Českotřebovský deník 271/2022 (29.9.)
Připomeňme si:  Muzeum 10 let v novém 

Na den přesně před 10 lety byly 29. září 2012 slavnostně otevřeny první vlastní expozice městského muzea v Klácelově ulici čp. 11. Nová budova byla přistavěna  k historickému domu čp. 11, který byl současně rekonstruován  a tvoří s ním jeden celek. 
Investice byla umožněna v tehdy finančně dost špatném roce jen díky velké dotace  z fondů EU, určené na infrastrukturu cestovního ruchu.   Na toto téma jsme již zveřejnili článek Pavla Stejskala, který si je dobré opět připomenout, podobně jako článek o samotném otevření, který zveřejnil Českotřebovský deník  v roce 2012

 

Muzeum 10 let v novém - článek Pavla Stejskala ZDE  
Slavnostní otevření nové budovy muzea v roce 2012 ZDE
Tisková zpráva města z roku 2012
Den bez aut na ZŠ Ústecká vydařený a zajímavý

Také naše škola se zapojila ve čtvrtek 22. 9. 2022 do mezinárodní akce „Den bez aut“. Celá škola dle možností podpořila tuto akci a dorazila pěšky, na kole, na koloběžce či někteří využili k cestě autobus.
Vyhodnocení jsme zveřejnili v pondělí 26. 9. 2022 a vítězům zástupci školního parlamentu předali sladké odměny a diplomy.
Do akce se zapojilo celkem 356 osob, přičemž 247 dorazilo do školy pěšky. Na I. stupni zvítězila třída 4.A, na 2. místě se umístila 5.B a na 3. místě 5.A. Na II. stupni obsadila 1. místo 8.A, na 2. místě 7.A a třetí skončili žáci 9.B. Velice děkujeme za zodpovědný přístup k této akci, a to nejen žákům, učitelům, asistentům, ale i rodičům.
Během předchozího týdne proběhl k této akci na II. stupni ve třídách projekt (např. na téma škodlivost výfukových plynů v ovzduší a jejich vliv na životní prostředí, počet aut projíždějících kolem školy, jak lidé cestují bez aut, rodinný rozpočet a náklady na dopravu, svět bez aut). Výsledné práce jsou vystavené na nástěnce II. stupně v přízemí školy.  Více ZDE

Seznamovací odpoledne v MŠ U Koupaliště

Dne 22. září 2022 na naší MŠ proběhlo tradiční, seznamovací odpoledne pro děti a jejich rodiče.
Opět nechyběla ochutnávka pomazánek, kde měli rodiče možnost ochutnat, co naše děti dostávají ke svačině.
Nejvíce dětem udělala radost návštěva strážníků Městské policie. Tímto děkujeme za poutavé vyprávění o práci policistů a za trpělivost při odpovídání na všetečné otázky.  Děti a učitelky z MŠ U Koupaliště.
 

Charitativní pochod na Králičák

Start v parku Javorka 1. října v 6:00
Přidejte se a podpořte náš charitativní pochod na Králický Sněžník. Vyrazíme 1. října ráno v šest hodin z České Třebové z parku Javorka od rybníčka.
Jsme dva kluci, kteří se rozhodli (po zkušenosti ze stokilometrové procházky) zkusit něco odvážnějšího.
Proto jsme se rozhodli jít na Králický Sněžník a zpět. Každý z Vás se může přidat, kde bude chtít.
Na Facebooku pod událostí naleznete místa, kde se můžete připojit, a na kterých budeme dělat delší pauzy.
Vzhledem k náročné a dlouhé trase nechceme dělat více přestávek. 
Proč to děláme
Tímto pochodem chceme pomoci sedmileté Sofince, která jako jediná bez zranění přežila autonehodu (maminka bojuje o život v nemocnici), když se vraceli z dovolené.
Za každý kilometr lze přispět libovolnou částku, a tím pomůžete také.
Kdo se z nějakých důvodů nezúčastní, ale chce pomoci, může přispět  na transparentní účet 253176338/0600 
 
Každý z Vás se může podívat, kolik lidí už přispělo a to na stránkách banky Monety. 
 
Více informací, včetně mapy naleznete v diskuzi na této události. otázky na e-mail: j.ocenas@centrum.cz nebo tel. 607 073 834 / 731 161 422

Návštěvnické centrum Králický Sněžník

V blízkosti Vojenského muzea Králíky a pěchotního srubu K-S 14 U Cihelny bylo v úterý slavnostně otevřeno návštěvnické centrum Králický Sněžník. To bylo vybudováno Městem Králíky v rámci projektu Kladsko-Orlicko-Sněžník spolufinancovaného z Programu Interreg V-A Česká republika – Polsko. Na polské straně bylo součástí projektu vybudování rozhledny přímo na vrcholu nejvyšší hory Pardubického kraje. Stavba centra včetně vybavení vyšla na 12 milionů korun s tím, že většinu prostředků pokryla evropská dotace. Pardubický kraj navíc městu přispěl částkou 1,2 milionu korun.
„Nové návštěvnické centrum v blízkosti Vojenského muzea Králíky a pěchotního srubu K-S 14 U Cihelny je dalším dílem do mozaiky pro zvýšení atraktivity celého regionu Králicka. Centrum nabízí expozici o samotné rezervaci Králický Sněžník a může tak být dobrým výchozím bodem nejen před cestou na vrchol samotný, ale pro poznání přírodních podmínek celého regionu. Jedná se zároveň také o centrum environmentálního vzdělávání, které může být realizováno právě díky zaměření expozice a bude sloužit nejen pro školy, ale samozřejmě také pro širokou veřejnost včetně zahraničních návštěvníků. Vzhledem k tomu, o jak významnou stavbu se jedná, poskytli jsme v roce 2020 městu individuální dotaci ve výši 1,2 milionu korun pro zajištění spolufinancování celého projektu,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Návštěvnické centrum Králický Sněžník bylo vybudováno Městem Králíky v rámci projektu Kladsko-Orlicko-Sněžník spolufinancovaného z Programu Interreg V-A Česká republika – Polsko. Hlavním cílem projektu byla rekonstrukce rozhledny Polsko-České Solidarity na Králickém Sněžníku, kterou realizovala gmina Stronie Śląskie. „Výstavba návštěvnického centra je výsledkem více než desetileté přípravy od záměru až po samotnou realizaci, a proto to považujeme za velký úspěch. Stavba centra včetně vybavení vyšla na 12 milionů korun a pevně věřím, že bude v plné míře naplňovat svůj hlavní cíl, kterým je podpora turistického ruchu v našem regionu a to současně na české i polské straně hranice. Rádi bychom také na základě této pozitivní zkušenosti spolupracovali s našimi polskými partnery i nadále a navázali dalšími společnými projekty, které přispějí k rozvoji česko-polského pohraničí,“ sdělil starosta Králík Václav Kubín.

Olympijský vítěz Jaroslav Kulhavý pověsil kolo na hřebík 

Pochází z Ústí nad Orlicí, bydlí v Hylvátech, kde si s pomocí kamarádů postavil nový domek, byl u prvních ročníků Českotřebovského cyklomaratonu.  Nyní jej na profesionálních závodech po této sezóně vídat nebudeme, pouze jako fanouška a kamaráda. O tom všem co doprovázelo profesionální kariéru Jaroslava Kulhavého  se píše v rozhovoru, na který odkazujeme ZDE:
Olympijský vítěz Jaroslav Kulhavý pověsil kolo na hřebík. Zavzpomínal i na úžasné bitvy se Schurterem | Ministerstvo obrany (army.cz)


Co lze a nelze dělat při realizaci veřejné zakázky při změně cen materiálů

Svaz podnikatelů ve stavebnictví zpracoval ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj doporučující materiál, reagující na změny cen stavebních materiálů a energií. Materiál zde ke stažení by měl zejména veřejným zadavatelům poskytnout detailnější informace o tom, jaké jsou možnosti zadavatele při zadávání veřejné zakázky a případné změny závazku ze smlouvy, reagující na změny cen stavebních materiálů a energií.
Realizované veřejné zakázky
Pokud již byla uzavřena smlouva na veřejnou zakázku, lze u ní provádět pouze nepodstatné změny, tak jak jsou definovány v § 222 ZZVZ. Změny, které navyšují cenu veřejné zakázky (celkovou nebo jednotlivých dílčích položek), prodlužují termín realizace (či jiné závazné termíny), apod., zadavatel může provést, pouze tehdy, jestliže jsou naplněny podmínky pro jejich realizaci, v souladu s pravidly podle § 222 ZZVZ.
Možnost úpravy cen již uzavřených smluv regulují také § 1765 a § 2620 občanského zákoníku. Pokud by došlo k jednání o změně smlouvy mezi zadavatelem a dodavatelem na základě § 1765 OZ, je nutné upozornit na to, že výsledná dohoda o změně ceny musí současně splňovat podmínky § 222 ZZVZ, tj. zadavatel nesmí umožnit podstatnou změnu závazku ze smlouvy bez provedení nového zadávacího řízení. Naopak změny umožněné v § 222 ZZVZ lze provést vždy, pokud jsou splněny podmínky posouzení změny jako nepodstatné uvedené v jednotlivých odstavcích § 222 ZZVZ, tj. i tehdy, pokud byla aplikace § 1765 OZ ve smlouvě na realizovanou veřejnou zakázku vyloučena. Vyloučení aplikace § 1765 OZ sice ruší nárok dodavatele na jednání podle § 1765 odst. 1 OZ, z hlediska občanského práva tím však není vyloučena dohoda stran o změně obsahu závazku. Ta však musí splňovat podmínky § 222 ZZVZ, který přípustnost a rozsah změny závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku pro zadavatele omezuje.
Zadavatel může především podle § 222 odst. 2 ZZVZ provést změny, které si vyhradil v zadávací dokumentaci a následně ve smlouvě na realizovanou veřejnou zakázku za splnění podmínek uvedených v § 100 odst. 1 ZZVZ. Může se jednat o inflační doložky či jiné indexy zohledňující nárůst a pokles cen, výhrady posunu termínů realizace z důvodu nedostupnosti vstupních materiálů apod. Je však vždy nutné, aby možnost takových změn byla předem jednoznačně vymezena v zadávací dokumentaci původního zadávacího řízení a neměnila celkovou povahu veřejné zakázky. Případná změna dodavatele postupem podle § 222 odst. 10 ZZVZ by byla možná pouze tehdy, pokud by taková možnost byla vyhrazena už v zadávací dokumentaci původního zadávacího řízení na základě § 100 odst. 2 ZZVZ, a to včetně podmínek nutných pro dokončení veřejné zakázky.
Mohou být provedeny také změny podle § 222 odst. 4 ZZVZ, u nichž zákon nereguluje důvod pro jejich použití, jsou však omezeny finančními limity. U veřejné zakázky na stavební práce, která není koncesí, musí být hodnota změny nižší než 15 % původní hodnoty závazku ze smlouvy a zároveň nižší než finanční limit pro nadlimitní veřejnou zakázku (do 31. 12. 2021 - 137 366 000 Kč*). Pokud by došlo k pouhému navýšení cen jednotlivých položek, tj. bez toho, aniž by byly současně s navýšením ceny prováděny i nějaké další stavební práce či naopak některé práce by prováděny vůbec nebyly, lze mít za to, že je současně naplněna i další zákonná podmínka uvedená v § 222 odst. 4 ZZVZ a sice, že nedochází ke změně celkové povahy veřejné zakázky. Výše uvedené limity se přitom vztahují k celkové ceně veřejné zakázky, nikoli k ceně jednotlivých položek, u nichž může nárůst jejich ceny 15% hranici překročit. Je také potřeba upozornit na to, že pro účely počítání limitů rozhoduje součet hodnoty všech změn provedených podle § 222 odst. 4 ZZVZ. Podle § 222 odst. 4 ZZVZ však není možno provádět takové změny závazku ze smlouvy, které by spolu s pouhým navýšením ceny či samy o sobě spočívaly jen v prodloužení termínu dokončení stavby či změně jiných smluvně závazných termínů ve prospěch dodavatele.
Jestliže v plnění veřejné zakázky nelze pokračovat, aniž by byla porušena pravidla v § 222 ZZVZ, může zadavatel smlouvu vypovědět nebo od ní odstoupit podle § 223 odst. 1 ZZVZ. Zadavatel tedy může smlouvu na veřejnou zakázku vypovědět nebo od ní odstoupit v případě, kdy by k dosažení účelu veřejné zakázky nevedly ani změny závazku ze smlouvy, které jsou umožněny v § 222 ZZVZ a tyto pravidla by byla prováděním dalších změn porušena. Z tohoto důvodu se zadavatelům, kteří hodlají ukončit smluvní vztah doporučuje být maximálně transparentní. Není také vyloučeno, že smlouva bude ukončena ze strany dodavatele, který nebude schopen plnit závazky z původní smlouvy.