Takovou společnou
fotografii českotřebovský pěvecký sbor Bendl ještě neměl a čekal na ni
až do čtvrtka 17. listopadu, na koncert s názvem "Druhá tráva + hosté,
kde mezi hosty bylo nejdříve Viktorín trio a pak také sbor Bendl.
Byť Bendl nastoupil na jevišti Kulturního centra "v zadních
řadách", tak přesto jej nikdo nemohl přehlédnout. Dojem byl velký a také
zážitek ze zpěvu společné písně "Kam složíš hlavu", kterou v originále
skupina Druhá tráva nazpívala s legendárním skupinou Spirituálkvintet. Bendl byl velmi důstojnou náhradou, posuďte už z
té fotografie. Více o koncertu připravuje Milan Michalski, který také
přidá svoje vlastní fotografie.
K
fotografii z koncertu přidávám ještě oficiální snímek, pořízený ve
vedlejším malém sále KC
v době, kdy na jevišti velkého sálu vystupovalo Viktorín trio. Snímek se
po kliknutí zvětší do nového okna. Foto Jiří Kadavý
Laxní přístup
ŘSD k řešení dopravních problémů v našem regionu
Jde o to, že péče o rozvoj sítě státních
silnic ve východní polovině Pardubického kraje zaostává. Roky se
bojovalo o obchvat Svitav, což se konečně dostává do stadia realizace.
Jenže to je vlastně všechno podstatné, co zde má v nejbližších řekněme
10 letech změnit. Kraj se snaží o své "dvojky" a "trojky" pečovat dle
možnosti prakticky plošně na celém území kraje, prioritu dostaly tzv.
"přivaděče", na které kraj získal zvláštní peníze. Ale síť "jedniček" je
bez podstatných změn a ani výhled není dobrý. Zatímco v sousedním
Královéhradeckém kraji pokračuje mílovými kroky např. obchvat Doudleb na
silnici č. 11 a opravuje se je i "čtrnáctka" za Potštejnem, také se na
ni postavil (zbytečný) kruhový objezd za Rychnovem. Na našem úseku
čtrnáctky se neděje nic, nepočítáme-li každoroční frézování a
asfaltování povrchu, zatím od Lhotky na světelnou křižovatku. To ovšem
není žádný rozvoj. Dokonce hrozí, že se na tento úsek půjde znovu a to
dokonce pěkně "od podlahy" s výměnou podloží.
Jenže
tu je potřeba řádný obchvat. Tam se nedokončila ani EIA. Z
nesmyslných příčin byl proces EIA zastaven. Jsou zřejmě problémy s
vedením trasy kolem rybníku Hvězda na Opatov. Jenže tato část nás
nebolí, potřebujeme obchvat města, který má podle vybrané "červené"
varianty A vést od kruhové křižovatky u tunelů za hřbitovem podél
letiště do Dlouhé Třebové za Avenu, kde se napojí na stávající
čtrrnáctku. Je to dlouhá, ale potřebná trasa, Má na ní být přemostění
Skuhrovské silnice a lhoteckého Hlubočku a jen s jediným připojením od
města právě přes Lidickou ulici.
Jenže
na přípravě obchvatu České Třebové se vůbec nepracuje a není na tom
žádný zájem.
Proseděl jsem nad tímto problémem společně
s bývalým místostarostou Daliborem Zeleným nějaký čas.
Konstatoval, že bez účinné spolupráce s krajem se nám nepodaří v
této věci nijak pokročit, samo ŘSD nijak nedokážeme pro "naši věc"
motivovat. Se závistí jsem pozoroval dění kolem určení trasy dálnice v
Litomyšli, kam přijel na veřejné jednání i generální ředitel ŘSD Mátl a
snažil se vyjednávat i s malými obcemi a osadami. Jenže to šlo o
dálnici, která je superprioritou. Obchvat České Třebové tím není a tak
jednání na této úrovni ve Třebové asi nerealizujeme. Je mi líto, že
neumíme prosadit ani urychlení stavby kruhové křižovatky u tunelů,
kde vjíždí a vyjíždí denně desítky kamionů a dělají zde situaci velmi
nepřehlednou. To u Rychnova bude napojení zbytečně dokončené kruhové
křižovatky využito až za spoustu let, ale kruháč zde už stojí a zatím
jen zdržuje. Jinde peníze nejsou, tady je nepotřebovali. A u nás byl by
to vlastně první prvek budoucího obchvatu.
Jezdil
jsem nějakou dobu na dopravní konference v Pardubicích, hlavně proto,
abych se od špiček v oboru něco dozvěděl o rozvoji silniční sítě v našem
kraji. Zjistil jsem ovšem, že konference jsou vlastně určeny převážně k
tomu, aby neustále dokola prosazovaly dobudování "dopravního
multimodálního uzlu Pardubice", pro železniční, silniční, leteckou a
lodní dopravu. Padala zde neuvěřitelná čísla o hodnotě potřebných
investic, významných snad pro Pardubice, ale méně už pro celý kraj.
Kdyby se se stejnou intenzitou prosazovalo již před lety např. napojení
logistického terminálu Metrans na kapacitní silniční síť státu (myslím
na budoucí dálnici), bylo by jasné, že celý plán pro Pardubice je jen
zbytečný a nerealizovatelný sen a kapacitní silniční napojení našeho
regionu na dálnici už mohlo být když ne hotové, tak detailně připravené.
Děkuji za ohlasy na text o zbytečném kruháči u Rychnova, jsem
rád, že se otázka potřeby "konečně něco udělat" pro zlepšení dopravní
situace ujala, padla na úrodnou půdu. Problém budu dále sledovat, jako
možnost se mi jeví pozvat pro posouzení řešení dopravy v regionu
nezávislé experty. (mm)
Další
texty na téma Obchvat města:
Obchvat města - je už vyřešen?
Přeložka silnice i/14 ČT -
Opatov
Procházka 61
ročníky Jabkancových poutí 1960 - 2022
Přehled videí Českotřebovského
deníku natočených v letech 2020 - 2022 na téma Jabkancová pouť a
Jabkance
|