Peklák zasněžuje, MUSÍME ČEKAT
Konečně nastaly příhodné podmínky a my mohli začít s výrobou sněhu.
Budeme v tom pokračovat jak jen podmínky dovolí.
Přehled
zesnulých v Českotřebovském zpravodaji bude
Ve všech dosavadních číslech Českotřebovského zpravodaje byl
vždy uváděn také přehled zemřelých Českotřebováků ať žili ve Třebové,
nebo na základě požadavku pozůstalých i jiných místech republiky či
dokonce v cizině. V lednovém vydání tato informace chyběla, ale podle
posledních informací je již pracuje na tom, aby tato rubrika byla od
dalšího čísla obnovena.
Zasílání ČT
zpravodaje dosavadním předplatitelům v ČR bude pokračovat
Adresy převzal nový vydavatel - Město
Česká Třebová, vede tedy evidenci dosavadních předplatitelů, Zatím však
lednové číslo Čt. zpravodaje nedostali, protože zatím Česká pošta
nezveřejnila ceník svých služeb, který bude platit od 1. února 2019 a
který ovlivní cenu předplatného. Nyní po zveřejnění nového ceníku České
pošty bude vše napraveno a předplatitelé dostanou i lednové číslo
časopisu s informacemi o ceně předplatného na rok 2020.
Potom již budou dostávat časopis pravidelně poštou v termínu při konci
měsíce. V okolních obcích Rybník, Třebovice, Semanín a Přívrat je
možné získat Českotřebovský zpravodaj zdarma na obecních úřadech.
Tuto informaci k občanům předají tamní obecní úřady. V dalších
obcích, kde bylo dosud doručování prováděno, t.j. ve Zhoři,
Němčicích, Řetové, Dlouhé Třebové a v Ústí nad Orlicí doručování
nebude zajišťováno, zůstává možnost požádat o doručování poštou v rámci
předplatného. Tuto službu by mělo zajišťovat infocentrum města. Zde jsou
také k dispozici pro občany náhradní výtisky Českotřebovského zpravodaje.
-
-
Před 21 lety
zemřel Ing. Jan Váně, přednosta lokomotivního depa
-
V
úterý 5. ledna 1999, čtyři měsíce před svou šedeátkou, zemřel Ing. Jan
Váně. Celý svůj živost zasvětil železnici jako již třetí
"českotřebovský nádražák" ve svém rodě, otec tří dětí. Vystudoval
Vysokou školu dopravní na Fakultě elektrické trakce a energetiky v
Praze v roce 1964 a navíc ještě i postgraduální studium téhož zaměření
na VŠD v Žilině. Pro nesouhlas s politikou KSČ byl v době čistek po
sovětské okupaci přeřazen ze svého místa vedoucího zkušebny a inženýra
železniční dopravy na "praxi" ve funkci strojvedoucího.
-
Po revoluci se Ing. Jan Váně ihned
zapojil do organizace Občanského
fóra a vznikající městské organizace Křesťansko-demokratické strany v
České Třebové. Byl jedním z jejích nejzásadovějších členů, díky kterým
bylo sesazeno staré komunistické vedení MěstNV Česká Třebová. V roce
1990 nastoupil do funkce přednosty
Lokomotivního depa Česká Třebová a byl zvolen do městské rady. Po
organizačních změnách na ČD pak pracoval jako vedoucí oddělení Depa
kolejových vozidel Česká Třebová a přednášel na Univerzitě Pardubice -
Dopravní fakultě Jana Pernera oblast kolejových vozidel.
-
-
Běh na
Andrlův
chlum po čtyřicáté sedmé
-
První lednovou sobotu roku 2020 se běžel tradiční běh do vrchu na
Andrlův chlum. V pořadí 47. ročníku se účastnilo 95 běžců v 11
kategoriích. Letos 2,5 km dlouhou trať s převýšením 209 metrů
komplikovaly rozbahněné části. Nejrychlejším závodníkem letošního
ročníku se stal junior David Bílek z domácího Vencl Týmu s časem 9
minut a 52 sekundu. Druhý skončil s časem 9 minut a 54 sekund Jan
Herda, muži A, z SKP Nymburk. Bronzovou příčku obsadil také za Vencl
Tým, muž A, Tomáš Kubelka s časem 9 minut a 59 sekund. Rekord
trati drží Miroslav Vítek z roku 1998 a to s jedinečným časem 8 minut
a 40 sekund.
-
- Metlou Podorlicka byly
odjakživa povodně
- Záměr přestavby rybníka
Hvězda na přehradní nádrž byl již před 70 lety
-
27. července 1930 se konala v Mírově u
Kostelce nad Orlicí plenární schůze tzv. "Orlického komitétu" za
osobní účasti tehdejšího ministra veřejných praví Ing. Jana Dostálka.
Na programu bylo dle novinových zpráv především bezodkladné zlepšení
otázek vodohospodářských a komunikačních. Vzhledem k pravidelnému
nebezpečí povodní se činnost
zmíněného komitétu zabývala především zabráněním odtokových kalamit
a obou Orlicích a jejich přítocích stavbou ochranných nádrží a
úpravami břehů. Krom toho mají zbudované nádrže sloužit k účelům
zemědělským a k výrobě elektrického proudu.
První taková nádrž byla v dalších zbudována u Pastvin (není
náhodou, že ministr Dostálek pocházel z Nekoře?). V plánu byly
ještě další nádrže pro větší snížení povodňové vlny jako v Pěčíně,
dále v tzv. Jedlině (nad Kláštercem nad Orlicí), v povodí Tiché
Orlice pak u Jablonného n. Orlicí s obsahem 5 mil m3, u Bystřece (5
mil. m3), u Čermné (3 mil. m3) a plánovala se také stavba přehrady
na Třebovce u Opatova s obsahem 3 mil m3, která měla vzniknout
rekonstrukcí rybníka Hvězdy.
-
Zajímavé
je, že již v této době před
sedmdesáti lety byl právě problém Třebovky dáván do popředí, neboť v
této věci intervenovali nejen starostové obcí České Třebové, Parníka
a Hylvát, ale také okresní hejtman Dr. Žaloudek. Jmenovaní si od své
iniciativy slibovali nejen ochranu před
povodněmi , ale také úpravu průtočných poměrů v Třebovce, aby jí
tekla také voda a nejen splašky ze stok a barva z továrny. Podle
dobového tisku dopadla intervence u ministra Dostálka dobře. Ministr
žadatelům naznačil, které další kroky mají podniknouti a
osobně slíbil všemožnou podporu.
-
V podorlickém regionu se podařilo
postavit nakonec jen jedinou - pastvinsko-nekořskou vodní nádrž a
elektrárnu. Další budovatelsko-hospodářský program vlády byl
nasměrován na vojenský program - stavbu hraničního systému opevnění
a tak obyvatelé měst a obcí na řece Třebovce na rekonstrukci rybníka
Hvězda jsme se nakonec dočkali. Povodeň 1997 totiž zahrozila a
rozhodnutí urychlila. Nyní přichází na řadu také úprava toku
Třebovky v Třebovici a v Rybníku. Takže ani nebylo zapotřebí
nově ustavit ministerstvo veřejných prací obsazené postem
ministra někde z našeho mikroregionu. -mm-
- Na Parníku nebo v
Parníku?
-
Tato otázka byla diskutována a
rozřešena v časopise "Naše řeč" roč. XIV. č. 3 (1930) na straně 67
na základě stížnosti některých parnických občanů, kterým nebylo
užívání spojení " na Parníku" po chuti. Kolem problému vznikla také
ostrá diskuse v regionálním tisku. Občanstvo Parníka se tehdy
rozdělilo na dvě skupiny, z nichž první požadovala používání spojení
"v Parníku" a "do Parníka" stejně jako v každé jiné obci.
- Odpověď ve zmíněném časopise je následující:
" …Žádný skutečný Pražák neřekne, že má
byt v Smíchově, ve Vinohradech, nebo že byl před týdnem ve
Zbraslavi: každý říká na Smíchově, na Smíchov atd. Takových osad,
při nichž se užívá předložky na místo obvyklých předložek v, do, je
v našich zemích veliké množství. Odkud tato odchylka pochází, nebývá
vždy jasno, někdy se tím
naznačuje směr nahoru (do kopce, proti toku řeky nebo potoka), někdy
směr na bývalý hrad apod. Ale i my pokládáme za násilí páchané na
jazyce, vnucovati mu předložky neobvyklé. A chodí-li se z České
Třebové odjakživa na Parník, na Lhotku, bydlí-li
se na Parníku, na Lhotce, nevidíme, proč by se to bez násilí mělo
měniti ve výrazy v, do."
-
-
Pořádná zima jakou nyní
dlouho nepamatujeme byla v r. 2001 nebo i 2012
-
-
Pamětníci říkali, že takovou zimu dlouho, dlouho nepamatují. A
pokud byla, nebyla nikdy v době tak naplněné automobily jako je ta
doba dnešní. Proto má svat a sjízdnost ulic ve městě zcela jiný
význam, než měla před lety, kdy samozřejmě také chumelilo a také
byl i velký vítr, také byly závěje. Oceňuji však řidiče za
ohleduplnost navzájem. Přes velké množství rozježděného sněhu
nikdo nenadává na silničáře (a další firmy udržující sjízdnost),
neboť všichni na vlastní oči vidí, jak je taková práce marná..
Dne 2. ledna 2002 byla řada silnic v okolí sjízdná pouze se řetězy
a vyhnout se s nákladním vozem znamenalo zastavit u krajnice,
často v závěji. Lidé však nespěchali a pomáhali si.......
Obchvat České Třebové se
poprvé objevil mezi plánovanými akcemi v r. 1999
Vedoucí referátu dopravy a
silničního hospodářství tehdejšího OkÚ ing. Mojmír Myšák (nyní
pracuje na krajském úřadě) informoval o plánovaných akcích v oblasti
silničního hospodářství okresu. Mezi akcemi, které budou určitě
zařazeny do plánu roku 1999, je zařazena oprava silničního mostu
přes Pastvinskou přehradu v celkovém nákladu až 15 mil. Kč. Vzhledem
k potřebě opravit izolaci mostu se počítá s opravou od května do
září. Měla také pokračovat rekonstrukce krytu vozovky silnice I/11 v
úseku Suchý vrch - Červená Voda v celkovém nákladu až 15 mil. Kč.
Poslední větší akcí v okrese je oprava dvou mostů na silnici
III/3576 v lokalitě Jangelec u Vysokého Mýta.Během roku má být
provedena příprava na opravu mostu v Letohradě na silnici II/360,
který má již nyní omezenou nosnost na 9 t a mostu přes Třebovku v
Třebovici na silnici I/14. Nyní po 20 letech můžeme konstatovat, že
mnohé tyto akce byly realizovány mnohem
později.
Referát ´dopravy a
silničního hospodářství OkÚ dále zařadil do plánu další potřebné
akce, které seřadil takto:
1. Přeložka I/35 Vysoké Mýto,
která je připravena ve třech variantách. Nejlacinější první varianta
(na kterou je údajně již vytvořena studie) počítá jen s obchvatem
Vysokého Mýta, druhá možnost počítá také s obchvatem obce Hrušová,
stejně jako třetí, nejnáročnější (za 500 mil. Kč), která počítá také
s přeložkou železniční tratě
a stavbou viaduktu.
2. Přeložka silnice I/14
Česká Třebová do trasy budoucí R 35 v nákladu až do 350 mil. Kč;
3. Rekonstrukce silnice
I/43 v Lanškrouně u Krčmy v délce 1 km v nákladu 20 mil. Kč;
4. Rekonstrukce silnice
II/315 v Dobříkově v délce 250 metrů (úprava křižovatky) v nákladu 2
mil. Kč;
5. Rekonstrukce silnice
II/312 v úseku Lichkov - Dolní Lipka v délce 3 km v nákladu až 30
mil. Kč ( k hraničnímu přechodu do Polska);
6. Rekonstrukce silnice
I/43 na úseku Dolní Lipka - Králíky - Červená Voda 8,5 km, náklad 20
mil. Kč
7. Rekonstrukce silnice
II /357 v úseku Choceň - Vysoké Mýto v délce 8 km. Jde o rozšíření
krajnice o 0,6 m na obě strany. Silnice je velmi frekventovaná se
silným provozem cyklistů a současná šíře údajně neumožňuje ani
vodorovné značení vozovky.
Zařazení obchvatu
České Třebové do reálného plánu bylo tehdy považováno za velký
úspěch. Naopak ve výčtu akcí nebyl dříve propagovaná výstavba tunelu
pod Žamberkem za cca 300 mil. Kč.
Dnes si můžeme o těchto akcích
myslet své. Všechno je jinak a na obchvat České Třebové budeme jistě
čekat další dlouhá léta, snad ne dalších dvacet let. Je třeba
připomenout, že jde státní investice, se kterými město mnoho nepohne.
-
Termín odevzdání přihlášek na divadelní
předplatné JARO 2020 je 15. leden !
-
-
-
|