Českotřebovský deník 308/2019 (8/11)
Vyjádření politického uskupení 27 statečných

Jednoznačná shoda na naší nominaci na post radního!
Vzhledem k odstoupení našeho radního Martina Fišera ze zastupitelstva města absolvovali naši zastupitelé Aleš Spirman a Soňa Mužíková ve středu schůzku s paní starostkou. Na této schůzce byl představitelům 27 statečných předán dopis, ve kterém starostka města žádá toto uskupení, aby byl v souladu s koaliční smlouvou navržen nominant na uvolněné místo v radě, které 27statečným dle této smlouvy náleží.
Ještě ten samý den večer se v restauraci Na Horách konala schůzka, na kterou dorazila velká část z našich kandidátů v komunálních volbách 2018. Fotografie z této schůzky jsou součástí tohoto příspěvku. Zúčastnění se jednomyslně shodli na tom, že naším kandidátem na post radního bude Ing. Bc. Aleš Spirman, který má již praktické zkušenosti z práce v zastupitelstvu, předsedá dozorčí radě městské společnosti TEZA a v komunálních volbách obdržel v rámci kandidátky druhý nejvyšší počet hlasů. Ing. Spirman tuto nominaci přijal a dnes na českotřebovské radnici paní starostce předal naše rozhodnutí písemně.
Nejbližší zastupitelstvo, které může zvolit nového radního, se bude konat dne 9. prosince 2019.
Za 27 statečných Pavel Doubrava  
 
Bude-li Ing. Spirman radním, bude nutné změnit složení dozorčí rady TEZY

Rada města funguje jako valná hromada městských společností, schvaluje jejich hospodaření, určuje plán dalších investičních akcí nebo oprav.  Dozorčí rada má má zcela jinou funkci, zejména funkci kontrolní. Proto nemůže být ani její člen, natož předseda současně členem rady města. To se bohužel stalo v minulém volebním období, kdy byl dodatečně v doplňovacích volbách zvolen radním Josef Kyncl (ČSSD) a současně byl členem dozorčí rady společnosti Eko Bi. Tak se potom stalo, že současně seděl při jednání valné hromady "na dvou židlích". Chyba musela být na dalším jednání zastupitelstva odstraněna.
Toto bychom měli mít při volbě nového radního na mysli. Bude třeba, aby uskupení 27 statečných připravilo také nominanta na  post člena  dozorčí rady TEZY. (mm)
 
K bourání domů v Hubálkově ulici

Dnešní záběry jsou z prací na demolici domů v ulici Bří Hubálků (8. listopadu dopoledne). Podle mých dřívějších informací byly tyto domy původně vykoupeny v souvislosti s výstavbou nového závodu jako prostor pro stavbu lisovny plastů. Co je současným záměrem využití pozemků nevím, možná, že by lepší informovanost zmírnila ostré reakce na těžko omluvitelnou demolici Zedníkovy vily.  R. Plodr.
Poznámka: Děkuji za poslání - Aktuálních snímků není nikdy dost. Máte pravdu,  budu se snažit získat v této věci co nejvíce oficiálních informací, neboť neověřené zprávy mohou jen škodit. Současně probíhá příprava na opravu fasády administrativní budovy. Všem bylo ovšem již dlouho jasné, že nyní zbourané domy rozhodně nebyly před lety vykoupeny proto, aby byly využívány. Společnost tím již při plánování rozvoje řešila problém těsného sousedství obytných domů a průmyslového provozu, do doby výstavby nového závodu zde byla blízko lisovna a byly obavy z šíření vibrací. Je zřejmé, že stavebnímu úřadu ohlášená a povolená demolice je jen prvním krokem. O tom dalším, který by měl možná následovat,  bychom všichni rádi věděli co nejvíce. Taková stavba se musí jistě připravit a to i za účasti veřejnosti, musí být zkoumán její vliv na životní prostředí (EIA). Rozhodně to nebude tedy tak, že by další stavba na nově vytvořeném místě následně rychle pokračovala. Podle informace z poslední (středeční) tiskové konference vedení města, tak žádné oficiální jednání se společností Korado o této problematice dosud neproběhlo. (mm)
Autorem videa je Ing. Václav Polák. O bourání vily je článek ZDE   Stanovisko města k bourání vily najdete ZDE
 
Litomyšl: Změny v systému parkování od 1. ledna 2020
V roce 2020 dojde ke změnám v systému placeného parkování v centru města. Od 1. ledna budou moci lidé za parkování platit přes mobilní aplikaci, v uvedenou dobu také začne platit zvýhodněná známka na krátkodobý parking pro občany Litomyšle a integrovaných obcí. Novinkou budou i dvě plastové parkovací karty s QR kódem, které v některých případech nahradí nalepovací známky. 
Parkování v centru města je oblíbené mezi občany i návštěvníky z okolních měst a vesnic. Dokonce tak, že se ročně vydalo přes 4000 parkovacích známek, z nichž velkou část kupují návštěvníci odjinud. Náměstí je tak plné aut a řada Litomyšlanů nemůže v centru zaparkovat při cestách za nákupy, domů či do práce. Vedení města proto od nového roku plánuje zdražení parkovací známky za krátkodobý parking na 700 Kč. Toto zvýšení cen se ale nedotkne lidí, kteří mají trvalý pobyt v Litomyšli. Pro ty i nadále platí zvýhodněná parkovací známka za 300 Kč.  Není to za roční parkování nijak dramatická cena a i nadále mohou zákazníci obchodů na náměstí využít parkovacího automatu, kde první hodina stojí 10 korun. Je to férová cena, která neohrozí obchodníky. Současně se rozšiřují parkovací plochy v blízké vzdálenosti od centra. Za parkování platí řidiči v pracovní dny od 8.00 do 17.00 a v sobotu od 8.00 do 12.00 hodin, a to na místech označených dopravními značkami v prostoru Smetanova, Šantova a Toulovcova náměstí, dále v ulicích B.Němcové, Rektora Stříteského, Růžová, Šmilovského, M. D. Rettigové, Špitálská, Ropkova, Josefa Váchala, Mariánská, Jiráskova a Vodní valy.
Z ceníku platného od ledna 2020  v Litomyšli

Lístek zakoupený prostřednictvím parkovacího automatu nebo v systému elektronického placení:
Prvních 65 minut                                  10 Kč/hod
každá další hodina                               30 Kč/hod
den (24 hodin od času zaplacení)       120 Kč/den
měsíc                                                800 Kč/30 dnů
Parkovací lístek vydaný parkovacím automatem prokazuje zaplacení ceny za parkování v oblastech se zpoplatněným parkováním v době na něm uvedené. Parkovací lístek měsíční lze zakoupit pouze prostřednictvím elektronického placení mobilní aplikací MPLA. Ostatní parkovací lístky je možno zakoupit prostřednictvím veřejně přístupných parkovacích automatů nebo prostřednictvím elektronického placení mobilní aplikací MPLA.
Parkovací lístky od ubytovatele: hodinový 10 Kč denní 50 Kč,  týdenní 250 Kč
Parkovací karta: Abonentní roční „A“  5.000 Kč / kalendářní rok       
Parkovací karta: Rezidenční „R“ první dvě vozidla 600 Kč/kalendářní rok, každé další vozidlo 1.200,- Kč/ kalendářní rok
Parkovací známka: krátkodobý parking  700 Kč / kalendářní rok  (stání do 120 minut)
Parkovací známka: krátkodobý parking – zvýhodněná pro občany města  300 Kč / kalendářní rok (stání do 120 minut)
Zdroj: www.litomysl.cz


Veřejná sbírka pro Paměť národa v knihkupectví KOSMAS

Prodejna Kosmas Česká Třebová  (i další naše prodejny) se zapojila do veřejné sbírky pro Paměť národa, která bude probíhat na naší prodejně od 1.11. do 14.11.
 
Sbírka je celorepubliková, má desítky a stovky sbírkových míst  po celých Čechách a Moravě. Více se dozvíte na  webu www.denveteranu.cz.
 
1. Vlčí mák je symbolem veteránů a jeho připnutím si lidé připomínají hrdinství vojáků
 
2. Peníze ze sbírky jsou určeny na natočení a uchování příběhů válečných veteránů (zpracování vzpomínek jednoho člověka na portál Paměť národa stojí 6500 Kč nebo 11 000 Kč (video)
 Připněte si vlčí mák jako symbol úcty k válečným veteránům. Podpoříte natáčení vzpomínek pro sbírku Paměť národa.         
 
Jak oslaví 30. výročí sametové revoluce v  Litomyšli:
17.11. v 17:11 hodin odhalí náměstí Václava Havla na zámeckém návrší

Je toho samozřejmě ještě víc: Ve čtvrtek 14. listopadu vytvoří po 30 letech žáci a studenti litomyšlských škol lidský řetěz. Následující den 15. listopadu bude připravena projekce filmu Z deníku Ivany A. a beseda s Janem Potměšilem. V předvečer svátku 16. listopadu Regionální muzeum v Litomyšli chystá vernisáž výstavy Konec jedné epochy. Listopad 1989 v Litomyšli a velké finále se odehraje přímo 17. listopadu. Nejprve v 17.11 hodin dojde ke slavnostnímu odhalení náměstí Václava Havla na zámeckém návrší, v 17.30 pak u sochy Bedřicha Smetany odvypráví pamětníci příběh revoluce v Litomyšli.
 
Kraj modernizuje vlaky pro regionální tratě

Kraj připravuje druhou část modernizace vozového parku pro regionální tratě. První část obnovy se nyní uskutečňuje na základě uzavřené smlouvy s dopravcem České dráhy. Náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš se přesvědčil v Přerově, kde navštívil Dílny pro opravy vozidel. Celkové investice na obnovu budou 768 milionů korun.
Pro osobní vlaky na hlavním železničním koridoru mezi Kolínem a Českou Třebovou bude zrenovováno 16 vagónů, které budou mít pro cestující zcela jiný interiér. Dosadí se nové sedačky s větší roztečí, vakuové toalety, Wi-Fi zařízení, informační systém pro cestující, elektrické zásuvky a stolky. Kraj si dále vyžádal nová okna, která se dají otevírat do půlky a tlačítka pro zastávky na znamení. Moderní vagóny budou umožňovat přepravu kočárků a jízdních kol. Rekonstrukce jednoho vozu bude stát zhruba 10 milionů korun. V řídících vozech, které jsou již vybaveny bezbariérovými toaletami, klimatizací a elektrickými zásuvkami, se nyní instaluje Wi-Fi připojení a v druhé etapě budou doplněny plošiny pro imobilní cestující. Úpravy jednoho vozu budou stát asi 2,3 milionu korun.
Na regionálních tratích z Přelouče do Prachovic, z Chrudimi do Holic, z České Třebové do Dzbelu, z Pardubic do Havlíčkova Brodu a ze Svitav do Žďárce u Skutče bude jezdit osm modernizovaných motorových vozů řady 810, které se nyní postupně opravují a hotovy budou příští rok. Dočkají se nového interiéru, polospouštěcích oken, elektrických zásuvek, informačního systému a Wi-Fi.
„Pro trať z Pardubic do Havlíčkova Brodu plánujeme ve spolupráci s krajem Vysočina pořídit sedm nových dieselových jednotek se 120 místy k sezení. Podobné soupravy RegioShark již na této trati jezdí. Předpokládaná cena jedné jednotky je 85 milionů korun a dodány by měly být do konce roku 2022,“ sdělil náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš, který také vypočítal výhody pro cestující. „Vlaky budou mít klimatizaci, elektrické zásuvky, Wi-Fi připojení, vakuové toalety a budou bezbariérové. Po dodání těchto jednotek bude mírně upraven koncept dopravy na této trati. Část vlaků jedoucích do Hlinska bude prodloužena až do Havlíčkova Brodu, a bude tak odstraněn přestup v Hlinsku,“ doplnil náměstek Michal Kortyš.
Vlaky, které jezdí na tratích z Velkého Oseku přes Hradec Králové do Chocně a z Týniště nad Orlicí do Letohradu se v této etapě neřeší a jejich obnova bude připravována ve spolupráci s Královéhradeckým krajem, který od letošního prosince objednává dopravu na těchto tratích i na území Pardubického kraje. Obdobná situace je na trati z Čáslavi do Třemošnice, kde se bude Pardubický kraj domlouvat se Středočeským krajem.


Výroční ocenění v oblasti tradiční lidové kultury a Městské památkové zóny

Ocenění za loňský rok bude předáno v pondělí 11. 11. v 15 hodin v sále Jana Kašpara na Krajském úřadu Pardubického kraje.
Akce se koná v gesci náměstka hejtmana Romana Línka a Muzea v přírodě Vysočina, které odborně zajišťuje vyhodnocení. Oceněného městské památkové zóny se týká  města Ústí nad Orlicí,  a ocenění v oblasti  lidové kultury  pak podkováře Václava Ráliše a Městského muzea Lanškroun, které pořádá nově zapsaný Městský masopustní průvod v Lanškrouně.

Koupím garáž V Lukách, telefon  603 720 832                    

Výstava
Vlaky, vláčky, koleje 
ke 170. výročí trati
Česká Třebová - Brno
v Blanenském muzeu

V Blanenském muzeu,  začne 14.11. soubor výstav, z nichž jedna bude věnována výročí 170 let trati Brno - Česká Třebová. Na této výstavě bude opět jako spoluorganizátorem českotřebovský odborník na historii železnic  Pavel Stejskal. 
 
Jednak bude mít v rámci vernisáže výstavy úvodní vystoupení  k historii trati a jednak se podílí  na na tvorbě scénáře výstavy, kam zapůjčil i některé vlastní exponáty. Bude to trochu obdoba letošní  výstavy ve Svitavách.
Ze Svitavského muzea  byly do Blanska  zapůjčeny  i panely o historii trati.  S málem tam také přispělo muzeum z České Třebové a to zapůjčením modelu rozvodu parního stroje.
 
O měsíc později 14.12.2019 pak proběhne také jízda parního vlaku v úseku Brno - Rájec - Jestřebí a zpět, což bude opět v rámci oslav a hlavně k výstavě v Blansku.

Pozvánka do ekocentra Podorlicko v listopadu

Zajímavé houby Českého středohoří
Pondělí 11. 11. 2019  od 18,00  Přednáška mykologa Martina  Kříže 
 
Maroko na kole
 Přednáška sportovce Radomíra Čížka  Čtvrtek 21. 11. 2019  od 18,00 
 
PERNÍKOVÝ ADVENT
Sobota 7. 12. 2018 v časovém rozmezí 13,30 – 15,00
Tradiční předvánoční akce. Do Ekocentra Podorlicko si můžete přijít postavit a nazdobit voňavou chaloupku z poctivého perníkového těsta a také drobné perníčky.  Díly na chaloupky budou připraveny pouze pro přihlášené.

Kraj by mohl finančně pomoci s dalšími úpravami hradu Lanšperk

Jednou z dominant Orlickoústecka je hrad Lanšperk, jehož vlastníkem je od roku 1922 obec Dolní Dobrouč. S jejím starostou Pavlem Šislerem a jednatelem Sboru pro záchranu hradu Lanšperka Radimem Duškem jednal ve čtvrtek o možnostech dalších úprav zříceniny hradu hejtman Martin Netolický. Ten přislíbil, že kraj je připraven podpořit sanační práce na vybraných částech hradu, který je především v letních měsících oblíbenou destinací pěších, ale i cykloturistů.
„Lanšperk bezpochyby patří nejen k okolí Ústí nad Orlicí, ale celému našemu kraji. Právem je také zapsán na seznam kulturních památek. Společně s obcí a spolkem se budeme snažit pokračovat v záchranných pracích především na jihovýchodním nároží a hradním paláci. V tuto chvíli je nutné stanovit rozsah nutných zásahů a domluvit se na finančních možnostech obce a krajského rozpočtu,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Hrad Lanšperk se nachází nedaleko Ústí nad Orlicí. Byl postaven ve druhé polovině 13. století. Stavba je v Čechách ojedinělým typem tzv. plášťového hradu, což znamená, že hrad neměl věž a hlavní tíhu obrany zajišťovala pouze obvodová hradba. V roce 1622 získali hrad Lichtenštejnové, avšak ten byl již v té době pustý. Postupně došlo k rozebírání zdiva hradu k výstavbě domků v nedaleké vsi. Hrad Lanšperk patřil Lichtenštejnům až do roku 1922, kde se při první pozemkové reformě stala zřícenina hradu majetkem obce Dolní Dobrouč, k níž Lanšperk od roku 1976 správně náleží. Do současnosti se dochovala severní část plášťové zdi a opevnění, část klenutých sklepních prostor paláce a ve skále vylámaný příkop. Zřícenina hradu je dnes volně přístupná.


Hejtman Netolický: Není možné se každý rok prát o peníze. Novela zákona o sociálních službách musí dát poskytovatelům dlouhodobou jistotu.

Připravovaná novela zákona o sociálních službách byla tématem jednání hejtmana Martina Netolického s ministryní práce a sociálních věcí Janou Maláčovou. Řeč byla také o současném stavu financování sociálních služeb, kdy kraje musely ze svého rozpočtu uvolnit větší množství finančních prostředků.
„Jsem především velmi rád, že se paní ministryně v rámci příprav novely zákona zajímá o názory krajů, na které bylo v minulosti přeneseno zajištění financování sociálních služeb. Zároveň v rámci tohoto přenosu byla dána garance, že kraje nebudou muset na sociální služby doplácet ze svého rozpočtu. K naplnění bohužel nedošlo a my se nyní dostáváme do situace, kdy státní dotace nepokrývá potřeby sítě v kraji, a my musíme pro udržení sítě vyčleňovat krajské prostředky, které bychom mohli využít například ve zdravotnictví či dopravě,“ řekl hejtman Martin Netolický. „Osobně považuji za důležité dát poskytovatelům dlouhodobou finanční jistotu například stanovením víceletého finančního rámce, aby nemuseli každý rok trnout v nejistotě, kolik prostředků získají. Nechci také, aby byly sociální služby předmětem politického boje a dohadování ministerstev. Zároveň chápu, že chce mít ministerstvo dohled nad sítí v regionech, aby nedošlo k nekontrolovanému nárůstu zařízení a kapacit v síti. Například v našem kraji toto problém není, ale v jiných regionech by k tomu docházet mohlo,“ uvedl hejtman Netolický.
Změny, které Ministerstvo práce a sociálních věcí  ČR navrhuje, mají komplexní charakter. Jedná se o stanovení nových pravidel pro správu sítě sociálních služeb, nastavení jednotných standardů pro výpočet dotace a nákladů, nastavení personálního a materiálně-technického standardu, snížení administrativní zátěže sociálním službám a cílí i na pečující osoby a hlavně o změny v systému financování, který by měl mít víceletý rámec.
 

V Rybitví se vařilo podle receptur našich babiček

Snahou Pardubického kraje je, aby se ve školních jídelnách připravovaly chutné a zdravé pokrmy. Proto již počtvrté připravil v rámci propagace moderního zdravého vaření projekt "Kuchyně našich babiček". Po Svitavách, Žamberku a Chroustovicích se nyní dočkali strávníci školní jídelny Střední průmyslové školy stavební Pardubice, která je od začátku letošního roku opravena a vybavena moderním gastronomickým vybavením.
Obědové menu se skládalo ze zeleninové polévky s černou čočkou a vejci, vepřových nugetek v pepřové omáčce se šťouchanými bramborami s pastinákem, slaninou a cibulkou, trhaného salátu s dijonskou hořčicí a medem. Jako moučník se podávala perníková roláda s povidly a k pitnému režimu posloužil mošt z jablek a dýně.