Třebováci proti
vysokým protihlukovým stěnám
-
Tato otázka ještě není zdaleka vyřešena!
- Na debatě kandidátů na
nového starostu města byla v rámci tématu "doprava" diskutována na návrh
Radka Hübla z pléna také otázka postoje jednotlivých volebních subjektů
k realizaci protihlukových opatření navržených v rámci modernizace
železničního uzlu Česká Třebová navržených zatím formou vysokých bariér
rozdělujících město. Zde se v debatě vyjádřil lídr Nestraníků Bohumír
Nejedlý v tom smyslu, že vedení města se stará, realizovalo se přece
jednání s investorem, ve kterém požadovalo revizi předložené hlukové
studie a důkazem, že je věc řešena měla být i kopie
odpovědi, kterou obdržel starosta města od SŽDC dne 18. září, tedy před
11 dny. Kopii dopisu byla na veřejné debatě předložena veřejnosti a její
fotokopii v závěru textu dále uvádím. Stojí za přečtení a z textu
vyplývá, že nic ještě není vyhráno, že nás bude čekat ještě hodně práce.
V textu dopisu je
pozoruhodná pasáž, proti které bychom se měli znovu silně ohradit:
-
"Hluková studie byla
součástí zjišťovacího řízení (ukončeno 8/2017), ke kterému nevznesly
dotčené orgány státní správy, samospráv ani dotčená veřejnost žádné
připomínky"
-
Je
to totiž sprostá lež. Hluková studie totiž byla samostatnou přílohou
dokumentace a vinou nějakého úředníka vůbec nebyla k danému dokumentu
zjišťovacího řízení při jejím zveřejnění přiložena. Při veřejném
projednávání dne 11. dubna 2018 jsme slyšeli údaje odborníka citované ze
zmíněné zprávy poprvé. To ovšem nevadí,
aby se přesto všechno na
zveřejnění hlukové studie
SŽDC
ve svém stanovisku nyní neodvolávalo a uvádí, že jsme žádné připomínky
neměli! (Na text tohoto dopisu by tedy logicky měla rada
města nějak reagovat).
-
Na zmiňované debatě vznikly také
určité rozdíly ve výkladu toho "kdo co v rámci samosprávy města zařídil
a jaké kdo má zásluhy". Zatímco lídr Nestraníků "přidělil"
všechny zásluhy starostovi města Jaroslavu Zedníkovi, tak další
účastnici debaty toto nepotvrdili. Dalibor Zelený vysvětlil, že již
samotné veřejné projednávání v České Třebové se uskutečnilo díky
jeho osobní iniciativě a vyjednávání. To umožnilo se seznámit
přímo se stavem přípravy modernizace koridoru na úseku přes Českou
Třebovou již ve stadiu příprav a nikoliv až v průběhu stavebního řízení.
Josef Menšík pak ukázal, že vlastní podnět k rychlému přijetí důležitého
usnesení zastupitelstva města 23. 4. podali zastupitelé za Koalici pro
Českou Třebovou a jejich návrh byl na tomto jednání jednomyslně
zastupiteli přijat. Právě na toto usnesení jako zásadní věc nakonec
reaguje dále uvedený dopis SŽDC z 18/9, toto odmítnutí bylo zásadním
krokem městské samosprávy ve věci přípravy této velké stavby.
- Koalice pro Českou Třebovou
- k tomu vydala
- 25. dubna 2018
- toto stanovisko:
|
-
Návrh
zastupitelů Koalice pro ČT v zastupitelstvu města přijat
-
V poslední době je v našem městě hodně
diskutovaným problémem rekonstrukce Železniční stanice Česká
Třebová a návazné části železničního koridoru. Víme, že
s předloženým návrhem protihlukových opatření nesouhlasí občané,
kterých se stavba vysokých bariér týká, ale i ti, kteří
v blízkosti trati nebydlí. Z tohoto důvodu a také vzhledem
k tomu, že navrhované vysoké protihlukové stěny nejsou jediným
způsobem omezení hluku, navrhli zastupitelé Koalice pro Českou
Třebovou projednat a schválit na pondělním jednání
zastupitelstva následující usnesení:
-
Město
Česká Třebová jako zákonný účastník řízení nesouhlasí
s předloženým návrhem řešení protihlukových opatření a žádá
projektanta o vypracování a předložení
alternativních řešení.
-
Byli jsme velmi potěšeni, že náš návrh usnesení
byl čtyřiadvaceti přítomnými zastupiteli schválen a věříme, že
se najdou taková řešení, která budou pro obyvatele města
přijatelnější.
-
Za Koalici
pro ČT Magda Peterková
|
Tím ovšem iniciativa zastupitelů koalice pro Českou Třebovou
neskončila. Její zástupci se aktivně zúčastnili druhého jednání
v Národním domě jako jediní zástupci subjektů v zastupitelstvu města (ani
starosta si na akci neudělal čas). Konalo se 14. 5. 2018 s odborníkem v
této problematice Janem Eisenreichem (Brens Europe, s.r.o.) a jeho
spolupracovníky. Přijeli na pozvání Martina Horáka, kterému nelze upřít
velké zásluhy nejen za toto jednání, ale i celý další vývoj.
Bezprostředně po akci pak zastupitelé Koalice pro Českou Třebovou vyzvali
radu města 17/5 dopisem k dalšímu kroku, k jednání s investorem a
projektantem. Tento dopis nebyl formulován jako otevřený dopis a je proto
zveřejněn až nyní. Nešlo o snahu se zviditelnit, ale především pomoci,
nabídnout řešení, které jsme jako jediní účastníci jednání v Národním domě
14/5 viděli jako nezbytné. Je to současně další ukázka konstruktivního
přístupu Koalice pro ČT k řešení problémů města, kterou starosta Jaroslav
Zedník ovšem neuznává. Proč taky, o to menší by byly jeho zásluhy.
- Koalice pro
- Českou Třebovou
- proti vysokým
- protihlukovým
- stěnám
- 17.5. 2018
-
- Výzva radě města
- k dalším aktivním
- krokům,
- ke spolupráci
- se SŽDC
- a jmenování
- Jana Eisenreicha
- konzultantem
- tohoto projektu
|
-
Městský úřad Česká Třebová, k rukám starosty města a členů rady
-
-
Vážený
pane starosto, vážení členové rady,
-
zástupci
Koalice pro Českou Třebovou se v pondělí 14. 5. 2018 zúčastnili
přednášky statutárního ředitele BRENS EUROPE a.s. Plzeň Jana
Eisenreicha, jeho poradce Mgr. Tomáše Úlehly, přítomen byl i
poslanec za Zlínský kraj, který je zároveň oprávněnou a
certifikovanou osobou pro ochranu životního prostředí (zpracovává
dokumentaci EIA).
-
Z předložených informaci vyplynulo, že by bylo možné vytvořit
alternativní projekt pro modernizaci uzlu Česká Třebová a nestavět
vysoké betonové nebo plastové protihlukové clony.
-
Na základě výše uvedeného
a dalších výstupů z jednání zastupitelé za Koalici pro Českou
Třebovou vyzývají vedení
města a radu města k aktivním krokům, které umožní účinně
prosazovat při realizaci protihlukových opatření výhradně
alternativní řešení. Je správné, že zastupitelstvo města přijalo
23. dubna usnesení o odmítnutí veřejně předloženého návrhu z 11.
dubna 2018 a požadavku na předložení jiného alternativního řešení.
Měly by však následovat kroky další a to bez velkého časového
zdržení.
-
Protože chceme při realizaci protihlukových
opatření zajistit výhradně realizaci metod, které vysoké stěny
podél trati vedené přes celé město nepotřebují, je nutné vyvolat
nové jednání. Pozvat zástupce SŽDC jako investora modernizace
železničního uzlu Česká Třebová a rovněž zástupce projektanta na
jednání se zastupiteli města. Zde pak jednoznačně vyjádřit, že
návrh vysokých protihlukových stěn (nyní vycházející z tzv.
"zjednodušených podmínek") je pro Českou Třebovou neprůchodný a že
požadujeme řešení alternativní (t.j. nízké stěny, kolejové a
kolejnicové absorbéry).
-
Jen zástupci investora SŽDC mohou úkolovat
projektanta, aby navrhované řešení a především nešťastně řešenou
hlukovou studii přepracoval. Celá záležitost spěchá a každé
zdržení nahrává tomu, aby nesmyslně vysoké protihlukové stěny byly
protlačeny.
-
Máme svolení odborníka, autora přednášky Jana
Eisenreicha (Brens Europe, a.s.) nominovat ho do týmu řešitelů
např. jako odborného konzultanta určeného městem Česká Třebová,
účastníkem stavebního řízení. Jeho argumentace podložená
ověřovacím měřením a využitím v praxi bude mít větší váhu než
námitky kohokoliv z nás neodborníků.
-
V České Třebové dne 17. 5.
2018
-
Zastupitelé za Koalici
pro Českou Třebovou Mgr. Josef Menšík, Mgr. Milan Mikolecký,
MgA. Bohuslav Mimra, PhDr. Petr Poldauf, Mgr. Magdaléna Peterková,
Ing. Petr Skopal, Pharm.Dr. Richard Záveský
|
|
-
Z výše uvedeného by mělo být jasné, kdo byl hybnou silou v
zastupitelstvu města pro to, aby se jednání se SŽDC rozhýbalo. Na dopis
jsme ovšem nedostali od starosty ani rady města jakoukoliv odpověď.
Nakonec není tak důležitá, jako to, že to, následně rada města skutečně
požádala o alternativní hlukovou studii a potřebné jednání s odborníky
se uskutečnilo.
-
ZÁVĚR: Dopis z 18. 9.
ovšem ukazuje, že se žádná pohádka nekoná, že
SŽDC
bude dále vršit jeden argument za druhým proto, aby mohla realizovat co
nejjednodušší řešení. Za této situace vidíme jako nezbytné
pokračovat v zahájené petici petičním výborem Martina Horáka a jeho
přátel a získat tak co největší počet podpisů, které budou zavazovat
novou městskou samosprávu v tom, aby se alternativní řešení opravdu
hledala a nemělo zvítězit jen nejjednodušší řešení. Je třeba také
vysvětlit, že nejde o to, nechránit obyvatele města před hlukem, ale
aplikovat takové metody ochrany, které jsou účinnější než vysoké
protihlukové stěny, nehyzdí město a netvoří nepřekonatelné bariéry.
Milan Mikolecký
Příloha: text dopisu SŽDC starostovi města z 18. září:
-
Pro orientaci
v problematice uvádím ještě další zprávy:
-
Veřejné jednání o problematice modernizace železničního uzlu Česká
Třebová dne 11. dubna 2018
- Projektanti nás
tahali za nos - hluková studie nebyla zveřejněna
- Odborník
prokázal, že snížení hluku lze dosáhnout bez vysokých protihlukových
stěn
Společnost SŽDC po dohodě s městem Česká Třebová vypsalo v měsíci
červenci výběrové řízení na „revizi hlukové studie“ a návrh
protihlukového opatření u projektu modernizace železničního uzlu Česká
Třebová.
Již v zadávacích podmínkách je uvedeno, že po předložení této hlukové
studie bude tato revize dále projednávána s krajskou hygienickou stanicí
a vedením města Česká Třebová. V současné chvíli je výběrové řízení
ukončeno a nebrání nic tomu, aby revize hlukové studie mohla probíhat.
První výsledky z první dílčí etapy této revize bychom mohli znát již na
konci listopadu 2018. Je to dobrá zpráva pro město a jeho občany,
protože SŽDC jako budoucí investor modernizace železničního uzlu s námi
pravidelně komunikuje a pevně věřím, že se podaří nalézt kompromis v pro
nás nepřijatelném řešení prvého návrhu. Děkuji za vstřícnost
vedení SŽDC a příkladnou komunikaci.
Jaroslav Zedník, starosta města (Českotřebovský zpravodaj září
2018)
-
|