půdorysu. Bohužel zatím
se žádný plán v archivech nenašel, ani fotografie, aby vyvrátily, či
podpořily moji představu o tomto vzhledu. Ve výhledu mám plán tento
model zakomponovat do diorámatu vzhledu nádraží v roce 1845 a následně
provést i rekonstrukci vzhledu nádraží v roce 1850. To se ale do začátku
výstavy ve Svitavách nepovede hlavně časových důvodů," doplňuje Pavel
Stejskal.
- V podstatě to znamená, že
by stálo za to připravit třeba v pozdější době i samostatnou výstavu v
České Třebové, třeba na následující rok 2020, kdy bude zase kulaté 175.
výročí zahájení provozu na hlavní trati Olomouc - Praha. Ve
spolupráci s městy a obcemi na trati se připravuje i jízda zvláštního
parního vlaku z Č.T. do Březové a zpět, která je stanovena na 1.června
2019. Vše je teprve ve stádiu příprav a jednání a doposud není nic jasné
a hlavně zatím není zajištěna lokomotiva a vozy, neboť na tento datum je
akcí více. Také dráha se zatím nevyjádřila, čekáme na kalkulaci nákladů.
Další jednání rovněž budou probíhat po Novém roce. Věřím, že se k akci
také připojí nějakým způsobem i město Česká Třebová, které by mělo mít
ze zdaru akce ve Svitavách také svůj prospěch. Dobrou zprávou je
to, že k připomenutí výročí jízdou parního vlaku se kladně postavilo i
nové vedení města Česká Třebová s paní starostkou Magdalénou Peterkovou
na jednání starostů, které proběhlo v polovině prosince ve Svitavách.
(mm)
-
Jak se změnila
železniční trať Brno - Česká Třebová za posledních 20 let?
- Článek k výročí trati napsal
před 20 lety Pavel Stejskal, odborník na tratě v našem regionu, kurátor
výstav a autor řady výročních a jubilejních publikací.
Byl publikován
včera 29/12. 2018 ZDE. Požádal jsem Pavla Stejskala o doplnění
informací tak, aby bylo vše aktuální k letošnímu 170. výročí
a byly zde zachyceny i skutečnosti z posledních dvaceti let 1998 - 2018.
Článek mám již k dispozici a
uvádím jej samostatně na tomto odkazu ZDE
-
-
Ke vzniku
trati Brno - Česká Třebová: Byla to první "zkratka" v historii
-
Vlastní historie dráhy se začíná psát v roce 1942, necelé tři roky po
příjezdu prvního
vlaku do
Brna
po čerstvě dokončené
železniční trati z Břeclavi.
V tomto roce vznikl státní plán na výstavbu páteřní železniční sítě v
monarchii a kromě prioritní trati z
Břeclavi
přes
Olomouc
a
Českou Třebovou
do
Prahy
(a dále do Drážďan) byla do plánu zahrnuta také spojka vedoucí z
Brna
do
České Třebové,
kde se měla připojit na tou dobou již dostavěnou dráhu do Prahy. Trať z
Brna do České Třebové se tak měla stát a také stala první „zkratkou“,
tedy spojnicí míst s již zavedenou železniční dopravou a zásadně
přispěla k vybudování významného železničního uzlu v
České Třebové.
-
-
Význam trati
pro dnešek zvýšilo povýšení na koridor a elektrifikace
-
Zahájení
pravidelného elektrického provozu proběhlo ve dvou etapách. Nejprve byl
zahájen provoz některých vlaků na traťovém úseku z České Třebové do
Svitav. První osobní vlak v el. trakci
5021
vedený lokomotivou
163.062
z DKV Č.Třebová vyrazil z Č.Třebové
10.9.1998.
Skoro čtyři měsíce poté byl v první den platnosti lednové změny jízdního
řádu 98/99 zahájen elektrický provoz na celé trati. V neděli ráno
24.1.1999
ve 4:36 vyjel první pravidelný osobní vlak v elektrické trakci
4780
ze Skalice n/S do České Třebové tažený lokomotivou 363.084 z DKV Brno.
Vlak do České Třebové odvezl strojvedoucí p. Šimák. Lokomotiva pro tento
vlak projela úsek Brno-Skalice n/S jako lokomotivní vlak s odjezdem
deset minut po půlnoci z depa Brno - Maloměřice. Celou trať z Brna do
České Třebové v elektrické trakci projel poprvé téhož rána osobní vlak
4702
tažený lokomotivou
363.173
s odjezdem z Brna hl.n. v 5:40. (viz fotografie)
-
Zahájení
pravidelného elektrického provozu ovšem předcházely zkušební jízdy v
el.trakci s měřicím vozem pevného trakčního zařízení (PTZ) z TÚDC
Bohumín.
17. září 1998
to byla zkušební jízda z Brna do Blanska a zpět s lokomotivou
230.063.
Měření dynamiky a klikatosti PTZ na celé trati proběhlo ve dnech
7. a 8.1.1999.
Zkušební souprava ve složení
362.168
(DKV Praha) + 3xB + měřicí vůz PTZ vyrazila 7.1.1999 v 7:45 z Brna do
České Třebové. Toho dne uvedená souprava projela trať čtyřikrát a
následující den dvakrát. Jako další vlak, který si projel část trati v
el. trakci před zahájením pravidelného el. provozu byl zvláštní vlak se
zástupci Generálního ředitelství ČD, vypravený
21.1.1999
z Prahy. V České Třebové generální ředitel ČD ing. Dalibor Zelený u
prvního nástupiště slavnostně přestřihl pásku a oficiálně předal
obnovenou a elektrifikovanou trať do užívání. (viz fotografie) Poté se
vydal vládní vlak tažený lokomotivou
363.120
z DKV Praha do Blanska, kde proběhlo setkání se zástupci firem, které se
podílely na stavbě.
(re)
-
-
Iscarex
pohár bude mít v roce 2019 již svůj 21 ročník
-
Během
20 ročníků Iscarex cupu bylo realizováno 803 závodů, většinou ve
východočeském regionu. Závodů se zúčastnilo celkem 79 662 závodníků,
z toho 15384 unikátních. Vychází to tedy tak,. že každého závodu se
zúčastnila stovka sportovců. Nejsilněji obsazené ročníky poháru
byly v letech 20123 . 2018, zúčastnila se jich vždy více než 2800
sportovců. Českotřebovský běžecký klub Iscarex si vede přesnou
statistiku a lze tak snadno najít závody, které měly nejvíce
přihlášených účastníků. rekordní byl např. Hradecký půlmaraton 12. 10.
2014, kterého se zúčastnilo 1405 závodníků. Jedením nejslavnějších a
nejobtížnějších (a také hodně navštívených) závodů byla např. Cena firmy
Iscarex - běh Dolní Morava - Králický Sněžník, která se běžela také jako
kvalifikace na ME a umožnila, aby se v dolní Moravě konalo např, také
Mistrovství světa veteránů v běhu do vrchu. To byla slavná léta
spolupráce Iscarexu s obcí Dolní Morava, nyní po rozmachu turistického
ruchu již takové akce nelze v Dolní Moravě pořádat, také díky
problémům spojeným s ochranou přírody.
- Jaký byl ten minulý 20. ročník Iscarex
poháru? Vyhodnocení proběhlo v Kulturním domě v Němčicích
tradičně společně s realizací poslední akce sezóny - běhu kolem Zlatého
pásku, který se již do celkového hodnocení poháru 2018 nezapočítává.
- Hlavní kategorii muži 20 - 39 let vyhrál
Mojmír Dryml (*1986), SKP Hvězda Pardubice druhý byl hodnocen Martin
Moravec (*1984) Vencl tým UO a třetí Karel Radiměřský (Iscarex).
Kategorii muži B vyhrál Tomáš Fliedr ze Sádku u Poličky, a kategorii
Muži C Aleš Stránský (Iscarex). Hlavní kategorii Ženy A vyhrála Lenka
Flídrová (Iscarex), kategorii Ženy B vyhrála Barbora Nováková (Kunvald)
a Ženy C Jana Matyášová z Ústí nad Orlicí. Celkovými vitězi Iscarex
poháru 2018 (viz fotografie) jsou Tomáš Fliedr a Barbora Nováková.
- Jaký bude 21. ročník Iscarex poháru
2019? S jeho vyhlášením byly určité potíže, ale je vyhlášen.
Obsahuje (snad zatím) 233 závodů, mezi kterými jsou i nadále
českotřebovské tradiční závody jako seriál Pekelný kilometr,
Běh Javorkou, Běh na Kozlovský kopec, Kros po lyžařských tratích na
Horách, ale v programu jsem nenašel nenašel vynikající letní "Svinnský
kros", který je nahrazen závodem slibujícím zajímavý sport. Má
název Králický Sněžník - potichu. Sezóna ovšem ještě nezačíná,
musíme si nějaký týden či měsíc počkat.
-
- Z vyhodnocení Iscarex poháru
2018 15. prosince 2018 v Němčicích - vítězové jednotlivých kategorií
-
-
Mezikrajský
hokej: PARDUBICE – HRADEC KRÁLOVÉ 4:8 (1:4, 1:2, 2:2)
-
V Litomyšli se střetly výběry Pardubického a Královéhradeckého kraje,
z překvapivě vysokého vítězství se radovali hosté, kteří získali
tříbrankový náskok již v první třetině.
Branky: 8. Augustin (Čikl), 33. Jar. Doležal (Havel), 41.
Pavlovský (Augustin), 45. Augustin – 1. Hlavnička, 9. Fišer (Oppelt),
12. Hubáček (Fišer), 19. Hlavnička, 27. M. Poul (Kostka), 29. O. Poul
(Hubáček), 50. Verner (O. (Poul), 59. Oppelt (Franc).
-
-
Co bude v roce 2019:
Evropské volby
V květnu 2019 vyprší mandát 751 poslancům, kteří zasedají v pořadí v osmém
Evropském parlamentu. Mezi nimi je 21 českých europoslanců v celkem šesti
frakcích. Nejpočetněji jsou zastoupeni v rámci Evropské strany lidové,
která je s 219 poslanci největší parlamentní skupinou. V květnu se zároveň
budou konat evropské volby, z nichž vzejde nové složení parlamentu. Frakci
Evropských konzervativců a reformistů do nich povede místopředseda ODS Jan
Zahradil, který by se v případě úspěchu své skupiny a dohody s ostatními
frakcemi mohl jako takzvaný spitzenkandidat stát předsedou Evropské
komise. Své lídry do eurovoleb představily i některé další strany:
sociální demokraty povede Pavel Poc, který v Evropském parlamentu zasedá
od roku 2009, komunisté nominovali europoslankyni Kateřinu Konečnou a
lidovci nasadí europoslance Pavla Svobodu. V čele kandidátky ANO zřejmě
stane Dita Charanzová, přičemž piráti a další partaje své lídry teprve
vyberou.
-
Silvestr
na Palici
- Tradiční turistická akce zahájená
před lety v Rybníku má mnoho nadšenců taky v České Třebové,
pravidelně se účastní turisté KČT, ale také turistického oddílu
T..J. Sokol Česká Třebová. Fotografie ukazuje, jak bylo na
vrcholu Palice plno na Silvestra v roce 2014. Další
turistická akce se koná hned na Nový rok a to na Kozlovském kopci
organizuje KČT Česká Třebová a také na Andrlově chlumu (organizuje
KČT Ústí n.O.)
-
Před
10 lety plánovali ve Svitavách "U tří mostů" OBI + ASKO.
Nemají nic.
Tenkrát
v roce 2008 byl rozvoj hypermarketů všude velmi rychlý a plánovalo
se dál ve velkém stylu. V České Třebové se připravoval Kaufland a
investoři se rozhlíželi co bude ještě dál. Česká
Třebová tedy také pokukovala po vybudování hobbymarketu OBI např. na místě
bývalé Primony v horní části. Svitavské záměry (viz plánek
budoucího komplexu OBI + ASKO) měly tehdy
přednost, Třebová byla ze hry. Nakonec ovšem nic
nepostavili ani ve Svitavách, dodnes je v sousedství
prodejny Renault - Dacia volná zelená plocha. Doba budování
hypermarketů skončila, nebo má alespoň přestávku. Hobby market
nakonec vznikl ve Svitavách v menším měřítku až v Lačnově u
silnice I/35. Na obchod byl přestavěna servis + prodej vozů Opel
- Chevrolet, který měl příšernou pověst a neudržel se. Podobně
nakonec vznikl v České Třebové na Lhotce obchod Hecht také na
místě bývalé prodejny automobilů. Města daleko víc než
budování velkých obchodních center teď trápí problém, jak vrátit
zpátky život do poloprázdných městských center. (mm)
-
|