ČtD 193/2024  pátek 12. července



KOALICE V ČESKÉ TŘEBOVÉ POKRAČUJE BEZ NESTRANÍKŮ

V úterý 9. července podepsalo sdružení nezávislých kandidátů 3PK pro prosperující Českou Třebovou a Občanská demokratická strana dohodu o pokračování spolupráce při správě města. Nová koaliční smlouva vznikla na půdorysu té původní z roku 2022 potom, co jeden ze tří subjektů, jež ji po komunálních volbách podepsali – politické hnutí Nestraníci s podporou Třebováků PRO Zdraví a Sport – podal 1. července 2024 její výpověď.
V nově uzavřené dohodě se již v úvodu píše: „3PK ČT a ODS se na základě výsledků voleb …, a také na základě zkušeností z dosavadní spolupráce, dohodly na pokračování spolupráce při správě města ve volebním období 2022 až 2026.“ Dohoda přichází po jednostranném vypovězení smlouvy ze strany třetího subjektu. „Spolupráce má smysl, pracujeme na mnoha strategických investicích pro Českotřebováky, počínaje městskou knihovnou a novým pavilonem pro seniory, množstvím oprav ulic ve městě konče. Chceme své sliby dotáhnout a pracovat pro město konstruktivně,“ řekl po podpisu dokumentu starosta města Zdeněk Řehák.
V preambuli nové dohody obě uskupení shrnují, co se za poslední dva roky koalici podařilo – a to na základě společného vyhodnocení původních programových tezí. „Za uplynulé období se podařilo nastavit a upravit řadu nezbytných procesů v oblasti řízení města, jeho hospodaření a majetkových vztahů. Došlo také k narovnání cen v oblasti majetkových záležitostí vytvořením cenové mapy pro prodej městského majetku. Byla zahájena příprava řady strategických záměrů a investic města: městská knihovna, nový pavilon domova pro seniory, rekonstrukce krytého plaveckého bazénu, výměna veřejného osvětlení, rekonstrukce sportovišť, řešení problémů vyloučené lokality a zpracování Plánu sociálního začleňování města ČT do roku 2027, studie sídelní zeleně, spolupráce na modernizaci železničního uzlu a další,“ píše se v dohodě. Podle 3PK ČT a ODS jim společný mandát na započaté činnosti a projekty umožňuje nejen plynule navázat, ale i dále je rozvíjet.
„Před dvěma lety jsme se na programu dohodli, za nás se od té doby nic nezměnilo, stále s programem souhlasíme, proto není důvod, abychom z koalice odcházeli,“ vysvětlil lídr kandidátky ODS a radní města, Martin Formánek. Obě uskupení se shodují také v tom, že prioritou zůstává stabilizace rozpočtu města s cílem zlepšit finanční prostor pro jeho dlouhodobý rozvoj.
Co se ve vedení města na základě dohody změní, je obsazení rady města. Ta po rezignaci radních z řad Nestraníků pracuje v šesti, tři místa jsou momentálně neobsazená, včetně místa uvolněné místostarostky. Na základě dohody se stane Petra Válková 1. místostarostkou v uvolněné funkci, 2. místostarostou bude Martin Formánek, který bude ovšem funkci vykonávat jako neuvolněný při svém civilním povolání. Rada bude doplněna o jednoho radního z obou uskupení, deváté místo zůstane prozatím neobsazené. Obě uskupení se zavázala případné spory řešit formou smírčího řízení, které by jakékoli rozpory urovnalo dřív, než by eskalovaly.
„Nestraníkům, Zuzaně Nejedlé i jejich dalším radním za jejich práci pro město děkujeme. Jejich odchod z koalice respektujeme. Věříme, že i jako opoziční zastupitelé budou nadále podporovat cíle, které spolu s námi před dvěma roky odsouhlasili svým podpisem. Věřím, že společně budeme pracovat pro rozvoj České Třebové,“ uzavírá starosta města Zdeněk Řehák.
Zdroj: www.ceska-trebova.cz

Možná by bylo lépe psát o návrhu, vše přece potvrdí až hlasování zastupitelů !

Dnes byla zveřejněna informace, na kterou město dlouho čekalo, tedy na potvrzení další vzájemné spolupráce 3PK_ČT. zastupitelů zvolených za ODS. Součástí informace je i to "jak to bude dál", což je právě to nejcennější. Poprvé budeme mít  ve vedení města neuvolněného místostarostu. Zdá se mi to dobré řešení, protože jinak by bylo všechno ve městě dohodnuto pouze uvnitř 3PK. Sice jako neuvolněný u všeho nebude, ale měl by být alespoň informován. Důležité také je, že se změna neodkládá, že se vše podaří vyřešit na zastupitelstvu 22.7. Nicméně už nyní je známa řada absencí zastupitelů.  Ta přece může postihnout i zastupitele z 3PK a ODS, čímž by mohli ztratit křehkou většinu 14 hlasů  potřebnou pro to, aby vše dobře dopadlo. Jsem přesvědčen, že budou pro změny hlasovat i někteří opoziční zastupitelé, ale považoval bych za správnější, aby se v informaci města psalo pouze o návrhu na řešení, protože  to jisté to bude až bude vše odhlasováno.  (mm)

V neděli budou cyklistické závody, budou dopravní omezení

N náměstí se připravuje vše pro start a cíl závodu, mobilní jeviště je zde od úterý. A protože je mobilní tak si můžeme vybrat ze dvou parkovacích míst: dole - to je umístění velmi vhodné pro kulturní vystoupení např. při městských programových trzích, kde je jeviště před stoupajícím hledištěm (bylo od úterý) a druhý způsob zády k Modré hvězdě na druhé fotografii zase zřejmě představuje vhodnější řešení pro vyhlášení výsledků závodů - řešení ze čtvrtka. Uvidíme v neděli.

Demolice průmyslového areálu Bezděkov bude stát 1,2 mil. korun 

Demolice bývalého výrobního areálu v Bezděkově proběhne  dle projektové dokumentace na odstranění stavby stávajícího areálu po firmě BŐHM PLAST TECHNIK a.s. v Bezděkově zpracované společností OPTIMA spol. s r.o.,Vysoké Mýto, ovšem s tím, žýe demolice se nevztahuje na bývalou administrativní budovu společnosti.
Součástí plnění předmětu díla dle této Smlouvy o dílo je i dodávka materiálu pro řádné provedení předmětu díla a likvidace odpadů vzniklých realizací předmětu díla dle této Smlouvy o dílo. Odpady vzniklé při zhotovení díla jsou odpady zhotovitele. Zhotovitel se zavazuje provést na svůj náklad a nebezpečí pro objednatele dílo spočívající zejména v provedení odstranění části bývalého areálu po firmě BŐHM PLAST TECHNIK a.s. v Bezděkově, Česká Třebová. Součástí předmětu plnění veřejné zakázky je odstranění kompletního SO-03 Manipulační hala. Zahájení prací je zajištěno již na červenec 2024 a termín dokončení demolice  je stanoven nejpozději do 150 kalendářních dnů od předání staveniště, tedy v podstatě do konce t.r. Cena demolice je stanovena dohodou smluvních stran a je cenou nejvýše přípustnou.  Cena včetně DPH čicí 1 192 455,- Kč

Přes milion korun pro brněnskou firmu SAFE TREES bez výběrového řízení

Jde přitom o dvě zakázky, dvě uzavřené smlouvy s velmi podobným zaměřením. Takové služby zatím naše město dosud nepotřebovalo. První zakázka za 580 tisíc korun je určena na zpracování aktuálního plánu péče s hlavní pozornosti  věnovanou provozní bezpečnosti stromů a druhá zakázka za 433 tisíc korun  je určena na Zpracování pasportu zeleně a plán péče, který bude umístěn na webový portál www.stromypodkontrolou.cz
Utratíme přes milion a výsledek bude někde na webu a v počítačích. Snad potřebné pro velká města.  U nás by možná byla lepší osobní prohlídka odborníkem, který stav zeleně trvale sleduje v terénu . Tak se to jeví alespoň navenek. Zeleň skutečně potřebuje péči, kterou však digitálně provedená kategorizace pasportovaných vegetačních prvků a nenahradí. Přijde jedna letní bouře a pak se podíváme na web, abychom viděli jaké jsou škody?
Za tyto peníze však budeme mít  portál www.stromypodkontrolou.cz. zpřístupněn na úrovni "Registrovaný partner"! Opravdu se bez toho neobejdeme?  Proč alespoň nebyla na tyto služby vyhlášená veřejná zakázka s oslovením více  dodavatelů?  Proč se na jiné obdobně finančně náročné zakázky výběrové řízení organizuje a  zde nikoliv? Proč byly dvě tak podobné zakázky týkající se jednoho stejného webového portálu rozděleny, když jedna bez druhé nemá smysl? Jak byl proveden právě výběr této konkrétní brněnské firmy, zřejmě jediné na světě?  (Sám jsem  našel mnoho dalších firem s nabídkou "pasportizace zeleně" apod.) S touto firmou mělo dosud město jen jedinou smlouvu v roce 2021 v hodnotě pouhých cca 5000 Kč.  Takže neplatí ani to, že jsme smlouvy uzavřeli přímým zadáním "z ruky" na základě předchozí dobré zkušenosti a je zde tedy oprávněný dotaz na to, jak zadavatel dodržel kritéria hospodárnosti, efektivnosti a účelnosti využití veřejných prostředků.
Aby bylo jasnější o co se jedná, uvádím popis obou dvou uzavřených smluvních plnění ve zvláštním přípěvku ZDE. a směrnici pro zadávání veřejných zakázek ve městě Česká Třebová na odkaze ZDE. Z této směrnice uvádím  přehled rozdělení malých zakázek na kategorie a zvlášť potom  správný postup ve skupině B, kam zakázky pro SAFE TREES patří. Město mělo oslovit 3 dodavatele, neboť jistě mělo na zadání dostatek času a zadávalo tuto práci poprvé. Zdroj: Hlídač státu 10.7. 2024.
Možná stojí za zmínku, že nasbíraná a zaplacená data budou umístěna vlastně na firemním webu stromypodkontrolou, a město bude sice vlastníkem dat, ale v prostředí cizího webu. Data podle vyhlášení firmy (nikoliv smlouvy) údajně může sdílet s širokou veřejnosti. K čemu to bude ovšem dobré, těžko říci. Stav stromů se může rychle měnit, budou tedy jistě další  aktualizace a další platby... (mm)

Nové video Českotřebovského deníku:  Historie kočárků

Návštěvu letní výstavy v našem městském muzeu si určitě nenechte ujít, zvláště když k vám přijede návštěva s malými holčičkami. . potom sem prostě musíte..
 Těch kočárků na výstavě je několik desítek a jsou zde všelijakého druhu včetně všeho co ke kočárkům patří.
A na výstavě na vás také dýchne historie. Ve videu uvádíme výklad Mgr. Jany Voleské o tom, jak to bylo s kočárky v historii, ve světě a také u nás a pak i "u nás v České Třebové". Vše je s ukázkami. Poznáte, že pro ředitelku muzea jde o téma, ve kterém našla svou osobní zálibu a téma dokázala rozpracovat. K uvedení letní výstavy nepotřebovala žádný výklad  externího kurátora. O téma je od otevřený výstavy velký zájem a stojí za to se tím zabývat. Právě letos máme vzácnou příležitost vidět něco co běžně k vidění není.  a Díky zveřejněnému videu máte možnost také získat komentář o historii . Na videu třeba zjistíte, že výrobou kočárků se v padesátých letech zabývala i  firma bratří Stránských jinak proslulá  patentem na velorexy.... Odkaz na video najdete ZDE  .(mm)

Stavební úřady zaplavené papírovými spisy. Digitalizace prozatím drhne.

Fungování nového stavebního zákona a Portálu stavebníka v ostré praxi bylo předmětem návštěvy hejtmana Martina Netolického na stavebním úřadu v Pardubicích s náměstkem primátora krajského města a zastupitelem kraje Janem Hrabalem. Důvodem bylo získat s odstupem několika dní informace od úředníků v rámci reálného fungování nového stavebního zákona.
„Nový stavební zákon a digitalizace stavebního řízení jsou v platnosti 10 dní, a proto jsem se chtěl v rámci největšího stavebního úřadu v kraji seznámit s realitou běžného dne, a ta není příliš veselá. V rámci Portálu stavebníka nefunguje podle úředníků vlastně téměř nic. Vyhledávání a filtrace dat je nepřesná, naopak se v Pardubicích zobrazují podání například v Jesenici u Prahy, kde je možné se dostat i k datům, která by z mého pohledu neměla být viditelná napříč republikou. Často chybí funkční propojení s Identitou občana či napojení na katastrální mapy. Lze tak říci, že se jedná o pěknou maketu budoucího funkčního modelu,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Jeho slova potvrzuje také náměstek primátora města Pardubic Jan Hrabal. „Tak rozsáhlý systém měl být řádně prozkoušen, protestován a v úzké spolupráci se stavebními úřady měly být řešeny požadavky na doprogramování, to vše ale před jeho ostrým startem! Obálka je pěkná, ale obsah drhne. Osobně považuji za velký problém, a ostatně jsme na to upozorňovali již v minulosti, že nedošlo k detailnímu a srozumitelnému proškolení pracovníků. I nyní není na připomínky, podněty a dotazy příliš srozumitelně reagováno. Rozhodně nekritizujeme záměr. Ten je nesporný. Ale provedení výrazně pokulhává. Stávající řešení je z mého pohledu polotovarem,“ řekl Jan Hrabal, který se v minulosti informačními technologiemi také zabýval.
Výraznější problém pro žadatele v tuto chvíli nemusí nastávat, jelikož kdo mohl, podal žádost ještě před platností nového stavebního zákona. „V rámci města Pardubic nám na stavební úřad za posledních 14 dnů v červnu dorazilo 1090 podání podle starého stavebního zákona, což je objem běžně odpovídající jednomu čtvrtletí. Spisy jsou tak narovnané v kancelářích referentů i ve všech skříních. Je tedy patrné, že žadatelé velmi spěchali, aby nemuseli podávat žádost v novém systému. Práce tak mají naši kolegové opravdu dostatek mimo nový systém," řekl náměstek pardubického primátora Jan Hrabal. Podle hejtmana Martina Netolického bylo takto v celém kraji podáno jen v červnu přibližně 10 tisíc žádostí. „Samotní úředníci stavebních úřadů otevřeně přiznávají, že zvládat lhůty bude složité, či dokonce nemožné. Zpětná vazba od žadatelů je takové, že jim to povětšinou nevadí, ale jsou rádi, že mají podáno podle starého stavebního zákona,“ doplnil hejtman Netolický.

V Holicích začínají stavět Centrum sociálních služeb 

 Slavnostním požehnáním základního kamene Centra sociálních služeb byla zahájena stavba Centra sociálních služeb v Holicích. Ta bude sloužit především seniorům a jejich pečujícím rodinám.  Stavbu realizuje Oblastní charita Pardubice ve spolupráci s městem Holice a s Místní akční skupinou Holicko.
 Základní kámen požehnal otec biskup Josef Kajnek spolu s farářem místní farnosti otcem Radkem Martinkem a otcem Pavlem Rouskem, prezidentem Diecézní katolické charity Hradec Králové. S architektonickým řešením střediska přítomné seznámil jeho autor, architekt Lukáš Pavlík. Mezi přítomnými významnými hosty byli Jan Grulich, senátor za obvod Rychnov nad Kněžnou, radní Pardubického kraje zodpovědný za sociální péči a neziskový sektor Pavel Šotola, ředitelka MAS Holicko Michaela Kovářová, starosta Holic Ondřej Výborný, starostové a představitelé obcí sdružených v MAS Holicko a další významní hosté.
„Velmi oceňuji, jak se k tomuto projektu postavilo město Holice, které věnovalo kromě financí i pozemek, ale také okolní obce. V rámci komunitního plánu MAS Holicko se všichni rozhodli, že nebudou drobit evropské prostředky na malé projekty, ale  že je dají k dispozici na jeden větší s velkou potřebností. Ten umožní pečujícím rodinám mít své seniory v domácím prostředí s odlehčovacími službami Charity,“ řekl radní Pavel Šotola.
„Uvědomujeme si, že se stárnutím populace bude stoupat potřeba dostupnosti sociálních i zdravotních služeb. Navíc vše, co na Charitě děláme, směřuje k tomu, aby rodiny mohly zůstávat spolu i za ztížených životních podmínek v přirozeném domácím prostředí. Proto rozvíjíme síť služeb, které jim pomáhají. Jsem vděčná za podporu Pardubického kraje, MAS Holicko, Města Holice a dalších obcí v regionu. Také bych chtěla poděkovat místní cihelně, firmě Wienerberger, která daruje na stavbu veškeré cihly,“ uvedla Marie Hubálková, ředitelka Oblastní charity Pardubice.
Centrum vyroste po etapách
Projekt má tři etapy, v  té první vzniknou v Holicích Ambulantní odlehčovací služby, které pečují ve všední den o klienty, jejichž blízcí si potřebují odpočinout, odlehčit od náročné péče či mají jiné povinnosti, například chodí do zaměstnání,“ uvedl starosta Holic Ondřej Výborný.
Pardubická Charita zajišťuje každý den svozovou službu, klienty speciálními vozy pro přepravu lidí s hendikepem dopravuje do střediska a zpět do jejich domovů.
Ve druhé etapě vzniknou pobytové odlehčovací služby, kde budou klienti omezený čas (maximálně tři měsíce) i přes noc, aby pečující rodina mohla jet na dovolenou nebo zvládla své zdravotní záležitosti. Součástí budou i lůžka okamžitého přijetí.
Ve třetí etapě vznikne zázemí Domácího hospice Andělů strážných, jehož součástí bude půjčovna pomůcek.

Jaké to bylo na XVII. Všesokolském sletu

1) Sokolský průvod Prahou     2) Slavnostní program  SOKOL GALA v O2 aréně   3) Výběr ze závěrečného vystoupení 5.7.
4) Dojmy a zážitky ze sletové Prahy se spoustou fotografií najdete v samostatném příspěvku ZDE


JAKÝ BYL STREETBALLHUS NA VIDEU V POSLEDNÍCH 5 LETECH

 


Pozor! Od pondělí 1.7. je otevřena výstava : Když je HADRÁK MODELEM

V září bude další cyklojízda do Hnátnice : Den regionu  Orlicko-Třebovsko

Svazek obcí Region Orlicko-Třebovsko zve v pátek 6. září 2024 na svůj Den regionu. Cyklojízda starostů a příznivců regionu bude zakončena v Hnátnici v areálu Pod Lipami. Je připraven program místních spolků, kapela Žůžo band a občerstvení. Pojeďte s námi a připojte se k propagační jízdě regionem! Za svazek obcí Region Orlicko–Třebovsko zve Petr Hájek, předseda svazku obcí a PhDr. Jana Staňková



Videa Českotřebovského deníku z července 2024




  

Videa Českotřebovského deníku: