1.
ÚVOD (22.5.)
2.
REZIDENTNÍ PARKOVÁNÍ
( 24.5.)
-
Problematika parkování byla
zadána odbornému týmu Univerzity Pardubice, který tvořili zpracovatelé:
Ing. Michal Turek, Ph.D.
Ing. Eva Zákorová,
Ph.D.
Prof. Ing. Václav
Cempírek,
Ph.D.
Výsledný materiál s názvem "Studie parkování v České Třebové" byl
předložen veřejnosti v dubnu t.r. v rozsahu 32 stran v podobě,
kterou můžete najít ZDE
- Zveřejněná studie vyvolala
mnoho diskuzí a návrhů. Také zde na webu Českotřebovského deníku
chceme předložit svoje alternativní návrhy, neboť si myslíme, že k tomu
zveřejněná studie poskytuje mimořádně velký prostor. Máme také
obavy, že pokud nepřijdeme s alternativními návrhy (a nebudeme je
propagovat), tak bude nakonec studie parkování přijata jen s
malými úpravami a to by podle probíhající diskuze nad studií dobře nebylo.
-
Návrhům,
které zde budou postupně předkládány neříkejme koncepce, ta vznikne až
po posouzení jednotlivých možností dopravní komisí, radou města a
zastupiteli. Buďme skromnější. Jde v podstatě o pokus připravit ucelený
systém návrhů, které mají za cíl zlepšit současnou neúnosnou
situaci s parkováním zejména v centra města a na sídlištích. Máme za to,
že studie byla připravena bez konkrétních znalostí městského prostředí v
České Třebové, plně nevyužívá možnosti, které zde mohou vzniknout. Tyto
možnosti mohou více vnímat lidé, kteří zde přímo žijí, bydlí a parkují.
Předloženou studii považujeme za technokratické řešení, její využití by
velmi poškodilo současný městský interiér a současně zhoršilo možnosti
pro používání automobilů zejména pro obyvatele v centru města. Autoři
studie v podstatě vsadili na využití parkovacích věží soustředěných do
jednoho a ještě ne zcela vhodného místa. Podle toho, že nepřidali jinou
variantu lze i říci, že výrobci parkovacích věží jsou vstříc. Ostatních možností (mimo
rozšířeného využití Nového náměstí) si prakticky nevšímají.
-
Snahou podaných alternativních
návrhů je ukázat, že podstatného zlepšení systému parkování zejména v
centru města lze dosáhnout rozptýlením možností přízemního parkování na
vhodných nevyužívaných plochách. Majitelé vozidel budou mít k vozidlům
blízko, nebudou muset překonávat technické překážky spojené s vyjetím
vozidla z parkovací věže a dopravní ruch spojený se zaparkováním a
odjezdem vozidel bude bezkonfliktní a nebude soustředěn do jedné
lokality. Tyto zásadní výhody odborníky zpracovaná studie nenabízí.
Domníváme se, že situace ve městě není tak nouzová, aby bylo třeba tuto
nepříliš ve městech ověřenou technologii používat hned "ve velkém".
Návrhy, které postupně budeme předkládat, se snaží vytvořit ucelený
systém. Musí vycházet ze základních kamenů, na kterých bude potom koncepce
připravena. Může se také opírat o zkušenosti z jiných, nejlépe obdobných
měst. Co by měl takový ucelený systém obsahovat:
1)
zásady (pravidla), která bude třeba ctít při další přípravě
dokumentů týkajících se regulace parkování
2)
možnosti pro parkování tak, aby co nejvíce vyhovovaly obyvatelům
používajícím automobily, ale i těch, kteří automobily pro vlastní potřebu nepotřebují nebo
nepoužívají.
3) vytvořit také
technickou základnu umožňující účinnou kontrolu dodržování
stanovených pravidel.
4) vizi pro
další období, kdy lze předpokládat další intenzifikaci dopravy
|