Českotřebovský deník 205/2024 

                                                       čtvrtek 25. července 2024 


Víkend v České Třebové bude s letadly i s velorexy


Sešlo se to všechno na jeden víkend a  do jednoho prostoru na českotřebovské letiště. Zde má svůj domov českotřebovský Aeroklub a současně také pravidelně pořádá  poslední víkend v červenci setkání přátel létání neboli svůj malý "letecký den". Bude tomu tak i v roce letošním.  Dalším zájemcem na využití plochy letiště jsou  velorexáři z celé republiky a možná i z celého světa, kteří přijedou na svůj star uspořádaný při příležitosti tří výročí a to vynálezců vozítka OS-KAR/ VELOREX  bratří Stránských Františka (bylo by mu letos 110let ) a Mojmíra, který by oslavil práce stovku. Dalším výročím je pak výročí tragického ú´mrtí staršího bratra Františka, ke kterému došlo u silnice na Zacharovec v zimě před 70 lety.
Událost pořádá Městské muzeum Česká Třebová  a navazuje na obdobný velký sraz, který uspořádal právě před 20 lety k osmdesátinám Mojmíra Stránského jeho velký obdivovatel Vladimír Hrdina a dal si na tom opravdu záležet.   Majitelé vozítek velorex přijedou na českotřebovské letiště již během pátku, kde mají zajištěn azyl s tím, že na sobotní den uvolní plochu letiště letadlům, tedy aeroklubu tak, aby mohlo proběhnout setkání přátel létání ve svém obvyklém režimu. Majitelé velorexů mezitím  provedou slavnostní  setkání na Starém náměstí a odpoledne odjedou na spanilou jízdu směr Vysoké Mýto do muzea obdivovat světoznámé Sodomkovy vozy a karoserie.   K večeru se zase vrátí na třebovské letiště k de se uskuteční   velký večerní kulturní program. Jako doprovodný program k setkání je ve Galerii Kulturního centra  výstava Velorex ve výtvarném umění kde bude pro návštěvníky zajištěna komentovaná prohlídka.

Dne 27.07. až 28.07.2024 pořádá městské muzeum Sraz vozítek OS - KAR a Velorex v České Třebové. 
Tato akce si vyžádá následující uzavírky komunikací:

sobota 27.07.2024 Staré náměstí parkoviště + klidová zóna, 9:30 až 13:30 (zvláštní užívání + uzavírka mimo pořadatelů a účastníků srazu)
sobota 27.07.2024 komunikace podél letiště Česká Třebová 15:30 až 22:00 (uzavírka komunikace mimo vozidel IZS, pořadatelů a účastníků srazu)
Z důvodu ohlášení velkého počtu účastníků budou nově uzavřena parkoviště na Staré náměstí i v neděli !!!  
neděle 28.07.2024 Staré náměstí parkoviště + klidová zóna 10:00 až 11:30 (zvláštní užívání + uzavírka mimo pořadatelů a účastníků srazu)  

Podrobnosti k programu  dále do víkendu upřesníme. Zatím si můžeme připomenout jak vypadal sraz vozítek Velorex před 20 lety 
Sraz velorexů v srpnu 2004 - TV NOVA - specifické dárky ODKAZ ZDE  Mojmír & František Stránsklých & VELOREX článek k dalšímu výročí ZDE



Nebližší fotbalové zápasy Fotbalového klubu Česká Třebová

1.B třída 1.kolo 11. 8. v 16 hodin D. Dobrouč - Česká Třebová  (navíc 11. 8. v 15 hodin Semanín - Tatenice)
Krajský přebor   10.8. v 17 hodin  Přelouč - Česká Třebová 
Pohár hejtmana 1. kolo nového ročníku   31.7.  v 17.30 hodin Janov - Česká Třebová
MOL CUP  Předkolo ročníku 2024/2025  3.8. 2024 od 17 hodin  Česká Třebová - Horní Ředice

V Pardubickém kraji už jezdí všechny moderní RegioFoxy

Pardubický kraj se stal liščím revírem. Počátkem července byla dokončena modernizace regionálních vlaků v objednávce Pardubického kraje na trati Pardubice – Chrudim – Havlíčkův Brod, kde cestující vozí hned sedm nových moderních motorových jednotek RegioFox. Pardubický kraj se tak, spolu s Vysočinou, stal jedním z premiantů provozu nových regionálních vlaků. Kromě Lišek, jak se RegioFoxům lidově říká, se cestující v regionu mohou v  následujících letech těšit na dodávku dalších moderních vlaků v podobě celkem osmi osvědčených elektrických jednotek RegioPanter.
„Cestující mezi Pardubicemi a Havlíčkovým Brodem si již několik týdnů užívají cesty moderními vlaky RegioFox, a to se vším komfortem v podobě klimatizace, Wi-Fi internetu nebo zásuvek na dobíjení cestovní elektroniky. Na regionální tratě tak přinášíme zážitek z jízdy, který ještě před několika lety byl vyhrazen pouze některým dálkovým vlakům. I to je důkaz toho, jak moc se v posledním období mění vozový park Českých drah,“ uvádí k novým RegioFoxům Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah, a připomíná: „U nových vlaků jsou však často i věci, které cestující na první pohled nezaznamená, ale o to jsou důležitější. Všechny RegioFoxy jsou například vybavené palubními jednotkami evropského zabezpečovače ETCS. Investujeme tedy nejen do pohodlí pro naše cestující, ale také do jejich bezpečí.“   
Obnova železničních vozidel dlouhodobě patří mezi jednu z priorit kraje z hlediska železniční dopravní obslužnosti. „Na trati mezi Pardubicemi a Havlíčkovým Brodem, ale také mezi Žďárcem u Skutče a Svitavami, se nasazením jednotek RegioFox dostáváme na úroveň 21. století z hlediska železničních vozidel. Celkem jsme u Českých drah objednali sedm RegioFoxů za 665 milionů korun. Pevně věřím, že se již brzy vozy řady 810, ale i 814 RegioNova, stanou v rámci běžného provozu minulostí a budeme na ně vzpomínat již jen v rámci nostalgických jízd nebo při mimořádnostech a výpadcích modernějších vozidel,“ říká hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.
Vozy řady 814 Regionova se pořízením nových RegioFoxů prozatím přesunou na jiné tratě v kraji. „Díky nasazení RegioFoxů se nám uvolní vozy 814 RegioNova, které budou nově jezdit na tratích Přelouč – Heřmanův Městec a Chrudim – Moravany – Holice. Do budoucna však budou vyměněna i tato vozidla. Prozatím však pomohou v jiných částech kraje,“ vysvětluje akci kulový blesk náměstek hejtmana pro oblast dopravy Michal Kortyš. „Nasazení nových vozidel je jednoznačně další krok k tomu, abychom na našich regionálních tratích mohli nabídnout cestujícím komfortní vozy, což je určitě jeden z důvodů, proč zvolit veřejnou dopravu,“ říká Michal Kortyš.
„Díky tomu, že jsme se zácvikem našich zaměstnanců v Pardubickém kraji začali už na jaře, tehdy ještě s využitím zapůjčené jednotky ze Středočeského kraje, zkrátili jsme čas mezi předáním nových vlaků a jejich nasazením do pravidelného provozu na minimum a první pardubické jednotky tak mohly vyjet do provozu už na konci června,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu. „Sedm nových RegioFoxů znamená více než osm stovek nových sedaček pro cestující. Každý den pardubické Lišky najedou dohromady skoro 2 700 kilometrů,“ dodává Ješeta.
Motorové jednotky RegioFox jsou bezbariérové, klimatizované vlaky vybavené širokou paletou služeb pro pohodlné cestování do zaměstnání, školy nebo za volnočasovými aktivitami. Samozřejmostí je palubní Wi-Fi síť, elektrické zásuvky a USB konektory pro dobíjení cestovní elektroniky, prostory pro velká zavazadla včetně kočárků a jízdních kol nebo audiovizuální informační systém. Motorové jednotky jsou vybaveny motory Rolls-Royce s možností využívat nejnovější generaci šetrných paliv HVO, představují tak jedny z nejekologičtějších dieselových vlaků v Evropě.
České dráhy si od polské společnosti PESA objednaly celkem 106 RegioFoxů. Po jejich dodání od výrobce jsou postupně nasazovány do provozu na tratích nejen v Pardubickém kraji, ale také v Královéhradeckém, Jihočeském a Plzeňském kraji, na Vysočině, v Praze a středních Čechách.
Informace o jednotce řady 847 „RegioFox“
  • kapacita 115 míst k sezení (včetně sklopných sedaček),
  • 8 jízdních kol, 3 kočárky, 2 invalidní vozíky, 1 bezbariérová toaleta,
  • klimatizace, Wi-Fi síť, zásuvky 230V+USB, audiovizuální systém, sčítání cestujících, bezpečnostní kamery,
  • délka 44,4 metrů, hmotnost 83 tun, max. rychlost 120 km/h, výkon 750 kW,
  • počet motorů – 2,  počet hnaných náprav – 4, přenos výkonu hydrodynamický,  počet podvozků – 3,  počet dveří – 4.
     

    Bez nároku na odměnu pomáhá každý pátý. „Co člověk zasadí, to sklidí,“ říká dobrovolník


    Podle šetření Českého statistického úřadu se každý pátý obyvatel Česka zapojuje do dobrovolnických činností. Pardubický kraj tyto aktivity podporuje dlouhodobě.
    „Dobrovolnictví vnímáme jako významnou a potřebnou společenskou aktivitu, která pomáhá mnoha lidem. Proto Pardubický kraj dobrovolnictví podporuje systémově, a to jak dotačně, tak i osvětou. Zároveň už od roku 2019 podporuje dobrovolnictví zaměstnanců krajského úřadu. Všem, kteří se dobrovolnictví věnují, patří náš velký dík a uznání,“ uvedl radní Pardubického kraje zodpovědný za sociální péči a neziskový sektor Pavel Šotola, pod jehož gesci dobrovolnictví spadá.
    Do dobrovolnických činností se ve větší míře zapojují ženy
    Do dobrovolnických činností se podle statistiků ve větší míře zapojují ženy (21,4 %). „Muži sice s mírou dobrovolnictví za ženami mírně zaostávali (16,9 %), ale věnovali mu více hodin,“ upřesnil mluvčí Českého statistického úřadu Jan Cieslar. Dobrovolníci pomáhali hlavně přátelům, sousedům nebo neznámým lidem (33,8 %), případně nějaké organizaci (33,2 %). A to nejčastěji v místě svého bydliště (85,7 %)  Mezi dobrovolníky převažovalo organizované dobrovolnictví (56,6 %). „Dobrovolnická činnost byla zaměřena především na rozvoj obce, komunit a sousedskou výpomoc (23,7 %) nebo sociální péči (23,5 %),“ podotkl Jan Cieslar. Důvodem k dobrovolnictví bylo nejčastěji přesvědčení a víra v hodnoty, které podporuje daná skupina nebo organizace (29,8 %). Nebo to, že dobrovolník chce být s ostatními lidmi, s přáteli, případně následuje jejich příklad (29,2 %).
    Dobrovolníci pomáhají měnit svět k lepšímu
    „Dobrovolníci pomáhají měnit svět k lepšímu. Jsou ochotni věnovat svůj volný čas a energii druhým lidem, a to vše bez očekávání odměny,“ řekla Jana Machová, ředitelka Koalice nevládek Pardubicka (KONEP), které provozuje dobrovolnické centrum.  „Dobrovolníkem může být každý, komu záleží na druhých, chce pomáhat, předávat své zkušenosti a být prospěšný. Zároveň má nadšení, touží zažít něco nového i zlepšovat svoje dovednosti,“ poznamenala koordinátorka Dobrovolnického centra KONEP Lucie Křivková.
    Co člověk zasadí, to také sklidí. Platí to i u dobrovolnictví
    „Asi zásadní je můj pohled a vztah ke všemu živému, tedy k přírodě a lidstvu obecně. Věřím, že platí přísloví: Co člověk zasadí, to také sklidí, i když se to může mnohdy zdát nespravedlivé. Myslím, že stav jednotlivce ovlivňuje stav lidstva – tedy celku, a naopak. Vzájemná pomoc je člověku přirozená od narození a svou přirozenost ztrácí až časem vlivem poznávání a získávání vlastní identity. Vnímavý a citlivý člověk však v pomáhání pokračuje dále a rozvíjí tak ducha jednotlivce i společnosti,“ nechal se slyšet 44letý Martin, který pracuje s informačními technologiemi.
    „Dobrovolnictví mě naplňuje a je mi velmi blízké. Samotná činnost mě baví a sdílení s klientem pro mne znamená mnohdy více, než si odpracovat 8 hodin denně s výplatou. Tady pracuji jen tak pro potěšení, že prostě chci. Odmala mám v sobě zakotveno, že krásné věci se neprodávají ani nekupují, ty se darují. Hledal jsem proto vhodnou a smysluplnou formu, kde můžu pomoci. Spolupráce s Dobrovolnickým centrem KONEP mi toto splňuje. Ať už je to výuka zdravotně hendikepovaných lidí na počítači nebo pomoc s organizací společenských akcí pro veřejnost, na kterých se podílím,“ dodal Martin.
    Kde můžete najít více informací o dobrovolnictví?
    Pokud vás zajímá problematika dobrovolnictví nebo se chcete stát přímo dobrovolníkem, můžete získat více informací zde.


       Aktualizace k 23.7. 2024: Jiří Pásek - Zdeněk Langr - Ing. Ludmila Musilová, Vsetín  Odkaz ZDE

       


     Viděli jste nedávno publikovaná videa Českotřebovského deníku?