-
Dopis čtenáře:
Silnice Semanín –Třebovice
- Tato silnice v posledním týdnu
vzbudila ohlas v médiích, ale jen proto, že zde poblíž rybníku Hvězda
došlo k propadu kamiónu. Jinak do té doby se zde nic nedělo a panoval
nezájem.
- Jezdím po této silnici skoro každý
den, tak vidím, jak postupně přichází do kritického stavu a pochybuji,
že po dobu rekonstrukce tunelů vydrží. Bohužel my jsme si zvolili
politiky, kteří by za nás občany, kteří je zvolili, měli jednat. Vždyť
si přece platíme daně, aby se např. tato silnice udržovala alespoň
v rozumné míře ve sjízdném stavu. Lidem, kteří musí tudy jezdit asi
nikdo nepřispěje na to, že bude mít na autě zničené tlumiče, nemluvě o
podvozku, nutnosti si nechat seřídit geometrii.
- Silničáři to vyřešili tím svým
nejlepším řešením, osazením značkami Nerovnost vozovky a snížením
rychlosti na 30 km/h.
- A bledulkáři, kteří jezdíte na
Královskou zahradu, kde to začíná kvést, jeďte radši jinam. Nejenže
riskujete poškození auta od rozbité silnice, ale i od projíždějících
nákladních aut. Tomáš Hýbl 11/3 2017
-
-
Tunely mohly
být už dávno po rekonstrukci, kdyby...
-
Připomeňme si léto 2015, není to tak dávno. Tunely byly od 1. června
2015 také uzavřeny, probíhala rekonstrukce silnice III/35847 od
křižovatky u tunelů do Semanína. V tunelech se tehdy ale nepracovalo.
Proč?
- Situace v tunelech nebyla dobrá ani před otevřením Metransu na
přelomu let 2012/13. Slavnostní otevření se konalo až 4.5. 2013. kdy
již bylo jasné, že to bude znamenat pro okolní silnice pohromu.
Připomněl to tehdy hejtman Martin Netolický ve svém projevu. (Článek
k tomu je zde) Pardubický kraj proto musel začít
jednat. V červnu 2013 (tedy již měsíc po slavnostním otevření terminálu
Metrans) zahájil Pardubický kraj práce na přípravě rekonstrukce
komunikace Korado - Semanín
(viz
zde) Záměr byl takový, že se rychle provede rekonstrukce celého úseku Semanín - nový závod
Korado, tedy včetně tunelů, aby bylo na tuto investici možné využít
evropskou dotaci z ROP DOPRAVA, tehdy se dobíraly poslední prostředky z elokačního období 2007 - 2013 a financí na rekonstrukci
z tohoto zdroje bylo dostatek. Jednání v zasedací síni naší radnice se konalo 25. 6.
2013. Zde se investice prezentovala za účasti investora - Pardubického
kraje, Metransu a dalších subjektů. Jednání jsem se
tehdy osobně zúčastnil. Bylo zřejmé, že to je reálná a potřebná
investice, protože kamionová kontejnerová přeprava z terminálu Metrans
bude stále intenzivnější, navíc se počítá s dalším rozvojem průmyslové
zóny, pro kterou jsou "tunely" jediným příjezdovým úsekem..
Jenže ještě během roku 2013 se
rozsah rekonstrukce, zajišťovaný Pardubickým krajem, zmenšil na úsek "tunely" - Semanín.
(Investice pak proběhla v dubnu - říjnu 2015 za cca 58 milionů Kč) Hejtman
Martin Netolický mě potvrdí, že změna, tedy rozdělení investice na dvě
části, nastala na podnět vedení českotřebovské radnice, kdy
starosta Jaroslav Zedník měl podle jeho vyjádření zajištěno financování 1. části, tedy rekonstrukce tunelů z prostředků státní
organizace SŽDC. Tunely jsou přece součástí tělesa dráhy a to na hlavním
koridoru..
- Chvíli to vypadalo, že to klapne, že to bude zejména "drážní
záležitost", ale nakonec se peníze na železnici utratily jinde, tunely
musely čekat. A tak se složitá jednání o financování
rekonstrukce tunelů zahájila znovu, tentokrát již s potřebou využít vícezdrojové
financování. Bylo to již v době, kdy evropské peníze byly pro
rekonstrukci nedosažitelné. Zachránil to nakonec Pardubický
kraj, ta rozbitá silnice v tunelech je totiž silnice krajská. Nepodařilo
se získat spolufinancování Českých lesů, kterým patří Semanínský potok, jehož trasu je třeba v tunelech přeložit (přeložka se
nedělá v zájmu Českých lesů, ale z jiných důvodů) a na stavební
investici se nakonec nepodílel
ani sám dopravce Metrans, a.s, (přispěl jen na financování projektu).
SŽDC financuje jen zajištění konstrukce tunelů, (správně mostů).
- "Černý Petr"
tak zbyl Pardubickému kraji, který
musí nákladnou rekonstrukci tunelů zajišťovat z vlastních krajských
prostředků nebo těch, které se podařilo nasmlouvat na Státním fondu
dopravní infrastruktury Vzhledem k potřebě financovat i opravu trasy
nutné objížďky, bylo třeba zajistit téměř 100 milionů korun. Tím se oprava tunelů prakticky
o dva roky
odložila a z krajského pohledu i prodražila. Tunely díky tomu musí být
uzavřeny dvakrát, což současně znamená dvojí zatížení používané
objížďkové trasy Semanín - Zádulka - Hvězda - Třebovice, která je nyní
ve stádiu "klinické smrti". Nyní navíc v předjarním období změklé
krajnice zničené cesty neumožňují ani bezpečné vyhnutí těžkých
vozidel. Dříve byla silnice na Zádulku Třebováky využívaná jako vhodná
cyklostezka s minimální dopravou a rovinatým profilem, dnes se na tuto
cestu vydat zvláště ve všední dny na kole je sebevražda.
-
Tento text nechce nijak hodnotit
užitečnost logistického terminálu Metrans
pro českotřebovský železniční uzel a Město Česká Třebová, kde je určitě
mnoho pozitivních vlivů, které není třeba podrobněji rozebírat. Nicméně
vliv projektu na silniční síť regionu i místní komunikace je nesporný.
Škoda, že nebyl řešen např. v rámci hodnocení vlivu stavby na životní
prostředí, jak je běžné pro daleko menší stavby. Rekonstrukce
komunikací nebyla součástí projektu např. tak, jako u investice do
rozšíření automobilky Kvasiny, zde ovšem podporované vládou ČR.
Investice Metransu byla pojata jako "revitalizace vlečky a
jeřábové dráhy" s tím, že jde o přesuny kontejnerů vlak - vlak. Jak
ukazuje praxe, je to všechno trochu jinak.
-
Milan Mikolecký 11/3
2017
-
Prohlédněte si také další texty k této
poblematice:
-
Slavnostní otevření logistického terminálu Metrans Česká Třebová
4.5. 2013
-
Příprava rekonstrukce silnice
III/35847 Korado - Metrans - Semanín (25.6. 2013)
-
Z diskuzního fóra obce Semanín
(1.8. 2013)
-
Rekonstrukce silnice do
Semanína bude mít dvě etapy (facebook 4/9 2013)
-
Metrans přivede další investory
(Záměr stavby logistického centra Wakestone, nyní CFS) 17/8
2013
-
Zamyšlení nad vznikající
průmyslovou zónou (18/8 2013)
-
Realizovaný projekt silnice ČT - Semanín stál více než 58 milionů Kč,
hl. z dotace EU (Z webu Pardubického kraje)
-
Odkaz:
https://www.pardubickykraj.cz/realizovane-projekty-eu/82047
-
Opraví
silnici vedoucí k překladišti Metrans
(Orlický deník 10.4. 2015)
-
Semanín už
nemusí být nespokojený -
článek viz Parlamentní listy duben 2015 ZDE
-
-
Fotografie z roku 2015, z
rekonstrukce úseku "tunely" - Semanín. (Škoda, že se to tehdy nemohlo
udělat celé najednou)
|