Českotřebovský deník 82/2013 (22/3)  
Seminář o železnici  zajímavý a také aktuální 

V úterý podvečer se v přednáškovém sále Městského muzea konal další seminář Pavla Stejskala o železnici. Byl zajímavý, jako ty předešlé, a navíc aktuální, neboť se zabýval tím co všechno se změnilo  v posledním roce 2022 na železniční trati 260 Česká Třebová - Brno, kde byl zastaven provoz na úseku Blanko - Brno Maloměřice. Opět byla dobře zpracovaná obrazová dokumentace, možnost porovnání historických snímků se stavem před rekonstrukcí a po ní, v některých případech byla spousta zajímavých fotek i průběhu rekonstrukce. Šlo především o tunely, ale také o problémový úsek trati v Hradci nad Svitavou a nechyběla ani dokumentace poslech úprav na trati poblíž Opatovce, kde se nyní staví most přes budoucí dálnici, tedy přes dálnici, která tudy zatím nevede. Návštěvnost semináře byla opět dobrá. Pavel Stejskal má připraven i program pro další období, příště se bude věnovat problematice železničního modelářství. (mm)


SEZNÁMENÍ OBČANŮ S DOPRAVNÍM OMEZENÍM BĚHEM REKONSTRUKCE ULICE KUBELKOVA

V úterý 21. března proběhla v sídle společnosti ORLÍK-kompresory beseda s obyvateli lokalit Brázdov a Pod Březinou, která se týkala rekonstrukce silnice III/36012 v úseku od ulice U Stadionu po výjezd z města směrem na Přívrat.
Průběžné informace budou občanům podány prostřednictvím hlášení rozhlasu a mobilní aplikace Munipolis, se k vám budeme snažit dostat od zhotovitele stavby maximum informací. Starosta města podal základní informace a požádal občany o  vzájemnou ohleduplnost. Milan Skýba ze Správy a údržby silnic Pardubického kraje podal informace od investora a vysvětlil harmonogram prací, popsal jednotlivé části rekonstrukce a jejich dopady pro přístup rezidentů do lokalit Brázdov a Pod Březinou. V rámci setkání  byl i prostor pro dotazy příchozích. Dotazy směřovaly nejenom k rekonstrukci vozovky a odvodňovací kanalizace, ale také k dalším navazujícím investičním záměrům v lokalitě. „Na krajskou investici navážeme opravou chodníků a veřejného osvětlení, které jsou ve vlastnictví města. Krajské a městské investice však nemohou probíhat souběžně, protože jinak by byl přístup do lokality zcela nemožný. Předpokládáme však, že práce na chodnících a osvětlení budou moci začít již na podzim tohoto roku,“ odpověděl během besedy na jeden z dotazů starosta města Zdeněk Řehák.  (Zdroj web města, foto Jiří Holý)


 Letošní ročník CHL ukončí páteční exhibiční zápas

V pátek 24. března od 128:30 se na zimním stadionu v rámci vyhodnocení soutěže CHL 2022/23 uskuteční páteční zápas dvou kombinovaných patnáctičlenných týmů  začátek v 18:30. Po ukončení zápasu budou vyhlášeny výsledky. Do exhibičních týmů vedeny  družstvy PROPLAST a ADBA jsou nominováni hráči ostatních družstev podle dohodnutého klíče.   
Organizační pracovník soutěže je vedoucí zimního stadionu Jaroslav Šimek. vede celou soutěž od podzimu, kdy mu byla organizace předána jednatelem EkoBi Zdeňkem Řehákem a vede ji k naprosté spokojenosti. Výsledky a statistiky zápasů jsou pravidelně zpracovávány každou středu. Se stejnou pečlivostí připravuje i závěr soutěže.  
Týmy však nebudou mít možnost použít jiné než rozlišovací dresy , Jeden je bude mít na líc a druhý  obrácený na rubovou stranu.  Hrát se bude podle pravidel CHL tak, jak jste zvyklí a hrací doba 3x14 minut tak, aby se stihlo vyhlášení výsledků soutěže, které se plánuje na cca 19:45. Současně s vyhlášením nejlepších týmů a pořadí týmů budou vyhlášeny dle statistik nejlepší hráči - střelec, nejefektivější hráč, brankář atd.

Výdejní box městské knihovny
je v provozu 

Nabízíme našim čtenářům možnost vyzvedávat rezervace ve výdejním boxu, který se nachází u vchodu do knihovny na adrese Smetanova 173. Tato možnost je vhodná pro všechny, kteří se z různých důvodů nedostanou do knihovny v běžnou otevírací dobu nebo preferují bezkontaktní způsob předání.
Velikosti schránek odpovídají rozměrům všeho, co půjčujeme. Ať už chcete knihy, časopisy, audioknihy, deskové hry nebo zážitkové batůžky, vše se do příslušných schránek vejde.
Vybrané položky si vyberte přes on-line katalog a jakmile budou připravené, vložíme je do boxu a dáme vám vědět. Vy si objednávku vyzvednete buď zadáním PINu z SMS zprávy nebo oskenováním QR kódu z e-mailu. Výdejní box má omezený počet schránek. Objednávka proto čeká na vyzvednutí přesně 3 dny od vložení do boxu. Je to jednoduché a zvládnete to v několika krocích.
Přineste si svou tašku nebo batoh na objednané knihy, časopisy, audioknihy nebo hry. Z ekologických důvodů zásilky do ničeho nebalíme. Za nevyzvednuté objednávky účtujeme manipulační poplatek 20 Kč/objednávka.
Výdejní box neslouží k vracení výpůjček. K tomu použijte naše biblioboxy.

Pohádka o Králově zahradě

Zatímco přírodní rezervace Králova zahrada kvete naplno tak má také alternativu - pohádku a ne tak ledasjakou. Je za autorské dílny manželů Strejčkových České Třebové, najdeme ji na webu i na facebooku v podobě velmi milých a dobře udělaných podcastů. Právě pohádka O králově zahradě dá rozkvést fantazii vašich dětí. 
A nejde jen o tuto jedinou pohádku.  Jak se můžete přesvědčit na webové stránce Pohádková místa Česka, tak právě v okolí České Třebové mamá takových pohádkových míst hned několik.  Vše je opět z autorské dílny manželů Strejčkovýh, kteří pohádky  napsali, namluvili a se svými dětmi také odzkoušeli.  Je to třeba pohádka O Peklákovi nebo o Kapli P. Marie na Horách.  Vrátíme-li se do Královy zahrady, tak aktivita v samotném závěru pohádky děti s rodiči vybízí nejen k tvůrčí činnosti, ale i citlivému přístupu k ochraně této přírodní lokality. Více na pohadkovamista.cz a facebook.com/pohadkovamista  (re) Více ZDE

Hasiči a strážníci se školili na téma odchyt volně žijících živočichů

Záchranná stanice a ekocentrum Pasíčka společně s plzeňskou stanicí DESOP a s podporou radního pro venkov, životní prostředí a zemědělství Miroslava Krčila uspořádali v prosečské Sokolovně seminář pro strážníky a hasiče z celého Pardubického kraje na téma odchytu a manipulace s volně žijícími živočichy.
Jsem velmi rád, že zvířatům, která se náhodou dostanou do nesnází nebo se někde ošklivě poraní, můžeme pomáhat s návratem zpět do přírody, tedy tam, kam přirozeně patří. Děkuji za to nejen záchranným stanicím, které odvádějí bezesporu nesmírně záslužnou práci, ale i městským strážníkům nebo hasičům. Ti jsou často na místě jako první a musí si umět poradit i s nevyzpytatelnými případy. To jsme mohli vidět i v prezentacích na semináři, který záchranné stanice pro policisty i hasiče připravily. Osobně takové akce vždy rád podpořím a velmi za ně děkuji,“ sdělil radní Miroslav Krčil.
Seminář se skládal z teoretické části a také z praktických ukázek. „Obvykle tyto semináře pořádáme jednou za dva roky v závislosti na tom, jak často prochází složky záchranného systému v Pardubickém kraji personální obměnou. Kromě městských strážníků se jej účastní dobrovolní i profesionální hasiči, zástupci odborů životního prostředí, krajské veterinární správy nebo inspekce životního prostředí. Letos jsme zaznamenali rekordní zájem, kdy dorazilo téměř 140 účastníků, proto jsme požádali město Proseč o poskytnutí Sokolovny, abychom vše kapacitně zvládli,“ uvedla koordinátorka akce Marie Cachová ze Záchranné stanice Pasíčka.
Kromě toho, jak postupovat při odchytu a manipulaci zvířat, na která můžeme v české přírodě běžně narazit, se účastníci dozvěděli více i o odchytu zvířat exotických, jako jsou různé druhy hadů, ptáků nebo šelem. Není totiž výjimkou, že i ta se chovatelům občas ztratí.


Staveniště na Lidické ulici pod náměstí dnes (22/3)


FOTOGRAFIE PRO PAMĚTNÍKY  

Fotografie internátu na Skalce cca v roce 1958-59 zdánlivě do historie fotbalu, kterou nyní probíráme, nepatří. Je to však zajímavý historický snímek, ukazuje začátek poměrně velkého kolosu, do kterého zdejší areál vyrostl. Vliv zde sídlícího SOUŽ zřízeného přímo Českými drahami se projevil až v sedmdesátých letech. V té době skončila činnost Dukla Česká Třebová (založena roku 1961), která upravovala areál Pod Jelenicí  a vznikl záměr rozvíjet fotbalový stánek města právě v prostoru za železniční tratí. A stadion Na Skalce, byť vybudovaný dobrovolnickou prací v akci Z, pak Lokomotiva prodala, i tehdy za směšnou částku 1,5 milionu korun. Stadion využivalo pak přednostně učiliště. Byly i další plány, např. výstavba plavecké učebny apod, nakonec z nich nic nebylo. Naopak, nedostávalo se  učeben a tak mohly zdejší šatny upravit na učebny učiliště. Tím se záměry SOUŽ a českotřebovského fotbalu křížily....
Na snímku si všimněte - ještě stavu zástavby na Jelenici, není sídliště Pod Jelenicí - jen volné parcely. První tzv. perlácké činžáky čp. 1661 - 1666  byly postaveny u trati nejdříve. V té době se budoval tzv. Suez s vlečkou k teplárně.

Automatizované externí defibrilátory pro obce s dotací

Radní Pardubického kraje na svém posledním jednání schválili dotace pro 11 obcí, které si o ně zažádaly v programu na pořízení automatizovaného externího defibrilátoru. Pardubický kraj má na pořízení defibrilátorů pro rok 2023 vyčleněn milion korun, z došlých žádostí však vyčerpá jen 427 tisíc. Zbylé peníze chce kraj rozdělit v druhém kole dotačního programu.
Cílem těchto dotací je zefektivnění spolupráce obcí a složek Integrovaného záchranného systému při záchraně lidských životů. Jde o systémový a potřebný krok ke zvýšení bezpečnosti občanů, srdeční zástava je bohužel velmi častým jevem bez varovných příznaků. I proto se snažíme prostřednictvím dotačního programu obce motivovat k pořízení defibrilátorů. Nové defibrilátory tak budou nově mít například v Chrasti, Červené Vodě, Jezbořicích, Miřeticích nebo Žlebských Chvalovicích,“ uvedla náměstkyně hejtmana pro zdravotnictví Michaela Matoušková s tím, že definitivně musí dotaci schválit ještě krajské zastupitelstvo.
Z finanční alokace dotačního programu, která činí jeden milion korun, je po prvním kole vyčerpáno necelých 430 tisíc. Zbylých 570 tisíc Pardubický kraj rozdělí žadatelům v druhém kole. „Dotace jsou určené pro obce do 10 tisíc obyvatel a mohou dosáhnout maximálně 50 procent z celkových způsobilých výdajů.  Na jeden projekt můžeme poskytnout maximálně 40 tisíc korun,“ upřesnila Michaela Matoušková.
Žádosti do druhého kola dotačního programu je možné podávat od 21. dubna do 3. května 2023.
Další informace jsou na webových stránkách Pardubického kraje.


Kraj chce na ateliéry uměleckoprůmyslové školy získat z dotací 150 milionů korun.  Stavět by se začalo příští rok

Jedním z klíčových investičních projektů Pardubického kraje v oblasti školství pro nejbližší období je jednoznačně vybudování ateliérů SŠ uměleckoprůmyslové Ústí nad Orlicí v areálu Perla. O dalším postupu přípravných prací rozhodli v pondělí na svém jednání krajští radní. Projekt je připravován pro dotaci z Národního plánu obnovy.
„Vybudování ateliérů v areálu bývalé Perly pro naši SŠ uměleckoprůmyslovou v Ústí nad Orlicí považuji za jednu z klíčových investic v oblasti školství. Vzhledem ke svému rozsahu, který dosahuje téměř 200 milionů korun, se také řadí k největším. Abychom tuto stavbu mohli realizovat a zároveň měli možnost investovat například do modernizace areálu SPŠ elektrotechnické v Pardubicích v ulici Do Nového, nové jezdecké haly pro Střední školu chovu koní a jezdectví v Kladrubech nad Labem nebo do modernizace dílen na Střední škole gastronomické a technické v Žamberk, děláme nyní maximum proto, abychom na ateliéry získali dotaci z Národního plánu obnovy,“ uvedl hejtman Martin Netolický, který také přiblížil aktuální kroky kraje v rámci příprav. „Do 20. dubna musí být podána žádost o dotaci do vyhlášené výzvy, což je termín, ke kterému nyní napínáme naše síly. Na konci listopadu pak musíme doložit stavební povolení a následně bychom v roce 2024 chtěli začít stavět s dokončením fyzické realizace projektu nejpozději na konci roku 2025. Odhad doby realizace stavby je v tuto chvíli přibližně až 20 měsíců,“ řekl hejtman Netolický.
Nová moderní budova je zcela zásadní pro další rozvoj uměleckoprůmyslové školy. „Stávající prostory jsou z hlediska zájmu o školu a jejího dalšího rozvoje zcela nedostačující a nevhodné. Novými ateliéry vytvoříme zcela unikátní prostor, jehož součástí budou učebny, dílny, ateliéry a potřebné zázemí pro výuku uměleckých oborů textilní výtvarnictví, užitná fotografie a média, průmyslový design, modelářství a návrhářství oděvů, grafický design a pro obor obalová technika,“ uvedl krajský radní pro oblast školství Josef Kozel.


Za dva roky budou jezdit nové motorové vlaky. Také v Podorlicku

V druhé polovině roku 2021 podepsal Královéhradecký kraj smlouvu s dopravcem České dráhy, který bude zajišťovat v kraji drážní osobní dopravu až do konce roku 2031. Součástí smluvních podmínek je mj. postupná obnova vozového parku.
Dopravce se zavázal nasadit na vybrané tratě v Královéhradeckém kraji nové elektrické a motorové jednotky. V průběhu let 2025 až 2027 dojde k nasazení 33 motorových jednotek řady 847 od polské společnosti PESA v Královéhradeckém kraji, 7 jednotek pak v Pardubickém kraji, zde ovšem zejména na trati Pardubice - Hlinsko
"RegioFoxů mají České dráhy objednáno 76. Vlaky budou poháněny motory Rolls-Royce, které kromě klasické nafty umí jezdit i na biopalivo HVO. V jednotce bude dostatek místa i na přepravu osmi kol, tří kočárků a dvou invalidních vozíků. Cestující čeká moderní světlý a přehledný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami, bezbariérový nástup s podlahou vozidla ve výši moderních nástupišť bez nutnosti překonávat schody či elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky cestujících včetně USB portů a také Wi-Fi," uvádí Ministerstvo dopravy.
RegioFoxy přinesou maximální bezpečí díky evropskému zabezpečovači ETCS a také rychlejší cestování s maximální rychlostí 120 km/h.¨Od jízdního řádu 2024/2025 nové motorové jednotky vyjedou na vlakových linkách jedoucích z Hradce Králové do Svobody nad Úpou a Broumova a na linky z Trutnova přes Starou Paku, Chlumec nad Cidlinou do Kolína. S jízdním řádem 2025/2026 je budou moci cestující využít na trase na trase Hradec Králové – Doudleby nad Orlicí – Letohrad/Rokytnice v Orlických horách. Se zahájením platnosti jízdního řádu 2026/2027 budou provozovány na trase Náchod – Týniště nad Orlicí – Choceň a Starkoč – Broumov. Postupná obnova kolejových vozidel přinese nejenom obyvatelům našeho kraje zlepšení komfortu cestování. Podívejte se na ukázku nové motorové jednotky řady 847 od společnosti PESA.


 



  •