-
O modernizaci silnice Česká Třebová - Litomyšl
-
Je
zřejmé, že rekonstruována bude jen hlavní vozovka v majetku Pardubického
kraje tak jak projekt zajišťuje. Trochu smutně pokukuju po
Litomyšli, kde se současně udělá spousta věcí na městském interiéru.
Podle projektu však Pardubický kraj a SFDI financují jen to co je v
projektu. Nicméně
na webu města Litomyšl krajský radní pro oblast dopravy a senátor Michal
Kortyš píše toto:
-
"Kromě opravy vozovky dojde například k předláždění plochy od zámku
k první základní škole, vybudování nového přechodu pro chodce, opravám
stávajících přechodů, chodníků a pořízení nových sloupů veřejného
osvětlení. Tím se zvýší bezpečnost pro občany a děti, které lokalitou
chodí do školy."
Nové sloupy veřejného osvětlení budou pořízeny z rozpočtu stavby jen na
přechodech a to nejen v Litomyšli, ale také v Němčicích, Člupku, Zhoři i
v České Třebové (u Besedy a u Billy). U odbočky k Bille, v místě označeném jako "křižovatka s
ulicí Václavská" bude přechod se středovým ostrůvkem. Zmizí tedy dosavadní odbočovací pruh, což je
škoda.
K Bille odbočuje vlevo spousta vozidel, zhorší se tak plynulost dopravy.
I zde bude instalováno sloupové osvětlení přechodu.
Podle technické zprávy je zřejmé, že se modernizace týká také
všech zálivů
pro
zastávky autobusů na trase, v České Třebové také zálivu pro parkování
automobilů u papírnictví paní Machové, který bude vydlážděn.
Výjimkou je však jediná zastávka
autobusů u Besedy v České Třebové.
Je to patrné i z projektu i z uvedené fotografie. Zde zůstal
povrch komunikace v dosavadním stavu bez zásahu techniky. "Revitalizaci" ovšem hodně
potřebuje minimálně v podobě "OŽK", tedy obnovy živičného krytu. Stačilo
by vyfrézovat také tento prostor a upravit do stejné podoby jako hlavní
komunikaci. Nakonec i toto je Litomyšlská ulice a je to součást
křižovatky s ulicí Habrmanovou a ta je v technické zprávě k projektu
zmíněna jako rekonstruovaná. Tím by získala rekonstrukce
Litomyšlské ulice pro město větší význam a měla větší přidanou
hodnotu.
- Projekt je však takový, že z popisované plochy vybírá k opravě
jen menší část, která ovšem zatím nebyla dosud nijak frézována (viz další mapka).
Pokud bychom chtěli realizovat opravu celé plochy, museli bychom si tuto
práci zřejmě nějakým příspěvkem zaplatit. Vzhledem k tomu, že zde
bude všechna potřebná technika na místě a bude zde pracovat ještě do
konce října, tak možnost se pro to rozhodnout ještě existuje. Věřím, že by nám
dodavatel (a snad i investor) vyšel vstříc. Byla by to "vícepráce",
takový "melouch" navíc, možná užitečný. Nemuselo by to vyjít
draho, připomeňme, že jsme loni zaplatili z městské pokladny 2 miliony
na opravu krajské silnice Semanín - Zádulka, která ještě vlastně není
celá hotová, ač to bylo slíbeno. (mm)
-
-
Z projektové
dokumentace stavby na úsecích v České Třebové
-

-
-

-
-

-

-
Ještě
zajímavost: Jaké bude křížení II/358 s budoucí dálnicí D35
Z obrázku je patrné, že vznikne stejně mimoúrovňové křížení, na
kterém budeme ve směru do Litomyšle dálnici podjíždět, hlavní práce na
mimoúrovňovém křížení budou tedy provedeny a jistě by nebyl velký
problém vybudovat dálniční exit podle norem. Nebyl však součástí
povolení EIA, takový exit byl v projektu až asi o 1,5 km dále na sever s
názvem "Litomyšl sever" a měl být společný pro připojení měst Ustí a
České Třebové.
Ze Třebové jsme se podle původního záměru měli na tento přípojný bod
dostat po nové komunikaci mimo Němčice a Zhoř. Tato obchvatová
komunikace zatím ale nebyla ani z aktualizovaného územního
plánu kraje vyškrtnuta, pouze na ni nejsou peníze. Pomohla by vyřešit
problém hluku, exhalací a bezpečnosti dopravy jak ve Zhoři tak v
Němčicích a stejně někdy jistě vybudována bude.
Stálo by to nyní asi miliardu.
Protože však současně nechceme, aby ze Třebové jezdily přes
Zhořský kopec kamiony nad 12 tun, je asi tento záměr neřešitelný.
Tyto kamiony by se po takové silnici dostaly až do centra města a tam je
nepotřebujeme.
Vadí také stoupání na Kohout, i když z územním plánu města máme
stále na vybudování mírnějšího stoupání se serpentinou územní
rezervu. Při modernizaci silnice II/358 v roce 2014/2015 však tato
možnost nebyla využita a tak všechno zůstává jen v plánech na někdy
jindy.
Vedlejší obrázek ukazuje ještě
něco dalšího: jaký by byl možný přístup na obslužné komunikace, které
povedou kolem dálnice a které by mohly být "náhradní přístupovou cestou"
na dálnici, alespoň tedy ve směru na Prahu a do Čech. Šířku obslužné
komunikace by
bylo možné zvětšit tak, aby odpovídala silnici III. třídy.
Na exit Litomyšl sever byl byla
vzdálenost cca 2,5 km (tedy řešitelná), tuto křižovatku však
Litomyšlané "vymazali z mapy". Zbývá pak až exit Litomyšl západ tedy
"Řídký". To by pak ale znamenalo 8 km dlouhou trasu podél dálnice.
Také obce v okolí Němčice, Kornice si toto řešení nepřejí
Je to však škoda: na dálnici "narazíme" přesně po 8 km jízdy,
abychom na nejbližší exit museli najet dalších 13 km. Kdyby to alespoň
bylo po rovné silnici, ale to budeme muset kličkovat přes celou Litomyšl,
jet po dláždění, stát na semaforech atd.. To rozhodně není silnice s
parametry dálničního přivaděče.
Vymysleli to tak v Litomyšli, bohužel částečně s naší podporou (díky
usnesení českotřebovských zastupitelů z roku 2014). Na rekonstrukci
silnice II/358 do Litomyšle to vliv nemá, budeme mít konečně trasu
dokonalejší a bezpečnější, taková měla být vlastně už dávno. Jde o jednu z
nejfrekventovanějších silnic II. třídy v Pardubickém kraji.
Snaha o získání přímého
přístupu na dálnici tím pro Českou Třebovou (a doufám i pro Ústí nad
Orlicí) ovšem nekončí .
-
Přivaděče k
D35 v Pardubickém kraji s plánovanými termíny jejich realizace
-

-
Postup prací
v roce 2019 (první stavební sezóna)
-

-
Postup prací
v roce 2020 (druhá stavební sezóna)

Sociální služby Česká
Třebová hledají pomocnou kuchařku do Domova pro seniory. Nástup ihned,
podmínkou dobrý zdravotní stav. Informace u vedoucí stravovacího úseku
p. Valentové: tel. 465 503 453 , e-mail:
kuchyn@socialnisluzbyct.cz
-

Sociální služby Česká
Třebová hledají do Domova pro seniory uklízečku. Nástup možný ihned,
možnost zkráceného úvazku. Podmínkou dobrý zdravotní
stav.
Informace u p. Škeříka: tel.739 344 577, e-mail:
provozni@socialnisluzbyct.cz

-

 |