Situaci týkající se přivaděčů
k D35 mapuje server idnes.cz a to
dlouhodobě. Udělejme si přehled článků zveřejněných na toto téma v
poslední době. V podstatě se ukazuje, že slovo "přivaděč" nemá plný
smysl ani v případě silnice II/312 (i když nakonec povede přímo na
dálnici na exit V. Mýto západ), a především v případě silnice II/358 z
České Třebové do Litomyšle, kde silnice (bez zájmu o dálnici) pouze D35
podchází. Peníze pro tzv. přivaděče poskytlo Ministerstvo dopravy ve
výši 2,7 mld. Kč a budou využity v podstatě na modernizaci stávajících
krajských silnic II. třídy
A tak pro nákladní auta nad
12 tun bude trasa z České Třebové na dálnici možná pouze po I/14 a I/43
směr exit Opatovec (18 km), po napřímení snad 17km. Aby se
nákladní vozidlo dostalo ve směru do Čech na úroveň "přípojného místa
Litomyšl", musí ujet 30km, ovšem po kvalitních cestách s vyšší povolenou
rychlostí. Osobní auta pak musí ujet na dálnici přes Litomyšl na exit
Řídký 18km, musí počítat se zdržením v Litomyšli.
Z Ústí nad Orlicí to
budou mít kamiony horší. Přes Choceň musí ujet na dálnici u V. Mýta 28
km a to přes řadu obcí (tedy i padesátkou), ve směru na Moravu pak přes
Českou Třebovou stejných 28 km po silnicích I. třídy. Osobní vozidla z
Ústí n.O. na dálnici pojedou přes Sloupnici a Litomyšl, k dálnici musí
ujet 21km.
Silnice II/358, 360 i
312 budou modernizovány, budou tedy bezpečnější. Kladem "našeho"
(litomyšlského) "přivaděče" bude pro obyčejné motoristy nakonec i to, že
zde nebudou jezdit kamiony. Na uvedené mapce je ještě obchvat Chocně a
obcí Mostek, Hemže. Nyní se připravuje trasa bez obchvatu. Používá
se neutrální termín "modernizace silnic" a to není investice do
nového trasování.
Silnici u Chocně čeká jen drobná oprava. Chtěli jsme víc, říká
policie
Nejaktuálnější článek na toto téma je z 11. května a týká se kosmetických úprav
silnice II/312 Choceň - Žamberk, která je označována (také prý nevhodně)
jako přivaděč pro Žamberecko (a vlastně i Ústí n.O.). Dříve
- ne tak dávno - se uvažovalo o zásadnějších úpravách a o obchvatech.
Místo obchvatu obce Mostek se opraví stávající silnice, podobně nebude
stoupací pruh v tzv. Myší díře od Libchav do Rozsochy. Přitom zde bude
tato silnice určena také pro kamiony nad 12 tun. Další úpravy sice
zůstávají v plánech, ale kdo ví kdy na ně dojde. Nový článek k aktuální
situaci najdete zde:
https://www.idnes.cz/pardubice/zpravy/privadec-ceska-trebova-d-35-dalnice-doprava-silnice-stavba.A190916_502031_pardubice-zpravy_skn
Skutečného
přivaděče se Česká Třebová nedočká
Z 19. září 2019 pak je článek, popisující marný boj České Třebové za
svůj přivaděč. V té době (v září 2019) jsem ovšem věřili, že se akce
může podařit. Podařilo se změnit přístup Pardubického kraje, který
neodsouhlasil zrušení exitu Litomyšl sever včetně příslušenství. Kraj
dal Třebovákům naději, kterou ovšem ŘSD neakceptuje. Po heslem
"žádné zdržování" se prosazuje varianta s vypuštěným exitem a
tedy s nutností jezdit ze Třebové na dálnici přes Litomyšl.
Naděje je jen pro naše vnuky, kdy bude možné tento přístupový bod dodatečně
do trasy doplnit. (Možná.)
Článek najdete ZDE.
|