V neděli 3. listopadu oslavil českotřebovský evangelický sbor
osmdesáté výročí kostela slavnostní bohoslužbou za účasti významných
hostů, besedou na aktuální témata, společným obědem a vzpomínkami.
Historie
kostela začíná ve třicátých letech tzv. první republiky, kdy měl
českotřebovský, tehdy"filiální sbor", již přes 500 členů církve.V roce
1937 byl za tímto účelem vyhlášen stavební fond, o dva roky později
již českotřebovský stavitel Adolf Šimek předložil schválené plány a
téhož roku 1. listopadu byl nový kostel slavnostně odevzdán
svému účelu. Proto se slaví výročí založení kostela právě v těchto
dnech. Během let se evangelický kostel a evangelický sbor se zde na
bohoslužbách scházející stal trvalou součástí Trávníka. Kostel
zde kupodivu zůstal ( i když se značnými šrámy) i po
zbourání okolních chalup a postavení panelového sídliště. Po celou
dlouhou devítiletou dobu stavby musela evangelíkům postačovat
fara v Riegrově ulici, která slouží sborovému životu dodnes. Také část
oslav letošního 80. výročí postavení kostela se také odehrávala v
prostorách fary.
O pohnuté historii stavění kostela, získání fary, jakož i
osamostatnění sboru a dalších osudech pojednává publikace J. Nečase,
připravená před deseti lety, kdy si kostel na trávníku připomínal
"sedmdesátku".
Totalitní doba se jistě podepsala i na stavu a složení členské
základny evangelické obce. Faráři v České Třebové byli ale skutečnými
osobnostmi. Mnoho pamětníků si jistě připomene faráře Dobrkovského,
který byl váženou osobou města i v době totality. Také v posledních
letech udělal hodně pro soudržnost ČCE farář J. Nečas a nyní zde velmi
aktivně pracuje mladý farář Kamil Vystavěl. Přímo vzorná je ekumenická
spolupráce s ostatními křesťanskými církvemi v České Třebové.
Nedělní slavnostní bohoslužby se 3. listopadu zúčastnil jako host
kazatel Ondřej Tintěra, člen synodní rady ČCE. Mimo zajímavé
kázání na téma soudržnosti církve a vztahu věřících ke sboru a
bohoslužbám besedoval také se členy církve na téma budoucnost ČCE po
duchovní stránce a její role v české společnosti. Slavnost pokračovala
i po společném obědě v prostorách opraveného sálu v evangelické faře
vyprávěním Josefa Gregara. (mm)
Stávka
učitelů českotřebovských škol
Stávka se týká i České
Třebové. Školní děti dnes přinesly v žákovských knížkách informaci, že
ve středu budou školy uzavřeny, také školní jídelny. Požadavky
učitelské obce nelze vymoci jinak než tím, že se dá najevo síla
celé učitelské komunity a jejich význam pro vzdělání budoucích
generací. Tak jako bolí stávka železničářů nebo pracovníků leteckých
společností, musí to být znát také v případě škol, učitelů a
všech zde pracujících. Řeči o tom, že si tím berou děti jako rukojmí
nejsou na místě. To platí v různé míře ve všech profesích, kde se
rozhodli řešit svoje problémy stávkou. Učitelé budou stávkovat a za svůj prostávkovaný čas
žádnou mzdu nedostanou. Je to vlastně zoufalý pokus dát najevo,
že tady učitelé jsou a že je potřebujeme. Stávku podporuji.
Jsem bývalý učitel.... (mm)
Sportovní
hala SŠUP po rekonstrukci slavnostně otevřena
V sobotu 2. listopadu
byla sportovní hala SŠUP v Ústí n.O. svědkem slavnostního znovuotevření
po „injekci“ v hodnotě více jak 2,5 milionu korun. Je zde nyní především
zbrusu nová podlaha, obklady stěn, moderní basketbalové koše a také nová
časomíra.
V klubovně sportovní
haly se nejprve od 13 hodin uskutečnila úvodní část, které se ujal
ředitel SŠUP Zdeněk Salinger. Mezi pozvanými hosty nechyběl radní
Pardubického kraje pro oblast školství Bohumil Bernášek, ústecký
starosta Petr Hájek i místostarosta Pavel Svatoš, předseda Orlického
sportovního sdružení Luboš Baüchel či někdejší ústecký starosta a
poslanec Jiří Čepelka . „Hala, ve které se nacházíme, pamatuje
mezinárodní zápasy, velké turnaje ligových celků, středoevropskou ligu
stolního tenisu a další prestižní podniky. Prošla již dvěma důležitými
etapami rekonstrukcí. Po zateplení, výměně oken a vyztužení konstrukce
došlo do třetice všeho dobrého k výměně podlahy, která sloužila dlouhých
47 let,“ uvedl ředitel SŠUP. „Každý sport je závislý na
mládežnické základně, právě ta je jeho motorem. Doufám, že naši halu
budou ve velkém využívat zdejší sportovní oddíly,“ vyjádřil své přání
Zdeněk Salinger, sám dlouholetý aktivní sportovec. Podle radního
Bohumila Bernáška je důležité, že Pardubický kraj z pozice zřizovatele
středních škol do jejich budov systematicky investuje. „Tato akce se
zrodila z návštěvy pana hejtmana, který nejen v této věci jednal s panem
starostou. Podařilo se domluvit také spolupráci se sportovními kluby,“
podotkl radní.
Druhou část
slavnostního sobotního odpoledne obstaralo mistrovské utkání
Východočeského přeboru minižactva U12 mezi výběry Ústí a Vysokého Mýta.
Sportovní hala SŠUP je jedinou ve městě, která disponuje hledištěm.
Foto:
Lukáš Prokeš
Ceny garáží v Pardubickém kraji
meziročně klesly, jejich nabídka je malá
Medián inzertních cen* prodávaných garáží se
v Pardubickém kraji za poslední rok snížil na 189 000 Kč, což
odpovídá poklesu o více než 5 %. Jedná se o jeden z největších
poklesů v rámci Česka, který zároveň patří spíš mezi výjimky.
Ceny garáží v Česku totiž plošně rostly téměř
o 6 %. Vyplývá to ze statistik webového portálu
Sreality.cz.
Mezi roky 2017 a 2018 cena garáží
v Pardubickém kraji rostla o více než 42 %, ze 140 000 Kč na
loňských 199 500 Kč. Ve většině krajů
letos ceny garáží přitom rostly, nejvíce ve Středočeském, Olomouckém
a Moravskoslezském kraji. O několik procent naopak klesaly jen ve
čtyřech krajích – Zlínském, Jihočeském, Libereckém a právě
Pardubickém.
V Pardubickém kraji se letos prodává garáží málo
Nabídka garáží v Pardubickém kraji patří k nejnižším v
republice. Za prvních sedm měsíců letošního roku se jich v tomto
regionu prodávalo jen 89. Největší nabídka
byla v Moravskoslezském kraji, kde se garáží na prodej nabízelo 372.
Naopak nejmenší výběr garáží byl na Vysočině, kde jich bylo k mání
36. „Počet nabídek je ale reálně o 15 až
20 procent nižší než uvedená čísla z našeho systému. Zkresluje je
totiž chování realitních kanceláří, které neprodané garáže
pravidelně stahují a nahrazují je novými inzeráty stejných objektů,“
říká Ondřej Sochůrek, analytik Sreality.cz.
V Praze stojí garáž ve srovnání s Pardubickým krajem více než
dvojnásobek
Nejlevnější garáže jsou letos k dostání
v Moravskoslezském kraji, kde je jejich cena cca 140 000 korun.
Z hlediska cen za metr čtvereční jsou pak nejlevnější garáže v Ústí
nad Labem (6566 Kč/m2). Naopak nejdražší jsou v Praze,
kde je jejich cena v porovnání s Pardubickým krajem více než
dvojnásobná, a to 450 000 Kč. Garáže v Praze jsou nejdražší i
z pohledu ceny na metr čtvereční, který zde stojí 25 561 Kč.
Poznámka
- ceny bytů vers. ceny garáží
Nyní se velmi diskutuje
o privatizaci bytů a cenách cenách bytů za 1m2.
Bylo by dobře porovnat výše uvedené ceny za 1m2 garáží a cenu bytu.
Mnozí nájemníci by požadovali cenu bytu ještě nižší než cenu
garáží.... Je-li v Pardubickém kraji cena garáže ve výši cca 10000
Kč/m2 je těžké si připustit, že by cena vybudovaného bytu měla být
nižší než dvojnásobná....
(mm)
Ocenění
hejtmana Netolického za boj proti centralizaci státní správy
V Havlíčkově Brodě se na přelomu října a
listopadu uskutečnilo VII. Republikové shromáždění doprovázené
tematickou konferencí zabývající se střetem zájmů, budoucím
programovým obdobím a dalšími tématy, která se přímo dotýkají
starostů měst a obcí. Při této příležitosti byly vyhlášeny výsledky
soutěže Počin roku 2019, kde byl jedním z nominovaných hejtman
Pardubického kraje Martin Netolický, který nakonec v hlasování členů
SMS ČR obsadil druhé místo.
„Velmi si vážím samotné nominace do
soutěže Počin roku 2019. Nemohu se totiž smířit s trendy, které se
objevují v poslední době na české politické scéně. Stát vyvíjí snahu
centralizovat celou řadu agend, které odebírá jak městům, tak i
obcím. Matriční úřady, finanční úřady nebo stavební úřady by měly
být v některých místech zrušeny čí výrazně omezeny, avšak za všechny
mohu říci, že největší úspory v žádném případě nenastanou rušením
právě malých úřadů. Snížením počtů by měly projít především ústřední
orgány státní správy, a to nejen ministerstva,“ sdělil hejtman
Martin Netolický, který patří dlouhodobě mezi zastánce zachování
služeb v menších městech a obcích. „Před časem jsem řešil
problematiku České pošty, dále rušení malých prodejen, nyní se
zabýváme snahou centralizovat některé úřady, což bude znamenat horší
dostupnost pro naše občany,“ doplnil hejtman konkrétní příklady.
Nejen za tyto aktivity obdržel v hlasování členů Sdružení místních
samospráv ČR druhé místo v soutěži Počin roku 2019. Cena se uděluje
člověku či obci, jež se zasadí o rozvoj samospráv v zemi, ať už
formou prosazování nějakého návrhu či například v uplatňování dobré
praxe.
V rámci konference měli zástupci obcí možnost
debatovat například na téma střetu zájmů, budoucího programovací
období, eGovernmentu, kybernetické bezpečnosti či budoucnosti
geoinformačního portálu AGIS.
Sdružení místních samospráv ČR je nevládní
apolitickou organizací s celostátní působností, která sdružuje a
hájí zájmy obcí a měst. Ze širokého spektra aktivit ve prospěch
samospráv lze zmínit především prosazování spravedlivého dělení
daňových výnosů mezi obce a města (rozpočtové určení daní). Agenda
SMS ČR zahrnuje připomínkování nejrůznějších legislativních návrhů,
prezentace a prosazování potřeb menších obcí a měst, hájení zájmů
venkova a jeho obyvatel a spolupráce v boji proti korupci ve veřejné
správě. SMS ČR je silným partnerem vlády, parlamentu i krajů v ČR.
Poláci si na silničáře připravili v soutěži zručnosti záludné disciplíny
Do metropole
Malopolského vojvodství a zároveň druhého největšího města Polska se
minulý týden sjeli nejlepší šoféři silničářských vozů ze zemí
Visegrádské čtyřky. Na zdejším Moto Parku Kraków porovnávali svou
zručnost řidiči posypových vozů z Polska, České republiky, Slovenska a
Maďarska. Naši republiku tady zastupovali první tři z domácího
mistrovství - Milan Rybenský ze Správy a údržby silnic Pardubického
kraje, Karel Konečný ze Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje a
Tomáš Michalec ze Správy a údržby silnic Pardubického kraje.
„Bude to hodně těžký a
hodně zajímavý,“ správně odhadoval před startem soutěže Milan
Rybenský. „Je to o dost jiný než naše Cestářské rodeo, ty disciplíny
jsou rozdílné.“ Poláci, kteří hostili čtvrtý ročník, skutečně
postavili trať s naprosto odlišnými dovednostními úkoly. Zatímco šoféři
běžně testují zručnost jízdou na čas po kužely vyznačené dráze,
projíždějí úzkými bránami nebo zacouvávají do vymezeného prostoru
imitujícího garáž, první disciplínou byla v Krakově jízda se sypačem,
který měl před kabinou přidělaný velký talíř, na něm ležel tenisák.
Míček přitom nesměl řidiči při jízdě spadnout. „Jsou to úplně nové
disciplíny, které vůbec neznáme,“ připojil se s názorem Jihomoravák
Karel Konečný obhajující svůj loňský triumf. Ten se přitom moc netěšil
ani na druhou část soutěže, při které měl vůz na radlici přimontované
„kopí“, na než řidič musel při projíždění trati nabírat pověšené malé
kroužky. Přitom jel na čas, takže každý shozený kroužek znamenal
zastavení, vyběhnutí z auta, nasazení kroužku zpět a tedy značnou ztrátu
cenných vteřin. „Těším se, až to bude za mnou,“ přiznal Konečný.
Jestliže se řidiči sypačů v
běžné praxi s navlékáním kroužků na radlici nebo jízdou s tenisákem
nesetkají, disciplína třetí přece jenom reálný život cestářských řidičů
připomínala. Prověřovala totiž brždění vozidla na kluzkém povrchu.
Výsledky závodu, který na
úrovni zemí V4 navázal na Cestářská rodea konaná v jednotlivých státech,
byly velmi těsné a hodnotitelům trvalo hodně dlouho, než byli schopni
určit vítěze. Na stupních vítězů se nakonec jako nejúspěšnější výprava
ukázali překvapivě Maďaři. Jako první se umístil Peter Gueth, druhý
skončil Attila Somorai, na třetím místě je pak doplnil domácí Artur
Sobrak. Z českých řidičů si nejlépe vedl Tomáš Michalec ze Správy a
údržby silnic Pardubického kraje, který zůstal těsně pod stupni vítězů
na čtvrté pozici. Obhájce titulu V4 Karel Konečný ze Správy a údržby
silnic Jihomoravského kraje obsadil deváté místo, Milan Rybenský ze
Správy a údržby silnic Pardubického kraje byl dvanáctý.
|